Κυρτώματα ευλογία ή κατάρα – Τι συμβαίνει με τους κυπριακούς δρόμους

Κυρτώματα ευλογία ή κατάρα – Τι συμβαίνει με τους κυπριακούς δρόμους

12/09/2017 - 14:26
Παράπονα οδηγών για φθορές στα αυτοκίνητα και ασυδοσία
Του Γιώργου Μιχαηλίδη

Τα κυρτώματα στους κυπριακούς δρόμους είναι καλό ή κακό μέτρο; Πολλοί θα πουν ότι είναι καλό, αφού είναι ένα μέτρο το οποίο αποτελεί  αναπόσπαστο  κομμάτι της αντιμετώπισης των τροχαίων δυστυχημάτων. Την ίδια ώρα υπάρχει και η αντίθετη άποψη αφού αριθμός οδηγών διαμαρτύρεται ότι τα κυρτώματα – σαμαράκια προκαλούν τεράστια προβλήματα στους οδηγούς και ειδικά στα αυτοκίνητα, αλλά και στους μοτοσικλετιστές.

Το σημερινό σκηνικό

Τα κυρτώματα στην Κυπριακή Δημοκρατία τοποθετούνται κυρίως σε κατοικημένες περιοχές ή χώρους που κινείται πολύς κόσμος. Αποκλειστικός στόχος της τοποθέτησής τους είναι ο περιορισμός των μεγάλων ταχυτήτων που αναπτύσσουν οι οδηγοί στις κατοικημένες περιοχές. Το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει την ευθύνη για το αστικό οδικό δίκτυο. Αντίθετα, τα Κοινοτικά Συμβούλια είναι αρμόδια για την τοποθέτηση κυρτωμάτων στις κοινότητες/χωριά.
 

Ποιος λαμβάνει την απόφαση

Η  απόφαση για την τοποθέτηση των κυρτωμάτων έχει ο Κεντρικός Φορέας Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων. Τα μέλη του Φορέα που είναι επαγγελματίες πολεοδόμοι και συγκοινωνιολόγοι  μελετούν την κατάσταση  του δρόμου και ετοιμάζουν πρόταση που αποστέλλεται στο Τμήμα Δημοσίων Έργων και υλοποιείται. Η τοποθέτηση κυρτωμάτων εξαρτάται από τα εξής: 

1. Εάν ένας δρόμος διαθέτει στροφή.
2. Την επικινδυνότητά του.
3. Τη μαζική χρήση του δρόμου κυρίως από πεζούς.
4. Σε πόσο κοντινή απόσταση βρίσκεται η κατοικημένη περιοχή.
5. Πόσο υψηλές ταχύτητες αναπτύσσουν οι οδηγοί.

Στην Κύπρο δεν έχουν όλα τα ίδια ύψος

Ο Κεντρικός Φορέας Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων ελέγχει και άλλα δεδομένα όπως το ύψος του κάθε κυρτώματος. Τα γεωμετρικά επίπεδα ελέγχονται από τον Φορέα και το ύψος τους κυμαίνεται μεταξύ 6-10 εκ. Ωστόσο, είναι πασιφανές ότι στην Κύπρο τα κυρτώματα δεν έχουν όλα το ίδιο ύψος με συνέπεια να προκύπτουν παράπονα από οδηγούς. Όπως όλοι γνωρίζουμε υπάρχουν κυρτώματα ψηλά με ανηφορική κλίση και κυρτώματα πιο χαμηλά που κυμαίνονται στα διεθνή  γεωμετρικά πρότυπα.

Η κατασκευή ενός κυρτώματος προδιαθέτει δυο άλλα μικρά έργα, αφού πρώτα στο οδόστρωμα τοποθετείται ένα σχεδιάγραμμα ευθειών γραμμών κίτρινου ή κόκκινου χρωματισμού, ενώ μετά τοποθετείται αριθμητική σήμανση (π.χ. 30 ή 50 μέτρα) που προειδοποιεί για την ύπαρξη κυρτώματος.

Μεμονωμένα παράπονα

Στην OffsitCy μίλησε η διευθύντρια του Τμήματος Δημοσίων Έργων Χρυστάλλα Μαλλούππα η οποία  κληθείσα να απαντήσει σε καίρια ερωτήματα που απασχολούν το κοινό για την τοποθέτηση κυρτωμάτων ανέφερε ότι «όντως υπάρχουν παράπονα από οδηγούς τα οποία είναι μεμονωμένα. Τα παράπονα αφορούν το ύψος των κυρτωμάτων και το γεγονός ότι προκαλούνται φθορές σε αυτοκίνητα, ενώ οι μοτοσικλετιστές μπορούν να τραυματιστούν.
 

Η κ. Μαλλούππα ανέφερε ότι κάποιος πολίτης μπορεί να ζητήσει μέσω επιστολής την τοποθέτηση κυρτώματος το οποίο μελετάται από τον Φορέα Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων. Όπως μας λέχθηκε το τελευταίο διάστημα υποβλήθηκαν κοντά στις 700 αιτήσεις και απορρίφθηκαν περισσότερες από 550.

 


Close