Η επιχείρηση αφαίρεσης των 2.500 κυρτωμάτων από τους δρόμους της Κύπρου που τοποθετήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 άρχισε. Ο στόχος που τέθηκε είναι εντός διετίας δηλαδή μέχρι το 2026 τα κυρτώματα θα αφαιρεθούν. Ήδη, το Υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με τεχνοκράτες και ειδικούς ψάχνουν τη χρυσή τομή για να βρεθούν τα κατάλληλα μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης που θα αντικαταστήσουν τα κυρτώματα. Τα κυρτώματα θα παραμείνουν μόνο έξω από τα σχολεία για λόγους ασφαλείας.
Δεν εγκρίνονται νέα κυρτώματα
Από τον περασμένο Οκτώβριο (04 Οκτωβρίου), μέχρι την Τετάρτη 06 Μαρτίου 2023 έγιναν 69 αιτήματα για κατασκευή νέων κυρτωμάτων αλλά εγκρίθηκαν μόνο τα τέσσερα, κάτι που αποδεικνύει την πολιτική του Υπουργείου και της Τεχνικής Επιτροπής.
Η απόφαση για την τοποθέτηση αλλά και αφαίρεση των κυρτωμάτων ανήκει στον Κεντρικό Φορέα Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων. Τα μέλη του Φορέα που είναι επαγγελματίες πολεοδόμοι και συγκοινωνιολόγοι μελετούν την κατάσταση του δρόμου και ετοιμάζουν πρόταση που αποστέλλεται στο Τμήμα Δημοσίων Έργων και υλοποιείται.
Η τοποθέτηση κυρτωμάτων εξαρτάται από τα εξής:
- Εάν ένας δρόμος διαθέτει στροφή.
- Την επικινδυνότητά του.
- Τη μαζική χρήση του δρόμου κυρίως από πεζούς.
- Σε πόσο κοντινή απόσταση βρίσκεται η κατοικημένη περιοχή.
- Πόσο υψηλές ταχύτητες αναπτύσσουν οι οδηγοί.
Οι σκέψεις για τα μέτρα
Στη θέση των κυρτωμάτων θα ληφθούν άλλα μέτρα επιβράδυνσης της ταχύτητας των οχημάτων, με το Υπουργείο Μεταφορών να αναμένει από το Τμήμα Δημοσίων Έργων συγκεκριμένες εισηγήσεις, για να προχωρήσει με τον καταρτισμό του σχετικού προϋπολογισμού και την κατάθεση πρότασης στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Κάποια παραδείγματα είναι οι νησίδες, τα στενώματα σε δρόμους και τα μαξιλαράκια που είναι σαν κυρτώματα, αλλά σε τετράγωνη μορφή. Αυτές είναι λύσεις που εφαρμόζονται στο εξωτερικό με επιτυχία.
Η OffsiteNews εξασφάλισε στοιχεία για τις αποφάσεις που λήφθησαν από την Τεχνική Επιτροπή του Κεντρικού Φορέα Κυκλοφοριακής Αγωγής για αφαίρεση 53 κυρτωμάτων στους εξής δρόμους:
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΑΦΑΙΡΕΣΗΣ ΚΥΡΤΩΜΑΤΩΝ |
|||
A/A |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ |
ΔΗΜΟΣ/ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ |
ΑΠΟΦΑΣΗ |
1. |
12/4/2023 |
Δήμος Αγ. Αθανασίου |
Αφαίρεση δύο κυρτωμάτων οδοστρώματος στην οδό Χαράλαμπου Ευαγόρου στο Δήμο Αγ. Αθανασίου |
2. |
4/10/2023 |
Κοινότητα Κελιών |
Στην Κοινότητα Κελλιών, εκ΄ των 9 υφιστάμενων κυρτωμάτων και υπερυψώσεων, αφαιρείται ένα κύρτωμα νότια την οδό Γύψου, αφαιρείται ένα κύρτωμα βόρεια της οδού Λευκονοίκου, και αφαιρείται ένα κύρτωμα βόρεια του δρόμου Ε4 και της οδού Πραστιού |
3. |
4/10/2023 |
Κοινότητα Τρούλλων |
Στην Κοινότητα Τρούλλων, εκ΄ των 6 υφιστάμενων κυρτωμάτων και υπερυψώσεων, αφαιρείται το πρώτο κύρτωμα στην είσοδο της Κοινότητας (με κατεύθυνση από Κελλιά) και αφαιρείται επίσης το δεύτερο κύρτωμα που χωροθετείται βόρεια της υπερυψωμένης διάβασης πεζών παρά το Δημοτικό Πάρκο Τρούλλων. |
4. |
4/10/2023 |
Δήμο Λιβαδιών |
Στον Δήμο Λιβαδιών να αφαιρεθούν δύο κυρτώματα, ένα νότια της οδού Χαράλαμπου Πάλμα και ένα ανατολικά της οδού Αλκίμου |
5. |
4/10/2023 |
Δρόμο Χοιροκιτίας - Οράς |
Στο κύριο δρόμο Χοιροκοιτίας - Οράς (οδός Αρχ. Μακαρίου) εκ των 10 υφιστάμενων κυρτωμάτων και υπερυψώσεων αφαιρείται το πρώτο κύρτωμα ανατολικά της οδού Γρηγόρη Αυξεντίου και αφαιρείται το δεύτερο κύρτωμα που βρίσκεται ανατολικά της υφιστάμενης υπερυψωμένης διάβασης πεζών του σχολείου Στην οδό Μακαρίου στο σημείο που υπάρχει διασταύρωση τεθλασμένου τύπου με τις οδούς Κρήτης και Νεόφυτου Πίσσα, αφαιρούνται τα δύο κυρτώματα που χωροθετούνται εκατέρωθεν της συμβολής. Στον Β1 δρόμο έξωθεν του διυλιστηρίου νερού, να αφαιρεθούν τα δύο κυρτώματα εκατέρωθεν της υφιστάμενης υπερυψωμένης Διάβασης Πεζών. |
