Κατατέθηκαν τα εναρμονιστικά νομοσχέδια για τις πιστώσεις

Κατατέθηκαν τα εναρμονιστικά νομοσχέδια για τις πιστώσεις

20.03.2017 - 16:52

Με αντιδράσεις και ερωτήσεις άρχισε η συζήτηση επί των δύο εναρμονιστικών νομοσχεδίων που αφορούν στις συμβάσεις πιστώσεων. Οι Βουλευτές θα πρέπει να καταθέσουν γραπτώς τα ερωτήματά τους μέχρι αύριο για να απαντήσει το Υπουργείο μέχρι την Παρασκευή.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, το νομοσχέδιο αποτελεί εναρμόνιση με την Κοινοτική Οδηγία και οι οποιεσδήποτε ρυθμίσεις ή διατάξεις αφορούν τη διαδικασία σύναψης συμβάσεων, αυτές έχουν εισαχθεί στην Οδηγία έχοντας υπόψη ότι η ΕΕ κρίνει ότι περιπτώσεις σύναψης συμβάσεων μεταξύ καταναλωτή και χρηματοοικονομικών επιχειρήσεων χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας του καταναλωτή και ουδόλως περιορίζουν την ελευθερία του συμβάλλεσθαι.

Η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι το Υπουργείο Οικονομικών και η Κεντρική Τράπεζα που επεξεργάστηκαν τα νομοσχέδια μετέφεραν πιστά τις πρόνοιες της ευρωπαϊκής Οδηγίας και όπου υπήρχε ευχέρεια τοποθέτησαν κάποιες διατάξεις για την προστασία του καταναλωτή.

Σκοπός του νομοσχεδίου σε σχέση με συμβάσεις πίστωσης για ακίνητα, το οποίο θα έπρεπε να μεταφερθεί στο εθνικό δίκαιο μέχρι τις 21 Μαρτίου του 2016, είναι η θέσπιση ενός πλαισίου για συμβάσεις πίστωσης σε καταναλωτές που εξασφαλίζονται με υποθήκη και αφορούν ακίνητα που προορίζονται για κατοικία, η υποχρέωση πραγματοποίησης αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας του καταναλωτή πριν τη χορήγηση της πίστωσης καθώς και ορισμένες απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας σε σχέση με την εγκατάσταση και εποπτεία των μεσιτών πιστώσεων και των μη πιστωτικών ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, με το νόμο ρυθμίζονται κυρίως η χρηματοοικονομική εκπαίδευση των καταναλωτών σε σχέση με τον υπεύθυνο δανεισμό και τη διαχείριση χρέους όσον αφορά συμβάσεις ενυπόθηκης πίστης, όροι που ισχύουν για τους πιστωτές και μεσίτες πιστώσεων, καθιέρωση υποχρεώσεων δεοντολογίας και παροχής πληροφοριών δωρεάν στους καταναλωτές, απαιτήσεις γνώσεων και ικανότητας για το προσωπικό των πιστωτών και των μεσιτών πιστώσεων και ενημέρωση και πρακτικές που προηγούνται της σύμβασης πίστωσης.

Σε δηλώσεις, μετά τη συνεδρία, η βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών Άννα Θεολόγου είπε ότι δεν προστατεύει τους καταναλωτές στο βαθμό που πρέπει καθώς καταργείται ο νόμος περί καταναλωτικής πίστης του 2001 που είχε περισσότερες προστατευτικές ρήτρες.

Ανέφερε ότι η Συμμαχία έχει καταθέσει πολυσέλιδο σημείωμα με τα σημεία που θα έπρεπε να ενσωματωθούν στο εναρμονιστικό νομοσχέδιο ή έστω να μην καταργούνται λόγω της κατάργησης του παλιού νόμου.

“Αν δεν ενσωματωθούν από πλευράς Κυβέρνησης, θα καταθέσουμε τροπολογίες διότι πρέπει να καταλάβουμε ότι τα εναρμονιστικά νομοσχέδια μπορούν και προσφέρουν την ευχέρεια στο κράτος να βάζει περισσότερες και αυστηρότερες προστατευτικές ρήτρες στις νομοθεσίες ειδικά όταν θα παρέχουν μεγαλύτερη προστασία στον καταναλωτή”, πρόσθεσε.

Για παράδειγμα, η κ. Θεολόγου είπε ότι οι νέες συμβάσεις ενυπόθηκων δανείων απαιτούν την ασφαλιστική κάλυψη των δανειοληπτών όσον αφορά τις ασφάλειες ζωής, προσθέτοντας ότι στη νέα νομοθεσία υπάρχει η ρήτρα του ισοδύναμου ασφαλιστικού σχεδίου κάλυψης που μπορεί να συνάδει με το ασφαλιστήριο της τράπεζας.

Είπε ότι μια τράπεζα έχει τη δική της ασφαλιστική εταιρεία και κατοχυρώνει τις ασφάλειες ζωής μέσω της δικής της ασφαλιστικής εταιρείας, προσθέτοντας ότι “εάν δεν υπάρχει αντίστοιχο ασφαλιστήριο από μια εξωτερική εταιρεία ασφάλισης θα αναγκάζεται ο δανειολήπτης να υπογράψει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο που θα του παρέχει η ίδια η τράπεζα”.

“Αυτό το πρόγραμμα δεν είναι σωστό διότι ο περί καταναλωτικής πίστης νόμος του 2001 επέτρεπε στον δανειολήπτη να μπορεί να εκχωρήσει ασφαλιστικό συμβόλαιο και από μια τρίτη ασφαλιστική εταιρεία και όχι απαραίτητα από την τράπεζα”, πρόσθεσε.

Αναφορικά με την πληροφόρηση που θα παρέχεται στον καταναλωτή, η κ. Θεολόγου είπε ότι η ευθύνη της πληροφόρησης από τη διαδικασία της διαφήμισης στεγαστικών δανείων από πλευράς της τράπεζας, όπως είναι στην εναρμονιστική νομοθεσία, αφορά τα σημεία των ψευδών προσδοκιών από πλευράς του καταναλωτή.

“Αυτό δεν τίθεται θέμα στην ορθή ή μη βάσιμη ή βάσιμη πληροφόρηση που θα έπρεπε να παρέχει η τράπεζα μέσω της προώθησης και της διαφήμισης των προϊόντων, ανέφερε, προσθέτοντας ότι τίθεται θέμα ποιος έχει την ευθύνη να πληροφορεί σωστά ή λανθασμένα στις περιπτώσεις που υπάρχει ευθύνη τον καταναλωτή και η ευθύνη δεν πρέπει να βαραίνει τον καταναλωτή αλλά τον πωλητή του συγκεκριμένου προϊόντος”.

Πηγή: 
ΚΥΠΕ