Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

EuroAsia Interconnector: Παραμένει το «αγκάθι» Κρήτης - Αττικής

Του Δημήτρη Χατζηιωσήφ
- 24.05.2019

EuroAsia Interconnector: Παραμένει το «αγκάθι» Κρήτης - Αττικής

Thumbnail
Προχωρά με διπλό καλώδιο η Ελλάδα για να επιλυθεί το πρόβλημα

Ως ιστορική μπορεί να χαρακτηριστεί η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου για την έναρξη του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει το αργότερο σε δύο χρόνια από σήμερα, μέχρι τον Ιούλιο του 2021.

Για την Κύπρο αποτελεί ακόμη ένα σημαντικό βήμα προκειμένου να θωρακιστεί η προμήθεια ενέργειας στο νησί. Τελευταίο κομμάτι παραμένει το έργο «EuroAsia Interconnector» που θα ενώνει τα δίκτυα του Ισραήλ, της Κύπρου, της Ελλάδος μέσω Κρήτης και στην συνέχεια της Ευρώπης.

Το όραμα του EuroAsia είναι να διασύνδεση ενεργειακά  την Κύπρο με την Ευρώπη, καθώς είναι το μόνο κράτος μέλος της ΕΕ που δεν συνδέεται ενεργειακά με την υπόλοιπη Ευρώπη. Επιπλέον, το έργο έχει και την γεωπολιτική του σημασία καθώς εφόσον ολοκληρωθεί όπως έχει συμφωνηθεί, θα καταστήσει την Κύπρο ως ενεργειακό κόμβο που θα ενώνει την Αφρική και το Ισραήλ με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Ωστόσο, το έργο δείχνει να καθυστερεί καθώς υπάρχει το «αγκάθι» της διασύνδεσης Κρήτης Αττικής και οι διαφωνίες που προβάλει η ελληνική πλευρά με το έργο όπως συμφωνήθηκε και εγκρίθηκε από την Κομισιόν. Ουσιαστικά, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας εμμένει στην υλοποίηση του σκέλους Κρήτης – Αττικής ως «εθνικό έργο», ενώ η συμφωνία όπως την αποδέχτηκε και η Κομισιόν το ορίζει ως «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος» (PCI) με φορέα υλοποίησης την EuroAsia Interconnector .

Η ελληνική πλευρά έθετε αρχικά ως επιχείρημα το χρονοδιάγραμμα του έργου για διασύνδεση Κρήτης – Αττικής (2020), καθώς η ελληνική πλευρά επείγεται για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Κρήτης για την διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας του νησιού. Επιπρόσθετα, η ελληνική πλευρά έθετε και ζήτημα των προτύπων κατασκευής τα οποία όπως υποστηρίζει δεν είναι εφαρμόσιμα με αυτά της Κρήτης.

Λόγω των ενστάσεων που έφερε η ελληνική πλευρά και την μονομερή απόφαση της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) να προχωρήσει στην ανάθεση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στον ΑΔΜΗΕ, το έρχο συνεχίζει να καθυστερεί.

Εξάλλου, όπως ανέφερε ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης κατά την παρουσίαση του έργου του για την περίοδο Μαρτίου 2018 – Απριλίου 2019, η απόφαση των ελληνικών Αρχών το κομμάτι Κρήτη – Αττική να υλοποιηθεί με εθνικούς πόρους και εκτός του πλαισίου του έργου κοινού ενδιαφέροντος, επηρεάζει το σύνολο του έργου και γίνεται προσπάθεια να βρεθεί λύση που να ικανοποιεί όλα τα μέρη.

Αυτό που διαφαίνεται προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα, είναι πως η Κρήτη θα έχει πλέων δύο ξεχωριστά καλώδια διασύνδεσης με την Αττική. Το ένα καλώδιο θα είναι το καλώδιο το οποίο ανατέθηκε από την ΡΑΕ στον  ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική Αριάδνη Interconnector χορηγούμενο με κρατικούς πόρους, και το δεύτερο καλώδιο αυτό του έργου κοινού ενδιαφέροντος «ΕuroAsia Interconnector».

Υπενθυμίζεται ότι για το θέμα υπάρχει σε εκκρεμότητα δικαστική προσφυγή του EuroAsia κατά της ΡΑΕ αλλά και του ΑΔΜΗΕ. 

Home