Oδυσσέας: Yπερβολικά ωφελήματα στην Εταιρεία Υδρογονανθράκων

Oδυσσέας: Yπερβολικά ωφελήματα στην Εταιρεία Υδρογονανθράκων

12/01/2018 - 14:13

Παραχώρηση υπερβολικών ωφελημάτων, πολύ υψηλές απολαβές του προσωπικού και μη συμμόρφωση με το τι ισχύει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, διαπιστώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία στην έκθεσής της για την Εταιρεία Υδρογονανθράκων.

Στην Ειδική Έκθεση που αναρτήθηκε σήμερα στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας, αναφορικά με τον έλεγχο της ΕΥΚ για την περίοδο από 25 Οκτωβρίου 2013 μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016, εντοπίζεται παράλληλα ότι για τον καθορισμό της μισθοδοσίας του Γενικού Διευθυντή και του Διευθυντή της ΕΥΚ χρησιμοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, οι μέσοι ετήσιοι μισθοί των διευθυντών των μεγαλύτερων εταιρειών της βιομηχανίας πετρελαίου και φυσικού αερίου όπως η BP, η Chevron, η ExxonMobil, η Royal Dutch Shell και η Total.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιέχονται στην έκθεση, ο ετήσιος μισθός για τον Γενικό Διευθυντή βάσει της Συμφωνίας Εργοδότησης είναι €180.000, ενώ ο Διευθυντής αμείβεται με €135.000 και από 1.6.2017 ο νέος ετήσιος μισθός ανέρχεται σε €145.000. Η ΕΥΚ εργοδοτεί σήμερα λιγότερα από 15 άτομα, αλλά οι μισθολογικές κλίμακες προέκυψαν από δείγμα εταιρειών που στη συντριπτική πλειονότητα αποτελούν πολύ μεγάλες εταιρείες, σημειώνεται.
 
Στην έκθεσή της, η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρει ότι τα σημαντικότερα ευρήματα του ελέγχου αφορούν τη μη λήψη των απαιτούμενων εγκρίσεων αναφορικά με τους προϋπολογισμούς της ΕΥΚ, τις προσλήψεις προσωπικoύ και την εφαρμογή νέων κλιμάκων μισθοδοσίας χωρίς τη λήψη της εκ των προτέρων έγκρισης του αρμόδιου Υπουργείου Ενέργειας, καθώς επίσης του Υπουργείου Οικονομικών.
 
Παράλληλα, η έκθεση επισημαίνει την παραχώρηση της κρατικής χορηγίας από το Υπουργείο Οικονομικών στην ΕΥΚ χωρίς να ικανοποιείται σχετικός όρος σε Σημείωση των περί των Προϋπολογισμών του Κράτους Νόμων για μειώσεις των απολαβών του προσωπικού της ΕΥΚ, σύμφωνα με τους περί της Μείωσης των Απολαβών και των Συντάξεων στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
 
Αφού κάνει λόγο για διασπάθιση δημοσίου χρήματος, η Ελεγκτική Υπηρεσία εκφράζει πρόθεση να εξετάσει το θέμα «για να αποφασίσουμε κατά πόσο συντρέχουν λόγοι να υποβάλουμε σχετική εισήγηση στον Υπουργό ΕΕΒΤ [Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού] για παραπομπή του θέματος στον Γενικό Εισαγγελέα για το ενδεχόμενο να αναζητηθούν από την Πρόεδρο και τα μέλη της ΕΥΚ αστικές ευθύνες για τυχόν ζημιά που υπέστη η ΕΥΚ εξ αιτίας των πράξεων ή παραλείψεων τους».
 
Στο σημείο αυτό αναφέρεται ότι η Πρόεδρος του ΔΣ της ΕΥΚ είπε στην Ελεγκτική Υπηρεσία ότι τα Μέλη του ΔΣ έχουν πλήρη γνώση της σοβαρότητας των αρμοδιοτήτων που τους ανατέθηκαν, ως εκ τούτου εργάστηκαν μεθοδικά, με πλήρη διαφάνεια και ακολουθούν διαδικασίες, οι οποίες στοχεύουν στη βέλτιστη διαχείριση της ΕΥΚ.
 
