Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Στ.Στεφάνου: Η συνεργασία με ΔΗΚΟ δεν αποκλείεται εκ των προτέρων

Παναγιώτης Τσαγγάρης
- 28.06.2020

Στ.Στεφάνου: Η συνεργασία με ΔΗΚΟ δεν αποκλείεται εκ των προτέρων

Thumbnail
Ο Βουλευτής & Εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ μιλά στην Offsite για την Οικονομία, το Κυπριακό, τα πολιτικά-κομματικά δρώμενα 

•    Το Οικονομικό χάος το έφερε ο Αναστασιάδης με το κούρεμα 

•    Δικό μας παιδί η χορηγία στις μικρές επιχειρήσεις

•    Το Εστία έχει λανθασμένο προσανατολισμό

•    Το μερίδιο των μισθών στο ΑΕΠ παραμένει ακόμα και σήμερα χαμηλότερο από αυτό του 2013

•    Η ΔΔΟ δεν πέθανε – Η πλευρά μας να πείσει με πράξεις ότι θέλει λύση 

•    Η κατάσταση δεν είναι απλά ανησυχητική, είναι επικίνδυνη

•    ΔΗΣΥ και Κυβέρνηση έχουν βεβαρημένο ιστορικό στις σχέσεις τους με Θεσμούς και Ανεξάρτητους Αξιωματούχους  

•    Κανένα deal με τον Νίκο Αναστασιάδη για τον μη διορισμό Ιωνά 

•    10 χρόνια με τη Δεξιά στην εξουσία είναι αρκετά

•    Εφικτό το ΑΚΕΛ στις Βουλευτικές να είναι πρώτο κόμμα 

•    Η συνεργασία με ΔΗΚΟ δεν αποκλείεται εκ των προτέρων

 

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΤΣΑΓΓΑΡΗ 

Ευθεία επίθεση στο ΔΗΣΥ και στην Κυβέρνηση εξαπολύει ο Στέφανος Στεφάνου μέσα από την σημερινή του συνέντευξη, μέσα από την οποία ξεδιπλώνει τις θέσεις του ΑΚΕΛ σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων και γεγονότων που απασχολούν τον τόπο ενώ τοποθετείται και στο θέμα των επερχόμενων Βουλευτικών αλλά και σε ενδεχόμενες συνεργασίες για τις Προεδρικές του 2023. 

«Όχι, δεν έγιναν όλα τέλεια από πλευράς Κυβέρνησης για τον κορωνοϊό» σημειώνει ο Βουλευτής και Εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ για την διαχείριση της πανδημίας ενώ ως προς τα μέτρα στήριξης τονίζει πως «είναι προς την ορθή κατεύθυνση και αρκετά από αυτά έχουν και τη δική μας σφραγίδα» υπογραμμίζοντας πως «η χορηγία στις μικρές επιχειρήσεις είναι δικό μας παιδί». «Εμείς επιμέναμε για περισσότερη στήριξη και λιγότερο δανεισμό. Η κυβέρνηση είχε διαφορετική άποψη» προσθέτει ενώ ως προς το ΕΣΤΙΑ ήταν ξεκάθαρος ότι «έχει λανθασμένο προσανατολισμό». Για την Οικονομία ευρύτερα τα πυρά του Στέφανου Στεφάνου ήταν ακόμη πιο έντονα λέγοντας πως «το οικονομικό χάος το προκάλεσε η κυβέρνηση με το κούρεμα των καταθέσεων» και πως «το μερίδιο των μισθών στο ΑΕΠ παραμένει ακόμα και σήμερα χαμηλότερο από αυτό του 2013» για να προσθέσει πως «η κυβέρνηση δίνει πολλά σε λίγους προνομιούχους και λίγα στους πολλούς».

Για το Κυπριακό και τα πράγματα στην Μεσόγειο ο Στέφανος Στεφάνου σημείωνει πως «η κατάσταση δεν είναι απλά ανησυχητική, είναι επικίνδυνη» και προσθέτει πως «η εν γένει συμπεριφορά της Τουρκίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας» λέγοντας ωστόσο πως «πρέπει να πείσουμε τη διεθνή κοινότητα με έργα και όχι με λόγια ότι εμείς είμαστε ειλικρινά έτοιμοι για λύση». Ως προς την επιδιωκόμενη λύση ξεκαθαρίζει πως «το ΑΚΕΛ δεν μπορεί να αποδεχθεί μια τέτοια λύση με τουρκικές εγγυήσεις, παραμονή τουρκικού στρατού και μονομερή επεμβατικά δικαιώματα» ενώ υπογραμμίζει πως «η ΔΔΟ δεν έχει πεθάνει και συνεχίζει να αποτελεί τον μόνο εφικτό τρόπο για να επιτευχθεί λύση». 

