Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Υφ. Ναυτιλίας: Ο τομέας της ναυτιλίας παραμένει ανταγωνιστικός

Offsite Team
- 26.05.2022

Υφ. Ναυτιλίας: Ο τομέας της ναυτιλίας παραμένει ανταγωνιστικός

Ο τομέας της ναυτιλίας έχει δείξει και ανθεκτικότητα, λέει ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης

Ο τομέας της ναυτιλίας έχει δείξει ανθεκτικότητα, και παραμένει ανταγωνιστικός προσφέροντας τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη στην κυπριακή οικονομία, είπε την Πέμπτη ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης, μετά από ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, για το έργο του Υφυπουργείου του.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Υφυπουργός, απαντώντας σε ερωτήσεις, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι, η κατάσταση, όσον αφορά τις επιπτώσεις κυρώσεων κατά της Μόσχας για την εισβολή στην Ουκρανία, «είναι διαχειρίσιμη», και ότι γίνονται προσπάθειες ανοίγματος και στην Ασιατική αγορά, για να μην εξαρτάται η κυπριακή ναυτιλία από μία ή δύο μόνο αγορές.

Ο κ. Δημητριάδης είπε ότι ενημέρωσε την Επιτροπή για το έργο και τη δράση του Υφυπουργείου του, τις προκλήσεις και προοπτικές που αντιμετωπίζει η κυπριακή ναυτιλία, τη στρατηγική που πρόσφατα εξαγγέλθηκε, τον τρόπο που διαχειρίστηκαν την πανδημία αλλά και για πράσινη μετάβαση, και ψηφιακό μετασχηματισμό της ναυτιλίας, «επιβεβαιώνοντας ότι ο τομέας αυτός έχει δείξει ανθεκτικότητα, και παραμένει ανταγωνιστικός προσφέροντας τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη στην κυπριακή οικονομία».

Είπε ακόμα, ότι ενημέρωσε και για τις στοχευμένες δράσεις για προώθηση της ναυτιλίας και της γαλάζιας οικονομίας στην νέα γενιά και συγκεκριμένα στους μαθητές γυμνασίων και λυκείων με σκοπό οι νέοι να ενημερωθούν σωστά για τις προοπτικές σταδιοδρομίας στα επαγγέλματα θάλασσας.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Δημητριάδης είπε η Κύπρος, πέρα από το φορολογικό πλαίσιο που απολαμβάνει από την ΕΕ, «έχουμε υιοθετήσει και πράσινα κίνητρα» που στην ουσία, επιδιώκουν να επιβραβεύσουν τους πλοιοκτήτες και διαχειριστές, τα πλοία των οποίων όχι απλά συμμορφώνονται με τις νομοθεσίες σε διεθνές και Ευρωπαϊκό επίπεδο, που αφορούν την μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, και των εκπομπών, «αλλά είναι πιο φιλόδοξοι και έχουν τεχνικές και λειτουργικές πρακτικές οι οποίες μειώνουν τους ρύπους περαιτέρω από όσο προνοούν οι νομοθεσίες».

Με αυτό τον τρόπο, πρόσθεσε, επιβραβεύουν όλους τους πλοιοκτήτες και πλοιοδιαχειριστές και είναι ένα σημάδι ότι η Κύπρος είναι δίπλα στη βιομηχανία όταν εφαρμόζει πρακτικές και πολιτικές που συμβάλλουν στην περαιτέρω προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και στους στόχους για την κλιματική αλλαγή.

«Είναι ένα ζωντανό έγγραφο, που όσο αυστηροποιούνται οι διεθνείς κανόνες, θα γίνεται και πιο αυστηρό» είπε και κάλεσε τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να το εντάξουν στα κριτήρια επιλεξιμότητάς τους, όταν επιχορηγούν δάνεια η χρηματοδοτούν πράσινες προσεγγίσεις όσον αφορά τα πλοία και θαλάσσιες μεταφορές.

Είπε ότι ανάλογα με το εύρος της μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, αγγίζει μέχρι και 30% έκπτωση από τον φόρο χωρητικότητας. Για παράδειγμα, είπε, αν κάνουν χρήση καυσίμου μη ορυκτής προέλευσης, τότε απολαμβάνουν την μέγιστη έκπτωση που είναι περίπου 30%.

