Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Προδρόμου στην Offsite: Σχεδιασμός για σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Offsite Team
- 11.12.2022

Προδρόμου στην Offsite: Σχεδιασμός για σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Εφ’όλης της ύλης συνέντευξης υπ.Παιδείας-Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η προδημοτική από 4 ετών & οι εξετάσεις τετραμήνων

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΑ

Προς αναπομπή πάει ο νόμος αναφορικά με την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, την ώρα που η Νομική Υπηρεσία εργάζεται πυρετωδώς για να παραδώσει τη δική της γνωμάτευση.

Ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου φιλοξενήθηκε στην εκπομπή Offsite on Air, όπου αναφέρθηκε στα πολλά ανοικτά ζητήματα που απασχολούν το τελευταίο διάστημα το υπουργείο του.

Σε σχέση με την διδασκαλία της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, ο κ. Προδρόμου χαρακτήρισε αχρείαστη τη συζήτηση που γίνεται το τελευταίο διάστημα, επισημαίνοντας ότι η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση διδάσκεται ήδη στα σχολεία. «Υπάρχει ανάγκη να εκσυγχρονίσουμε και να διευρύνουμε την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση». Δεν παρέλειψε μάλιστα να στρέψει τα πυρά του προς την Βουλή λέγοντας πως το ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων καθορίζεται από το υπουργείο. «Δεν μπορεί με αποφάσεις νόμων, κάθε φορά να βάζουμε μαθήματα». 

Αναφορικά με την επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης ο υπουργός Παιδείας, σημείωσε ότι και αυτός ο νόμος πάει προς αναπομπή. 

Για τις εξετάσεις τετραμήνων και την πρόθεση του προέδρου της επιτροπής Παιδείας κ. Παύλου Μυλωνά να καταθέσει πρόταση για κατάργησή τους, ο Πρόδρομος Προδρόμου τόνισε ότι κι άλλες φορές είχαν κατατεθεί τέτοιου είδους προτάσεις. Αναφερόμενος στο ΑΚΕΛ, είπε ότι συνεχώς πολεμά την διαδικασία των εξετάσεων τετραμήνων. «Το ΑΚΕΛ, συστηματικά και με όποιο τρόπο μπορεί -είτε με επιρροή σε εκπαιδευτικούς, είτε με επιρροή στους γονείς, είτε με επιρροή στους μαθητές- συνεχώς πολεμά αυτή τη διαδικασία».

Καταληκτικά, ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στο νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, απαριθμίζοντας μάλιστα τις αλλαγές που προωθούνται. Τα νομοσχέδια έχουν ολοκληρωθεί και θα τύχουν τώρα νομικής επεξεργασίας ώστε μετά να περάσουν στο Υπουργικό Συμβούλιο και να πάνε στην Βουλή. 

Διαβάστε αυτούσια την συνέντευξη του υπουργού Παιδείας

- Κ. Προδρόμου δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε αρχή με το θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία. Γιατί προκλήθηκε τόσο αλαλούμ;

Αχρείαστα έγινε όλη αυτή η συζήτηση. Ήδη υπάρχει σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία και γίνεται σε ένα σημαντικό βαθμό. Αυτό δυστυχώς δεν είναι γνωστό σε όλους, όμως είναι γνωστό στα παιδιά. Από την προηγούμενη σχολική χρονιά είχαμε συμφωνήσει ότι υπάρχει ανάγκη να εκσυγχρονίσουμε και να διευρύνουμε την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Μάλιστα με πρωτοβουλία της οργάνωσης «ΦΩΝΗ» είχαμε προχωρήσει κατ’ επιλογή στις μικρότερες ηλικίες. Ταυτόχρονα, στην Δημοτική εκπαίδευση στο μάθημα της αγωγής ζωής, συμπεριλαμβάνεται το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Επίσης και στο Γυμνάσιο, με συγκεκριμένο αναλυτικό πρόγραμμα, είναι ήδη μέσα στα σχολεία. 

