Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ο Χάρης θυμήθηκε τις εισπράξεις από την πώληση της ΣΚΤ μετά τη ταφόπλακα που έβαλε ο ίδιος

Ο Χάρης θυμήθηκε τις εισπράξεις από την πώληση της ΣΚΤ μετά τη ταφόπλακα που έβαλε ο ίδιος

  • Ζητά εξηγήσεις και πληροφορίες για τις εισπράξεις του κράτους από το deal
  • Γνώριζε αλλά σιωπούσε: «Η επιλογή της λύσης της εξυγίανσης της ΣΚΤ παρείχε σημαντικά πλεονεκτήματα διαπραγμάτευσης σε υποψήφιο αγοραστή»

ΓΡΑΦΕΙ Η ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Ο Χάρης Γεωργιάδης, τέως Υπουργός Οικονομικών, ήταν ο άνθρωπος που επικαλούμενος το πιστόλι της ΕΚΤ στον κρόταφο, έβαλε την τελευταία τελεία στην ιστορική πορεία του Συνεργατισμού. Πέντε χρόνια μετά, και εφόσον … χάρισε τη ΣΚΤ στον Όμιλο της Ελληνικής Τράπεζας, επιστρέφει και ζητά να πληροφορηθεί τι γίνεται με τις εισπράξεις του κράτους από την Τράπεζα.

Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε άλλα, ο Χάρης Γεωργιάδης, με ερώτησή του στη Βουλή, ζητά και τα ρέστα, όπως πληροφορίες:

•    Πρώτο, για τα δάνεια και άλλα περιουσιακά στοιχεία του Συνεργατισμού που είχαν αναληφθεί από την ΚΕΔΙΠΕΣ το 2018, 

•    Δεύτερο, για τα δάνεια και άλλα περιουσιακά στοιχεία της ΚΕΔΙΠΕΣ στο τέλος του 2022,

•    Τρίτο, για τις συνολικές εισπράξεις της ΚΕΔΙΠΕΣ από την έναρξη της λειτουργίας της μέχρι το 2022,

•    Τέταρτο, για τις συνολικές πληρωμές της ΚΕΔΙΠΕΣ προς το κράτος, σε μετρητά ή σε αξία ακινήτων, έναντι της κρατικής ενίσχυσης που είχε παραχωρηθεί το 2018,

•    Πέμπτο, για το υπόλοιπο των οφειλών της ΚΕΔΙΠΕΣ προς το κράτος στο τέλος του 2022.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτά το σκέλος της ερώτησής του που αφορά το ύψος των δανείων και άλλων περιουσιακών στοιχείων του συνεργατισμού που μεταφέρθηκαν στην Ελληνική Τράπεζα το 2018: το συνολικό ύψος των καταθέσεων και άλλων υποχρεώσεων του Συνεργατισμού που είχαν αναληφθεί από την Τράπεζα, τις διευκολύνσεις που μεταφέρθηκαν στην Τράπεζα και είχαν αρχικά ενταχθεί στο Σχέδιο Εγγύησης Δανείων (ΣΕΔ), τις πληρωμές της ΚΕΔΙΠΕΣ προς την Ελληνική στο πλαίσιο του ΣΕΔ μέχρι το 2022, τις συνολικές πληρωμές του κράτους προς την Ελληνική στο πλαίσιο ενδεχόμενης ενεργοποίησης του Σχεδίου Παροχής Κρατικής Εγγύησης και τις συνολικές πληρωμές της Ελληνικής Τράπεζας προς το κράτος έναντι της παραχώρησης της κρατικής εγγύησης του ΣΕΔ.

>>> Οικονομικές Αναλύσεις της Χ. Αντωνιάδου εδώ <<<

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την έκθεση για τον Συνεργατισμό, η Ελληνική Τράπεζα αγόρασε καθαρή αξία περιουσιακών στοιχείων €247 εκ. έναντι ποσού €74 εκ., το οποίο θα κατέβαλλε στη ΣΚΤ

Η μελέτη – αποκάλυψη 

Μελέτη - κόλαφος της εταιρείας Moore Stephens Stylianou & Co σύμφωνα επίσης με την έκθεση για τον Συνεργατισμό, αποκαλύπτει ότι: 

•    Το τίμημα της συναλλαγής των €74 εκ. υπολογίστηκε από τον αγοραστή με το χαμηλότερο εύρος του πολλαπλασιαστή (0,30X έως 0,80Χ – σε απόλυτα  μεγέθη €74 εκ. έως €197 εκ.), με βάση διαθέσιμα δεδομένα και από εξέταση συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. 

•    Η επιλογή της λύσης της εξυγίανσης της ΣΚΤ παρείχε σημαντικά πλεονεκτήματα διαπραγμάτευσης σε υποψήφιο αγοραστή (η πώληση έγινε κάτω από συνθήκες έκτακτης ανάγκης και σε στενά χρονοδιαγράμματα, με τέτοιο τρόπο που απέκλειε την απαίτηση να ζητηθεί να πληρωθεί από τον αγοραστή οποιαδήποτε υπεραξία). 

