Σιζόπουλος: Λάθος η επανάληψη ίδιων διαδικασιών στο Κυπριακό

Συνέντευξη στον Στέλιο Στυλιανού 

Λίγα 24ώρα μετά από την Άτυπη Πενταμερή Διάσκεψη για το Κυπριακό ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος ανοίγει τα χαρτιά του στην Offsite επισημαίνοντας ότι οι προβλέψεις που είχε η ΕΔΕΚ για τους στόχους της Τουρκίας επαληθεύτηκαν. 

Όπως  αναφέρει ο κύριος Σιζόπουλος μπορεί η Τουρκία να μην κατόρθωσε σε αυτή την διαδικασία την αναβάθμιση του Κατοχικού Καθεστώτος σε επίπεδο Κρατικής οντότητας και να κατοχυρώσει την Κυριαρχική ισότητα, όμως κατόρθωσε να παρατείνει την διαδικασία για σύγκλιση μιας νέας Άτυπης Πενταμερούς τους επόμενους μήνες, με ασαφή διαδικασία και βάση επανέναρξης ουσιαστικών συνομιλιών.

>>> H offsite τώρα και στο Google News - Ακολουθείστε μας

Παράλληλα ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ αναφέρετε στους στόχους και τις επιδιώξεις στις Βουλευτικές θέτοντας ως στόχο το 7,5% και την αύξηση της Κοινοβουλευτικής παρουσίας της ΕΔΕΚ. 

Ο Μαρίνος Σιζόπουλος σχολιάζοντας την πανδημία αναφέρει ότι υπήρχαν περιπτώσεις που υπήρξε ατολμία από πλευράς Κυβέρνησης για υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων πρόληψης.

Αυτούσια η συνέντευξη του Προέδρου της ΕΔΕΚ:

Πως κρίνετε το αποτέλεσμα της Πενταμερούς. Μπορούσε η πλευρά μας να προχωρήσει σε άλλες κινήσεις και δεν το έπραξε;

Με μια ψύχραιμη και νηφάλια ανασκόπηση  της πορείας και των αποτελεσμάτων της Πενταμερούς μπορούμε να καταλήξουμε στα ακόλουθα συμπεράσματα. 

Το πρώτο ότι οι προβλέψεις που είχαμε ως ΕΔΕΚ για τους στόχους της Τουρκίας επαληθεύτηκαν. 

Το δεύτερο, μπορεί η Τουρκία να μην κατόρθωσε σε αυτή την διαδικασία την αναβάθμιση του Κατοχικού Καθεστώτος σε επίπεδο Κρατικής οντότητας και να κατοχυρώσει την Κυριαρχική ισότητα, όμως κατόρθωσε να παρατείνει την διαδικασία για σύγκλιση μιας νέας Άτυπης Πενταμερούς τους επόμενους μήνες, με ασαφή διαδικασία και βάση επανέναρξης ουσιαστικών συνομιλιών, για να μπορεί ενδεχομένως να διεκδικήσει κάτι περισσότερο από όσα πέτυχε στην τελευταία άτυπη Πενταμερή. Την ίδια στιγμή κερδίζοντας χρόνο να μπορεί να διεκδικήσει ενδεχομένως μια αναβαθμισμένη τελωνειακή ένωση με την Ευρωπαϊκή Ένωση στην σύνοδο κορυφής του Ιουνίου ώστε να κεφαλαιοποιήσει οικονομικά οφέλη, ειδικά σε αυτή την περίοδο όπου η Τουρκική οικονομία παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα. 

Όσον αφορά την δική μας πλευρά θεωρώ ότι είναι λάθος να αποδεχόμαστε να επαναλαμβάνονται συνεχώς οι ίδιες διαδικασίες ελπίζοντας ότι θα υπάρξει θετικό αποτέλεσμα, όταν μάλιστα αυτές αποσκοπούν στην εξεύρεση λύσης Τουρκικών προδιαγραφών, όπως είναι η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία με πολιτική ισότητα. Η Τουρκική πλευρά παράλληλα προσπαθεί να κεφαλαιοποιήσει επιπρόσθετα κέρδη και οφέλη έτσι ώστε να πετύχει το σύνολο των στρατηγικών στόχων που έχει εις βάρος της Κύπρου. 

- Θα μπορούσαμε να θέσουμε και εμείς στο τραπέζι αλλαγή της μορφής λύσης την στιγμή που το είχε πράξει και η Τουρκική πλευρά; 

Όπως από την αρχή τονίσαμε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας θα έπρεπε να αντιπροτείνει όσον αφορά την διαδικασία της σύγκλισης της άτυπης Πενταμερούς την εφαρμογή της απόφασης της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την σύγκληση Διεθνούς διάσκεψης για το Κυπριακό με την συμμετοχή και των πέντε μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας για κατά προτεραιότητα συζήτηση της Διεθνούς πτυχής του προβλήματος. 