Συμφωνούμε ότι χρειάζεται να το ενισχύσουμε και να το υιοθετήσουμε κατά τρόπο που να είμαστε βέβαιοι ότι αφιερώνεται συγκεκριμένος χρόνος. Για όλα αυτά όμως δεν χρειαζόταν να γίνει με μια νομοθεσία η οποία πρώτα από όλα εισάγει κενά δαιμόνια. Το ωρολόγιο πρόγραμμα, με βάση κανονισμούς που η ίδια η Βουλή έχει ψηφίσει, καθορίζεται από το υπουργείο. Δεν μπορεί με αποφάσεις νόμων, κάθε φορά να βάζουμε μαθήματα. 

Ένα χρόνο τώρα, είχαμε επισημάνει και γραπτώς στην επιτροπή της Βουλής ότι υπάρχουν κάποια ζητήματα. Υπήρχε η έντονη θέληση να υιοθετηθεί μια νομοθεσία. Ο νόμος είναι αντισυνταγματικός όμως στην επόμενη ή και μεθεπόμενη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα προτείνουμε σχεδιασμό για την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία.

- Το υπουργείο Παιδείας λειτουργεί την μοναδική γραμμή για περιστατικά και καταγγελίες από τα παιδιά. Η εικόνα που παρουσιάστηκε στην Βουλή είναι ότι το υπουργείο σας δεν κάνει τίποτα σχετικά με τα ζητήματα κακοποίησης και άλλων σχετικών για τα παιδιά. Τελικά τι ισχύει;

Υπάρχει συγκεκριμένος κώδικας και συγκεκριμένες οδηγίες. Ευτυχώς, διατηρώντας αυτή την τηλεφωνική γραμμή, το υπουργείο παρέχει πληροφορίες και στις αρχές ασφαλείας τους κράτους (και Αστυνομία, Ηλεκτρονικό Έγκλημα), ως πηγή καταγραφής περιστατικών. Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε το γεγονός ότι πολλές φορές τα παιδιά που είναι θύματα, είναι πιο εύκολο να ανοικτούν στον εκπαιδευτικό. Αυτό το πλαίσιο πρόληψης θα ενισχυθεί με την περαιτέρω διδασκαλία της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Σε μεγάλο βαθμό, την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση θα την προωθήσουμε μέσα από εργαστήρια δεξιοτήτων, τα οποία θα τα θεσμοθετήσουμε -για Δημοτική εκπαίδευση και Γυμνάσια και με ένα διαφορετικό τρόπο στα Λύκεια. 

- Εσείς γιατί αντιδράτε τόσο έντονα για μια νομοθεσία που θα καθιστά υποχρεωτική την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία; Ούτε ύλη καθόρισε η βουλή ούτε με ποιο τρόπο θα γίνεται η διδασκαλία του μαθήματος. 

Μπορούμε με ένα νόμο αύριο να αλλάξουμε την διδασκαλία σε όλα τα Γυμνάσια; Ή την κατανομή των ωρών ή των μαθημάτων; Αυτά τα πράγματα πρέπει να γίνουν συγκροτημένα. Γι’αυτό και ο νόμος πρέπει να αναπεμφθεί και όπως τον προωθούμε, να υιοθετηθεί μια πρόταση από το Υπουργικό Συμβούλιο ώστε να εισαχθεί η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση σε μεγαλύτερη κλίμακα. 

- Τελικά τι θα γίνει θα αναπεμφθεί ο νόμος;

Έχει ζητηθεί η γνωμάτευση από την Νομική Υπηρεσία και ο νόμος πρέπει να αναπεμφθεί. Ο Γενικός Εισαγγελέας έχει πει ότι είναι αντισυνταγματικός. Πώς μπορεί το ωρολόγιο πρόγραμμα που καθορίζεται από την εκτελεστική εξουσία, την ίδια ώρα να αλλάζει ένα κομμάτι του με νομοθεσία; Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με αυτό τον τρόπο. Δεν χρειάζεται νόμος για να γίνεται ένα μάθημα που ήδη υπάρχει, χρειάζεται να το ενισχύσουμε.

