Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Κλείσιμο οδοφραγμάτων και διαμαρτυρίες

Offsite Team -
01.03.2020 - 13:18

Κλείσιμο οδοφραγμάτων και διαμαρτυρίες

Thumbnail
Με μπουνιές και δηλώσεις που προκαλούν δηλώνουν τον "πατριωτισμό" τους;

Είναι τουλάχιστον προκλητικό να βλέπουμε συμπατριώτες μας να χτυπάνε ελληνοκύπριο εθνοφρουρό ο οποίος εκτελούσε το καθήκον του στο προσωρινά κλειστό οδόφραγμα, για λόγους υγείας. Δεν έκλεισε η διέλευση, έκλεισαν κάποια από τα σημεία διέλευσης, προσωρινά.

Του Στέλιου Κυθρεώτη

Τα οδοφράγματα και η ελεύθερη διακίνηση μεταξύ ελεύθερων και κατεχόμενων περιοχών, είναι ένα μεγάλο θέμα. Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει συναινέσει στο άνοιγμα τους το οποίο δεν είναι "αγνό" μέτρο επανένωσης μιας και έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις, μόνο για την Κυπριακή Δημοκρατία βέβαια.

Πολιτικές, γιατί θέλοντας να είμαστε το "καλό παιδί" για την διπλωματία της λύσης, έχουμε ενσκύψει στις οποίες ορέξεις του Τούρκου Σουλτάνου, μαζί με τους απλούς τουρκοκύπριους που δεν μπορούν να αντιδράσουν. Κι ενώ μας "βιάζουν" ασύστολα σε πολιτικό επίπεδο, εμείς εξακολουθούμε να είμαστε τα καλά παιδιά της Ευρώπης, στο βωμό της όποιας λύσης την οποία ελέγχει πλήρως η κατοχική Τουρκία.

Κοινωνικές, γιατί είναι γνωστό σε όλους, ακόμα και αυτούς που φωνάζουν για επανένωση, ότι η πλειοψηφία των λαθρομεταναστών και των παράνομων προϊόντων και ναρκωτικών ουσιών εισέρχεται στα εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας μέσω των κατεχόμενων.

Οικονομικές, γιατί δυστυχώς, με λάθη και της Κυπριακής Δημοκρατίας, εκατομμύρια "ενέσεις" δίνονται στο ψευδοκράτος μέσω των καζίνο, της βενζίνης και πολλών άλλων υπηρεσιών που παρέχονται από κει.

Το να φτάσει κάποιος Έλληνας Κύπριος που υπηρέτησε σαν ΛΟΚ να χτυπά ελληνοκύπριο εθνοφρουρό και να ακούς μια φανατισμένη νεαρή να φωνάζει συνθήματα ενάντια στην Ελλάδα - "την μητέρα πατρίδα σας" όπως την αποκαλούσε- είναι τραγικό.

Έχουμε χάσει την πορεία μας μπερδεύοντας την εθνική Ελληνική καταγωγή μας με την Κρατική μας οντότητα την οποία το ψευδοκράτος απειλεί με διάλυση. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Η εθνική μας καταγωγή είναι η ασπίδα μας για κάθε λύση με το σύνοικο στοιχείο, τους Τούρκους σε εθνικότητα, Κύπριους.

Αυτοί οι διαμαρτυρόμενοι για το κλείσιμο μερικών οδοφραγμάτων διεκδικούν τον τίτλο του πατριώτη, χτυπώντας τον εθνοφρουρό που υπηρετεί την πατρίδα μας προφανώς αδυνατούν να κατανοήσουν ποιός είναι ο εχθρός της λύσης για όλους εμάς που ζούμε στις ελεύθερες περιοχές αλλά και για τους αγνούς τουρκοκύπριους. Εχθρός μας είναι ο Τούρκος εισβολέας που βρίσκεται διάσπαρτος στα κατεχόμενα, στη Συρία, στη Λιβύη και που ονειρεύεται να μπει στο Αιγαίο αλλά και να καταλάβει ολόκληρη την Κύπρο.

