Πώς διασώθηκαν θησαυροί αξίας από την Παναγία των Παρισίων

Ο εφημέριος είχε μία και μόνο αποστολή: να σώσει δύο από τα ιερότερα κειμήλια που φιλοξενούνταν στο ναό

Ο Jean-Marc Fournier δεν είχε πολύ χρόνο. Καθώς η φωτιά εξαπλωνόταν στη μεσαιωνική οροφή της Παναγίας των Παρισίων, ο εφημέριος είχε μία και μόνο αποστολή: να σώσει δύο από τα ιερότερα κειμήλια που φιλοξενούνταν στο ναό.

Το πρόβλημα ήταν πως το ακάνθινο στεφάνι, που θεωρείται ότι φορούσε ο Ιησούς Χριστός στη σταύρωσή του, και το δοχείο όπου φυλασσόταν η Θεία Κοινωνία, ήταν κλειδωμένα σε ένα θησαυροφυλάκιο της εκκλησίας που κανείς δεν γνώριζε πώς ανοίγει.

«Δεν μπορούσαμε να βρούμε τους κωδικούς… δεν μπορούσαμε να βρούμε τα άτομα που τους είχαν», είπε ο Fournier, εξιστορώντας τις στιγμές αγωνίας που βίωσε.  

Τελικώς και ενώ οι φλόγες πλησίαζαν απειλητικά το διάσημο κωδωνοστάσιο του ναού, εμφανίστηκε ένας φύλακας με το «κλειδί» του θησαυροφυλακίου. Ο εφημέριος και οι πυροσβέστες έτρεξαν μέσα στην εκκλησία.  

Οι πυροσβέστες άνοιξαν το δρόμο, που είχε κλείσει από τα συντρίμμια που έπεφταν από την οροφή, ο εφημέριος άνοιξε το θησαυροφυλάκιο και πήρε το στεφάνι.

Το ακάνθινο στεφάνι έχει τοποθετηθεί σε μία ειδική θήκη από το 1898 για να προστατευθεί από το αμείλικτο «άγγιγμα» του χρόνου.  

 

Ο εφημέριος και μία ομάδα αποτελούμενη από πυροσβέστες, μέλη των συνεργείων έκτακτης ανάγκης και εμπειρογνώμονες αρχαιοτήτων, κατάφεραν να βγάλουν το στεφάνι και άλλα σημαντικά κειμήλια από τη φλεγόμενη εκκλησία. Οι προσπάθειά τους αυτή στάθηκε αρκετή ώστε να σωθούν αντικείμενα μεγάλης ιστορικής σημασίας, που – όπως είπε ο Fournier – «ανήκουν στην ανθρωπότητα και όλο τον κόσμο».

Λόγω τύχης ή ίσως και μοιραία ήταν πολλοί οι ειδικοί που βρίσκονταν στο ναό την ώρα που ξέσπασε η φωτιά καθώς ήταν σε εξέλιξη εργασίες συντήρησης. Ο Didier Durand βρισκόταν μέσα στην Παναγία των Παρισίων όταν σήμανε ο συναγερμός.

Καθώς οι φλόγες προχωρούσαν προς την οροφή του καθεδρικού, ο Durand έσπευσε να διασώσει ότι μπορούσε.

«Ήμασταν 20 αυτοί που πακέταραν αυτά τα έργα τέχνης, προστατεύοντάς τα, κάνοντας απογραφή», σημείωσε, μιλώντας στο CNNi, ο Durand, πρόεδρος της εταιρείας Pierrenoel.

H Marie-Helene Didier, συντηρήτρια τέχνης που επέβλεπε τις εργασίες, συμμετείχε, επίσης, στις τιτάνιες προσπάθειες να διασωθεί ότι ήταν δυνατό.

Μεταξύ των όσων κατάφεραν να σώσουν από τη φωτιά είναι ο χιτώνας του Αγίου Λουδοβίκου και διακοσμητικά της Αγίας Τράπεζας που χρησιμοποιήθηκε για τη στέψη του Ναπολέοντα το 1804.

Η Celine Coulangeon, καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης στο Καθολικό Πανεπιστήμιο των Παρισίων, τόνισε πως δεν πρέπει να υποβαθμιστεί η ιστορική σημασία των αντικειμένων που διασώθηκαν. Έκανε λόγο για «μοναδικά κειμήλια», ορισμένα εκ των οποίων αγοράστηκαν από τον Λουδοβίκο τον 9ο και άξιζαν όσο ο μισός ετήσιος προϋπολογισμός της χώρας.

Την εποχή του Λουδοβίκου τα κειμήλια θεωρούνταν «ως τρόπος να πλησιάσεις τον Θεό», γνωστοποίησε η καθηγήτρια.

Μετά την διάσωσή τους τα ιερά αντικείμενα μεταφέρθηκαν στο δημαρχείο των Παρισίων και στη συνέχεια στο Λούβρο.

Το μουσείο αναμένεται να φιλοξενήσει και ότι άλλο διασωθεί και χρίζει επισκευής. Ο υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, Franck Riester, γνωστοποίησε πως λόγω του «κινδύνου κατάρρευσης» δεν έχει καταστεί, ακόμη, δυνατό να μεταφερθούν εκτός ναού όλα όσα πρέπει. Μόλις οι Αρχές δώσουν την απαραίτητη άδεια, όμως, θα γίνει άμεση επέμβαση.

Προς ώρας δεν έχει γίνει γνωστή η ακριβής ζημιά που έχει υποστεί ο ναός από το νερό που χρησιμοποιήθηκε στην κατάσβεση, τον καπνό και τις φλόγες. Και αυτό δεν αναμένεται να γίνει σύντομα.

Οι πίνακες στο εσωτερικό του ναού «είναι γεμάτοι σκόνη, είχαν σκεπαστεί από καπνό και παραμένουν μέσα στην υγρασία. Πρέπει να απομακρυνθούν άμεσα», τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού.

To Λούβρο δεν έχει δώσει καμία πληροφορία σχετικά με την κατάσταση των αντικειμένων που έχει παραλάβει.

12