Τα κλασικά αυτοκίνητα ΠΡΕΠΕΙ να συντηρούνται για μελλοντική «απόλαυση»!

Τα κλασικά αυτοκίνητα ΠΡΕΠΕΙ να συντηρούνται για μελλοντική «απόλαυση»!

Δεν είναι καθόλου του γούστου μου το άφθονο  πλαστικό - που αντί για νίκελ έχουν τα σημερινά αυτοκίνητα - τα οποία γέμισαν επίσης με αερόσακους και ηλεκτρονικά βοηθήματα - καταλήγοντας στο να γίνουν μεταφορικά μέσα που σε πηγαίνουν με ταχύτητα και ασφάλεια από το σημείο Α στο σημείο Β, και παύοντας να είναι «παιγνίδια για μεγάλα παιδιά».

Ναι, οφείλω να σας το εξομολογηθώ… αγαπώ τα παλιά, κλασικά αυτοκίνητα. Και δεν είναι μόνο αυτό, η διαστροφή είναι χειρότερη: όσο πιο παλιά, τόσο περισσότερο τα αγαπώ! Κλινική περίπτωση! Ευτυχώς, από τότε που μπήκε στο internet στη ζωή μας, ανακάλυψα ότι δεν είμαι μόνος μου, υπάρχουν χιλιάδες «ασθενείς» με τα ίδια συμπτώματα σε ολόκληρο τον κόσμο.

historic-cars

Μετά από έρευνα της Ομοσπονδίας Κλασικού Αυτοκινήτου στη Βρετανία,  επιβεβαιώθηκε ότι το 48% του Αγγλικού πληθυσμού πιστεύει ότι τα κλασσικά αυτοκίνητα πρέπει να συντηρούνται για μελλοντική «απόλαυση»!.

Ιστορικό ή Κλασικό Αυτοκίνητο; Οι όροι συμπίπτουν ή διαφέρουν; Στη νεοελληνική πραγματικότητα, όπου τώρα τελευταία εμφανίστηκαν από το πουθενά στην χρήση της γλώσσας μας λέξεις όπως «συλλέκτες», «αντίκες», αγγελίες που ζητούν «μόνο σοβαρές προτάσεις» για αυτοκινούμενα ερείπια και άλλες παρόμοιες γραφικότητες, χρησιμοποιούνται και οι δύο όροι, χωρίς να διαφοροποιούνται. Όμως κάθε ιστορικό αυτοκίνητο είναι και κλασικό; Κάθε παλιό αυτοκίνητο θεωρείται  ιστορικό; Βάσει κάποιων κανόνων, που ισχύουν στην Ευρώπη και την Αμερική, αυτοκίνητα, τα οποία έχουν συμπληρώσει 30 χρόνια από την ημερομηνία κυκλοφορίας τους, μπορούν να χαρακτηριστούν Ιστορικά, εφ’ όσον πληρούν κάποιες προϋποθέσεις, οι σημαντικότερες από τις οποίες είναι η αυθεντικότητα και η κατάστασή τους δηλαδή να μην έχουν γίνει περίεργες τροποποιήσεις και μετασκευές στο αμάξωμα και τον κινητήρα του αυτοκινήτου, έτσι ώστε να έχει αλλοιωθεί η αρχική εικόνα του κατασκευαστή. Στην περίπτωση, που η κατάσταση του αυτοκινήτου παραμένει η ενδεδειγμένη, ο κάτοχος μπορεί να αποκτήσει τα πιστοποιητικά από την οικεία λέσχη κλασικού αυτοκινήτου της χώρας του και έτσι μπορεί να απολαύσει μια σειρά από προνόμια.

hand-picked-historic-cars-for-flywheel-at-bicester-heritage

Το «κλασικό», ως όρος, είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από το «ιστορικό»: είναι το αποτέλεσμα της εντύπωσης, που δημιουργεί η μορφή, η κομψότητα και η παρουσία ενός συγκεκριμένου μοντέλου αυτοκινήτου μέσα στο χρόνο, για να αναφέρω λίγα μόνο από τα χαρακτηριστικά, τα οποία μένουν αναλλοίωτα και εύκολα αναγνωρίσιμα. Βέβαια όλα τα παραπάνω – λιγότερο ή περισσότερο το κάθε ένα –  είναι υποκειμενικά. Τονίστηκε πιο πάνω - και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνούμε - ότι κάθε άνθρωπος έχει το δικό του γούστο και με βάση τις προσωπικές του προϋποθέσεις θεωρεί κάτι κλασικό ή μη κλασικό, όμορφο ή άσχημο, αξιοπρόσεκτο ή ασήμαντο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το 2CV της Citroen, το Quatrelle (4 L) της Renault, το σκαθάρι της VW (Käfer ή Beetle) και βέβαια το Mini της Austin - Morris. Υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι, οι οποίοι αγάπησαν τα αυτοκίνητα αυτά φανατικά και σίγουρα θα βρεις άλλους τόσους, οι οποίοι τα αντιπάθησαν κάποτε με όλη τη δύναμη της ψυχής τους.

