Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Από 1,962 φοιτητές σε 55,000. Κάτι γίνεται. Οι υποψήφιοι τι λένε;

Από 1,962 φοιτητές σε 55,000. Κάτι γίνεται. Οι υποψήφιοι τι λένε;

Πόσοι οι φοιτητές, πόσοι Κύπριοι, πόσοι από ΕΕ και πόσοι από τρίτες χώρες – Ποια η συνεισφορά στο ΑΕΠ - Ο νέος Πρόεδρος θα παραλάβει τον Τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με πολλαπλά οφέλη για το κράτος - Με συγκεκριμένα στοιχεία, αριθμούς, πλαίσιο - Τι θα παραδώσει το 2028; - Αυτό οφείλουν να μας πουν οι υποψήφιοι

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ / Twitter: @tsangarisp

Κάποτε, στο μακρινό για πολλούς 1996, η Κύπρος είχε μόλις 1,962 φοιτητές σε πανεπιστημιακά ιδρύματα. Μάλιστα οι μη Κύπριοι φοιτητές ήταν τότε μόλις 160 άτομα. Σήμερα στην Κύπρο υπάρχουν περίπου 55,000 φοιτητές με την τάση, χρόνο με το χρόνο, να είναι αυξητική. Γύρω στις 40,000 εξ αυτών φοιτούν στα 10 Πανεπιστήμια (3 Δημόσια και 7 Ιδιωτικά) και οι υπόλοιποι σε Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Από το σύνολο των φοιτητών στην Κύπρο γύρω στο 43% είναι Κύπριοι, 36% είναι από χώρες μέλη ΕΕ και 21% από τρίτες χώρες. 

Η συνεισφορά δε στο ΑΕΠ της χώρας είναι απίστευτα σημαντική αφού σήμερα υπολογίζεται πέραν του 5% ενώ ενδεικτικό της τάσης που υπάρχει είναι πως προ 6ετίας η συνεισφορά στο ΑΕΠ ήταν γύρω στο 2,5%. 

Οι ενδείξεις, οι τάσεις αλλά και ειδικοί από τον χώρο εκτιμούν πως η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Κύπρο μέσα από ένα σωστό πλάνο, προγραμματισμό και ευελιξία μπορεί να συνεισφέρει στο ΑΕΠ ποσοστά πέραν του 10% ή και πολύ μεγαλύτερα νούμερα αφού άλλες πιο τολμηρές εκτιμήσεις θέλουν αυτό το ποσοστό να ξεπερνά ακόμη και το εκπληκτικό 15%. Ενδεικτικά να σημειώσουμε πως ο τομέας του Τουρισμού, που θεωρείται η ‘χρυσή κότα’ της Κύπρου έχει άμεση και έμμεση συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας γύρω στο 25%. 

Οπόταν εδώ κάτι γίνεται. Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Κύπρο ανθεί. Αναβαθμίζεται. Αναπτύσσεται. Και το κυριότερο; Όλη αυτή η Ανάπτυξη προήλθε κυρίως από Ιδιωτική Πρωτοβουλία. 

Το Κράτος στις πλείστες των περιπτώσεων ακολουθούσε. Δεν μπορούσε να συμβαδίσει και να προσαρμοστεί στους ‘τρελούς’ αυτούς ρυθμούς ανάπτυξης ώστε να στηρίξει επιπλέον αυτόν τον αναδυόμενο τομέα, το τέμπο του οποίου καθόριζε η ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία ομολογουμένως μέσα από εξαιρετικές ικανότητες διοίκησης και εκπαίδευσης (και κατ’ επέκταση απόδοσης) κατάφερε να απογειώσει τον τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο. 

Δεν πρέπει να ερμηνευθεί ότι η συνεισφορά του Κράτους ήταν ανύπαρκτη, αλλά την ίδια ώρα δεν ήταν και αρκετή, υπό την έννοια πως αρκετές φορές ‘ταλαιπωρούσε’ τον τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα από γραφειοκρατικές και δαιδαλώδεις διαδικασίες καθώς και μέσα από τη δυσκολία -που επιδεικνύει το κράτος σχεδόν σε όλες τις εξελίξεις- για αλλαγές, ευελιξία και προσαρμογή. 

Δύο παραδείγματα επί του προκειμένου. Πρώτο. Ενώ τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται σημαντική αύξηση των φοιτητών σε Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (στην Κύπρο λειτουργούν 6 Δημόσιες Σχολές και 36 Ιδιωτικές Σχολές -ΙΣΤΕ) (συγκριτικά μεταξύ των δυο ‘φυσιολογικών’ ετών προ της πανδημίας δηλαδή ακαδημαϊκό έτος 2018/19 και 2019/20 η αύξηση των φοιτητών σε ΙΣΤΕ ήταν της τάξεως περίπου του 16%). Ενώ λοιπόν παρουσιάζονται αυτές οι τάσεις, το Κράτος μπλέκοντας την μεταναστευτική πολιτική με την εκπαίδευση και θέλοντας να δείξει ότι ‘κάνει κάτι’ πήγε και έθεσε ‘περίεργα κριτήρια’ για εγγραφή ξένου φοιτητή σε ΙΣΤΕ, κριτήρια τα οποία όμως δεν υφίστανται για εγγραφή ξένου φοιτητή σε Πανεπιστήμια ή άλλα κριτήρια εντελώς ‘άλλα ντ’ άλλων’, ωσάν και ολόκληρο κράτος δεν μπορεί να εφαρμόσει ένα μηχανισμό εντοπισμού των ‘εικονικών φοιτητών’ από τρίτες χώρες. Δεύτερο. Ποια είναι η διαδικασία που υπάρχει να παραχωρείται επαγγελματική βίζα (παρατεταμένη άδεια παραμονής δηλαδή και εργασίας) σε ‘κεφάλια’ ξένους φοιτητές Πανεπιστημίων ή Σχολών της Κύπρου που θα μπορούσαν να εργαστούν και να αξιοποιηθούν από εταιρείες στην Κύπρο; Και πάλι συζητήσεις επί συζητήσεων και χρονοβόρες διαδικασίες τόσο για αυτό όσο και για το τεράστιο θέμα της πρακτικής άσκησης (internship).

Όπως και να έχει. Σημασία και ουσία έχει πως ο Τομέας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο είναι εκεί με τεράστιες προοπτικές. Και σε 6 μήνες θα κληθούμε να αποφασίσουμε τον ‘καπετάνιο’ αυτής της χώρας που θα οδηγήσει την Κύπρο στο 2028. 

Ποιο είναι το πλάνο των Υποψηφίων για αυτό τον πολύ υποσχόμενο και πολύ ‘κερδοφόρο’ τομέα; (κερδοφόρο υπό πολλές έννοιες. Οικονομικά, Πολιτισμικά, Πολιτιστικά, Κουλτούρα, Διπλωματία -κάθε ξένος φοιτητής είναι και δυνητικά μελλοντικά φίλος της χώρας σου- και τόσα άλλα οφέλη)

Και πρέπει αλλά και οφείλουν να μας πουν το πλάνο τους για τον Τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα όμως και όχι αοριστολογίες και φαμφάρες. Διότι παραλαμβάνουν έναν τομέα με πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, αριθμούς και πλαίσιο. Οπόταν πρέπει να μας πουν τι θα μας παραδώσουν το 2028. Που θα βρίσκεται ο τομέας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης το 2028;  

Home