Ο Στέφανος Στεφάνου άσκησε έντονη κριτική προς την Κυβέρνηση και τον ΔΗΣΥ και ως προς τις σχέσεις τους με Θεσμούς και Ανεξάρτητους Αξιωματούχους του κράτους σημειώνοντας πως «δυστυχώς, η κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού έχει βεβαρημένο ιστορικό στις σχέσεις της με πολλούς ανεξάρτητους θεσμούς» ενώ για την παραίτηση του Κ. Κληρίδη υπογραμμίζει πως «Προεδρικό και ΔΗΣΥ ποτέ δεν συγχώρησαν τον κ. Κώστα Κληρίδη γιατί δεν ταυτίστηκε μαζί τους». Για τον μη διορισμό του Ιωνά Νικολάου τονίζει πως δεν έγινε «καμιά συνεννόηση και κανένα deal με τον Πρόεδρο» με αντάλλαγμα την στήριξη της Κυβέρνησης σε διάφορα Νομοσχέδια ενώ ως προς το δικαίωμα του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα να παραμείνει στη θέση για 22 χρόνια (αφού είναι 46 ετών και η θέση αυτή είναι μέχρι αφυπηρετήσεως στα 68 έτη) ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ αποτύπωσε την πάγια θέση του κόμματος πως «η μακρόχρονη παραμονή σε ένα συγκεκριμένο πόστο, θέση ή θεσμό δεν κάνει καλό και ενέχει πολλούς κινδύνους» προσθέτοντας πως ως ΑΚΕΛ «καταθέσαμε πρόταση για να υπάρχουν θητείες στο θεσμό του Γ. Εισαγγελέα και του Βοηθού, όπως και στο θεσμό του Γ. Ελεγκτή». 

Εξηγεί ακόμη της εσωκομματικές διαδικασίες ενόψει και του 23ου Συνεδρίου του ΑΚΕΛ, το οποίο «θα διεξαχθεί τέλη Νοεμβρίου» ενώ ως προς τις Βουλευτικές Εκλογές τονίζει πως «είναι εφικτό το ΑΚΕΛ να αναδειχθεί πρώτο κόμμα». 

«Δέκα χρόνια με τη Δεξιά στην εξουσία είναι αρκετά και θα πρέπει ξανά στην προεδρία της Δημοκρατίας να βρεθεί ένας πρόεδρος που να μπορεί να προωθήσει την προοδευτική αλλαγή», τονίζει ο Στ. Στεφάνου για να προσθέσει πως για να καταστεί αυτό εφικτό θα πρέπει να υπάρξουν συνεργασίας λέγοντας πως «το ΑΚΕΛ όχι μόνο είναι ανοικτό σε συνεργασίες, αλλά τις επιδιώκει κιόλας». Στην ερώτηση κατά πόσο απορρίπτεται εκ των προτέρων η συνεργασία με το ΔΗΚΟ λόγω Κυπριακού, ο κ. Στεφάνου ήταν σαφής: «Όχι, η συνεργασία με το ΔΗΚΟ δεν αποκλείεται εκ των προτέρων. Η όποια συνεργασία όμως έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση την πραγματική σύγκλιση πρώτα απ’ όλα στο Κυπριακό» καθώς και σε σημαντικά θέματα που απασχολούν τον τόπο. «Αν δεν υπάρχουν αυτές οι συγκλίσεις, τότε η όποια συνεργασία θα είναι στον αέρα, δεν θα έχει γερές βάσεις και θα είναι εμπαιγμός του λαού» για να καταλήξει πως «τέτοιες συνεργασίες κάνει ο ΔΗΣΥ, όχι το ΑΚΕΛ».

