Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Κ. Mαυρίδης στην OffsiteNews: Nα αναβαθμιστεί ο ρόλος του EK

Offsite Team
- 12.06.2022

Κ. Mαυρίδης στην OffsiteNews: Nα αναβαθμιστεί ο ρόλος του EK

- Αποχή από ψήφισμα έκθεσης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας
- Κατώτατος μισθός για αξιοπρεπή διαβίωση

Την εκπομπή “Offsite on Air” χορηγεί η Τράπεζα Κύπρου

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Τον απολογισμό της Ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου, έκανε ο Ευρωβουλευτής του ΔΗΚΟ και του S & D  Κώστας Μαυρίδης στην εκπομπή Offsite On Air, την Παρασκευή 10 Ιουνίου 2022, επισημαίνοντας την ανάγκη για αναθεώρηση του ρόλου του Ευρωκοινοβουλίου, ώστε να μην είναι πλέον το πιο αδύναμο θεσμικό όργανο της ΕΕ. 

Απάντησε σε ερωτήματα όπως γιατί τήρησε αποχή από το ψήφισμα για την έκθεση για το ενδεχόμενο επανέναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, σημειώνοντας πως το ψήφισμα περιέχει δύο μέρη, την εσωτερική κατάσταση στην Τουρκία και την εξωτερική.

Ακόμη αναφέρθηκε στην δεσμευτική νομοθεσία της ΕΕ ότι το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο θα τεθεί σε ισχύ και θα δίνει στα κράτη 2 χρόνια για να προσαρμοστούν και να καταλήξουν στον εθνικό κατώτατο μισθό που ταιριάζει στα δεδομένα και τις ανάγκες των πολιτών τους. Για την σημασία θέσπισης του εθνικού κατώτατου μισθού σημείωσε ότι πρέπει να αξίζει να εργάζεται κάποιος και να μην επιζητεί να στηρίζεται στις επιδοτήσεις του κράτους. «Είναι και ο μισθός και η αξιοπρεπής διαβίωση ένα τεράστιο κοινωνικό εγχείρημα για την ίδια την ΕΕ προς τα κράτη μέλη», τόνισε.

 

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Μαυρίδη στην Offsite On Air:

-Να αρχίσουμε με την Έκθεση για το ενδεχόμενο επανέναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας που ψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο. Είχατε και εσείς σχετική παρέμβαση στην Ολομέλεια. Ποια η σημασία αυτού του ψηφισμάτος; Προκάλεσε πάντως την αντίδραση της Τουρκίας.

Προκάλεσε οργίλη αντίδραση και αυτό για μένα δείχνει το γεγονός ότι είναι ένας αντικειμενικός δείκτης και έχει πολιτική σημασία, με την έννοια ότι συνεχίζει να ενοχλεί την Τουρκία ακόμη και την πολιτική άποψη την οποία εκφράζει το Ευρωκοινοβούλιο, ομολογουμένως με ένα συντριπτικό ψήφισμα αποδοχής τουλάχιστον από ένα τεράστιο αριθμό Ευρωβουλευτών. Αλλά αυτό που παραμένει αδυναμία είναι ότι το Ευρωκοινοβούλιο δεν έχει την κοινωνική δεσμευτικότητα και αρμοδιότητα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, να επιβάλει την άποψη του στα υπόλοιπα όργανα της ΕΕ. Για παράδειγμα το θέμα της επιβολής κυρώσεις, της επιβολής απαγόρευσης πώλησης όπλων, και άλλα, επαφίονται στο όργανο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, να λαμβάνει τις αποφάσεις με ομοφωνία.

Το γιατί εγώ τήρησα αποχή, είναι επειδή ενώ το ψήφισμα περιέχει όντως δύο μέρη, το ένα την εσωτερική κατάσταση στην Τουρκία – την οποία καταγράφει με ένα αρκετά ικανοποιητικό τρόπο, τον οποίο θα περιέγραφα - παρά το γεγονός ότι δεν χρησιμοποιεί την λέξη -  ότι πρόκειται για ένα αντιδημοκρατικό καθεστώς.

Το δεύτερο στοιχείο αφορά τις εξωτερικές σχέσεις. Εκεί καταγράφεται η πλήρης αλληλεγγύη και μεταφέρω ακριβώς το λεκτικό «προς την Κυπριακή Δημοκρατία και την Ελλάδα, κράτη μέλη ιδιαίτερα, πλήρη αλληλεγγύη και στήριξη στα κυριαρχικά τους δικαιώματα». Όμως υπήρξαν τουλάχιστον δύο αναφορές που δεν συμπεριλήφθηκαν. Η μια είναι η πρόταση απαγόρευση όπλων και κυρώσεις στην Τουρκία που δεν συμπεριλήφθηκε ενώ υπήρχε η τροπολογία. Το δεύτερο είναι, μια δική μου πρωτοβουλία, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή  κινηθεί  στον παγκόσμιο οργανισμό εμπορίου όπως έπραξε εναντίον της Κίνας για την περίπτωση της Λιθουανίας, όπου παραβιάστηκαν κάποιες εμπορικές πρακτικές. Κάτι παρόμοιο έπρεπε να γίνει και για την Τουρκία η οποία παραβιάζει εδώ και 17 χρόνια την νομική εμπορική συμφωνία προσυπέγραψε προς την ΕΕ σε σχέση με την τελωνειακή ένωση. Η Τουρκία αρνείται να εφαρμόσει πεισματικά έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ούτε αυτό συμπεριλήφθηκε στην έκθεση και επομένως, δεν μπορούσα να υπερψηφίσω μια τέτοια έκθεση και τήρησα αποχή.