6. |
4/10/2023 |
Στο υπό υλοποίηση έργο βελτίωσης του Δρόμου που συνδέει την Δερύνεια με Σωτήρα ακυρώθηκα τα |
Έχουν αφαιρεθεί 5 πλατό. 5 υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών έχουν τροποποιηθεί σε ισόπεδες διαβάσεις πεζών μέτρα τα οποία είχαν αποφασιστεί παλαιότερα στα πλαίσια του υπό εκτέλεση έργου |
* Στη συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής 4/10/2023 υποβλήθηκαν 26 νέα αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων, εκ των οποίων υιοθετήθηκαν 2. |
|||
7 |
31/10/2023 |
Κοινότητα Τραχωνίου |
Αφαίρεση ενός κυρτώματος στην οδό Αμμοχώστου στο Τραχώνι. |
* Στη συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής 31/10/2023 υποβλήθηκαν 2 νέα αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων εκ των οποίων υιοθετήθηκε 1. |
|||
8. |
7/12/2023 |
Κοινότητα Αγίας Μαρινούδας |
Επί της οδού Αγίας Μαρίνας να αφαιρεθεί το μεσαίο εκ των τριών υφιστάμενων κυρτωμάτων. Επί της οδού Γρηγόρη Αυξεντίου αφαίρεση δύο κυρτωμάτων |
9. |
7/12/2023 |
Κοινότητα Σίμου στην Πάφο |
Αφαίρεση ενός κυρτώματος |
10. |
7/12/2023 |
Δήμος Ιδαλίου |
Στο Τμήμα της Λεωφ. Χαλκάνωρος από τη συμβολή της με την οδό Κομ Λα Βι μέχρι την συμβολή με την οδό Διονύσιου Σολωμού, εκ των τριών υφιστάμενων κυρτωμάτων να αφαιρεθεί το μεσαίο κύρτωμα (ανατολικά της οδού Γεώργιου Παπανδρέου). Στο Τμήμα της Λεωφ. Γιάννη Γρούτα (Χαλκάνωρος) από τη συμβολή της με την οδό Γεώργιου Γρίβα Διγενή μέχρι την συμβολή με την οδό Ελευθερίας να αφαιρεθούν και τα δύο υφιστάμενα κυρτώματα. |
11. |
7/12/2023 |
Δήμος Λακατάμειας |
Αφαίρεση των δύο κυρτωμάτων κατά μήκος της οδού Χάματσου, τα οποία χωροθετούνται εκατέρωθεν των συμβολών με τις οδούς Ναυπλίου και Πλάτωνος. |
12 |
7/12/2023 |
Δήμος Μενεού Δρομολαξιάς |
Αφαίρεση δύο κυρτωμάτων επί της Λεωφ. Αρχ. Μακαρίου και ένα επί της οδού Αγίας Μαρίνας. |
13 |
7/12/2023 |
Επαναξιολόγηση των μέτρων κυκλοφοριακής ύφεσης στο Έργο «Βελτίωση του Παραλιακού Δρόμου Λάρνακας Δεκέλειας Φάση Γ |
12 υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών έχουν τροποποιηθεί σε ισόπεδες διαβάσεις πεζών Έχει αφαιρεθεί επίσης ένα υπερυψωμένο πλατό. |
* Στη συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής 7/12/2023 υποβλήθηκαν 25 νέα αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων εκ των οποίων υιοθετήθηκε 1. |
|||
14. |
5/2/2024 |
Δήμος Λευκωσίας |
Αφαίρεση ενός κυρτώματος στην οδό Αγίου Παύλου μεταξύ της συμβολής των οδών Ρούπενς και Μακεδονίας |
15. |
5/2/2024 |
Δήμος Μέσα Γειτονιάς |
Αφαίρεση δύο κυρτωμάτων στην οδό Κατίνας Παξινού εκατέρωθεν της νότιας συμβολής με την οδό Π. Χαράκη. |
16. |
5/2/2024 |
Κοινότητα Κυπερούντας |
Αφαιρεθεί το πρώτο κύρτωμα νότια της διάβασης πεζών παρά την Ελληνική Τράπεζα, το οποίο χωροθετείται σε στροφή, και την αφαίρεση ακόμα ενός κυρτώματος ανατολικά της εισόδου της Κοινότητας παρά το τεμ. 2985 |
* Στη συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής 5/2/2024 υποβλήθηκαν 13 νέα αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων εκ των οποίων δεν υιοθετήθηκε κανένα. |
|||
17. |
6/3/2024 |
Δήμος Στροβόλου |
Αφαίρεση δύο κυρτωμάτων στην οδό Κώστα Αναξαγόρα |
18 |
6/3/2024 |
Δήμος Αγλαντζιάς |
Λεωφ. Αθαλάσσης, η υπερυψωμένη διάβαση πεζών (με βάση παλαιότερη έγκριση) να μετατραπεί σε ισόπεδη διάβαση |
* Στη συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής 6/3/2024 υποβλήθηκαν 5 νέα αιτήματα για κατασκευή κυρτωμάτων εκ των οποίων δεν υιοθετήθηκε κανένα. |
Γιώργος Μιχαηλίδης