Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Οι αυξήσεις που έρχονται στην ενέργεια

Offsite Team -
16.03.2022 - 11:19

Οι αυξήσεις που έρχονται στην ενέργεια

Έρχονται αυξήσεις για τις οποίες γνώριζε η κυβέρνηση εδώ και πολλά χρόνια

*Του Χαράλαμπου Θεοπέμπτου

 Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ήδη επηρεάσει τις τιμές όχι μόνο του πετρελαίου αλλά πολλών άλλων αγαθών. Αυτές όμως οι αυξήσεις ήταν ξαφνικές και απρόβλεπτες, δυστυχώς όμως έρχονται αυξήσεις για τις οποίες γνώριζε η κυβέρνηση εδώ και πολλά χρόνια και δεν έκανε τίποτα από αυτά που έπρεπε, ή πιο απλά δεν ασχολήθηκαν καθόλου.

α) Εμπορία ρύπων AHK

Το σύστημα εμπορίας ρύπων ξεκίνησε στην ΕΕ από το 2005 και είχε ένα μακρόχρονο σχεδιασμό με προγραμματισμένες αλλαγές που το έκαναν πιο αυστηρό για όσους έστελναν στην ατμόσφαιρα αέρια του θερμοκηπίου.

Η επιλογή που έκαναν όλες οι κυβερνήσεις από τότε, ήταν να μην κάνουν κάτι και να πληρώνει η ΑΗΚ δικαιώματα εκπομπών που αγόραζε από το χρηματιστήριο ρύπων. Τώρα όμως φτάσαμε σε ένα σημείο όπου η ΑΗΚ πλήρωσε €100εκ πέρυσι και φέτος το ποσό υπολογίζεται να ξεπεράσει τα €180εκ. Έτσι το 30% περίπου του λογαριασμού του ηλεκτρισμού πηγαίνει τώρα στην αγορά δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων και αυτό αναμένεται να αυξάνεται συνεχώς.

β) ΑΠΕ στις μεταφορές και καύσιμα

Ένας άλλος στόχος που έχασε η κυβέρνηση είναι αυτός που αφορά τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις μεταφορές. Ο στόχος μας ήταν 10% και μόλις ξεπεράσαμε το 6%.

Σε τέτοια περίπτωση η κυβέρνηση, θα βγει, όπως και η ΑΗΚ, στο εμπόριο ρύπων για να αγοράσει δικαιώματα εκπομπών. Το ποσό που αναμένεται να χρειαστεί δεν είναι γνωστό ακόμη, πιο παλιά όμως γινόντουσαν αναφορές για περισσότερο από €80εκ.

Το πιο ενδιαφέρον εδώ είναι το από που θα βρει τα λεφτά η κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί να βρει ένα επικοινωνιακό τρόπο να το πουλήσει στο κοινό.

Η φυσιολογική επιλογή θα ήταν να αυξήσει την φορολογία καυσίμων αλλά αυτό θα προκαλούσε έντονες αντιδράσεις.

Έτσι τώρα σκέφτηκαν να επιβάλουν τέλος στα καύσιμα, παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στην κατανάλωση ηλεκτρισμού για την προώθηση των ΑΠΕ και της εξοικονόμησης ενέργειας.

Με αυτό τον τρόπο θα το παρουσιάζουν ως πράσινη φορολογία για περιβαλλοντικούς σκοπούς. Όμως, με το νομοσχέδιο που είναι τώρα στη Βουλή, πέραν από τη φορολογία στα καύσιμα έχουν και πρόνοια για να παίρνει τα λεφτά η κυβέρνηση για εκτέλεση μεγάλων έργων σχετικά με τις ΑΠΕ. Παράλληλα ζητούν το δικαίωμα να αυξομειώνουν τις χρεώσεις ανάλογα με το πόσα λεφτά ξοδεύουν.

γ) Fit for 55

Μία από τις αλλαγές που θα έχουμε μέσω του "Fit for 55", μιας δράσης της ΕΕ για να πετύχει 55% των εκπομπών μέχρι το 2030, είναι η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της φορολογίας καυσίμων.

Μέχρι τώρα το ύψος της φορολογίας ενός καυσίμου βασιζόταν στην περιεκτικότητα του σε ενέργεια. Η αλλαγή που θα γίνει θα βασίζει τη φορολογία στις ποσότητες εκπομπών που εκλύονται κατά τη διάρκεια της χρήσης του. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση της φορολογίας. Και επειδή κάτι τέτοιο είναι δυνατό να μειώσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανιών, θα εφαρμοστεί και φόρος άνθρακα στα προϊόντα από τρίτες χώρες που εισάγονται Ευρώπη.

Φυσικά αν είχαμε μια σωστή ενεργειακή πολιτική θα βλέπαμε μέχρι τώρα μέτρα για μείωση της ζήτησης ενέργειας, μεγαλύτερη συνεισφορά των ΑΠΕ στην παραγωγή ενέργειας, έξυπνο δίκτυο μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού, έξυπνους μετρητές, συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, σωστό πολεοδομικό σχεδιασμό, πραγματικές δημόσιες μεταφορές και πολλά άλλα.

*Βουλευτής, Πρόεδρος Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών

Home