Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

«Ανάγκη υποχρεωτικού μαθήματος χρηματοοικονομικών στη εκπαίδευση»

Offsite Team
- 13.08.2021

«Ανάγκη υποχρεωτικού μαθήματος χρηματοοικονομικών στη εκπαίδευση»

Την ανάγκη εισαγωγής υποχρεωτικού μαθήματος χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σημείωσε ο Αναπληρωτής Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου Ανδρέας Μιλιδώνης σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ.

 

Ο κ. Μιλιδώνης, που είναι και μέλος της Ad-Hoc Επιτροπής για διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για την προώθηση του Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού και της Χρηματοοικονομικής Παιδείας στην Κύπρο, είπε ότι πρόσφατη μελέτη της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου (ΚΤΚ) καταγράφει ότι τα άτομα, που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού είναι τα άτομα, τα οποία δεν είχαν καθόλου επαφή με το θέμα κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους.

Όπως ανέφερε, όσο καλό και να είναι ένα άτομο στον τομέα του θα χρειαστεί κάποιες απαραίτητες γνώσεις για να χειριστεί τα προσωπικά του χρηματοοικονομικά, να ξεκινήσει μια επιχείρηση, να κάνει κάποιο δάνειο κ.ά. «Αυτές τις γνώσεις», πρόσθεσε, «δεν τις προσφέρουμε στον κόσμο μας».

«Ακόμα περισσότερο», συμπλήρωσε, «την εκπαίδευσή αυτή την χρειάζονται άτομα που προχωρούν προς τεχνικές σχολές και τα οποία μαθαίνουν μια τέχνη, μπαίνουν κατευθείαν στην αγορά εργασίας χωρίς να περνούν από πανεπιστήμιο και είναι υποχρεωμένοι να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, ώστε να διαχειρίζονται τα έσοδα και τα έξοδα από το επάγγελμά τους».

 Η τελευταία έρευνα της ΚΤΚ που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2019 κατέδειξε χαμηλό γενικό επίπεδο χρηματοοικονομικό αλφαβητισμού στην Κύπρο σε σχέση και με τις υπόλοιπες χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.

Η χαμηλότερη βαθμολογία της Κύπρου σχετίζεται κυρίως με τη χρηματοοικονομική συμπεριφορά και τη νοοτροπία κάτι που παραπέμπει σε προβλήματα, που ανέδειξαν οι κρίσεις του 2000 και του 2013 στην Κύπρο.

Με βάση τα συμπεράσματα της μελέτης, οι νέοι (18-29) έχουν χαμηλότερη βαθμολογία σε όλες τις κατηγόριες, ενώ οι γυναίκες σημείωσαν χαμηλότερα αποτελέσματα στη βαθμολογία χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού από τους άνδρες, με το χάσμα είναι μεγαλύτερο στις ηλικιακές κατηγορίες άνω των 50.

Ωστόσο, φαίνεται ότι οι γυναίκες είναι καλύτεροι αποδέκτες επιμόρφωσης και πληροφόρησης από τους άνδρες. 

 

Το αν κάποιος είναι οικονομικά δραστηριοποιημένος φαίνεται να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Επίσης, υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης συνδέεται και με υψηλότερη βαθμολογία χρηματοοικονομικής παιδείας. Το είδος (κατεύθυνση) της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φαίνεται να επηρεάζει το  επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού.

Τέλος υψηλό επίπεδο εισοδήματος συμβαδίζει με υψηλότερη βαθμολογία χρηματοοικονομικής παιδείας.  

Ο κ. Μιλιδώνης, είπε ότι ένα μάθημα χρηματοοικονομικής παιδείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα μπορούσε να είναι απλό, χωρίς πολλά μαθηματικά και να επικεντρώνεται περισσότερο σε έννοιες όπως η κατανάλωση, η αποταμίευση, ο πληθωρισμός, τα επιτόκια, ο δανεισμός, αλλά και αποφάσεις επαγγελματικού προσανατολισμού και επένδυσης σε σπουδές.

Παράλληλα, ανέφερε ότι το Πανεπιστήμιο θα μπορούσε να ασχοληθεί και με τη σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτών για ένα τέτοιο μάθημα. Ήδη, ανέφερε, έχει ξεκινήσει ένα πιλοτικό μάθημα στο Senior School σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, σε συνεργασία και με το σύνδεσμο χρηματοοικονομικών αναλυτών Κύπρου (CFA Society), όπου το Πανεπιστήμιο Κύπρο τους παρείχε την ύλη, αλλά και αρκετό υποστηρικτικό υλικό από άλλες χώρες όπως η Αγγλία, που έχει παρόμοιο πρόγραμμα.  

Την ίδια ώρα ο κ. Μιλιδώνης ανέφερε ότι κάποιες χρηματοοικονομικές έννοιες θα μπορούσαν να εισαχθούν και από το δημοτικό, μέσω παραδειγμάτων σε υφιστάμενα μαθήματα, ενώ σημείωσε ότι ο Καναδάς έχει συγκεκριμένο πρόγραμμα και για τα δημοτικά. Επίσης, είπε ότι θα μπορούσαν τα παιδιά να διδαχθούν έννοιες χρηματοπιστωτικής κουλτούρας, ώστε να μάθουν την ανάγκη να είναι τυπικοί με τις υποχρεώσεις τους ή να αποπληρώνουν τα δάνειά τους. 

Στο Πανεπιστήμιο Κύπρου υπάρχει ήδη μάθημα χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης ως επιλεγόμενο για όλους τους φοιτητές από τον Σεπτέμβριο του 2020, ενώ υπάρχει και υποχρεωτικό μάθημα προσωπικής χρηματοοικονομικής για το Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής.

Home