Εκπαίδευση: Ευκαιρία για αναβάθμιση

Εκπαίδευση: Ευκαιρία για αναβάθμιση

Ως Πολιτεία απέχουμε έτη φωτός από το πώς θα έπρεπε να ήταν σήμερα η δημόσια Εκπαίδευση… 

ΓΡΑΦΕΙ Ο                                                                                                                                      ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ                                                                                                 Twitter: @tsangarisp

Προβληματίστηκα πριν γράψω αυτή την άποψη, κατά πόσο, την ώρα που βρισκόμαστε όλοι σε συναγερμό λόγω κορωνοϊού θα ήταν ορθό να αναφερθώ στο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο εξ αφορμής αυτής της τραγικής πανδημίας που μας βρήκε, έδειξε την πεπαλαιωμένη μορφή του. 

Όπως και να έχει, πρόκειται ωστόσο για γεγονός! 

Είναι ξεκάθαρο πως η Πανδημία του Κορωνοϊού είναι κάτι το πολύ σοβαρό. Είναι κάτι που απαιτεί πειθαρχία και υπευθυνότητα από όλους μας. Είναι κάτι που απαιτεί αυτοπεριορισμό από όλους μας (είδε editorial – επίσημη θέση Offsite). Είναι κάτι που θα τεστάρει την ατομική αλλά και την κοινωνική μας υπευθυνότητα ενός εκάστου. Έναντι του εαυτού μας αλλά κυρίως έναντι των συμπολιτών μας που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή της τρίτης ηλικίας. 

Αυτά ως εισαγωγική παρένθεση. 

Στο θέμα μας λοιπόν.     

Την Τρίτη (10/3) το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε, κατόπιν υπόδειξης του Υπουργείου Υγείας, να προχωρήσει στο κλείσιμο όλων των Σχολείων της μείζονος Λευκωσίας, λόγω κινδύνου μόλυνσης από τον Κορωνοϊό. 

Μετέπειτα, ο Υπουργός Παιδείας, κατόπιν συστάσεων και πάλι του Υπ. Υγείας, προχώρησε και ανακοίνωσε το κλείσιμο όλων των σχολείων σε ολόκληρη την Κύπρο από την 13η Μαρτίου έως και την 20η Μαρτίου.  

Αργότερα, την Παρασκευή 13/3, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά τη διάρκεια του διαγγέλματός του ανακοίνωσε ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά έως την 10η Απριλίου 2020. 

Μετέπειτα οι εξελίξεις ήταν καταιγιστικές με τα όσα επακολούθησαν και με τα όσα περιγράφονται στα 8 (μέχρι τώρα) Διατάγματα. 

Το κλείσιμο των σχολείων ανέδειξε ένα ερώτημα. Πολύ σημαντικό ερώτημα: Είμαστε πίσω στη δημόσια Εκπαίδευση ή όχι; 

Θα σας πω κάτι. Μόλις εξαγγέλθηκε ότι τα Σχολεία κλείνουν, οι μαθητές των Δημόσιων Σχολείων απολάμβαναν κάποιες μέρες χαλάρωσης (αρχικά έτσι θεωρήθηκε αφού κανένας τότε δεν λάμβανε στα σοβαρά τις διάφορες υποδείξεις). Αντίθετα, οι μαθητές των Ιδιωτικών Σχολείων (σχεδόν όλων απ’ ότι ενημερώθηκα) είχαν μάθημα κανονικά… Ναι. Από την πρώτη ημέραONLINE! Αν όχι όλα τα μαθήματα, κάποια παραδόθηκαν κανονικά Online, με συμμετοχή των μαθητών Online, με κανονική ώρα παράδοσης σας παρακαλώ και κανονική διάρκειαΜε κανονική συμμετοχή, με κανονικές σημειώσεις από τον καθηγητή/καθηγήτριά τους, τις οποίες οι μαθητές μπορούσαν να δουν και πάλι Online… 

Κάντε εικόνα. Αυτή της δημόσιας εκπαίδευσης και αυτή της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης στην Κύπρο. Είναι ωσάν να ζούμε σε δυο διαφορετικούς κόσμους. Η μια να μπορεί να ανταποκριθεί σχεδόν υπό οποιεσδήποτε συνθήκες και η άλλη, η δημόσια, να μοιάζει σαν τον φτωχό συγγενή. 