Ακολουθεί αυτούσια η Συνέντευξη

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ

Δικό μας παιδί το μέτρο της απευθείας χορηγίας στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις - Το οικονομικό χάος το προκάλεσε η κυβέρνηση με το κούρεμα

Κύριε Στεφάνου, η Κύπρος (όπως βεβαίως και όλος ο κόσμος) πέρασε από πρωτόγνωρες καταστάσεις με την πανδημία Covid19. Δεν ακούσαμε το ΑΚΕΛ, ως αξιωματική αντιπολίτευση, σε όλη αυτή την περίοδο να ασκεί έντονη κριτική. Έγιναν όλα τέλεια από πλευράς Κυβέρνησης; 

Όχι, δεν έγιναν όλα τέλεια και μάλιστα σε διάφορες περιπτώσεις είχαμε σοβαρά προβλήματα. Θυμίζω, για παράδειγμα, την κατάσταση στην οποία βρέθηκαν τα δημόσια νοσηλευτήρια. Κλήθηκαν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες με πολλά προβλήματα εξαιτίας του γεγονότος ότι η κυβέρνηση τα υποβάθμισε και δεν φρόντισε για την επαρκή στελέχωσή τους, τον εκσυγχρονισμό της υποδομής και την ενίσχυσή τους. Θυμίζω τα προβλήματα που υπήρξαν στους χώρους καραντίνας, οι οποίοι ήταν παντελώς απροετοίμαστοι. Θυμίζω, επίσης, ότι τα σημεία εισόδου στην Κυπριακή Δημοκρατία είχαν αφεθεί χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους με αποτέλεσμα να μας έρθει ο κορωνοϊός απέξω. Αυτά, και πολλά άλλα, αποδεικνύουν ότι προβλήματα υπήρξαν και μάλιστα σοβαρά. Εντούτοις εμείς ως Κόμμα από την πρώτη στιγμή είχαμε αποφασίσει ότι σε ένα τέτοιο σοβαρό θέμα θα είμασταν διπλά σοβαροί και υπεύθυνοι. Ότι ακόμα κι αν υπάρξουν αδυναμίες και αστοχίες στην κυβερνητική πολιτική, εμείς θα τις υποδεικνύουμε με τρόπο και τόνο που δεν θα προκαλεί αντιπαραθέσεις, αλλά θα κινητοποιεί για επίλυση τους. Έτσι λειτουργήσαμε συμβάλλοντας στη συλλογική προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία, αλλά και για να στηριχθούν τα νοικοκυριά, οι εργαζόμενοι και η οικονομία.

Πέραν της πανδημίας όμως, ομολογουμένως η κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη, εφάρμοσε αρκετές πολιτικές που θα μπορούσαν να τις ζηλέψουν ακόμη και σοσιαλιστικές κυβερνήσεις… Για παράδειγμα το ΕΕΕ, το ΕΣΤΙΑ και τώρα πρόσφατα την αναστολή δόσεων, τα ειδικά επιδόματα και επιδοτήσεις μισθών κτλ. Πώς το σχολιάζετε; 

Να μου επιτρέψετε πρώτα απ’ όλα να σχολιάσω τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων. Τα μέτρα είναι προς την ορθή κατεύθυνση και αρκετά από αυτά έχουν και τη δική μας σφραγίδα, αφού αποτέλεσαν και δικές μας προτάσεις. Βεβαίως, υπάρχουν και προτάσεις μας που δεν υιοθετήθηκαν, όπως είναι το θέμα της στοχευμένης επιδότησης των ενοικίων ή της στήριξης των συνταξιούχων εργαζόμενων, αλλά αυτό δεν αλλάζει την άποψή μας για τα μέτρα. Θετικό θεωρούμε επίσης -παρότι ανεπαρκές- το μέτρο της απευθείας χορηγίας στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, καθώς και στους αυτοτελώς εργαζόμενους. Αυτό το μέτρο το θεωρούμε δικό μας παιδί, καταφέραμε να πείσουμε την κυβέρνηση να το υιοθετήσει παρόλο που στην αρχή ήταν σφόδρα εναντίον. Τα μέτρα δανειοδότησης δεν θεωρούμε ότι θα βοηθήσουν τις ΜμΕ. Περισσότερο θα βοηθηθούν οι μεγάλες επιχειρήσεις κι αυτές που έχουν πρόσβαση στις τράπεζες. Εμείς επιμέναμε για περισσότερη στήριξη και λιγότερο δανεισμό. Η κυβέρνηση είχε διαφορετική άποψη. Ο υπερδανεισμένος, όμως, δεν είναι νέο δανεισμό που χρειάζεται. Είναι σαν να δίνεις σε ένα ναρκομανή ναρκωτικά. Στήριξη χρειάζεται και η κυβέρνηση δεν έδωσε όση έπρεπε.