Για το ζήτημα των εγκρίσεων, η έκθεση παρατηρεί ότι η ΕΥΚ, σε αντίθεση με τις διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας, υπέβαλε με αρκετή καθυστέρηση για έλεγχο τις οικονομικές καταστάσεις και συγκεκριμένα, στις 6.10.2017 για το 2016 και στις 8.2.2017 για τα έτη 2015 και 2014.
 
Η σύσταση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είναι ότι οι οικονομικές καταστάσεις πρέπει να ετοιμάζονται και να υποβάλλονται έγκαιρα για έλεγχο. Η Πρόεδρος του ΔΣ της ΕΥΚ στην απάντησή της τον Δεκέμβριο 2017 ανέφερε ότι το ΔΣ αναγνωρίζει τις συστάσεις της Υπηρεσίας και ότι αυτά δεν θα επαναληφθούν στο μέλλον.

Έσοδα, έξοδα και μισθοδοσία
 

Στην ειδική έκθεση σημειώνεται εξάλλου ότι τα έσοδα της ΕΥΚ προέρχονται από κρατική χορηγία η οποία, σύμφωνα με τις προκαταρκτικές οικονομικές καταστάσεις για τα έτη 2015 και 2014, ανήλθε σε €2.132.000 και €1.656.320, αντίστοιχα, ενώ για την περίοδο από 3.10.2012 μέχρι 31.12.2013, σύμφωνα με τις ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις, δεν είχε παραχωρηθεί κρατική χορηγία και η λειτουργία της ΕΥΚ χρηματοδοτήθηκε από δάνειο ύψους €900.000.
 
Σημειώνεται επίσης ότι το 2016, αφού λήφθηκαν υπόψη τα συσσωρευθέντα πλεονάσματα, δεν παραχωρήθηκε στην ΕΥΚ κρατική χορηγία.
 
Σε ό,τι αφορά τα έξοδα, μέρος αυτών αφορά στο κόστος προσωπικού (συμπεριλαμβανομένης της αμοιβής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου), το οποίο ανήλθε, σύμφωνα με τις προκαταρκτικές οικονομικές καταστάσεις για τα έτη 2016, 2015 και 2014 και τις ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις για την περίοδο από 3.10.2012 μέχρι 31.12.2013, σε €638.281, €271.097, €103.349 και €475.859, αντίστοιχα.
 
Για τη μισθοδοσία, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι ο Γενικός Διευθυντής αμείβεται με €180.000, στη βάση συμβολαίου 3ετούς διάρκειας με δυνατότητα επέκτασής του για περίοδο πέραν των 3 ετών. Ο Διευθυντής αμείβεται με €135.000 σύμφωνα με το συμβόλαιο διετούς διάρκειας, το οποίο ανανεώθηκε με Απόφαση του ΔΣ στις 4.5.2017 για ακόμα 3 έτη, με αύξηση του ετήσιου μισθού σε €145.000 και περίληψη πρόνοιας στο συμβόλαιο για ετήσια μη δεσμευτική αναθεώρηση του μισθού.
 
Για τις άλλες θέσεις, αναφέρεται ενδεικτικά ότι από 1.6.2017 Γεωφυσικός που εργάζεται στην ΕΥΚ αμείβεται ετησίως με €62.000, Εμπορικός Αναλυτής παίρνει €65.000, οι Μηχανικοί Έργων λαμβάνουν από €52.000 έως €35.000, Γεωλόγος πληρώνεται 37.000, ενώ η Καθαρίστρια παίρνει €8,33 την ώρα.
 
Ακόμη, αναφέρεται ότι κατά το χρονικό διάστημα 2014-2016, η ΕΥΚ προχώρησε σε προσλήψεις προσωπικού, χωρίς τη λήψη της εκ των προτέρων έγκρισης του αρμόδιου Υπουργείου Ενέργειας, καθώς επίσης του Υπουργείου Οικονομικών, από το οποίο χρηματοδοτούνται πλήρως οι δαπάνες της ΕΥΚ. «Η εν λόγω έγκριση θα έπρεπε να αφορά και στο ύψος των ετήσιων απολαβών του προσωπικού και γενικά στους όρους απασχόλησής του» συμπληρώνεται.
 
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί «απαράδεκτη την πρακτική μια κρατική επιχείρηση που χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Κράτος, όπως είναι η ΕΥΚ, να δεσμεύει το Κράτος για χρόνια με ανελαστικές δαπάνες χωρίς την προηγούμενη έγκρισή του».
 
