Άραγε θα επιβιώσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις;

Άραγε θα επιβιώσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις;

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας

*Της Μαρίας Βασιλειάδου

Το Ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον βρίσκεται κάτω από συνεχή πίεση λόγω της πανδημίας. Αυτοί που έχουν δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα είναι οι μικρομεσαίοι. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αποτελούν το 99% των επιχειρήσεων και εργοδοτούν σχεδόν εκατόν εκατομμύρια ανθρώπους και καλύπτουν περισσότερο από το μισό του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Ο ρόλος τους στην ευρωπαϊκή οικονομία είναι πολύ σημαντικός και καθοριστικός γιατί ανοίγουν ευκαιρίες εργοδότησης και σηματοδοτούν νέες επαγγελματικές κατευθύνσεις.

Στη σημερινή κρίσιμη περίοδο που διάγει η ανθρωπότητα λόγω της πανδημίας, οι ΜΜΕ βρίσκονται μπροστά σε αδιέξοδα και οικονομικά ρήγματα που αγγίζουν την βιωσιμότητα τους. Ο κύριος λόγος που οδηγεί τις επιχειρήσεις αυτού του βεληνεκούς είτε στο κλείσιμο, είτε στη χρεωκοπία είναι το γεγονός ότι είναι ευάλωτες- λόγω μικρού μεγέθους- στα οικονομικά σοκ που επεβλήθησαν με τα μέτρα για προστασία της υγείας των πολιτών λόγω του κορωνοιού. 

Για το λόγο αυτό, οι ΜΜΕ θα πρέπει να στηριχθούν με μέτρα, όπως ειδικές φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις επιτοκίων, χορηγίες και επιδοτήσεις.

Είναι φανερό, ότι η πανδημία έχει φέρει τα πάνω κάτω, όχι μόνο στον κοινωνικό ιστό των ευρωπαϊκών κοινωνιών αλλά και στην επιχειρηματική ζωή.

Καινούργια φαινόμενα επισυμβαίνουν και αναπτύσσονται με την ταχύτητα φωτός, όπως το διαδικτυακό εμπόριο, η κατ’οίκον παραδόσεις, το εναλλακτικό μάρκετιγκ και η ανάπτυξη πελατολογίου μέσα από τα ΜΚΔ. Σε αυτή την νέα πραγματικότητα, προβάδισμα έχουν οι κολοσσοί στο είδος, ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραμένουν στο περιθώριο και απεγνωσμένα ζητούν στήριξη για να αναπτύξουν γνώσεις σχετικές με το θέμα, ώστε να αντέξουν και να επιβιώσουν της κρίσης. Χρειάζονται στήριξη, τεχνοκρατική και οικονομική, για να προχωρήσουν σε λίφτινγκ ώστε να μεταλλαχθούν και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες.

Πρώτιστα, θα πρέπει να προστατευτούν οι εργαζόμενοι στις ΜΜΕ και σε σχέση με τη προστασία των ωφελημάτων τους αλλά και σε σχέση με τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Η ΕΕ έχει προχωρήσει στηστήριξη ων εργαζομένων και των ΜΜΕμε το European Youth Guarantee και τοπρόγραμμα European Instrument for temporary support to mitigate unemployment risks in an Emergency (SURE).

Είναι αυτά αρκετά; Με την αναδυόμενη ψηφιακή ενιαία αγορά και τις διαδικτυακές πλατφόρμες, έχει βαθυνθεί το χάσμα της ανισόρροπης εμπορικής πρακτικής, που καταβαραθρώνει τους μικρούς και ενδυναμώνει τους μεγάλους, οι οποίοι λειτουργούν έξω από κανόνες και νομοθεσίες.

Σήμερα το online shopping, αν και ευεργετικό – στις πλείστες περιπτώσεις-για τους καταναλωτές, λειτουργεί αχαλίνωτα, χωρίς όρια και μέσα σε αδιαφανείς φορολογικές διαδικασίες. Έτσι, έχει δημιουργηθεί, μια νέα εικόνα μέσα στα πλαίσια εμπορικής λειτουργίας, εντός της ΕΕ, όπου οι μικρομεσαίοι, πληρώνουν, 22% φορολογία, μέσος όρος και ενώ οι κολοσσοί Apple, Amazon, Facebook, Google, έχουν συντελεστή φορολογίας 0%.

Αν και γίνονται συζητήσει επί του θέματος σε διεθνές επίπεδο, οι διεργασίες έχουν αργούς ρυθμούς.

Η ΕΕ θα πρέπει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς και να δημιουργήσει το δικό της ψηφιακό νομοθετικό πλαίσιο. Αυτή τη κρίσιμη ώρα, τα φορολογικά έσοδα από τους κολοσσούς, θα γίνουν η σανίδα σωτηρίας για ενίσχυση των ταμείων στήριξης των ΜΜΕ, των αυτοτελώς εργαζομένων, των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων. Γιατί , όλοι αυτοί, συνθέτουν το φάσμα της πραγματικής οικονομίας στην ΕΕ.

* Η Μαρία Βασιλειάδου είναι Αναπληρώτρια Πρόεδρος του ΚΣ ΕΔΕΚ 

Home