Από το Άλφα μέχρι το (ω)Μέγα 

Από το Άλφα μέχρι το (ω)Μέγα 

Οι προβληματισμοί ενός Ομίλου ΜΜΕ σε εποχή κρίσης

Σε αυτό το άρθρο περιγράφονται κάποια πρόσφατα γεγονότα, τα οποία μας υπενθύμισαν βασικές αρχές και προτεραιότητες.  

4/3, Τετάρτη

Υπογράφεται ετήσιο συμβόλαιο μεταξύ της ιδιοκτήτριας εταιρείας των υπεραγορών Άλφαμεγα και της Digital Tree, ιδιοκτήτριας διαφόρων ειδησεογραφικών και ενημερωτικών ιστοσελίδων όπως offsite, kerkida, brief, avantgarde, mylife, car, kitchen island. Το συμβόλαιο έχει διάρκεια ένα χρόνο, για αγορά διαφημιστικού χώρου.

10/4, Παρασκευή, πρωί

Η δημοσιογραφική ομάδα είχε πληροφορίες από τρεις διαφορετικές, αξιόπιστες και ανεξάρτητες δημοσιογραφικές πηγές, ότι υπήρχαν κρούσματα στην υπεραγορά Άλφαμέγα Έγκωμης. 

Θεωρήσαμε ότι ως ΜΜΕ είχαμε καθήκον να δημοσιεύσουμε αυτή την πληροφόρηση. Ως οφείλαμε δεοντολογικά, πριν τη δημοσίευση του άρθρου, επικοινωνήσαμε τηλεφωνικώς με τη διεύθυνση της Άλφαμεγα, για να της δοθεί η ευκαιρία να τοποθετηθεί, ιδιαίτερα δε σε σχέση με τα μέτρα που θα είχε σκοπό να λάβει για προστασία του καταναλωτικού κοινού, του προσωπικού της και των προμηθευτών της. 

Η αντίδραση της Εταιρείας ήταν άμεση και έντονη: Διάψευση. Fake News. Συκοφαντία

Η πιο πάνω εξέλιξη μας εξέπληξε. Από τη μια είχαμε τρεις αξιόπιστες και ανεξάρτητες πηγές που επιβεβαίωναν ότι τα κρούσματα που είχαν εντοπιστεί σε υπεραγορά της Λευκωσίας ήταν στο Άλφαμεγα Έγκωμης, και από την άλλη, είχαμε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Κύπρου και μακροχρόνιο συνεργάτη να διαψεύδει αυτές τις πληροφορίες κατηγορηματικά.

Ως ΜΜΕ είχαμε δύο επιλογές: (α) είτε να δημοσιεύσουμε το ζήτημα καταγράφοντας ταυτόχρονα και τη διάψευση της Εταιρείας, είτε (β) να διερευνήσουμε περαιτέρω τη συγκεκριμένη είδηση, ενόψει και της κατηγορηματικής διάψευσης. Επιλέξαμε το δεύτερο – περαιτέρω διερεύνηση. 

10/4, Παρασκευή, απόγευμα

Η επιδημιολογική ομάδα που συστάθηκε από το Υπουργείο Υγείας για ζητήματα κορωνοϊού, επιβεβαιώνει ότι εντοπίστηκαν κρούσματα σε υπεραγορά, χωρίς να την κατονομάζει.  

Η δημοσιογραφική ομάδα της Digital Tree αποφασίζει να διερευνήσει κατά πόσο υπήρχε οποιαδήποτε Υπεραγορά στη Λευκωσία, η οποία ήταν κλειστή εκείνη ή την προηγούμενη ημέρα. Η έρευνα κατέδειξε ότι όλες οι υπεραγορές στη Λευκωσία ήταν και παρέμεναν ανοιχτές για το κοινό. 

Το εύλογο ερώτημα που προέκυψε ήταν το εξής: πώς είναι δυνατόν να εντοπίζονται κρούσματα σε «πρώτης γραμμής» εταιρείες, τις οποίες επισκέπτονται χιλιάδες συμπολίτες μας καθημερινώς, συμπεριλαμβανομένων επισκεπτών με αυξημένο ρίσκο (ευπαθείς ομάδες) αλλά το κοινό να μην γνωρίζει σε ποια υποστατικά είχαν εντοπίσει κρούσματα, πότε, και τι μέτρα είχαν ληφθεί για προστασία του; 

Σημειώνουμε ότι, μέχρι τότε, είχαν ήδη ανακοινωθεί τις περασμένες ημέρες το κλείσιμο νοσοκομείων (ιδιωτικών και δημόσιων) και διαφόρων εταιρειών (βλ. υποκαταστήματα τραπεζών), αλλά επαφίετο στη διακριτική ευχέρεια κάθε οργανισμού το κατά πόσο θα προέβαινε σε σχετική ανακοίνωση.  