Για το Εστία και το ΕΕΕ, ποια είναι στα σχόλιά σας;

Εμείς είχαμε από την αρχή ξεκαθαρίσει ότι το Εστία έχει λανθασμένο προσανατολισμό. Το Σχέδιο δεν καλύπτει αυτούς που δεν μπορούν να μπουν σε βιώσιμη αναδιάρθρωση, γιατί δεν διαθέτουν τα απαραίτητα εισοδήματα και παραμένουν εντελώς εκτεθειμένοι στον κίνδυνο των εκποιήσεων. Πέραν τούτου, είναι τόσο σύνθετες οι διαδικασίες για να ενταχθεί κάποιος στο Σχέδιο, που το καθιστούν δυσπρόσιτο. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η συμμετοχή είναι πολύ κατώτερη από τους αρχικούς υπολογισμούς του Υπουργείου Οικονομικών. Σε σχέση δε με το ΕΕΕ, η άποψή μας είναι ότι αυτό έχει περιβληθεί με σωρεία περιοριστικών όρων που οδηγεί στον αποκλεισμό πολλών ανθρώπων, οι οποίοι μόνο με τη στήριξη του κράτους μπορούν να επιβιώσουν.   

Ο ΔΗΣΥ και η Κυβέρνηση πάντως περηφανεύονται ότι τους παραδώσατε οικονομικό χάος και το μετέτρεψαν σε οικονομική τάξη και ευημερία…

Το οικονομικό χάος το προκάλεσε η κυβέρνηση με το κούρεμα των καταθέσεων που πρότεινε και εφάρμοσε, αθετώντας τις ρητές διαβεβαιώσεις που επανειλημμένα έδινε ο Νίκος Αναστασιάδης όταν ήταν υποψήφιος Πρόεδρος. 

Είμαι βέβαιος ότι θα θυμάστε το γνωστό «εγώ ο Νίκος Αναστασιάδης διαβεβαιώνω τους Κύπριους και ξένους επενδυτές ότι δεν πρόκειται ποτέ να αποδεχθώ μνημόνιο που περιλαμβάνει κούρεμα καταθέσεων, γιατί αυτό αποτελεί καταστροφή για την οικονομία». Οι κυβερνώντες κούρεψαν τις καταθέσεις καταστρέφοντας έτσι την οικονομία και οδηγώντας την στον πάτο. Πιο κάτω δεν μπορούσε να πάει. Απ’ εκεί και πέρα φυσιολογικά άρχισε η βελτίωση. Βοήθησε και η κατάσταση της παγκόσμιας και ευρωπαϊκής οικονομίας που σταδιακά ξεπέρασε τη βαθιά κρίση στην οποία είχε περιέλθει. 

Το κούρεμα καταθέσεων, όμως, οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές και οι πολιτικές ξεπουλήματος δημόσιου πλούτου που ακολουθεί η κυβέρνηση, προκάλεσαν και συντηρούν μεγάλες πληγές στην οικονομία και την κοινωνία. 

Μ’ αυτές τις πολιτικές αυξήθηκαν τα κέρδη, ακόμα και την περίοδο του κουρέματος των καταθέσεων, ενώ οι μισθοί μειώθηκαν. Το μερίδιο των μισθών στο ΑΕΠ παραμένει ακόμα και σήμερα χαμηλότερο από αυτό του 2013. Οι εργασιακές σχέσεις απορρυθμίστηκαν με την ενθάρρυνση της κυβέρνησης και η αυθαιρεσία των τραπεζών ενισχύθηκε, αφού οι κυβερνώντες με την κακοδιαχείρισή τους οδήγησαν τον Συνεργατισμό σε χρεοκοπία. Την ίδια ώρα, με την κατάχρηση της πολιτικής των «χρυσών διαβατηρίων» οι κυβερνώντες ενίσχυσαν τις ανισορροπίες και τις στρεβλώσεις στην οικονομία, δημιουργώντας νέους κινδύνους για καινούριες φούσκες. Η κυβέρνηση δίνει πολλά σε λίγους προνομιούχους και λίγα στους πολλούς. 