Αυτό είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής αοριστίας η οποία οδήγησε σε αυτή την παράκρουση κάποιους που θεωρούν πως η μόνη λύση για "επανένωση", λέξη με την οποία άλλαξαν την σωστή λέξη "απελευθέρωση", είναι να πηγαινοέρχονται στα κατεχόμενα, αγνοώντας πως δεν έχουν να κάνουν με τους λιγοστούς δυστυχώς απλούς τουρκοκύπριους, αλλά με την μπότα του Αττίλα. Έχω κι εγώ φίλους τουρκοκύπριους με τους οποίους - απόφαση μου- συνευρίσκομαι στις ελεύθερες περιοχές. Κι εγώ θέλω την "επανένωση" αλλά με την σωστή της μορφή, δηλαδή με σεβασμό στις εθνικές καταβολές του καθενός που δικαιούται να ζει σε αυτή τη χώρα νόμιμα και στις σωστές πληθυσμιακές αναλογίες, χωρίς εποίκους από την Τουρκία. Δεν είμαι "πατριώτης";

Ποιος ορίζει τον όρο, μόνο ο Σερ Στέλιος;

Η Κύπρος υποφέρει από την επιβολή της δύναμης της Τουρκίας. Τα οδοφράγματα με την σημερινή μορφή προσφέρουν ελάχιστα στην "επανένωση", διαλύοντας παράλληλα την συνοχή του Κυπριακού κράτους στις ελεύθερες περιοχές. 

Και αφού είμαστε όλοι τόσο δημοκράτες και δεν ανεχόμαστε τον φασισμό, γιατί δεν κάνουμε ένα δημοψήφισμα αν θέλουμε να υπάρχουν οδοφράγματα ή όχι και αν ναι με ποιούς όρους και οποίο είναι το δημοκρατικό αποτέλεσμα να το σεβαστούμε;

Στέλιος Κυθρεώτης

Βιωσιμότητα: Το μεγάλο στοίχημα των κυπριακών πόλεων

Offsite Team -
22.06.2022 - 13:45

Βιωσιμότητα: Το μεγάλο στοίχημα των κυπριακών πόλεων

Του Γιάννη Αρμεύτη*

Πριν από μερικές ημέρες το έγκριτο καναδικό περιοδικό Corporate Knights δημοσίευσε το Sustainable Cities Index, την ετήσια έκθεσή του δηλαδή σε σχέση με τις πιο βιώσιμες πόλεις του πλανήτη. Ειδικοί και αρθρογράφοι του περιοδικού, χρησιμοποιούν μία σειρά παραμέτρων για την αξιολόγηση των υπό εξέταση πόλεων, όπως οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά κάτοικο, η έκταση των δημόσιων χώρων, η αναλογία πρασίνου, η διαχείριση του νερού, η αποδοτικότητα του οδικού δικτύου και των υποδομών, καθώς και η εξάρτηση των κατοίκων τους από τα αυτοκίνητα.

Η αναφορά στην τελευταία και μόνο παράμετρο, είναι αρκετή για να κατανοήσουμε έναν από τους λόγους που οι κυπριακές πόλεις δεν περιλαμβάνονται στη λίστα των βιώσιμων πόλεων. Δεν είναι ωστόσο η μόνη, αφού γενική παραδοχή πολιτών και αρμοδίων, είναι πλέον η ανάγκη προώθησης σημαντικών αλλαγών που να βελτιώνουν το αστικό περιβάλλον των κυπριακών πόλεων και κατά συνέπεια να αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής.  

Κομβικής σημασίας για την πράσινη μετάβαση η ενίσχυση του κράτους

Στην Κύπρο έχουν γίνει σημαντικά βήματα, σε διάφορα επίπεδα τα τελευταία χρόνια. Η εισαγωγή καλών πρακτικών από το εξωτερικό, η καθιέρωση συστημάτων διαχείρισης των απορριμμάτων, όπως τα πράσινα σημεία και η προσπάθεια δημιουργίας δικτύων διακίνησης χωρίς τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων, είναι παραδείγματα που θα πρέπει να σημειώνονται. Παράλληλα όμως θα πρέπει να γίνεται αντιληπτό ότι η χώρα μας έχει πολλές από τις προϋποθέσεις που χρειάζονται για την ταχεία ενσωμάτωση ευρύτερων «πράσινων» λύσεων.

Όπως συνέβη και σε άλλες χώρες, η προώθηση των λύσεων αυτών προϋποθέτει το σχεδιασμό και τη στήριξη του κράτους, είτε σε κεντρικό, είτε σε αποκεντρωμένο επίπεδο.  Όπως δείχνει άλλωστε η ευρωπαϊκή εμπειρία, οι χώρες που καταγράφουν τις καλύτερες επιδόσεις στο ζήτημα της πράσινης μετάβασης, είναι εκείνες όπου το κράτος σχεδίασε και υλοποίησε ένα ολοκληρωμένο πλάνο, προωθώντας παράλληλα κίνητρα προς τους πολίτες τους να ενσωματώσουν πράσινες πρακτικές στην καθημερινότητά τους.