Ο Κορωνοϊός, μέσα στην τόση τραγικότητα που μας έσπειρε, ενδεχομένως να αποτελέσει αφορμή για να βελτιωθούμε. Πρόωρο να μιλάμε τώρα για τέτοια και πλάνα για το μέλλον, αλλά αποτελεί γεγονός. Είναι αφορμή να δούμε τις αδυναμίες μας. Να προχωρήσουμε σε πρωτοπόρες και καινοτόμες ιδέες αλλά και να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες της τεχνολογίας που μας προσφέρονται. 

Μας λένε καθημερινώς για το 5G και πόσο θα αλλάξει τη ζωή μας, και εδώ τα πλέον βασικά που θα μπορούσε να τα έκανε κάποιος με τα 3G δεν τα δοκιμάσαμε καν. Δεν τα αξιοποιήσαμε καν. Δεν τα σκεφτήκαμε καν. 

Γιατί για παράδειγμα ένα Ιδιωτικό Σχολείο να διαθέτει σύστημα online επικοινωνίας μεταξύ Μαθητών και Καθηγητών, μεταξύ Γονέων και Καθηγητών και ένα Δημόσιο Σχολείο όχι; Γιατί ένα Ιδιωτικό Σχολείο να μπορεί να εξερευνά, να τολμά καινοτόμες μεθόδους και εφαρμογές ενώ ένα Δημόσιο Σχολείο όχι; Γιατί σε ένα Ιδιωτικό με την εγγραφή στην πρώτη τάξη να ζητά την ηλεκτρονική διεύθυνση ή/να δημιουργεί αυτόματα και ηλεκτρονική διεύθυνση του μαθητή με πρόσβαση και του γονέα/κηδεμόνα και το Δημόσιο να μην το πράττει. Είναι βεβαίως αντιληπτό ότι δεν θα μπορούσαν όλοι οι γονείς να χειριστούν ηλεκτρονική επικοινωνία, αλλά ας το αρχίζαμε και θα βλέπαμε στο κάτω, κάτω και σε τι ποσοστά βρισκόμαστε. Ωστόσο ούτε αυτό δεν γίνεται.  

Αυτά μόνο τα δυο ερωτήματα, δείχνουν, σκιαγραφούν και την κατάσταση στην δημόσια Παιδεία. 

Και αυτό δεν είναι θέμα του Πρόδρομου. Ή του Χαμπιαούρη. Ή του πρώην υπουργού Αντρέα Δημητρίου. Είναι καθολική και διαχρονική ευθύνη όλων των εμπλεκομένων. Της εκάστοτε Κυβέρνησης, της Πολιτείας, των Εκπαιδευτικών (δεν θα πω των γονέων διότι είμαι της άποψης «σουτάρετε εκτός των σχολείων τους γονείς». Ίσως οι Γονείς να είναι ένα από τα μεγαλύτερα καρκινώματα της Εκπαίδευσης, αφού οι γονείς ως «πάνσοφοι που είμαστε» νομίζουμε πως ξέρουμε καλύτερα από τον δάσκαλο και τον καθηγητή)

Είναι θετικό πως ο νυν Υπουργός Παιδείας, ο Πρόδρομος Προδρόμου, προωθεί αυτό το σύστημα εκπαίδευσης, την online εκπαίδευση έστω και υπό αυτές τις περιστάσεις. 

Αυτό όμως που απαιτείται στην Εκπαίδευση είναι τολμηρές αποφάσεις. Αλλά από όλους. Και από Κυβέρνηση και από Εκπαιδευτικούς αλλά και από την Βουλή των Αντιπροσώπων. 

Αυτό που απαιτείται είναι η εξέλιξη της Εκπαίδευσης και ίσως και η αυτονόμηση των Σχολείων. Η λειτουργεία τους ως μονάδες υπευθυνότητας και κυριότητας. Με δικές τους προσλήψεις, δικές τους μεθοδολογίες, δικές τους πρακτικές, κινούμενες σε ένα ευρύτερο συμφωνημένο πλαίσιο από όλους. 