Όπως αναφέρεται, σε συνεδρία του ΔΣ της ΕΥΚ στις 16.3.2017, παρουσιάστηκε από τον Διευθυντή της ΕΥΚ πίνακας με προτεινόμενες αναπροσαρμογές σχετικά με την εφαρμογή νέων μισθολογικών κλιμάκων για το προσωπικό. Βάση για τον καθορισμό των νέων κλιμάκων αποτέλεσε ο Οδηγός «Hays Oil & Gas Global Salary Guide» για το 2016, ο οποίος ετοιμάστηκε κατόπιν έρευνας, στην οποία έλαβαν μέρος περίπου 28.000 άτομα και 4.000 εργοδότες από 178 χώρες.
 
Συμπληρώνεται ότι για τον καθορισμό των κατώτατων και ανώτατων ορίων για τις θέσεις του Γενικού Διευθυντή και του Διευθυντή (κλίμακες Α και Β) χρησιμοποιήθηκαν οι μέσοι ετήσιοι μισθοί ανά είδος εταιρείας και συγκεκριμένα οι μισθοί που λαμβάνουν οι Γενικοί Διευθυντές και Διευθυντές εταιρειών που λειτουργούν ως Operators, καθώς επίσης οι μισθοί που λαμβάνουν οι Γενικοί Διευθυντές και Διευθυντές των μεγαλύτερων εταιρειών της βιομηχανίας πετρελαίου και φυσικού αερίου όπως η BP plc, η Chevron Corporation, η ExxonMobil Corporation, η Royal Dutch Shell plc και η Total SA.
 
Για τις κλίμακες του υπόλοιπου προσωπικού (κλίμακες C έως F) χρησιμοποιήθηκαν οι μέσοι ετήσιοι μισθοί ανά ειδικότητα ενώ όσον αφορά στις θέσεις του γραμματειακού προσωπικού και της καθαρίστριας (κλίμακες G και H) χρησιμοποιήθηκαν οι τιμές της επιτόπιας αγοράς.
 
«Η Υπηρεσία μας εξέφρασε την άποψη ότι, πριν την εφαρμογή των νέων μισθολογικών κλιμάκων, θα έπρεπε να είχε εξασφαλιστεί η έγκριση του αρμόδιου Υπουργείου και μοναδικού μετόχου της ΕΥΚ (Υπουργείο ΕΕΒΤ), καθώς επίσης του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο χρηματοδοτεί εξ ολοκλήρου την ΕΥΚ μέσω κρατικής χορηγίας» προστίθεται.
 
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί ότι πρέπει να δοθεί προσοχή στα δεδομένα του Οδηγού και «κατά πόσον αυτά είναι συγκρίσιμα με τα πραγματικά δεδομένα της ΕΥΚ, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΕΥΚ αποτελεί μια νεοσύστατη και μικρή σχετικά εταιρεία στην Κύπρο που ασκεί – τουλάχιστον προς το παρόν – μόνο δραστηριότητες που σχετίζονται με την εμπορική διαχείριση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων της Δημοκρατίας».
 
Είναι σημαντικό, προστίθεται, ότι «η ΕΥΚ εργοδοτεί σήμερα λιγότερα από 15 άτομα, ενώ οι μισθολογικές κλίμακες του Οδηγού προέκυψαν από δείγμα εταιρειών που στη συντριπτική πλειονότητα αποτελούν πολύ μεγάλες εταιρείες».
 
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών συμφώνησε με τις εισηγήσεις της Υπηρεσίας και ανέφερε ότι, το θέμα θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω, προστίθεται.
 
Τέλος, η Ελεγκτική Υπηρεσία συστήνει στην έκθεσή της όπως το Υπουργείο Οικονομικών, πριν την παραχώρηση της κρατικής χορηγίας προς την ΕΥΚ, να βεβαιώνεται υποχρεωτικά, σύμφωνα με τις διατάξεις των περί Προϋπολογισμών του Κράτους Νόμων, ότι τυγχάνουν εφαρμογής από την ΕΥΚ, τηρουμένων των αναλογιών, οι πρόνοιες της πιο νομοθεσίας αναφορικά με τη μείωση των απολαβών των εργοδοτουμένων.

 

 

 

 


Close