Όλα αυτά και πολλά άλλα αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση δεν έβαλε σε τάξη την οικονομία. Η Κύπρος έχει ανάγκη από ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο και από ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος, το οποίο παρέλαβαν και ξήλωσαν οι κυβερνώντες.    

 

ΚΥΠΡΙΑΚΟ - ΤΟΥΡΚΙΑ 

Η κατάσταση δεν είναι απλά ανησυχητική, είναι επικίνδυνη

Το κυπριακό έχει μπλοκαριστεί. Βλέπετε κάποια διέξοδο, λαμβάνοντας υπόψη και τις κινήσεις της Άγκυρας στην Μεσόγειο;

Τα πράγματα όντως είναι πολύ δύσκολα και η εν γένει συμπεριφορά της Τουρκίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Δεν έχουμε δικαίωμα να πούμε ότι δεν υπάρχει διέξοδος. Η κατάσταση δεν είναι απλά ανησυχητική, είναι επικίνδυνη. Γι’ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε να προσπαθούμε να βρούμε διέξοδο. 

Η πολιτική και η διπλωματία διαθέτουν αρκετά εργαλεία για να μπορέσει η διεθνής κοινότητα να βοηθήσει στη δημιουργία προοπτικής. Αναφέρομαι στη διεθνή κοινότητα, γιατί εκτιμώ ότι επιβάλλεται να υπάρχουν συντονισμένες προσπάθειες από αυτήν για να γίνει κατορθωτή η συνεννόηση με την Τουρκία. 

Πρέπει, ωστόσο, να πείσουμε τη διεθνή κοινότητα με έργα και όχι με λόγια ότι εμείς είμαστε ειλικρινά έτοιμοι για λύση, και αυτό στις σημερινές συνθήκες σημαίνει πως όταν μιλάμε για λύση συνεχίζοντας την προσπάθεια από εκεί που είχε μείνει στο Κραν Μοντανά με τις συγκλίσεις και το πλαίσιο Γκουτέρες, το εννοούμε κιόλας. Μέσα σ’ αυτή την κατάσταση επιβάλλεται κι εμείς ως Κύπρος να επαναφέρουμε στην ημερήσια διάταξη την προοπτική επίλυσης του Κυπριακού. Η παρέλευση του χρόνου χωρίς λύση απομακρύνει την προοπτική λύσης και την ίδια ώρα όχι απλά συντηρεί τη διχοτόμηση και τους κινδύνους, αλλά τους ενισχύει κιόλας.

Το ΑΚΕΛ θα μπορούσε να αποδεχτεί λύση επανένωσης της Κύπρου με Τουρκικές εγγυήσεις, παραμονή Τουρκικού στρατού και διατήρηση μονομερών επεμβατικών δικαιωμάτων;

Όχι, δεν μπορεί να αποδεχθεί μια τέτοια λύση κι αυτό το έχουμε κάνει ξεκάθαρο πάρα πολλές φορές. Σημειώνω ότι στο Κραν Μοντανά ο ΓΓ του ΟΗΕ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις γι’ αυτά τα θέματα, οι οποίες προνοούσαν ότι η λύση του Κυπριακού θα τερμάτιζε το αναχρονιστικό σύστημα εγγυήσεων, το ίδιο και τα επεμβατικά δικαιώματα, και ότι ο τουρκικός στρατός θα αποχωρούσε. Δυστυχώς, δεν έγινε κατορθωτό να ολοκληρωθεί η προσπάθεια παρότι φτάσαμε πολύ κοντά σε λύση. 

Σύμφωνα με τον ΓΓ του ΟΗΕ, στο Κραν Μοντανά χάθηκε μια ιστορική ευκαιρία για να επιτευχθεί λύση. Και ακόμα χειρότερα, από τότε βρισκόμαστε σε ένα παρατεταμένο διαπραγματευτικό κενό, το οποίο εκμεταλλεύεται η Τουρκία για να δημιουργεί νέα σοβαρά τετελεσμένα.