- Σημαντική εξέλιξη είναι και το θέμα της επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής από τα 4 έτη. Μετά από διάφορες διαφωνίες προέκυψε τελικά συμφωνία. Ένα σχόλιο…

Πρέπει να γίνει αναπομπή για τον νόμο που ψήφισε η Βουλή και τις τροπολογίες που έκανε σχετικά με την επέκταση της προδημοτικής εκπαίδευσης από 4 ετών. Καταλαβαίνουμε την πίεση που δέχθηκε η Βουλή, όμως δεν μπορεί να ψηφίζεται ένας νόμος ο οποίος λέει ότι τα επόμενα σχολικά έτη τα παιδιά θα φοιτούν είτε σε δημόσια είτε σε κοινοτικά νηπιαγωγεία. Δεν ξέρω εάν μπορεί κανείς δια νόμου να απαγορεύσει την δυνατότητα των γονιών να έχουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία. Είναι πολύ σημαντικό να επεκταθεί η προδημοτική από τα 4 χρόνια. Επιπλέον έχουμε στο σχέδιο “Κύπρος – το αύριο” €12.2 εκατ., που θα μας εξασφάλιζαν τα πρώτα αυτά χρόνια την δωρεάν εκπαίδευση και θα δίνονταν στους γονείς για να μην καταβάλλουν δίδακτρα. Με αυτό τον τρόπο εάν δεν ψηφιστεί ένας νόμος για την γενίκευση, τότε κινδυνεύουμε να τα χάσουμε. Ελπίζω ότι η Βουλή θα ξαναδει το θέμα. Τώρα, περίπου 2000 παιδιά σε δημόσια νηπιαγωγεία είναι κάτω των 4 ετών και 8 μηνών και πληρώνουν δίδακτρα. Με το σχέδιο “Κύπρος – το αύριο”, από του χρόνου θα σταματήσουν να πληρώνουν δίδακτρα.

- Πάμε στις εξετάσεις τετραμήνων. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής ανακοίνωσε ουσιαστικά ότι καταθέτει πρόταση για κατάργηση των εξετάσεων. Θα θέλαμε το σχόλιο σας. Τι άλλαξε και επιχειρείται κατάργηση των εξετάσεων που ουσιαστικά μόλις φέτος τίθενται σε εφαρμογή σε πλήρη μορφή με την επέκταση και στο Γυμνάσιο…

Πρόταση για κατάργηση έχει κατατεθεί κι άλλες φορές και δεν είναι η πρώτη φορά. Πραγματικά με εκπλήσσει όλη αυτή η συζήτηση. Αντί να γίνεται αξιολόγηση του 100% τον Ιούνιο, γίνεται 50% τον Ιανουάριο και 50% τον Μάιο. Δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί όλοι έχουμε πέσει με τα μούτρα σε αυτό το ζήτημα, όταν υπάρχουν πάρα πολύ σοβαρά ζητήματα που πρέπει να συζητήσουμε για την εκπαίδευση. 

