Ναυάγιο Ζηνοβία: Ένα από τα διασημότερα ναυάγια του κόσμου ανοιχτά της Λάρνακας (Φωτογραφίες-Βίντεο)

Ναυάγιο Ζηνοβία: Ένα από τα διασημότερα ναυάγια του κόσμου ανοιχτά της Λάρνακας (Φωτογραφίες-Βίντεο)
Ο "Τιτανικός" της Μεσογείου, το ένα εκατομμύριο αβγά, και η Μοσάντ που "βύθισε" το πλοίο

 Στις 7 Ιουνίου 1980 το οχηματαγωγό - επιβατικό πλοίο Ζηνοβία, ρυμουλκείται ανοιχτά του κόλπου της Λάρνακας, ένα μίλι από τις ακτές της Ξυλοτύμπου και αφού έχει πάρει κλίση 45 μοίρες προς τα αριστερά, για να αφήσει το κύκνειο άσμα του. Στιγμές αργότερα θα πάρει περαιτέρω κλίση προς τα αριστερά και μέσα σε μερικά λεπτά θα χαθεί από τον ορίζοντα  αρχίζοντας το ταξίδι του προς το βυθό του κόλπου...

Η ιστορία του Zenobia

Το Zenobia ήταν το κύριο πλοίο στο τρίο των πλοίων σειράς RO-RO της κατηγορίας Challenger και παραδόθηκε από στο Malmö της Σουηδίας στα τέλη του 1979 στους ιδιοκτήτες της Rederi AB Nordö.  Είχε 173 μέτρα μήκος, 23 πλάτος και 13 ύψος. Τεχνολογικά ήταν εφοδιασμένο με τα καλύτερα συστήματα πλοήγησης. 

Το πλοίο τέθηκε σε υπηρεσία στο Βόλο προς το Ταρτούς της Συρίας της Γραμμής Ελλάδας - Συρίας Express.

 

Στις 22 Μαΐου 1980  το καράβι μπήκε στην Μεσόγειο ξεκινώντας το παρθενικό του ταξίδι από το Μάλμο της Σουηδίας προς την Ταρτούς της Συρίας και έκανε τον πρώτο του σταθμό στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης. Αφού έμεινε εκεί για δύο μέρες αναχώρησε για τον Πειραιά. Στα μέσα της διαδρομής ωστόσο, το πλοίο άρχισε να παρουσιάζει τα πρώτα προβλήματα. 

Συγκεκριμένα, οι αντλίες που ρύθμιζαν το σύστημα αντιστάθμισης είχαν βάλει περισσότερο νερό απ’ όσο έπρεπε σε ορισμένες δεξαμενές, με αποτέλεσμα να προκύψει πρόβλημα στην ισορροπία του πλοίου. 

 Εντούτοις μπόρεσε να δέσει στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατάφεραν μετά από 4 μέρες, να αντλήσουν το επιπλέον νερό. Μετά τις διορθωτικές κινήσεις στο σύστημα άντλησης νερού, το πλοίο ξεκίνησε για τον τελικό του προορισμό.  

Στις 3 Ιουνίου και ενώ βρισκόταν ανοιχτά της Λεμεσού, στην περιοχή Ζυγίου, διαπιστώθηκε ξανά πρόβλημα αφού ο υπολογιστής ελέγχου άντλησης δεν λειτουργούσε, με αποτέλεσμα οι πλαϊνές δεξαμενές να βάζουν νερό ανεξέλεγκτα. 

 

Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στο αγκυροβόλιο Λάρνακας, 2 ναυτικά μίλια από την ακτή στο μεταξύ το πλήρωμα είχε μεταφερθεί στο λιμάνι από άλλο πλοίο που έσπευσε για βοήθεια.

 Στις 6 Ιουνίου το «Ζηνοβία» είχε αρχίσει πλέον να παρουσιάζει μια κλίση 40 περίπου μοιρών δεξιά. 

 

Το ημερολόγιο έγραφε 7 Ιουνίου 1980. Ώρα 02:30 π.μ. 

Το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε δέκα λεπτά σε βάθος 42 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Μαζί του βυθίστηκαν και εμπορεύματα αξίας πέραν των 200 εκατομμυρίων λιρών. 

