Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ο Νίκος θα μείνει κρυμμένος και αόριστος μέχρι τις εκλογές;

Ο Νίκος θα μείνει κρυμμένος και αόριστος μέχρι τις εκλογές;

Έχει αντιληφθεί πως είναι δημοφιλής. Λαοφιλής. Παραμένει κρυμμένος και σιωπηρός αφού απολαμβάνει ασυλία από τον μέσο Κύπριο λόγω της ‘αντίληψης’ που σχηματίστηκε. Σκεφτείτε μόνο αν ο Γενικός Ελεγκτής έγραφε έκθεση για τα δίδακτρα των παιδιών του Αβέρωφ ή του Στέφανου ή του Άντρου ή του Νικόλα ή όποιου άλλου πολιτικού αντί του Χριστοδουλίδη, οι πολίτες θα τους κρέμαζαν στην Πλατεία Ελευθερίας ενώ για τον Νίκο έδειξαν να μην τους ενοχλεί

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ

Twitter: @tsangarisp

Στην Πολιτική η ‘αντίληψη’ (perception) σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ ισχυρότερη απ’ ότι η ‘πραγματικότητα’ (reality). Το φαινόμενο αυτό δεν είναι Κυπριακό ούτε και πρόσφατο. Ισχύει ανά το παγκόσμιο και ουσιαστικά υπήρχε από τότε που αναπτύχθηκε η Πολιτική. Από αρχαιοτάτων χρόνων. Καταγράφεται και αναλύεται σε εκατοντάδες βιβλία των Πολιτικών Επιστημών και της Πολιτικής πραγματείας. Αυτό το φαινόμενο είναι μεν ισχυρότερο, εντονότερο και εμφανέστερο στην Πολιτική αλλά δεν συναντάται μόνο εκεί. Υπάρχει και ευρύτερα και ουσιαστικά υπάρχει όπου αναπτύσσονται σχέσεις εντός ενός οργανωμένου -κυρίως- κοινωνικού συνόλου. Άλλωστε έχουμε και αρκετές παροιμίες που περιγράφουν αυτό το φαινόμενο, όπως για παράδειγμα ‘Κάλλιο να βγει το μάτι σου παρά το όνομα σου’, που ουσιαστικά ‘δείχνουν’ με απλό και λαϊκό τρόπο αυτό το οποίο ονομάζουμε ‘perception vs reality’, δηλαδή ‘αντίληψη έναντι πραγματικότητας’. 

Την ίδια ώρα, οι άνθρωποι τείνουν ως όντα, υποσυνείδητα, να ενισχύουν -και όχι να χαλούν- την αντίληψη που έχουν για κάτι ή για κάποιον. Αν η αντίληψη αυτή τυχαίνει να ταιριάζει με την πραγματικότητα τότε όλα καλά. Αν η αντίληψη όμως που έχουν για κάτι / κάποιον είναι αντίστροφη με την πραγματικότητα τότε οι άνθρωποι -συνειδητά ή μη- εφαρμόζουν το λεγόμενο ‘perceptual screen’. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει πως οι άνθρωποι μπροστά από ένα γεγονός, το οποίο δεν ενισχύει την αντίληψή τους αλλά τους την χαλά, είτε το προσπερνούν είτε το διαβάζουν κατά τρόπο που να ενισχύει την αντίληψή τους. Αυτό ισχύει στην πλειοψηφία των ανθρώπινων όντων. 

Παρατίθεται ένα παράδειγμα για να δούμε πως λειτουργεί αυτό το πράμα στην πράξη. Και τι πιο καλό να δούμε πραγματικά παραδείγματα από το πολιτικό περιβάλλον ενόψει και των Προεδρικών Εκλογών αφού είθισται σε τέτοια περιβάλλοντα και συνθήκες να αναπτύσσεται στο μέγιστο ‘η επίδραση των αντιλήψεων’.

Ας αρχίσουμε με τα γεγονότα: Έγινε Ειδική Έκθεση από τον Γενικό Ελεγκτή για τα επιδόματα των Διπλωματών. Ο Ελεγκτής έστειλε επισημάνσεις και ζητούσε να ρυθμιστεί μεταξύ άλλων και το θέμα των επιδομάτων για τα δίδακτρα των παιδιών των διπλωματών. Οι επισημάνσεις του Ελεγκτή πήγαν στον τότε ΥΠΕΞ που ήταν ο Νίκος Χριστοδουλίδης. Ο Νίκος Χριστοδουλίδης διαφώνησε με τις επισημάνσεις του Γενικού Ελεγκτή και δεν προχώρησε σε αλλαγές όπως εισηγείτο ο Ελεγκτής. Ο Νίκος Χριστοδουλίδης όμως είχε ίδιον όφελος από το υφιστάμενο σύστημα επιδομάτων αφού επωφελείτο προσωπικά διότι λάμβανε επιδόματα για δίδακτρα των τεσσάρων παιδιών του. Ως εδώ είναι γεγονότα. Κανένας δεν το αρνείται αυτό. 