-  Ψηφίστηκε και η νομοθεσία που θα διασφαλίσει ότι οι κατώτατοι μισθοί σε όλες τις χώρες της ΕΕ θα εγγυώνται αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης για τους εργαζομένους. Τι μπορούμε να πούμε για αυτό το θέμα;

Θεωρώ ότι η ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δείχνουν το καλό τους πρόσωπο. Ματά την συζήτηση για τον κατώτατο μισθό η οποία μας παίρνει πίσω δεκαετίες. Επιτέλους, καταλήξαμε με διάλογο  επί Γαλλικής Προεδρίας του Συμβουλίου με το Ευρωκοινοβούλιο, σε μια καταρχήν συμφωνία. Εκτιμώ ότι δεν θα έχουμε πισωγύρισμα. Απομένουν κάποια επιμέρους ζητήματα, κυρίως διαδικαστικά για να συμφωνηθούν, αλλά το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο θα τεθεί σε ισχύ αυτή η νέα δεσμευτική, νομοθεσία. Θα είναι οδηγία που θα δίνει στα κράτη 2 χρόνια για να προσαρμοστούν. 

Κάτι που δεν είναι γνωστό στην Κύπρο, είναι ότι η ΕΕ με βάσει και τις συνθήκες λειτουργίας της δεν έχει κανένα δικαίωμα να ορίσει τον μισθό σε οποιοδήποτε κράτος - μέλος. Εκείνο που κάνει μέσω αυτής της συμφωνίας  είναι ότι δημιουργούμε ένα πλαίσιο συγκεκριμένα όπου τα κράτη μέλη τα ίδια οφείλουν να διαμορφώσουν ένα δικό τους κατώτατο μισθό επιλέγοντας συγκεκριμένος ξεκάθαρους δείκτες. Στόχος αυτών των δεικτών θα είναι να διασφαλίζεται μια αξιοπρεπής διαβίωση κάθε εργαζόμενου. Ειδικά εμάς στην Κύπρο μας αφορά για τουλάχιστον δύο λόγους. 

Η Κύπρος ανήκει στα 6 κράτη από τα 27, που δυστυχώς δεν έχουμε ακόμη παγκύπριο κατώτατο μισθό που θα καλύπτει όλους τους εργαζομένους αλλά μόνο για 8 συγκεκριμένα επαγγέλματα. Το δεύτερο είνια ότι η Ευρωπαϊκή οδηγία λέει ότι όποιο κράτος μέλος έχει ποσοστό εργοδότησης εργαζομένων μέσω συλλογικών συμβάσεων με οργανωμένες συντεχνίες – και αυτό το ποσοστό εργαζομένων είναι κάτω του 80%, την ίδια ώρα που στην Κύπρο είναι χαμηλότερο από το 50% -  τότε αυτό το κράτος θα πρέπει να υποβάλει σχέδιο δράσης για να αυξήσει το ποσοστό κάλυψης των εργαζομένων με συλλογικές συμβάσεις στο 80%. Η Κύπρος λοιπόν, έχει ένα τεράστιο χάσμα, το οποίο στα επόμενα χρόνια θα πρέπει να καλύψει. Στην περίπτωση που ένας εργαζόμενος στην Κύπρο δεν καλύπτεται σήμερα από συλλογική σύμβαση, σημαίνει θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση του κατώτατου μισθού εάν και εφόσον προκύψει συλλογική σύμβαση. 

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Κύπρο αυτή η ρύθμιση επειδή αφορά τους ευάλωτους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα. Είναι μεγάλες ομάδες εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα που βρίσκονται στον πάτο της μισθολογικής κλίμακας και δεν έχουν καμία κάλυψη με κατώτατο μισθό. Δεύτερο, πέρασε η ώρα επιτέλους και η Κύπρος να προσαρμοστεί στα Ευρωπαϊκά πρότυπα. Αυτή είναι η όλη ουσία θέσπισης του νόμου.

