Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Λεμεσός: Ψάχνουν την λύση για την μονοδρόμηση της Ανεξαρτησίας

Σωτήρης Νικηφόρου
- 22.04.2023

Λεμεσός: Ψάχνουν την λύση για την μονοδρόμηση της Ανεξαρτησίας

Τελικός σκοπός η πεζοδρόμηση της Ανεξαρτησίας - Οι εξελίξεις με το ΣΒΑΚ και το deadline για τα €15 εκατομμύρια

Του Σωτήρη Νικηφόρου

Μέχρι το καλοκαίρι αναμένονται σημαντικές εξελίξεις σχετικά με την υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λεμεσού. Ο τελικός σχεδιασμός από την ομάδα μελετητών αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο και πλέον εναπόκειται στον Δήμο να τρέξει τις διαδικασίες για να αρχίσει το συντομότερο δυνατό η υλοποίηση των διαφόρων έργων. 

Παράλληλα, μέσα στον Μάιο, ο Δήμος Λεμεσού με το ΕΤΕΚ θα πραγματοποιήσουν δημόσια διαβούλευση για το θέμα της μονοδρόμησης της Ανεξαρτησίας, που είναι μία από τις βασικότερες ρυθμίσεις που προωθεί ο Δήμος για το ΣΒΑΚ. Σκοπός είναι να ακουστούν οι απόψεις των πολιτών, των καταστηματαρχών και άλλων εμπλεκομένων φορέων για το ποια ρύθμιση προτείνουν για το θέμα της μονοδρόμησης της Ανεξαρτησίας. Παράλληλα με την δημόσια διαβούλευση, το ΕΤΕΚ θα πραγματοποιήσει και μια σειρά από εργαστήρια για το θέμα.

Έτοιμη από το 2019 η μελέτη - Μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση - Κίνδυνος να χαθούν τα κονδύλια

Ήδη υπάρχει γενική παραδοχή και από τον ίδιο τον Δήμαρχο Λεμεσού ότι ο Δήμος καθυστέρησε. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η μελέτη  για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Λεμεσού (ΣΒΑΚ) από εμπειρογνώμονες ολοκληρώθηκε το 2019 αλλά ακόμα δεν έχει γίνει κάτι ουσιαστικό κάτι που φαίνεται να απασχολεί και να προβληματίζει πλέον τόσο τον Δήμο όσο και άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Σημειώνεται ότι συγκεκριμένα έργα για το ΣΒΑΚ θα επιχορηγηθούν από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ. Αν όμως αυτά τα έργα δεν ολοκληρωθούν μέχρι τον Αύγουστο του 2026, τότε η επιχορήγηση χάνεται και θα πρέπει να καλυφθούν από εθνικούς πόρους. 

Το κονδύλι των 15 εκατομμυρίων ευρώ είναι διαθέσιμο για την κατασκευή ποδηλατολωρίδων, λεωφορειολωρίδων καθώς και σημείων park & ride. Άλλα έργα που προωθούνται από τον Δήμο, όπως μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις κτλ, θα καλυφθούν από άλλα κονδύλια που πρέπει να εξασφαλίσει ο Δήμος. 

Τι προνοεί το ΣΒΑΚ

Αξίζει να αναφέρουμε εν συντομία και κάποιες ρυθμίσεις που προβλέπει η μελέτη για το ΣΒΑΚ. Πρόκειται για έργα που υλοποιηθούν από τον τον Κλάδο Βιώσιµης Κινητικότητας του Τµήµατος ∆ηµοσίων Έργων, αλλά και έργα που θα υλοποιηθούν από τον Δήμο Λεμεσού. 

Πιο συγκεκριμένα προωθούνται μονοδρομήσεις κεντρικών δρόμων, όπως για παράδειγμα της Ανεξαρτησίας, πεζοδρομήσεις δρόμων κοντά στο εμπορικό κέντρο, δημιουργία λεωφορειολωρίδων και ποδηλατολωρίδων σε διάφορους δρόμους της πόλης, κήρυξη συγκεκριμένης ζώνης στο κέντρο µε όριο ταχύτητας τα 30 χιλιόµετρα, καθώς και δημιουργία σημείων park & ride για μετεπιβίβαση πολιτών σε λεωφορεία για την μετάβαση τους προς το κέντρο. 