Θεωρήσαμε ότι οι πολίτες είχαν, και έχουν, δικαίωμα να γνωρίζουν αυτά τα θεμελιώδη στοιχεία. Και ότι οι επηρεαζόμενες επιχειρήσεις είχαν υποχρέωση να προβαίνουν σε σχετικές ανακοινώσεις. Αλλά και ότι το κράτος είχε υποχρέωση να εφαρμόσει συγκεκριμένη πολιτική για να διασφαλίσει την υγεία του κοινού (την ώρα μάλιστα που παραμένουν κλειστές χιλιάδες επιχειρήσεις με εκατοντάδες χιλιάδες κόσμο να μένουμε σπίτια μας για την δημόσια υγεία, με μόνη εξαίρεση επισκέψεις σε υπεραγορές και άλλες επιχειρήσεις πρώτης γραμμής για αγαθά πρώτης ανάγκης). 

10/4, Παρασκευή, βράδυ

Δημοσιεύθηκε άρθρο υπό τον τίτλο «Κρούσματα σε υπεραγορά, αλλά ήταν όλες ανοικτές» επιχειρώντας να ξεκινήσουμε δημόσιο διάλογο και προβληματισμό, με σκοπό να αναδειχθεί:

● το γεγονός ότι δεν υπήρχε πληροφόρηση ως προς το ποια υπεραγορά είχε τα κρούσματα,

● την έλλειψη επίσημης διαδικασίας για ανακοίνωση των εταιρειών πρώτης γραμμής με εξακριβωμένα κρούσματα. 

11/4 (Σάββατο) - 13/4 (Δευτέρα)

Δεν υπήρξε καμία ανακοίνωση από οποιαδήποτε υπεραγορά κατά την εν λόγω περίοδο των τριών ημερών, παρόλο που υπήρχε έντονη φημολογία για κρούσματα στην υπεραγορά Άλφαμεγα Έγκωμης. Η offsite συνέχισε να δημοσιεύει άρθρα, 1, 2 (Κι άλλα κρούσματα στην υπεραγορά - Σιγή ιχθύος από τους ιδίους) (Ο ΕΦΕΤΗΣ

14/4, Τρίτη

Οι υπεραγορές Άλφαμεγα ανακοινώνουν, για πρώτη φορά, ότι είχαν εντοπιστεί κρούσματα στην Υπεραγορά της στην Έγκωμη. 

15/4, Τετάρτη

Το Υπουργείο Υγείας ανακοινώνει ότι πλέον θα προβαίνει σε δημοσιοποίηση της επωνυμίας και τοποθεσίας των επιχειρήσεων όπου εντοπίζονται θετικά κρούσματα, ως επίσης και ότι θα διατάζεται άμεση ανάκληση ή αντικατάσταση του προσωπικού τέτοιων επιχειρήσεων.

Θεωρήσαμε ότι αυτή ήταν μια σημαντική, θετική, και απαραίτητη εξέλιξη. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίστηκε διαφάνεια προς το καταναλωτικό κοινό και δόθηκε τέλος στη ψιθυρολογία και κουτσομπολιά. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η αρθρογραφία της offsite τις αμέσως προηγούμενες ημέρες είχε συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση αυτής της νέας - καλοδεχούμενης - κυβερνητικής πολιτικής. 

15/4-18/4, Μεγάλη Εβδομάδα

Εφαρμόζεται η νέα διαδικασία. Καθημερινά, η ώρα 10 το πρωί, ανακοινώνονταν από το αρμόδιο Υπουργείο τα υποστατικά όπου εντοπίστηκαν κρούσματα, και καταγράφονταν τυχόν μέτρα που είχαν ληφθεί σε κάθε περίπτωση.

Αυτές τις μέρες, διαμηνύονταν έντονα παράπονα, από την πλευρά της Άλφαμεγα προς την Digital Tree, ότι ο τρόπος προβολής του όλου θέματος κατά τις αμέσως προηγούμενες ημέρες έπληττε τα συμφέροντα των υπεραγορών της. Προσωπικά μηνύματα και άλλα στοιχεία δεν είναι επί του παρόντος να δοθούν στη δημοσιότητα. 

19/4 - Κυριακή του Πάσχα

Ώρα 11:42 π.μ., την Κυριακή του Πάσχα, η Άλφαμεγα απέστειλε το ακόλουθο email στην Digital Tree: «Σας ενημερώνω πως σταματάμε άμεσα την προβολή των Υπεραγορών Αλφαμέγα στα Μέσα της Digital Tree». 

Σήμερα:

Η Digital Tree - διεύθυνση και σύνταξη - στηρίζει τη γραμμή που ακολούθησε από τις 10/4.  

Εξετάζοντας το θέμα, εκ των υστέρων, προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

●    ΜΜΕ και Εταιρείες θα πρέπει να συνεργάζονται σεβόμενες το ρόλο και την ανεξαρτησία η μια της άλλης. 

●    Η γραμμή που ακολούθησε η Digital Tree συνέβαλε, θεωρούμε, σε κάτι πολύ σημαντικό: στη διαμόρφωση της διαδικασίας υποχρεωτικής ανακοίνωσης και εφαρμογής μέτρων από τις εν λόγω επιχειρήσεις.

●    Η απώλεια ενός μακροχρόνιου συνεργάτη και πελάτη είναι σίγουρα πλήγμα. Είναι όμως ασήμαντη αναλογιζόμενοι τις αξίες και το όραμα της Εταιρείας μας και πάνω απ όλα την αμερόληπτη ενημέρωση του αναγνώστη μας.

Digital Tree

Home