Μετέφερε στ’ αμπάρια του 108 νταλίκες, αυτοκίνητα Lada, παιχνίδι, τρόφιμα και εμπορεύματα διαφόρων ειδών αλλά και πλήρωμα 140 ατόμων. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι μετέφερε ένα εκατομμυριο αβγά τα οποία διασώζονται σε μεγάλο βαθμό μέχρι και σήμερα. 

Η καταστροφή του ενός, η ζωή του άλλου

 

Σήμερα το «Ζηνοβία» έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο τεχνητό ύφαλο ο οποίος φιλοξενεί χιλιάδες είδη ψαριών που βρίσκουν προστασία από την διατροφική αλυσίδα αλλά και από τους ψαράδες που δεν διακινδυνεύουν τα δίχτυα τους. Παράλληλα όμως το ψάρεμα στο ναυάγιο απαγορεύεται δια νόμου και οι παρανομούντες αντιμετωπίζουν από τσουχτερά πρόστιμα μέχρι και ποινή φυλάκισης.

  

Η γέφυρα του βυθισμένου Ζηνοβία

 

 Για τους δύτες θεωρείται ένας υποβρύχιος παράδεισος λόγω των ζεστών νερών της περιοχής και της πλούσιας ζωής γύρω από το ναυάγιο ενώ υπολογίζεται ότι γύρω στους 10.000 δύτες και τουρίστες επιφανείας- επισκέπτονται το ναυάγιο κάθε χρόνο για να δουν από κοντά ένα από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια του κόσμου και ένα από τα δέκα καλύτερα ναυάγια για κατάδυση. 

Ένα βυθισμένο Lada sentan

 

Η θεωρία συνωμοσίας

 

Βέβαια στη Κύπρο του 1980 η βύθιση ενός τέτοιου μεγάλου πλοίου αποτέλεσε θέμα συζήτησης για εβδομάδες και όπως θα ήταν αναμενόμενο οι θεωρίες συνωμοσίας δεν έλειψαν. 

 

Αν και η επίσημη γνωμάτευση έλεγε πως η υπερχείλιση των δεξαμενών που ισορροπούσαν τον πλοίο προκλήθηκε από βλάβη στον υπολογιστή του συστήματος, αυτό δεν ήταν αρκετό για να πείσει την κοινή γνώμη.  

Έχουμε 1980 και η Εγγύς Ανατολή φλέγεται. Από τη μία το Ισραήλ με την υποστήριξη των ΗΠΑ και του Δυτικού κόσμου και από την άλλη, οι Παλαιστίνιοι και τον Αραβικό, κόσμο βρίσκονται συνεχώς σε εμπόλεμη κατάσταση μέσα στο μάτι του κυκλώνα του Ψυχρού Πολέμου.  

Το Ζηνοβία που ξεκίνησε από την Γιουγκοσλαβία της προσκείμενης στην Σοβιετική Ένωση και κατέληγε στην επίσης προσκείμενη σε αυτήν, Συρία, δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο από το Ισραήλ.

 

Η θεωρία συνωμοσίας που μέχρι και σήμερα διαδίδεται από στόμα σε στόμα ναυτικού στον κόλπο Λάρνακας, λέει ότι έξι πράκτορες της Μοσάντ (Ισραηλινή Υπηρεσία Πληροφοριών και Κατασκοπείας) κατάφεραν να επιβιβαστούν κρυφά στο Ζηνοβία που μετέφερε κρυμμένο οπλισμό στους Παλαιστίνιους.  Αυτοί κατάφεραν να προκαλέσουν και την βλάβη στον υπολογιστή που οδήγησε στην υπερχείλιση των δεξαμενών. 

 Οι έξι αν και καταδύθηκαν μετά το πλήγμα, συνελήφθησαν από τις αρχές της Δημοκρατίας ωστόσο ένα τηλεφώνημα από το Ισραήλ και ένα αεροπλάνο στο αεροδρόμιο Λάρνακας που έκατσε μόνο για 45 λεπτά και αναχώρησε με έξι νέους επιβάτες προς άγνωστη κατεύθυνση, ήταν αρκετό για να αιτιολογηθεί σαν βλάβη το ναυάγιο…

 

Ωστόσο αυτή η θεωρία δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ ούτε βρέθηκαν στοιχεία που να επαληθεύουν οτιδήποτε, καθώς τα μόνα όπλα που βρίσκει κανείς στο Ζηνοβία είναι οι σμέρνες και τα σκυλόψαρα...

 

10