Τώρα κάντε το εξής: Όπου αναφέρεται στην πιο πάνω παράγραφο το όνομα ‘Νίκος Χριστοδουλίδης’ αντικαταστείτε το με ‘Αβέρωφ Νεοφύτου’ και αναλογιστείτε τι θα γινόταν; Χαμός. Βάλτε όμως και άλλα ονόματα. Γράψετε πχ ‘Στέφανος Στεφάνου’ ή ‘Άντρος Κυπριανού’. Τι θα γινόταν; Δεν θα γινόταν και πάλι χαμός; Εδώ τις προάλλες έγινε χαμός από fake news ότι ο Α. Κυπριανού έχει βίλα εξοχικό. Γράψετε και ‘Νικόλας Παπαδόπουλος’. Και πάλι χαμός (εδώ σχεδόν να τον λιντσάρουν επειδή το δικηγορικό της οικογένειας του είχε σχέση με την πρώην Λαϊκή και δεν το δήλωσε ο ίδιος σε μια συνεδρία της Βουλής). Γράψετε αν θέλετε και ‘Νίκος Αναστασιάδης’. Εκεί να δείτε τι θα γινόταν. 

Στην προκειμένη όμως δεν έσπασε μύτη. Γιατί; Διότι ακριβώς η ‘αντίληψη’ που δημιουργήθηκε για τον Χ Πολιτικό (στην προκειμένη Νίκο Χριστοδουλίδη) ήταν πως ‘είναι υπεράνω’, ‘δεν είναι απατεώνας’, ‘είναι αντισυστημικός’, ‘είναι αντικομματικός’ κτλ κτλ κτλ. Με λίγα λόγια η Κοινή Γνώμη προσπέρασε το γεγονός ή το ερμήνευσε κατά τρόπο που να ‘μην της χαλά’ την αντίληψη που σχημάτισε για τον ‘Χ’ Πολιτικό αλλά την ίδια ώρα η ίδια Κοινή Γνώμη θα κατασπάραζε οποιοδήποτε άλλο πολιτικό πρόσωπο που θα βρισκόταν στην θέση του Νίκου Χριστοδουλίδη και ενεργούσε κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο.   

Ένα δεύτερο παράδειγμαόπου λειτούργησε ‘η επίδραση της αντίληψης’, είναι και η περιβόητη εξαγγελία του Νίκου Χριστοδουλίδη, ο οποίος ανέγνωσε εξαγγελία με αντιγραφή όλων σχεδόν των πολιτικών μηνυμάτων από την εξαγγελία / ομιλίες του Ι. Κασουλίδη στις Προεδρικές του 2008 με τον δεύτερο μάλιστα να μιλά και για ‘λογοκλοπή από πλευράς του Νίκου Χριστοδουλίδη’. Η ‘επίδραση της αντίληψης’ και πάλι άφησε στο απυρόβλητο τον Νίκο Χριστοδουλίδη ενώ θα κατακρεουργούσε τον οποιοδήποτε άλλο υποψήφιο τολμούσε ή διανοείτο να αντιγράψει πολιτικά μηνύματα και να τα παρουσιάσει ως δικά του. 

Το γιατί υπάρχει αυτή η αντίληψη για τον Νίκο Χριστοδουλίδη είναι θέμα εκτενέστερης ανάλυσης, όχι μόνο πολιτικής αλλά και κοινωνιολογικής. 

Η ουσία εδώ είναι πως αυτή η αντίληψη υπάρχει αλλά την ίδια ώρα δεν σημαίνει πως αυτή θα διατηρηθεί. Μπορεί να χαλάσει σε ένα μήνα, μπορεί σε τρεις, μπορεί και να μην χαλάσει. Αυτό το γνωρίζει ο Νίκος Χριστοδουλίδης. Έχει αντιληφθεί πως είναι δημοφιλής. Λαοφιλής. Γνωρίζει ότι απολαμβάνει ασυλία από τον μέσο Κύπριο λόγω της ‘αντίληψης’ που σχηματίστηκε. Εξού και παραμένει κρυμμένος και σιωπηρός όσο γίνεται. Αποφεύγει να τοποθετηθεί συγκεκριμένα. Όποτε μιλήσει, μιλά αόριστα και γενικά, ποτέ συγκεκριμένα.

Εν κατακλείδι δυο ερωτήματα. 

Πρώτον. Θα παραμείνει κρυμμένος και σιωπηρός ή αόριστος έως τις εκλογές ώστε να συντηρηθεί όσο γίνεται αυτή η ‘αντίληψη’; 

Δεύτερον και κυριότερο. Η ‘αντίληψη’ αυτή είναι της πλειοψηφίας της κοινής γνώμης ή είναι της πλειοψηφίας της ‘κοινής γνώμης των social media’; Διότι αν είναι το δεύτερο, τότε είδαμε και στις προηγούμενες εκλογές πως άλλο ήταν το κλίμα στα social media και άλλο το κλίμα (αποτέλεσμα) της κάλπης. 

Το γεγονός είναι ένα: Θα έχουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα προεκλογική περίοδο. 

Home