Από την άλλη μεριά ο χαρακτηρισμός ενός αυτοκινήτου ως «ιστορικού» έχει να κάνει καθαρά με χρονολογίες και ενδεχομένως με καινοτομίες που εισήγαγε ένα μοντέλο. Υπάρχουν κλασικά αυτοκίνητα που δεν είναι και –ίσως– δε θα θεωρηθούν ποτέ ιστορικά, όπως υπάρχουν και ιστορικά αυτοκίνητα, που δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ κλασικά… Δηλαδή, μία Ferrari Modena 360 του 2000 μπορεί να μη θεωρείται ιστορικό όχημα, αφού μετρά μόλις 12 χρόνια ζωής, για πολλούς, όμως, λόγους μπορεί να θεωρηθεί κλασικό αυτοκίνητο. Από την άλλη ένα Hyundai Pony του 1979 είναι ένα ιστορικό αυτοκίνητο, αφού ξεπέρασε τα 30 χρόνια ζωής, αλλά είναι σχεδόν σίγουρο ότι δε θα θεωρηθεί ποτέ του κλασικό όχημα.

parisoldcars_1200

Άσχετα με τις «αποστειρωμένες» ημερομηνίες, κατά την ταπεινή μου γνώμη, αυτό που καθορίζει τελικά το τι είναι κλασικό ή ιστορικό όχημα είναι η εκτίμηση που τρέφει η μάζα του αυτοκινητόφιλου κοινού προς κάποια μάρκα αυτοκινήτου ή σε κάποιον συγκεκριμένο τύπο, δημιουργώντας έτσι έναν ιδιότυπο κανόνα «προσφοράς και ζήτησης» για τα αυτοκίνητα, που χαρακτηρίζονται ιστορικά ή κλασικά. Άλλη «αύρα» αποπνέει μία Alfa Romeo 30 ετών και άλλη ένα Lada αντίστοιχης ηλικίας. Άλλη εντύπωση προξενεί ένα sport μοντέλο και άλλη ένα sedan ή ένα estate. Τέλος, άλλη αξία έχει ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε σε περιορισμένο αριθμό και άλλη ένα αυτοκίνητο που πουλήθηκε σε εκατομμύρια αντίτυπα. Όλα αυτά βέβαια, ισχύουν ως ένα βαθμό, αλλά σε θεωρητικό επίπεδο.

150519_pendine_sf086-h1-1500x630

Και τώρα μερικά στατιστικά βάση της Αγγλικής αγοράς του 2016, τα οποία θα σας εκπλήξουν για το πόσο σημαντική είναι η αγορά κλασικού αυτοκινήτου στην Βρετανία και κατά συνέπεια και σε όλες τις άλλες χώρες! Αυτό που μένει, είναι και το κράτος εδώ στην Κύπρο να δει τα κλασικά αυτοκίνητα με άλλο μάτι, σαν πολιτιστική κληρονομιά, σαν ένα κομμάτι της ιστορίας της χώρας μας, δίνοντας αντίστοιχα όση βοήθεια μπορεί στους ιδιοκτήτες οι οποίοι συντηρούν αυτά τα κλασικά κομμάτια γι ανα τα παραδώσουν στις επόμενες γενιές.

Μπορείτε να τα δείτε πιο αναλυτικά εδώ.

-5,5 Δισεκατομμύρια Λίρες ξοδεύονται ετήσια για οτιδήποτε έχει σχέση με Ιστορικό αυτοκίνητο. Πωλήσεις, αναπαλαιώσεις, events, αποθήκευση, εξαρτήματα, εργαλεία, καύσιμα, περιοδικά κ.α.

-8,2 Εκατομμύρια άνθρωποι δείχνουν ενδιαφέρον στα Ιστορικά αυτοκίνητα. Δηλαδή ένας στους έξι άγγλους ενήλικες ενδιαφέρονται πραγματικά είτε να γίνουν ιδιοκτήτες, είτε απλά να επισκεφτούν μια έκθεση αυτοκινήτου ή και ακόμη να κάνουν συνδρομή σε περιοδικά που ασχολούνται με το είδος.

-34,900 δουλειές οι οποίες ασχολούνται αποκλειστικά ή εν μέρει με το Ιστορικό αυτοκίνητο. Μέχρι και σήμερα 40% των εργοδοτών δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό το οποίο να ξέρει περί αναπαλαίωσης ή και ακόμα επισκευής Κλασσικών και Ιστορικών αυτοκινήτων.

-17,8 Δισεκατομμύρια Λίρες είναι η αξία όλων των Ιστορικών αυτοκινήτων στην Αγγλία. Ο αριθμός είναι συντηρητικός μιας και δεν ξέρουν ακριβώς τι κρύβεται και που!

-500,000 είναι ο αριθμός των ιδιοκτητών κλασσικών αυτοκινήτων στην Αγγλία.

-1,039,950 τα δηλωμένα Ιστορικά αυτοκίνητα στην Αγγλία. 18% ψηλότερο ποσοστό από το 2011 όπου είχαμε 850000.

-1,124 μίλια είναι η μέση ετήσια απόσταση που ταξιδεύει ένα ιστορικό αυτοκίνητο στην Αγγλία. Φυσικά μέσα στον αριθμό συμπίπτουν τα τρακτέρ και τα οχήματα ατμού. Τα κλασσικά αυτοκίνητα σίγουρα οδηγούνται πολύ περισσότερο.

-662 εκατ. Λίρες ξοδεύονται ετήσια από ξένους στην Αγγλία για εξαρτήματα, αγορές αυτοκινήτων και υπηρεσίες.

Και μια ανάλυση της ανάλυσης;

Όπως είπαμε 1,039,950 τα δηλωμένα Ιστορικά αυτοκίνητα στην Αγγλία. Αυτές είναι και οι κατηγορίες τους.

10% (105703) αγροτικά και ατμού

12% (124812) Vans, λεωφορεία, άμαξες

29% (295936) Μοτοσικλέτες και σκούτερς

49% (512499) Αυτοκίνητα εκ των οποίων οι πιο δημοφιλείς μάρκες που εκφράζονται ως ποσοστό του συνολικού αριθμού των ιστορικών οχημάτων

MG 6%

Ford 5%

Triumph 4%

Land Rover 4%

Austin 4%

Morris 4%

Volkwagen 3%

Jaguar 2%

Rover 1%

Mercedes 1%

BMW 1%

Rolls Royce 1%