>>> Κατεβάστε τώρα το application της offsite - ΕΔΩ για Android & ΕΔΩ για iOS

Της αποχώρησης των Κατοχικών στρατευμάτων και των Εποίκων, της επιστροφής των προσφύγων και της κατάργησης των Εγγυήσεων. Επαναφέροντας ουσιαστικά το πρόβλημα στην σωστή του βάση και όχι αυτό που δεκαετίες τώρα έχει πετύχει με δική μας ανοχή η Τουρκία να το μετατρέψει σε ένα θέμα διακοινοτικής διευθέτησης. 

- Μπαίνουμε στην τελική ευθεία για τις Βουλευτικές ποιους στόχους έχετε θέσει ως Κίνημα ενόψει Βουλευτικών; 

Από την αρχή θέσαμε ξεκάθαρα τους  στόχους μας. Αύξηση των εκλογικών μας ποσοστό στο 7.5%, είσοδο στην τρίτη κατανομή και αύξηση του αριθμού των Βουλευτών μας σε σχέση με το 2016. 

- Τον τελευταίο χρόνο η Κύπρος όπως και όλος ο πλανήτης περνά την πανδημία του κορωνοϊού. Πως κρίνετε την διαχείριση που έγινε από την Κυβέρνηση; Θα μπορούσε η Κυβέρνηση να προβεί σε άλλες ενέργειες;

Πρέπει να αναφέρουμε ότι υπήρξαν μέτρα προς την ορθή κατεύθυνση το αποτέλεσμα των οποίων επιβεβαιώθηκε στον πρώτο και εν μέρει και στον δεύτερο κύκλο της πανδημίας. Όμως θεωρώ ότι ειδικά στην διαχείριση ενός μέρους του δεύτερου κύκλου αλλά και του τρίτου κύκλου υπήρξε ατολμία για την υιοθέτηση  συγκεκριμένων μέτρων πρόληψης. Επίσης μερικά μέτρα ήταν αψυχολόγητα και αυτά σε συνδυασμό με την ψυχολογική κούραση των πολιτών δεν επέτρεψαν την ορθή εφαρμογή. Επιπρόσθετα υπήρξαν μέτρα τα οποία ενώ ήσαν σωστά εφαρμόστηκαν λανθασμένα. Όλα αυτά συνέτειναν σε μειωμένη απόδοση και κατ΄ επέκταση την επιβάρυνση του υγειονομικού τομέα και της οικονομίας.

Τέλος πρέπει να τονίσουμε ότι άστοχη ήταν και η επικέντρωση της προσπάθειας στα διαγνωστικά τεστ, ενώ θα μπορούσε και θα έπρεπε από την στιγμή που υπήρξε ανεξέλεγκτη διασπορά του ιού στην κοινότητα να επικεντρωθεί κατά προτεραιότητα η προσπάθεια στο εμβολιαστικό πρόγραμμα,  ώστε να αποτραπεί η περαιτέρω εξάπλωση και να ενισχυθεί η προστασία των πολιτών.  

Παρά το γεγονός ότι υπήρχε συγκεκριμένος αριθμός εμβολίων θα μπορούσε η κατανομή να γίνει με ποιο ορθολογικό τρόπο όπως πολλές φορές ως ΕΔΕΚ είχαμε υποδείξει καθώς επίσης και μια διαφοροποίηση του εμβολιαστικού προγράμματος έτσι ώστε να καλύψει μεγαλύτερο αριθμό πολιτών για να έχουμε την ανοσία της αγέλης έγκαιρα και να μπορέσει η κυπριακή αγορά και κυρίως η τουριστική βιομηχανία που είναι ίσως αυτή την στιγμή το  μοναδικό στήριγμα της οικονομίας μας να λειτουργήσει σωστά και να μπορέσουμε με αυτό τον τρόπο να βοηθήσουμε οικονομικά αυτούς που έχουν πληγεί από την πανδημία. Επίσης εκτιμώ ότι ο τελευταίος δύο εβδομάδων καθολικός εγκλεισμός δεν θα αποδώσει τα αναμενόμενα. Αντίθετα θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την οικονομική κατάσταση μεγάλης μερίδας πολιτών αλλά και την ψυχολογία τους.

- Η Κύπρος βρίσκεται στο τρίτο Lockdown πως κρίνετε τα Πακέτα στήριξης στην Πανδημία. Θα μπορούσε να δοθεί επιπλέον οικονομική στήριξη η οποία δεν δόθηκε; 

Το θέμα της οικονομικής στήριξης παρότι θέλουμε να τονίσουμε ότι ήταν σημαντικός έστω και αν σε μερικές περιπτώσεις θα μπορούσε να ήταν καλύτερο συναρτάται πάντα με τα οικονομικά αποθέματα του κράτους. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο και με κάποια στοχευμένα μέτρα θα ήταν δυνατόν να μειωθούν οι επιπτώσεις στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις, για να είναι ακόμα καλύτερη η οικονομική στήριξη τους.