Ανάμεσα στα έργα είναι η κατασκευή σταθμού λεωφορείων στην οδό Ανδρέα Θεμιστοκλέους, η κατασκευή σταθμού μετεπιβίβασης στο τεμάχιο Επαμεινώνδα, Park and Ride στα Κάτω Πολεμίδια και στον Άγιο Τύχωνα, λεωφορειολωρίδες στην Παραλιακή Λεωφόρο, στις οδούς Νίκου Παττίχη και Αγίας Ζώνης και ποδηλατόδρομοι σε διάφορες κύριες οδικές αρτηρίες.

Στόχος όλων των μέτρων είναι να ενθαρρύνουν τους πολίτες να προσεγγίζουν το κέντρο της πόλης χωρίς αυτοκίνητο.Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Λεμεσό ολοένα και επιδεινώνεται και αν δεν γίνουν το συντομότερο πράξεις οι διάφορες εισηγήσεις που προέκυψαν από την επιστημονική μελέτη, τότε τα πράγματα θα είναι μη αναστρέψιμα. 

Πρώτα μονόδρομος, μετά πεζόδρομος η Ανεξαρτησίας 

Δεδομένη πρέπει να θεωρείται η μονοδρόμηση της ιστορικής εμπορικής οδού Ανεξαρτησίας στο κέντρο της Λεμεσού παρά τις διάφορες αντιδράσεις που υπάρχουν κυρίως από μερίδα καταστηματαρχών της περιοχής. Αυτό που μένει να ξεκαθαρίσει, είναι το πώς ακριβώς θα γίνει η μονοδρόμηση. 

Η εισήγηση που φαίνεται να προωθείται από τον Δήμο, είναι η μονοδρόμηση της Ανεξαρτησίας µε κατεύθυνση από την Γλάδστωνος, από τα βόρεια δηλαδή, προς τον παραλιακό. Θα δημιουργηθεί επίσης λεωφορειολωρίδα για άνοδο από την οδό Θεµιστοκλέους, στο μέσο περίπου της Ανεξαρτησίας, µέχρι την οδό Γλάδστωνος.

Τονίζεται ότι δεν υπάρχει ακόμα οριστική απόφαση η οποία αναμένεται μετά την δημόσια διαβούλευση από το ΕΤΕΚ.

Το πλάνο αυτό της μονοδρόμησης θα είναι μια ενδιάμεση μεταβατική λύση, αφού τελικός στόχος είναι η οδός Ανεξαρτησίας να μετατραπεί σε μια πεζοδρομημένη ζώνη αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων μιας κατεύθυνσης. Ο Δήμος θεωρεί ότι επιβάλλεται να γίνει πρώτα η μονοδρόμηση αφού ακόμα δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι χώροι στάθμευσης ενώ θα προετοιμαστούν καλύτερα και οι πολίτες με την μεταβατική περίοδο.

Οι απόψεις πάντως για την Ανεξαρτησίας διίστανται με άλλους να εμπλεκόμενους φορείς, κυρίως καταστηματάρχες, να ζητούν αλλαγή κατεύθυνσης του μονόδρομου, (από παραλιακό προς Γλάδστωνος), άλλους να ζητούν αλλαγή πλάνου για τις λεωφορειολωρίδες, άλλους να ζητούν μονοδρόμηση εδώ και τώρα, και άλλους να θεωρούν την μεταβατική περίοδο της μονοδρόμησης αχρείαστη, ζητώντας να ισχύσει εξ αρχής η πεζοδρόμηση της Ανεξαρτησίας. 

Σημειώνεται ότι ο Δήμος Λεμεσού συμμετέχει  στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα των 100 πόλεων για πράσινη μετάβαση μέχρι το 2030, κάτι που κάνει ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη να προωθηθεί το συντομότερο δυνατό το ΣΒΑΚ. 

Home