Σε ερώτηση κατά πόσον επηρεάζεται η κυπριακή ναυτιλία από τις κυρώσεις εναντίον της Μόσχας, ο κ. Δημητριάδης, επεσήμανε ότι στο πέμπτο πακέτο κυρώσεων, αλλά και στο έκτο, που είναι τώρα υπό συζήτηση, υπήρχε πρόταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να επηρεάσει και τα πλοία και την ναυτιλία. Όσον αφορά το πέμπτο πακέτο, είπε ότι και με τη συμβολή της Κύπρου, «αφού αναδείξαμε την σημασία τη ναυτιλίας» οι κυρώσεις περιορίστηκαν μόνο σε ρωσικής σημαίας πλοία.

Αυτή τη στιγμή οι κυρώσεις είναι μόνο για τα ρωσικής σημαίας πλοία, είπε, προσθέτοντας ότι αν παραμείνει ως έχει η κατάσταση, «θα έλεγα για την κυπριακή ναυτιλία, είναι διαχειρίσιμη».

«Είμαστε πανέτοιμοι, ανάλογα με τα προσχέδια κυρώσεων που θα τεθούν ενώπιών μας, να αναδείξουμε και πάλι την σημασία του τομέα, τόσο για την Κύπρο όσο και για την ΕΕ» πρόσθεσε.

Ο κ. Δημητριάδης είπε ακόμα ότι στρατηγική του Υφυπουργείου του, είναι η κυπριακή ναυτιλία να μην είναι εξαρτημένη από μία η δύο αγορές.

«Γι’ αυτό ανοίγουμε τους ορίζοντες μας και στην άπω Ανατολή, σύντομα θα εξαγγείλουμε και άνοιγμα γραφείου και στο Τόκιο» είπε, ούτως ώστε να στοχεύσουν και εκεί και η ναυτιλία της Κύπρου, ανεξαρτήτως των κρίσεων και των όποιων εξελίξεων «να παραμένει ανθεκτική και ανταγωνιστική».

Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, είπε ότι η Κυβέρνηση, με την στήριξη του κόμματος της, «έχει πάρει τη ναυτιλία της Κύπρου, σε ένα άλλο επίπεδο», προσθέτοντας ότι η ναυτιλία της Κύπρου βρίσκεται στην 11η θέση παγκόσμια και στην 3η πανευρωπαϊκά, ενώ η συνεισφορά της στο ΑΕΠ της χώρας, όπως τους ενημέρωσε ο Υφυπουργός, φτάνει στο 7%.

Είπε ακόμα ότι υπάρχει αύξηση 60% στις ναυτιλιακές εταιρίες, και ότι ο τομέας εργοδοτεί 9.000 άτομα. 

Αναφέρθηκε και την στρατηγική του Υφυπουργείου και την πράσινη πολιτική, προσθέτοντας ότι η Κύπρος «είναι το μόνο κράτος που υιοθέτησε πράσινα φορολογικά κίνητρα για πλοία με κυπριακή σημαία, και η διαχείριση τους γίνεται από την Κύπρο».

Είπε ότι ενημερώθηκε η Επιτροπή ότι σε περίπου 15 ημέρες θα κατατεθεί νομοσχέδιο για να δίνεται η ευκαιρία να μπορεί να ιδρυθεί ναυτιλιακή εταιρεία περιορισμένης ευθύνης που θα εγγράφεται στο Υφυπουργείο και όχι στον Έφορο Εταιρειών. Είπε ότι αυτό είναι «ένα ακόμα όπλο της ναυτιλίας» αφού πρόκειται για ένα νομικό πλαίσιο για ναυτιλιακό μητρώο όπου θα εγγράφονται και θα φορολογούνται από το Υφυπουργείο οι εταιρείες.

Η κ. Τσιρίδου, ανέφερε ακόμα, ότι προχωρεί και χωροταξικός σχεδιασμός για ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, που βρίσκεται στο στάδιο διαβούλευσης, το λεγόμενο «Κτηματολόγιο της Θάλασσας» έτσι ώστε «η θάλασσα μας να γίνει μοχλός ανάπτυξης». Είπε ότι θα κατατεθεί και στην ΕΕ έτσι ώστε να διαμορφωθούν συνθήκες ανάπτυξης στο θαλάσσια περιβάλλον της Κύπρου.

ΚΥΠΕ

Home