Οι πόλεις μας πρέπει να αλλάξουν

Η ανάπτυξη του αστικού ιστού στην Κύπρο χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες που εξηγούνται μεν ιστορικά, μας έχουν αφήσει δε δύσκολες παρακαταθήκες που θα πρέπει να διαχειριστούμε. Η ευρεία διάδοση των single family homes, παράλληλα με την έλλειψη ενός συνολικού πολεοδομικού σχεδιασμού κατά το παρελθόν, έχουν εντείνει το πρόβλημα του urban sprawl, το οποίο με τη σειρά του έχει σημαντικές επιπτώσεις: Το κυκλοφοριακό, η μεγάλη κατανάλωση ενέργειας για τις μεταφορές, η σπατάλη χρόνου για τη διακίνηση των ανθρώπων, αλλά και η έλλειψη της αίσθησης της συνέχειας της πόλης, αποτελούν στοιχεία που υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής. 

Με αυτό λοιπόν ως δεδομένο, θα πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα από το κράτος, που θα επιτελούν δύο βασικούς στόχους:

  • Τη διαμόρφωση πράσινων πόλεων
  • Την απεξάρτηση των ανθρώπων από τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων 

Αναφορικά με την επίτευξη του πρώτου στόχου, είναι αναγκαία η εφαρμογή ολοκληρωμένων master plans, που να εισάγουν ουσιαστικές αλλαγές εντός των πόλεων της Κύπρου. Η αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων χώρων και η μετατροπή τους σε χώρους πρασίνου, η δημιουργία περιαστικών και αστικών χώρων πρασίνου, αλλά και πιο ριζικές αλλαγές, όπως η εισαγωγή των πράσινων διαδρομών, ενός δικτύου δηλαδή ήπιας κυκλοφορίας για πεζούς και ποδηλάτες, κατά μήκος του οποίου θα υπάρχει βλάστηση, αποτελούν παρεμβάσεις με άμεσο αντίκτυπο. 

Η πόλη μου, η Λεμεσός αποτελεί ένα ενδεικτικό παράδειγμα της ανάγκης παρεμβάσεων, καθώς διαθέτει μόλις 2τμ πρασίνου ανά κάτοικο. Κατά το παρελθόν έγιναν προσπάθειες με στόχο την αύξηση αυτής της αναλογίας, ορισμένες από τις οποίες ήταν εξαιρετικά πετυχημένες και αγκαλιάστηκαν από τους Λεμεσιανούς, όπως το γραμμικό πάρκο της πόλης. Η απουσία ωστόσο ενός συνολικού σχεδίου τέτοιων διαδρομών, έχει -μεταξύ άλλων- αποκλείσει τους κατοίκους από τη δυνατότητα να διακινούνται πεζοί, απρόσκοπτα στην πόλη.

Εξίσου σημαντικός είναι ο δεύτερος πυλώνας, που σχετίζεται με τη δημιουργία εναλλακτικών επιλογών για τους ανθρώπους, πέραν της χρήσης των ιδιωτικών τους οχημάτων. Τα όσα συνεπάγεται σε οικονομικό επίπεδο ο πόλεμος που εξελίσσεται σήμερα, επαναβεβαιώνουν ότι το μοντέλο της διακίνησης με προσωπικά οχήματα, τα οποία μάλιστα χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, δεν είναι ούτε περιβαλλοντικά, ούτε οικονομικά βιώσιμο. 

Ως Κύπριοι είμαστε τυχεροί καθώς ζούμε σε ένα τόπο που μας επιτρέπει να ενσωματώσουμε «πράσινες» λύσεις, ευκολότερα από άλλους. Η εγκατάσταση οικιακών φωτοβολταϊκών μονάδων είναι κάτι που θα οδηγήσει σε παραγωγή καθαρής και οικονομικής ενέργειας, αποτελώντας μία μόνο από τις πολλές ευκαιρίες που μας παρέχουν τα χαρακτηριστικά του τόπου μας. Είναι αυτά τα χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με το σωστό σχεδιασμό και τη βούληση του κράτους, που θα μας επιτρέψουν στο μέλλον να αισθανόμαστε υπερήφανοι λόγω ένταξης των κυπριακών πόλεων σε εκθέσεις όπως το Sustainable Cities Index.

* Αρχιτέκτονας, μέλος της Πρωτοβουλίας «Για τη Λεμεσό»

Home