Ακόμη ένας σταθμός αδιαλλαξίας του Ερντογάν η Αγιά Σοφιά

Η απόφαση για τη μετατροπή της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί αποτελεί έναν ακόμη σταθμό αδιαλλαξίας στην πολιτική  των τελευταίων χρόνων του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τη δημιουργία συνεχών προβλημάτων στις διεθνείς σχέσεις της Τουρκίας, ειδικότερα με τις γειτονικές χώρες, και κυρίως με την Ελλάδα και την Ευρώπη, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κύπρου Πέτρος Παπαπολυβίου.
 
Κληθείς από το ΚΥΠΕ να σχολιάσει τη συγκεκριμένη απόφαση, ο κ. Παπαπολυβίου ανέφερε ότι μέχρι πριν από λίγο καιρό χαρακτηρίζαμε τον Ερντογάν «απρόβλεπτο». Τελικώς, είτε μας αρέσει είτε όχι, πρόσθεσε, ο κ. Ερντογάν αποδεικνύεται εντελώς προβλέψιμος: ακολουθεί τακτική ακραίας διεκδικητικότητας με τη συνεχή δημιουργία νέων απαιτήσεων, παίζοντας κυριολεκτικά με τη φωτιά ως προς την πρόκληση ενός θερμού επεισοδίου ή την πυροδότηση και τη διατήρηση κλίματος έντασης.
 
«Δεν είναι ο πρώτος πολιτικός στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο με τάσεις στον αυταρχισμό και την επιβολή οιωνεί δικτατορίας στη χώρα του ή τη χρησιμοποίηση 'σκληρής γραμμής' στην εξωτερική πολιτική για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης και συσπείρωσης των ψηφοφόρων του», ανέφερε.

Όμως, συνέχισε, ο Ταγίπ Ερντογάν είναι σαφέστατα ο πρώτος Τούρκος πολιτικός μετά τον Κεμάλ Ατατούρκ, που όχι μόνο αμφισβήτησε, αλλά αναμετρήθηκε, συγκρούστηκε, αναθεώρησε και τελικώς αποδόμησε την κεμαλική παράδοση, «απελευθερώνοντας» τον ακραίο ισλαμικό φανατισμό, με ξεκάθαρη πια ατζέντα την επιστροφή στην πραγματικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Και αυτό, είπε, σε μια εποχή κατά την οποία ο σύγχρονος κόσμος αντιμετωπίζει σαφέστατα πρόβλημα πολιτικής ηγεσίας και συνεκτικού οράματος, γεγονός που επιτείνει τις συνθήκες ρευστότητας στο διεθνές σύστημα.
 
Ακόμη και για τους πιο δύσπιστους, πρόκειται για μια απότομη προσγείωση σε έναν κόσμο εντελώς διαφορετικό, σε μια πρόκληση σύγκρουσης πολιτισμών, ανέφερε ο κ. Παπαπολυβίου. «Για τον δικό μας κόσμο είναι εκ των ων ουκ άνευ ο σεβασμός ενός θρησκευτικού μνημείου ή ενός χώρου λατρείας, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ένα μνημειακό τόπο παγκόσμιας ακτινοβολίας».
 
Ο κ. Ερντογάν, αντίθετα, πρόσθεσε, θα εισέλθει θριαμβευτής στις 24 Ιουλίου στην Αγία Σοφία ως οιωνεί χαλίφης, ακολουθώντας τους νόμους του Προφήτη, τσαλαπατώντας τη θεσμική παράδοση του Κεμαλισμού και τις ευαισθησίες της «χριστιανικής Δύσης», και αδιαφορώντας για τις φωνές του Οικουμενικού Πατριαρχείου, τις πιέσεις της Ρωσίας, τις εκκλήσεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
 
Κατά τον αναπληρωτή Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου, ως Κυπριακή Δημοκρατία, ως Κύπριοι πολίτες και ως Ελληνισμός έχουμε δεχθεί σωρεία συστηματικών προκλήσεων επί των ημερών Ερντογάν. «Για διάφορους λόγους ακολουθήθηκε απέναντί του πολιτική κατευνασμού, που όπως ήταν λογικό και αποδεικνύεται, τον γιγάντωσε. Αυτήν ειδικά τη στιγμή θα ήταν λάθος, κατά την άποψή μου, να ακολουθήσουμε τον Ερντογάν στον 'δρόμο του φρενοκομείου', για να θυμηθούμε μια ανάλογη εποχή ελληνοτουρκικής έντασης». Όμως, κατέληξε, είναι φανερό πια ότι θα πρέπει να ετοιμαζόμαστε μεθοδικά για κάθε ενδεχόμενο, με κύριο όπλο την ανυποχώρητη επιμονή σε θέματα αρχών και εθνικής κυριαρχίας.