- Θα υπάρχει κάποιος έλεγχος δηλαδή από την ΕΕ για αυτό το θέμα;

Από την στιγμή που έχει ανακοινωθεί και θα εκδοθεί τους επόμενους μήνες η Ευρωπαϊκή Οδηγία, τα κράτη μέλη οφείλουν να συμμορφώνονται και να κινούνται προς αυτή την οδηγία. Παρόλο που αυστηρά ομιλούντες, υπάρχει ένα χρονικό περιθώριο και ορίζοντας εκτός αν αυτό αλλάξει, είναι τα δύο χρόνια. 

Όμως, η αείμνηστη Ζέτα Αιμιλιανίδου, πίστεψε σε αυτό. Πήρε προσωπικά την πρωτοβουλία και παρά τις όποιες πιέσεις είχε, έφερε εις πέρας σχεδόν στο τέλος αυτό το τεράστιο εγχείρημα το οποίο είναι και κοινωνικό. Και επειδή κάποιοι ενδεχομένως να πουν, τι σημαίνει για ένα εργαζόμενο ο εθνικός κατώτατος και αν θα αυξήσει τον μισθό του, να αναφέρω ότι τώρα στην Κύπρο ο κατώτατος μισθός είναι στα €950 μετά από έξι μήνες εργοδότησης. Το να αυξηθεί από τα €950 στα €1050 μπορεί κάποιος να πει ότι δεν είναι τεράστιο ποσό. Όμως, πρώτον, για ένα εργαζόμενο είναι πολύ σημαντικό και δεύτερο του παρέχεται μέσα από αυτή την ρύθμιση ότι περιοδικά θα προσαρμόζεται ο κατώτατος μισθός. Είναι μέρος του πλαισίου θέσπισης του εθνικού κατώτατου μισθού.

Ενδεχομένως κάποιοι εργοδότες να εργοδοτούν άτομα με €600, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι επιβάλλοντας τους τον κατώτατο μισθό των €950, δεν θα μπορέσουν να καλύψουν την διαφορά αυτή, θα ήθελα να εξηγήσω ότι όταν ο ανταγωνισμός σε μια ελεύθερη οικονομία είναι επικεντρωμένος στο κόστος αποκλειστικά, κάθε εταιρεία επιχειρεί να το μειώσει. Όταν το θέσουμε σε ένα γενικό πλαίσιο και θέσουμε ένα ελάχιστο όριο μισθοδοσίας, τότε είναι πιο δίκαιο επίπεδο ανταγωνισμού για όλους γιατί οι εταιρείες πλέον δεν μπορούν να πάνε πιο κάτω από αυτό το επίπεδο. Άρα θα αναμένουν και οι εταιρείες να προσλάβουν άτομα τα οποία θα τους προσφέρουν την ανάλογη ποιοτική εργασία και παραγωγικότητα.

Θέτοντας το απλά, η ελεύθερη οικονομία δεν είναι από μόνη της αυτοσκοπός. Αυτό που είναι αυτοσκοπός είναι να έχουμε ανταγωνισμό και ποιοτική ζωή. Επομένως, να αξίζει να εργάζεται κάποιος και να μην επιζητεί να στηρίζεται στις επιδοτήσεις του κράτους. Είναι και ο μισθός και η αξιοπρεπής διαβίωση ένα τεράστιο κοινωνικό εγχείρημα για την ίδια την ΕΕ προς τα κράτη μέλη. 

- Άρα το Ευρωκοινοβούλιο έχει την δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα του κατώτατου μισθού. Αυτή η δέσμευση ισχύει γενικότερα και για άλλες αποφάσεις του Ευρωκοινοβουλίου ή πρέπει να γίνουν κάποιες αναβαθμίσεις γενικότερα στο ρόλο του;

Αυτό είναι ένα από τα κύρια θέματα συζήτησης της διάσκεψης για το μέλλον της Ευρώπης. Για παράδειγμα το θέμα του κατώτατου μισθού, δείχνουμε τον ρόλο του Ευρωκοινοβουλίου ως συννομοθετικό όργανο  και πόσο ωθήσαμε αυτό το τεράστιο εγχείρημα. Μια από τις συζητήσεις για το μέλλον της Ευρώπης, είναι να προχωρήσουμε και σε αναθεώρηση των συνθηκών ούτως ώστε το ΕΚ να έχει πιο αναβαθμισμένο ρόλο. Είμαστε οι μοναδικοί εκπρόσωποι των Ευρωπαίων πολιτών που εκλεγόμαστε από αυτούς, αλλά απέναντι στην Ευρωπαϊκή πολιτική και απέναντι στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είμαστε συγκριτικά και με διαφορά το πιο αδύναμο θεσμικό όργανο της ΕΕ.

Προσδοκώ και εγώ ότι ειδικά στην Κύπρο που εκτιμούν ιδιαίτερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να έχουμε τις αρμοδιότητες για τις συνθήκες   λειτουργίας. Αυτό είναι όντως ένα ζήτημα που θα συζητήσουμε αρκετά τους επόμενους μήνες και ενδεχομένως χρόνια.

Παρακολουθήστε την παρέμβαση του κ. Μαυρίδη:

Home