Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ερωτοκρίτου: Ελλειμματικός o Κρατικός Προϋπολογισμός

Offsite Team
- 18.10.2021

Ερωτοκρίτου: Ελλειμματικός o Κρατικός Προϋπολογισμός

Αναφορά στο ότι ο προϋπολογισμός για το 2022 προβλέπεται να είναι ελλειμματικός της τάξης του €1,2 δισεκατομμύρια

Σε δηλώσεις προχώρησε η Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, Χριστιάνας Ερωτοκρίτου κατά της εναρκτήριας συζήτησης των Κρατικών Προϋπολογισμών για το έτος 2022.

Δείτε την αυτούσια δήλωση της Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών:

«Ξεκίνησε σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών η συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2022.

Ως Δημοκρατικό δεν μπορούμε παρά να τονίσουμε το γεγονός ότι οι αμαρτίες του συνεργατισμού, η κατάρρευση του συνεργατισμού που φόρτωσε με πολλά δισεκατομμύρια τον κύπριο φορολογούμενο εκτόξευσε το δημόσιο χρέος σε περίπου 100% του ΑΕΠ το 2019 και την ίδια στιγμή είχαμε και την έναρξη της πανδημίας. Άρα εάν δεν είχαμε την κακοδιαχείριση στον Συνεργατισμό, πολύ μεγαλύτερες θα ήταν οι δυνατότητες, και πολύ μεγαλύτερες θα ήταν οι αντοχές της Κυπριακής πολιτείας να στηρίξει μια κρίση όπως ήταν αυτή της πανδημίας.

Ο Προϋπολογισμός για το 2022 προβλέπεται να είναι ελλειμματικός της τάξης του 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ με αύξηση του ελλείμματος σε απόλυτους αριθμούς και για το 2023 και το 2024. Προβλέπεται από το Υπουργείο Οικονομικών ότι το Δημόσιο Χρέος θα κατέλθει στο 107% από 119% ως το τέλος του χρόνου και προβλέπεται επίσης από το Υπουργείο Οικονομικών και ότι θα συνεχίσει να έχει πτωτική πορεία τα επόμενα 2 χρόνια με βάση το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό πλαίσιο.

Αυτό βεβαίως επισημάναμε στο Υπουργείο Οικονομικών ότι θα επισυμβεί νοούμενό ότι θα υλοποιηθούν κάποιες προϋποθέσεις και πρέπει να υπάρχουν στους σχεδιασμούς του Υπουργείου Οικονομικών, οι επιπτώσεις και η ανατροπή που ενδεχόμενος να επέλθει, είτε με την απόσυρση των οικονομικών μέτρων της πανδημίας συνεπεία είτε με τον τερματισμό της ποσοτικής χαλάρωσης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, παράγοντες που φαίνεται ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη από το Υπουργείο Οικονομικών.

Την ίδια στιγμή πρέπει να τονίσουμε ότι η ανάκαμψη της Κυπριακής Οικονομίας δεν  μπορεί να βασίζεται μόνο σε προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης αλλά να λαμβάνει υπόψη όλα τα δεδομένα όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Σήμερα το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων στην Κύπρο, έχει διπλασιαστεί και έχει φτάσει το 3%. Το ποσοστό ανεργίας ανάμεσα στους νέους, που αυτός ο δείκτης έχει άμεσες επιπτώσεις στα μελλοντικά σχέδια της οικονομίας, παραμένει στο 17%. Μαζί με όλα αυτά τα κυπριακά νοικοκυριά και οι κυπριακές επιχειρήσεις και οι καταναλωτές είναι αντιμέτωποι με ένα τσουνάμι αυξήσεων όσον αφορά τα είδη βασικής ανάγκης και ιδιαίτερα στην τιμή των καυσίμων. 

Είναι με ιδιαίτερη λύπη που ακούσαμε τον ΥΠΟΙΚ να δηλώνει εμμέσως πλην σαφώς ότι προς το παρόν η κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να αναλάβει οποιοδήποτε μέτρο αντιμετώπισης της αύξησης των τιμών καυσίμων που μετακαλείται σε πάρα πολλά προϊόντα πρώτης ανάγκης στους καταναλωτές. 