Ενόσω δεν αντιμετωπίζουμε την Εκπαίδευση συλλογικά και υπεύθυνα με συμφωνημένες τολμηρές αποφάσεις, όχι μόνο τα 5G να έρθουν αλλά και τα 10G να έρθουν, τα Σχολεία θα συνεχίσουν να νοσούν… 

 

Υγ. Όταν κάποιοι από εμάς σημειώναμε για την Πανδημία που ερχόταν και στην Κύπρο και ότι είναι κάτι το πολύ σοβαρό κάποιοι μας κατηγόρησαν ότι σπέρνουμε τον πανικό για κλικς (και αυτό δεν το γράφαμε διότι είμαστε ειδικοί επί του θέματος, αλλά διότι διαβάζαμε τι έλεγαν ειδικοί άλλων χωρών). Όταν σημειώναμε πως το κλείσιμο των οδοφραγμάτων ήταν προς την σωστή κατεύθυνση και πως η Πολιτεία θα έπρεπε, κατά την άποψη μας, να έπαιρνε ακόμη πιο τολμηρά μέτρα (και ναι, και γιατί όχι και το κλείσιμο των αεροδρομίων) κατηγορηθήκαμε ότι σιγοντάρουμε πολιτικές σκοπιμότητες της Κυβέρνησης ως προς τα οδοφράγματα. Όταν λέγαμε πως λιγότερα σημεία εισόδου / εξόδου τόσο το καλύτερο διότι σημαίνει και αυτομάτως καλύτερο έλεγχο, κάποιοι έγραφαν για τον «πολιτικό κορωνοϊό».  

Υγ2. Τα ΜΜΕ είναι κατά κύριο λόγο μεταφορείς γεγονότων. Την ίδια ώρα κάποια, μεταξύ αυτών και εμείς, είναι μεταφορείς και απόψεων, προσεγγίσεων και θέσεων. Όλα αυτά κρίνονται από τους αναγνώστες, κρίνονται με αντικειμενικά μετρήσιμα κριτήρια, μετρήσεις οι οποίες (των πλείστων online MME) ελέγχονται από τρίτους ανεξάρτητους. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να διαφωνεί, έχει το δικαίωμα να κριτικάρει, έχει το δικαίωμα να επικροτήσει. Κανένας όμως δεν έχει το δικαίωμα είτε με κατάρες είτε με αφορισμούς είτε με επίθετα είτε με εκφοβισμούς να αποτρέψει και να στερήσει το δικαίωμα του οποιουδήποτε να εκφραστεί ελεύθερα έστω και με αιρετικές προσεγγίσεις και ιδέες, όταν αυτές βεβαίως δεν προάγουν τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, το μίσος και τα όσα άλλα περιγράφονται στον Κώδικα. Έγινε πολύς ντόρος ως προς την άποψη Συναδέλφου, προ 10ημέρου περίπου ο οποίος υποστήριζε πως ο Κορωνοϊός είναι γρίπη υπό άλλη ονομασία -υποτιμώντας βεβαίως τον κίνδυνο. Νοείται ότι διαφωνώ με αυτή την άποψη! Άλλωστε προσωπικά και στα SocialMedia οι αναρτήσεις μου -εδώ και αρκετό καιρό- ήταν εκ διαμέτρου αντίθετες από την άποψη του συναδέλφου. Πρέπει όμως να σημειωθούν δυο πράματα: 1/ Ο ντόρος έγινε κυρίως από όλους αυτούς που προηγουμένως έλεγαν και έγραφαν τα ίδια με τον συνάδελφο, ότι δηλαδή ο Κορωνοϊός είναι μια απλή γρίπη (ω! Πόσο οξύμωρο!2/ Ο Συνάδελφος δεν έγραψε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από αυτό που όλοι οι ηγέτες και αρμόδιοι (συμπεριλαμβανομένου και του Κύπριου Υπουργού Υγείας) έλεγαν εκείνες τις ημέρες ή 4-5 μέρες (ναι ημέρες, όχι μήνες αλλά ημέρες!) προηγουμένως, ασχέτως εάν μετέπειτα αντιλαμβανόμενοι όλοι την σοβαρότητα έκρουσαν τον κώδωνα κινδύνου. Έτερον εκάτερον όμως. Ο καθένας δικαιούται να λέει την άποψή του και εμείς ως ΜΜΕ θα διαφυλάξουμε αυτό το δικαίωμα και δεν δίνουμε σε κανένα το δικαίωμα ακόμη και να διανοηθεί πως μπορεί να κατευθύνει τα ΜΜΕ ως προς τι θα γράφουν και τι όχι. 

Υγ.3 Ευχαριστούμε τους Αναγνώστες μας που σε αυτές τις κρίσιμες μέρες επιλέγουν την έγκυρη, έγκαιρη και αντικειμενική ενημέρωση. Ενδεικτικό τούτου, είναι πως ο μέσος όρος αναγνωστών της Offsite από 50,000 ανά ημέρα εκτοξεύτηκε στις 100,000 αναγνώστες ανά ημέρα. Συνεχίζουμε!

Home