Η ΔΔΟ όπως την διαπραγματευόμαστε εδώ και 10ετίες πιστεύετε έχει πεθάνει; Πρέπει να αναζητήσουμε άλλες μορφές λύσεις;

Όχι, η ΔΔΟ δεν έχει πεθάνει και συνεχίζει να αποτελεί τον μόνο εφικτό τρόπο για να επιτευχθεί λύση η οποία να τερματίζει την κατοχή και να επανενώνει τον τόπο και τον λαό. Τα Ηνωμένα Έθνη, η Ευρωπαϊκή Ένωση, η διεθνής κοινότητα επιμένει στη ΔΔΟ, η οποία συμφωνήθηκε το 1977 μεταξύ των δύο κυπριακών κοινοτήτων και επαναβεβαιώθηκε πολλές φορές μέσα από δεκάδες ψηφίσματα, αλλά και συμφωνίες. Εμείς θα πρέπει να επιμένουμε στη ΔΔΟ και να μην αφήνουμε κανένα περιθώριο να θεωρείται ότι είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε κάτι άλλο ή να αμφισβητείται η βούλησή μας για λύση. Για ‘μας τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: η εγκατάλειψη της ΔΔΟ οδηγεί απευθείας στη διχοτόμηση, η οποία θα είναι η απαρχή για νέες περιπέτειες και νέα προβλήματα.

 

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ - ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ 

Προεδρικό και ο ΔΗΣΥ ποτέ δεν συγχώρησαν τον κ. Κώστα Κληρίδη γιατί δεν ταυτίστηκε μαζί τους - Δεν υπήρξε καμιά συνεννόηση και κανένα deal με τον Πρόεδρο σχετικά με τον διορισμό του Γενικού Εισαγγελέα.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διόρισε τις προάλλες Γενικό Εισαγγελέα και Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα. Στη θέση του Γενικού δεν διόρισε τελικά τον κ. Ιωνά Νικολάου όπως φημολογείτο και ψίθυροι θέλουν τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να ήρθε σε «deal» με το ΑΚΕΛ ώστε ο ίδιος να μην διορίσει τον κ. Νικολάου και το ΑΚΕΛ από την πλευρά του να βοηθήσει την Κυβέρνηση σε διάφορα Νομοσχέδια. Πώς το σχολιάζετε αυτό; Και κάτι επιπλέον: Ο Πρόεδρος διόρισε στη θέση του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα ένα πρόσωπο 46 ετών κάτι που συνεπάγεται πως αυτό το πρόσωπο θα μπορεί να βρίσκεται σε αυτή τη θέση για 22 χρόνια. Θεωρείτε πως αυτό συμβάλει στην «ανανέωση θεσμών»; 

Δεν υπήρξε καμιά συνεννόηση και κανένα deal με τον Πρόεδρο σχετικά με τον διορισμό του Γενικού Εισαγγελέα. Ούτε και κάναμε οποιαδήποτε συναλλαγή. Εμείς δεν ασκούμε πολιτική με τέτοιου είδους λογικές και πρακτικές. Και δημόσια και κατ’ ιδίαν μεταφέραμε τη θέση μας στον Πρόεδρο ότι διαφωνούμε με τον διορισμό στον καίριο και εξαιρετικής σημασίας αυτό θεσμό ενός προσώπου που δεν συγκεντρώνει την εμπιστοσύνη μεγάλου μέρους των πολιτικών δυνάμεων και της κοινωνίας. Υπογραμμίσαμε στον Πρόεδρο την ανάγκη να διοριστεί ένα πρόσωπο που να διαθέτει τα εχέγγυα και την έξωθεν καλή μαρτυρία ότι μπορεί να υπηρετήσει το θεσμό με αντικειμενικότητα, μακριά από τις όποιες κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες. Θα κρίνουμε τον νέο Γενικό Εισαγγελέα, όπως και τον Βοηθό Γ. Εισαγγελέα, από τα έργα και τις αποφάσεις τους. Μ’ αυτό τον τρόπο θα κρίνουμε και τους νέους υπουργούς…

Και ως προς τα 22 χρόνια του Βοηθού;… 

Ναι, δεν θα το παρακάμψω το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας και απαντώ ότι εμείς έχουμε τη θέση πως η μακρόχρονη παραμονή σε ένα συγκεκριμένο πόστο, θέση ή θεσμό δεν κάνει καλό και ενέχει πολλούς κινδύνους. Είναι γι’ αυτό που καταθέσαμε πρόταση για να υπάρχουν θητείες στο θεσμό του Γ. Εισαγγελέα και του Βοηθού, όπως και στο θεσμό του Γ. Ελεγκτή. Στο ΑΚΕΛ εδώ και αρκετά χρόνια έχουμε υιοθετήσει το όριο των τριών θητειών στα δημόσια αξιώματα.