Πρέπει εδώ να πούμε ότι σε άλλες χώρες παραδείγματος χάρη στην Ελλάδα, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει πρόγραμμα με το οποίο έχει επιβληθεί πλαφόν στην τυχόν αύξηση που μπορεί τα νοικοκυριά να αντιμετωπίσουν στην αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζεται ανάλογα και ισόποσα η οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος ζωής που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Τα ίδια αντανακλαστικά αναμέναμε να έχει και η παρούσα η κυβέρνηση. Η αύξηση της τιμής των καυσίμων έχει οικονομική επίπτωση σε όλους, καταναλωτές, ιδιώτες, αυτοεργοδοτούμενους και επιχειρήσεις.

Μέσα σε ένα αβέβαιο οικονομικό κλίμα θα έπρεπε να κάνει δύο και τρείς φόρες πιο επιτακτική την ανάγκη για παρέμβαση από πλευράς της κυβέρνησης για απάμβλυνση ακόμα ενός οικονομικού προβλήματος. Δυστυχώς δεν φαίνεται να είναι αυτό μέσα στις προθέσεις της κυβέρνησης. 

Την ίδια στιγμή, εμείς έχουμε εισηγηθεί ότι θα πρέπει να υπάρχει άμεσα μείωση φόρων και φορολογικά κίνητρα ιδιαίτερα στους εργοδότες, είτε για να προχωρήσουν σε νέες προσλήψεις είτε να διατηρήσουν τον αριθμό των εργοδοτουμένων που έχουν χωρίς να διαφοροποιήσουν τους όρους εργασίας, χωρίς δηλαδή αύξηση των ωρών εργασίας, χωρίς την μείωση μισθών, χωρίς την αφαίρεση οποιωνδήποτε εργατικών δικαιωμάτων. Αυτό πρέπει να περιλάβει και τον ιδιωτικό τομέα. 

Την ίδια στιγμή έχουμε ζητήσει από την Κυβέρνηση να συγκρατήσει τις ανελαστικές δαπάνες και να αυξήσει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα τόσο της δημόσιας υπηρεσίας κάτι που θα έχει αντίκτυπο ευρύτερα και στην υπόλοιπη οικονομία. Και την ίδια στιγμή θα πρέπει η κυβέρνηση όπως έχω επισημάνει και κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, ότι η αποτελεσματική και άμεση εφαρμογή των προγραμμάτων που προβλέπονται στο ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας είναι αδήριτη ανάγκη για να μπορέσει να πετύχει η Κυπριακή οικονομία την ανάκαμψη και πρέπει να γίνει κατανοητό από την πλευρά της κυβέρνησης ότι ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας πρέπει να μετουσιωθεί σε επένδυση για την παρούσα και την μελλοντική γενιά και όχι απλά το ξόδεμα του ποσού του οποίου τυχόν θα πετύχουμε να εκταμιευτεί για την Κύπρο από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Ταυτόχρονα μέσα στο προϋπολογισμό, καταγράφονται οι κίνδυνοι για την κυπριακή οικονομία για το 2022, οι οποίοι παραμένουν οι ίδιοι που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια πριν την πανδημία. 

Η Κυπριακή οικονομία αντιμετωπίζει διαρθρωτικά προβλήματα τα οποία υφίστανται ανεξαρτήτως της πανδημίας, τα οποία η κυβέρνηση είτε δεν θέλει είτε δεν μπορεί είτε δεν θεωρεί σημαντικά να τα επιλύσει. 

Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι αυτό της ύπαρξης των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων που βρίσκονται στην οικονομία, ανεξαρτήτως της απομόχλευσης τους από τους τραπεζικούς ισολογισμούς αυτά τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια παραμένουν στην οικονομία  και αποτελούν τροχοπέδη στην καλώς νοούμενη και υγιή ανάπτυξη της οικονομίας. 

Για αυτό θα έπρεπε από καιρό να είχε γίνει ο σχεδιασμός για την κακή τράπεζα. Υπάρχει ο σχεδιασμός από την πλευρά του ΥΠΟΙΚ σε σχέση με την ΚΕΔΙΠΕΣ, το χρονοδιάγραμμα όμως που έχει τεθεί, ήδη έχει παρέλθει των στόχων της δημιουργίας κακής τράπεζας γιατί αυτό το πρόβλημα υφίσταται από το 2013 ενώ βρισκόμαστε στο 2021 χωρίς να έχουμε αυτό το εργαλείο στην διάθεση μας».

Home