Για παράδειγμα εάν υιοθετείτο όπως εκ των υστέρων επιβεβαιώνεται, η πρόταση της ΕΔΕΚ για 3 εβδομάδες καθολικό εγκλεισμό τον Νοέμβριο θα μπορούσαμε να περιορίσουμε σημαντικά την διασπορά του ιού, άρα τον Δεκέμβριο η αγορά θα μπορούσε να ανοίξει προσεκτικά και στοχευμένα ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις σε μια σειρά εργαζομένων και επιχειρήσεων. Η εξέλιξη αυτή θα είχε θετικές επιπτώσεις στην οικονομία.

Θα έδινε τη δυνατότητα εξοικονόμησης χρημάτων από πλευράς του Κράτους για να μπορέσει σε περιπτώσεις ανάγκης να προσφέρει αποτελεσματικότερη στήριξη σε επιχειρήσεις και εργαζόμενους που θα είχαν ανάγκη.

- Ως κίνημα στηρίξατε τον Κρατικό προϋπολογισμό του 2021. Πως κρίνετε την οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης. Έγιναν αποδεκτές οι προτάσεις οι οποίες θέσατε ως προαπαιτούμενο. 

Έχουμε τονίσει αρκετές φορές τις σοβαρές διαφωνίες μας τόσο με τη φιλοσοφία όσο και με επιλογές  που διέπουν την οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης, καθώς και με τον τρόπο κατανομής των χρημάτων του προϋπολογισμού. Όμως η φετινή χρονιά είχε ιδιαιτερότητες. 

Αφενός η πανδημία η οποία έπληξε την οικονομία και τους εργαζόμενους και θα έπρεπε να εγκριθούν τα πακέτα οικονομικής στήριξης σε μια προσπάθεια ανακούφισης όσων είχαν υποστεί τις συνέπειές της.

Αφετέρου η διαδικασία σύγκλισης της άτυπης πενταμερούς διάσκεψης και η ανάγκη η Κυπριακή Δημοκρατία να βρίσκεται ισχυρή για να αντιμετωπίσει τους όποιους κινδύνους ενδεχομένως θα προέκυπταν. Ως ένα υπεύθυνο πολιτικό κόμμα δεν μπορούσαμε να αφήσουμε την Κυπριακή Δημοκρατία εκτεθειμένη και αποδυναμωμένη.  

Για αυτό καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις μερικής βελτίωσης του προϋπολογισμού με στόχο την ενίσχυση ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που είχαν ανάγκη κοινωνικής και οικονομικής στήριξης. Η Κυβέρνηση υιοθέτησε τις περισσότερες από αυτές, αρκετές έχουν υλοποιηθεί και άλλων άρχισε η υλοποίησή τους. Σε συνδυασμό με τις ιδιαιτερότητες που ανέφερα προηγουμένως θεωρώ ότι ήταν μια πολύ σωστή ενέργεια τα αποτελέσματα της οποίας θα διαφανούν και στο μέλλον. 

-Η ΕΔΕΚ θρηνεί την απώλεια του ιδρυτή της και επίτιμου της Προέδρου Βάσου Λυσσαρίδη. Ένα σχόλιο για τον θάνατο του.

Αντιλαμβάνεστε ότι ο Βάσος Λυσσαρίδης με την πορεία του όλα αυτά τα χρόνια έχει σηματοδοτήσει κατά τρόπο ανεξίτηλο την σύγχρονη ιστορία της πατρίδας μας. Αρχής γενομένης από τον Απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ το 1955 - 1959, την προάσπιση της Κυπριακής Δημοκρατίας , τον αγώνα εναντίον της Τουρκοαρντασίας το 1963 - 1964, τους αγώνες για  την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα  μετά την επιβολή του Στρατιωτικού πραξικοπήματος του Απριλίου του 1967, την αντίσταση που η ΕΔΕΚ προέβαλε εναντίον της ΕΟΚΑ Β΄ για την προάσπιση της συνταγματικής νομιμότητας, την αντίσταση στο πραξικόπημα και την Τουρκική εισβολή, αλλά και τις διαχρονικά δικαιωμένες θέσεις αναφορικά με το Κυπριακό. Οι αγώνες, οι θέσεις και το ήθος του σηματοδοτούν μια διαδρομή, η οποία μεταφέρεται σε εμάς ως ισχυρή παρακαταθήκη που οφείλουμε  να την ακολουθήσουμε  με την ίδια συνέπεια, την ίδια καθαρότητα και την ίδια εντιμότητα με στόχο την  απελευθέρωση της πατρίδας μας. Παράλληλα στην βάση της σοσιαλιστικής ιδεολογίας που μας κληροδότησε να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό πλέγμα κοινωνικής και οικονομικής προστασίας για τους συμπατριώτες  μας οι οποίοι προέρχονται από τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. 

Οι αρχές και οι θέσεις του Βάσου Λυσσαρίδη είναι διαχρονικές. Με τον θάνατο του ολοκληρώνεται ο κύκλος μιας γενιάς πολιτικών στην Κύπρο, στον Ελληνισμό, στον Ευρωπαϊκό αλλά και στον  Τρίτο κόσμο που σηματοδότησαν και καθόρισαν τις εξελίξεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στο δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αλλά και στις αρχές του σημερινού.