Και τελικά προέκυψε παραίτηση του κ. Κληρίδη από τη θέση του Γ. Εισαγγελέα. Πώς το σχολιάζετε; 

Η επιστολή παραίτησης του Γ. Εισαγγελέα τα λέει όλα. Φεύγει γιατί έχει αξιοπρέπεια και δεν μπορεί να ανεχθεί τον προσωπικό πόλεμο φθοράς, τη διαβολή και την ισοπέδωση που επιχείρησαν εναντίον του το Προεδρικό. Είναι προφανές ότι το Προεδρικό και ο ΔΗΣΥ ποτέ δεν συγχώρησαν τον κ. Κώστα Κληρίδη γιατί δεν ταυτίστηκε μαζί τους στον πόλεμο φθοράς των θεσμών και την προσπάθεια να κρατήσουν τον Ρίκκο Ερωτοκρίτου στη Γενική Εισαγγελία, τη στιγμή που οι κατηγορίες εναντίον του για πολύ σοβαρά αδικήματα ήταν καταπελτικές.

Η παραίτηση του κ. Κληρίδη ήρθε να ολοκληρώσει μια προβληματική σχέση μεταξύ της Γ. Εισαγγελίας με την Προεδρία, για την οποία την ευθύνη φέρει η Προεδρία. Δυστυχώς, η κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού έχει βεβαρημένο ιστορικό στις σχέσεις της με πολλούς ανεξάρτητους θεσμούς. Το ύφος και το ήθος εξουσίας της κυβέρνησης συμπυκνώνεται στο δόγμα: όποιος δεν ελέγχεται ισοπεδώνεται και εξευτελίζεται.

 

ΕΣΩΚΟΜΜΑΤΙΚΑ - ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ - ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ 

Εφικτό το ΑΚΕΛ στις Βουλευτικές να είναι 1ο κόμμα  - 10 χρόνια με τη Δεξιά στην εξουσία είναι αρκετά - Δεν αποκλείεται εκ των προτέρων η συνεργασία με το ΔΗΚΟ

Πότε θα γίνει το Συνέδριο του ΑΚΕΛ; Πείτε μας λίγο τη διαδικασία (και για την ανανέωση των Συλλογικών Οργάνων του κόμματος)… 

Το 23ο Συνέδριο του ΑΚΕΛ θα διεξαγόταν στα μέσα Ιουνίου, αλλά λόγω της πανδημίας αναβλήθηκε για το τέλος Νοεμβρίου. Κάθε Συνέδριο του ΑΚΕΛ αποτελεί μια πολύμηνη διαδικασία, η οποία αρχίζει από τη συζήτηση των Θέσεων για το Συνέδριο (είναι οι θέσεις, οι απόψεις και οι προτάσεις του Κόμματος για όλα τα βασικά ζητήματα που απασχολούν την Κύπρο και τον κόσμο) με τα μέλη και του φίλους του Κόμματος. Αυτή η διαδικασία γίνεται στο επίπεδο των τοπικών κομματικών οργανώσεων. Τα μέλη καταθέτουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους, οι οποίες καταγράφονται. Στις συνεδρίες κατατίθενται επίσης προτάσεις και υποψηφιότητες για την Κεντρική Επιτροπή και την Κεντρική Επιτροπή Ελέγχου. Κανείς δεν μπορεί να είναι υποψήφιος αν προηγουμένως δεν εγκριθεί από την ΚΟΒ στην οποία είναι μέλος. Στο Συνέδριο έπειτα από συζήτηση εγκρίνεται η Πολιτική απόφαση του Συνεδρίου, που αποτελεί την καθοδηγητική πυξίδα της πολιτικής του Κόμματος μέχρι το επόμενο Συνέδριο και εκλέγονται νέα Κεντρική Επιτροπή και Κεντρική Επιτροπή Ελέγχου.