Η μεταρρύθμιση εγκρίθηκε και με την πρωτοβουλία της ΟΕΛΜΕΚ και από πλειοψηφία της Βουλής. Στη συνέχεια, μια αντιπολιτευόμενη μειοψηφία, το ΑΚΕΛ, συστηματικά και με όποιο τρόπο μπορεί -είτε με επιρροή σε εκπαιδευτικούς, είτε με επιρροή στους γονείς, είτε με επιρροή στους μαθητές- συνεχώς πολεμά αυτή τη διαδικασία. Ένα πρόβλημα που έχουμε στην κυπριακή κοινωνία, είναι η ισοπέδωση. Στον χώρο του δημοσίου παντού επεμβαίνουν τα κόμματα και λένε “όχι θα βάλουμε αξιοκρατία, θα έχουμε αξιολόγηση, θα έχουμε εξετάσεις”. Γιατί στα σχολεία να μην θέλουμε να συνηθίσουν τα παιδιά από μικρή ηλικία ότι υπάρχει αξιολόγηση; Ότι αυτό που κάνουμε, κρίνεται για να δούμε εάν το κάναμε καλά, ώστε να το κάνουμε καλύτερα. Αν θέλουν να έχουμε ένα σχολείο χωρίς εξετάσεις, να πρωτοτυπήσουμε διεθνώς, να το πουν. Ας μην πολεμούν την λειτουργία του σχολείου. Τελικά αυτό που κάνουμε, δεν είναι ανταλλαγή ιδεών. Αναστατώνουμε τους μαθητές κάθε χρόνο. Εδώ και 3 χρόνια εφαρμόζεται με επιτυχία το νέο σύστημα αξιολόγησης στα Λύκεια και αντ’ αυτού εκμεταλλεύονται κάποιοι την φυσική τάση των μαθητών να μην θέλουν εξετάσεις. 

- Που βρίσκεται το θέμα με τα νομοσχέδια για το νέο συστήματος αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου και των Εκπαιδευτικών και ποιες οι σημαντικότερες αλλαγές που προωθούνται;

Τα νομοσχέδια έχουν ολοκληρωθεί και θα τύχουν τώρα νομικής επεξεργασίας ώστε μετά να περάσουν στο Υπουργικό Συμβούλιο και να πάνε στην Βουλή. Οι βασικές αλλαγές είναι: 

1/ Στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, εκτός από τους επιθεωρητές θα συμμετέχει και η διεύθυνση του σχολείου. Θεωρούμε λογικό οι Διευθυντές/ριες που παρακολουθούν καθημερινά την δραστηριότητα και τις επιδόσεις των εκπαιδευτικών, είναι αναγκαίο να συμμετέχουν με διακριτό ρόλο.

2/ Θα γίνεται αξιολόγηση σε κλίμακα μέχρι το 100. Αυτό είναι μεν τεχνικό θέμα, αλλά ταυτόχρονα δίνει και την ευκαιρία για μεγαλύτερα περιθώρια διάκρισης. Δηλαδή, αντί η βαθμολογία να είναι μέχρι το 10 για διάφορες πτυχές και από αυτό να προκύπτει ένας βαθμός στα 40, τώρα θα είναι μέχρι το 100 για κάθε κριτήριο που λαμβάνεται υπόψη.

3/ Η αξιολόγηση γίνεται με διαφάνεια σε πεδία και κριτήρια συγκεκριμένα και είναι καταγεγραμμένα. Πρέπει να είναι καθαρό σε όλους, να μην υπάρχει αυθαιρεσία και να περιοριστεί ο υποκειμενισμός. 

4/ Το σύστημα αξιολόγησης συνδέεται άμεσα με ένα πρόγραμμα επιμορφώσεων το οποίο οργανώνεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Η αξιολόγηση δεν γίνεται πρωτίστως για να ιεραρχούμε με την απόδοση ή να βαθμολογούμε τους εκπαιδευτικούς. Κυρίως γίνεται για την βελτίωση. Και εκεί όπου η αξιολόγηση θα εντοπίζει ανάγκες βελτίωσης, οι εκπαιδευτικοί θα παραπέμπονται σε επιμορφωτικά σεμινάρια από την παρακολούθηση των οποίων θα εξαρτάται η επόμενη αξιολόγηση. 

Είναι ένα πλήρες σύστημα αξιολόγησης το οποίο ίσως να δημιουργήσει κάποιες πρόσθετες ανάγκες στο υπουργείο, αλλά θα τις αντιμετωπίσουμε. 

- Μπορεί να εφαρμοστεί από την σχολική χρονιά 2023-2024;

Μπορεί να ξεκινήσει να εφαρμόζεται, νοουμένου ότι θα πρέπει να εγκριθεί από την Βουλή και αυτό θα γίνει μετά τις Προεδρικές εκλογές. 

Δείτε στο βίντεο όλα όσα δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου

Home