Όπως καταγράφεται στη μελέτη της Moore Stephens Stylianou & Co, την οποία αποκαλύπτει η Επιτροπή για τον Συνεργατισμό στην έκθεση γεγονότων της, «κάτι τέτοιο θα δικαιολογείτο εφόσον ο αγοραστής θα αποκτούσε τα καλά και υγιή στοιχεία του ισολογισμού της ΣΚΤ. Η εναπομένουσα οντότητα θα ανήκε στο κράτος και θ’ αποτελούσε μετεξέλιξη της ΣΚΤ στην οποία και θα παρέμεναν περιουσιακά στοιχεία ακαθάριστης λογιστικής αξίας ύψους €8,337 δις»

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την έκθεση για τον Συνεργατισμό, η οποία εκπονήθηκε κατόπιν ανάθεσης από το Υπουργικό Συμβούλιο, «οι ευθύνες του Υπουργού Οικονομικών υπήρξαν βαρύτατες για την κατάρρευση του ΣΠΤ. Μπορούμε να πούμε ότι είναι κατ’ αναλογία παρόμοιες με τις ευθύνες του όποιου μεγαλομετόχου ιδιωτικής εταιρείας, η οποία καταλήγει σε διάλυση λόγω κακοδιαχείρισης του ιδίου. Ήταν ο εκπρόσωπος του κράτους και συμμετείχε στη διαμόρφωση της στρατηγικής της ΣΚΤ. Είχε επίσης την κύρια, αν όχι την αποκλειστική ευθύνη να παρακολουθεί αν η πορεία του ΣΠΤ ήταν σύμφωνη με τις δεσμεύσεις τις οποίες είχε αναλάβει η Κυπριακή Δημοκρατία». 

Απόλυτα υπεύθυνος

Σε αναφορά της Επιτροπής για το θέμα τονίζεται πως ο Χάρης Γεωργιάδης «είχε ή θα έπρεπε να έχει την απόλυτη ευθύνη όσων τεκταίνονταν στη ΣΚΤ. Είχε τον κύριο λόγο στην επιλογή των κατάλληλων μελών της Επιτροπείας της ΣΚΤ με δικαίωμα διορισμού και παύσης τους αν αποδεικνύονταν ανεπαρκείς. Η δικαιολογία του ότι εγκρίνονταν τελικά από τους επόπτες και ήταν ευθύνη τους αν θα συνέχιζαν να παραμένουν ή όχι σαν μέλη της Επιτροπείας είναι επιφανειακή. Είναι ο ιδιοκτήτης ο οποίος είχε την ύστατη ευθύνη αν η επιχείρησή του θα επιβιώσει ή όχι.

Θυμίζουμε δε ότι δε δίστασε να ζητήσει την παύση ικανών μελών της Επιτροπείας τα οποία ασκούσαν κριτική σε αποφάσεις κυρίως της Ανώτερης Διεύθυνσης ή της πλειοψηφίας της Επιτροπείας».

Καταληκτικά αναφέρεται ότι ο Υπουργός Οικονομικών ως ο ιδιοκτήτης του Συνεργατισμού:

•    Είχε από πολύ ενωρίς επανειλημμένες και μερικές φορές αυστηρές προειδοποιήσεις, τόσο από τους επόπτες στην Κύπρο, όσο και κυρίως από τους ευρωπαίους επόπτες, για την πολύ πτωχή και αδύνατη εταιρική διακυβέρνηση της ΣΚΤ. •    Δεν υπάρχει μαρτυρία ενώπιον της Επιτροπής ούτε μια έστω προειδοποίηση προς την Επιτροπεία και Διεύθυνση για βελτίωση των επιδόσεων τους, ή ακόμη και προειδοποίηση ότι θα προχωρήσει σε αντικατάστασή τους. 

•    Αντιθέτως, τους άφησε να συνεχίζουν την κακοδιαχείριση και την αδιέξοδη πορεία τους

•    Είχε ενημέρωση σε πολύ τακτές προθεσμίες με σημειώματα, τα οποία ετοίμαζε ο εκπρόσωπος του στη ΣΚΤ, ο οποίος και παρακάθετο στις συνεδρίες της Επιτροπείας. Γνώριζε επομένως από πρώτο χέρι τη διαχείριση της Τράπεζας και τις αποφάσεις της για τα καίρια θέματα, τα οποία την απασχολούσαν. •    Στις 7/11/2016 σε συνάντηση αξιωματούχων της ΓΔΑ στις Βρυξέλλες με τους κυρίους Ν. Χατζηγιάννη της ΣΚΤ και Γ. Παντελή και Δ. Διονυσίου του Υπουργείου Οικονομικών, οι πρώτοι έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου. 

•    Η κομβική απόφαση του Εποπτικού Συμβουλίου του ΕΕΜ στις 14/12/2017 όπως διεξάγει επιτόπιο έλεγχο στη ΣΚΤ από τις αρχές Ιανουαρίου 2018 λόγω μη αποτελεσματικής αντιμετώπισης των ΜΕΧ,  αδύναμης δομής και μη συμμόρφωση στα θέματα εταιρικής διακυβέρνησης έπεσε σε ώτα μη ακουόντων. 

•    Τελικά, και λίγο πριν παρέμβουν οριστικά οι Ευρωπαϊκές Αρχές σε σύσκεψη στο Προεδρικό Μέγαρο στις 14/3/2018, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ύστερα από συζήτηση των διαφόρων σεναρίων, έδωσε το πράσινο φως για να προχωρήσει η πρόταση για πώληση σε αγοραστές, ίσης αξίας στοιχείων του ενεργητικού και παθητικού της ΣΚΤ με παράλληλη δημιουργία Εταιρείας

Διαχείρισης Στοιχείων Ενεργητικού. 

Όπως καταλήγει η Επιτροπή, «ο Συνεργατισμός ενταφιάστηκε από την απληστία και ασυδοσία πρώτα μερικών απ’ όσους τάχθηκαν να τον υπηρετούν και την ανικανότητα ύστερα, αλλά και ασυνειδησία όσων σε μια άλλη φάση ανέλαβαν να τον αναζωογονήσουν και τον οδηγήσουν σε προοπτικές περαιτέρω επιβίωσης και δράσης. Είναι θλιβερό να θέτεις την ταφόπετρα σ’ ένα τόσο μεγάλο επίτευγμα του κυπριακού λαού». 

Home