Στόχος του ΑΚΕΛ είναι να βρεθεί πρώτο κόμμα στις Βουλευτικές του Μαΐου 21; 

Πρώτιστος στόχος του ΑΚΕΛ είναι να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την παρουσία του στη Βουλή και στην κοινωνία. Όσο πιο ισχυρή είναι η παρουσία του ΑΚΕΛ τόσο περισσότερο μπορεί να προωθεί την πολιτική υπεράσπισης των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των εργαζομένων, της κοινωνίας, της Κύπρου. Θεωρώ ότι στις επόμενες βουλευτικές εκλογές είναι εφικτό το ΑΚΕΛ να αναδειχθεί πρώτο κόμμα.

10 χρόνια εκτός εξουσίας είναι αρκετά. Έφτασε η ώρα να βρεθεί το ΑΚΕΛ ξανά στην εξουσία είτε με δικό του Πρόεδρο είτε μέσω συνεργασίας; Διότι κόμματα όπως το ΑΚΕΛ, της τάξεως δηλαδή του 30 και πλέον τοις εκατό δεν νομίζω να μην έχουν ως κύριο στόχο τους την εξουσία. Είναι και λογικό και θεμιτό. 

Για το ΑΚΕΛ η εξουσία δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι το μέσο και το εργαλείο για την εφαρμογή μιας προοδευτικής πολιτικής, η οποία θα στηρίζεται στην εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και της κοινωνίας. Θα στοχεύει στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των πολλών και όχι των λίγων και προνομιούχων, όπως κάνει η σημερινή κυβέρνηση. Κι ασφαλώς, στο επίκεντρο της προοδευτικής αλλαγής θα βρίσκεται η επίλυση του Κυπριακού, γιατί χωρίς λύση η προοπτική της χώρας συνεχώς θα βρίσκεται υπό αμφισβήτηση. Συμφωνώ μαζί σας ότι δέκα χρόνια με τη Δεξιά στην εξουσία είναι αρκετά και θα πρέπει ξανά στην προεδρία της Δημοκρατίας να βρεθεί ένας πρόεδρος που να μπορεί να προωθήσει την προοδευτική αλλαγή. Για να γίνει τούτο χρειάζεται να υπάρξουν συνεργασίες σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Το ΑΚΕΛ όχι μόνο είναι ανοικτό σε συνεργασίες, αλλά τις επιδιώκει κιόλας. Τις συνεργασίες του όμως το ΑΚΕΛ θα τις επιδιώξει στη βάση πραγματικών συγκλίσεων και κοινών θέσεων σε βασικά ζητήματα που αφορούν το Κυπριακό, την κοινωνία και την οικονομία.

Μια πιο στενή συνεργασία με το ΔΗΚΟ, και γιατί όχι και για τις Προεδρικές του ’23 -άλλωστε συνεργαστήκατε αρκετές φορές στο παρελθόν- αποκλείεται a priori λόγω κυπριακού; 

Όχι δεν αποκλείεται εκ των προτέρων. Η όποια συνεργασία όμως έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση την πραγματική σύγκλιση πρώτα απ’ όλα στο Κυπριακό, όπως και σε άλλα βασικά ζητήματα που αφορούν τον τόπο και την κοινωνία. Αν δεν υπάρχουν αυτές οι συγκλίσεις, τότε η όποια συνεργασία θα είναι στον αέρα, δεν θα έχει γερές βάσεις και θα είναι εμπαιγμός του λαού. Τέτοιες συνεργασίες κάνει ο ΔΗΣΥ. Ολόκληρη προεκλογική έκανε ο Νίκος Αναστασιάδης το 2018 χωρίς να αναφέρει πουθενά τη ΔΔΟ και στην πορεία ζήτησε τη στήριξη μέχρι και του ΕΛΑΜ. Άστε που το 2013 έστελνε επιστολές με την υπογραφή του προς τους εργαζόμενους στους Ημικρατικούς Οργανισμούς ότι δεν πρόκειται ποτέ να δεχθεί ιδιωτικοποίηση της CYTA, της ΑΗΚ και της Αρχής Λιμένων. Εμείς, τέτοιο εκμαυλισμό της πολιτικής δεν κάνουμε.  

Home