Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Αργεί πολύ ακόμα ο νέος αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας - Τροόδους

Του Σωτήρη Νικηφόρου
- 07.12.2020

Αργεί πολύ ακόμα ο νέος αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας - Τροόδους

Thumbnail
Αστρομερίτης - Ευρύχου το 2024, Δένεια - Αστρομερίτης το 2028 αν δεν προκύψουν άλλες καθυστερήσεις και εμπόδια

Του Σωτήρη Νικηφόρου

Με... αργούς ρυθμούς και ένα σωρό εμπόδια εδώ και χρόνια προχωρούν οι διαδικασίες για το νέο αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας - Τροόδους που με βάση τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς θα φτάνει μέχρι την Ευρύχου.

Μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των Φάσεων Α και Β (Ανθούπολη - Κοκκινοτριμιθιά - Δένεια).

Το έργο έχει άλλες δύο φάσεις μέχρι να ολοκληρωθεί: 

  • Την Δ΄φάση που αφορά την κατασκευή νέου δρόμου από τον Αστρομερίτη μέχρι και την Ευρύχου, μήκους 12 χιλιομέτρων. Η Δ’ φάση είναι προγραμματισμένη να υλοποιηθεί πριν από την Γ’ φάση, αλλά όπως θα δούμε έχει ακόμα… δρόμο αφού υπάρχουν και πάλι καθυστερήσεις. 

     

  • Η Γ’ φάση που θα γίνει τελευταία και αφορά την κατασκευή νέου δρόμου από την Δένεια μέχρι τον Αστρομερίτη,  μήκους 18 χιλιομέτρων. Η κατασκευή του δρόμου θα γίνει σε δύο τμήματα. Κατά την φάση Γ1 από Δένεια μέχρι Περιστερώνα και κατά την φάση Γ2 από Περιστερώνα μέχρι Αστρομερίτη. Η Γ φάση όπως θα δούμε και πιο κάτω αργεί ακόμα πάρα πολύ αφού εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2028, εάν φυσικά δεν προκύψουν άλλα εμπόδια και καθυστερήσεις. 

Το έργο αυτό  χρονολογείται από το 2000 τουλάχιστον με τις κοινότητες της ευρύτερης περιοχής Σολέας, να ζητούν επανειλημμένα την δημιουργία νέου δρόμου, επισημαίνοντας ότι ο σημερινός δρόμος είναι επικίνδυνος καθώς άνθρωποι χάνουν την ζωή τους λόγω του κάκου οδικού δικτύου. 

Πάμε να δούμε λίγο τα τελευταία δεδομένα για τις 2 εναπομείναντες φάσεις του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Τροόδους, όπως προκύπτει από ενημέρωση που έκανε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Βουλευτή του ΕΛΑΜ Χρίστου Χρίστου. 

Φάση Δ, Τμήμα Αστρομερίτης - Ευρύχου (12 χλμ)

Όπως αναφέρει ο Υπ. Μεταφορών, ''Η Τελική Μελέτη για το τμήμα αυτό ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2014 και το κόστος του έργου υπολογίστηκε σε €70εκ. + ΦΠΑ. Υποβλήθηκε Σημείωμα Έργου (PCN) στις 28/02/2018 και σύμφωνα με τις απόψεις του Υπουργείου Οικονομικών το έργο, αν και αιτιολογημένο, θα έπρεπε να επανεξεταστεί με άλλες εναλλακτικές λύσεις με στόχο την μείωση του κόστους.

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων προχώρησε σε προκήρυξη διαγωνισμού στις 12/6/2019, για τροποποιήσεις στο σχεδιασμό, εξέταση σεναρίων για μείωση του κόστους, επικαιροποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης και εκπόνηση Δέουσας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις περιοχές Natura 2000. Το Συμβόλαιο κατακυρώθηκε στους Ευπαλίνος Μελετητική ΕΠΕ για το ποσό των €76.380 + ΦΠΑ. Η μελέτη άρχισε στις 17/10/2019, με διάρκεια ενός χρόνου.

Λόγω πιέσεων για επίσπευση της μελέτης, αποφασίστηκε να ολοκληρωθεί η επικαιροποιημένη ΜΕΕΠ και η Δέουσα και να μην εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, λόγω της περιοχής Natura, η Περιβαλλοντική Αρχή θεώρησε ότι δεν μπορεί να δοθεί θετική γνωμάτευση και ζήτησε την ετοιμασία έκθεσης εναλλακτικών λύσεων, ώστε το έργο να μπορεί να αιτιολογηθεί ως έργο δημοσίου συμφέροντος και να προωθηθεί για έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο. Η έκθεση εναλλακτικών λύσεων ετοιμάζεται από τους Συμβούλους και θα υποβληθεί στην Περιβαλλοντική Αρχή πριν το τέλος του 2020.

Αφού επιλυθούν τα πιο πάνω θέματα και ολοκληρωθεί η διαδικασία απαλλοτρίωσης, στόχος είναι η ζήτηση προσφορών για κατασκευή του έργου στα μέσα του 2021 και η έναρξη εργασιών περί το τέλος του 2021, με διάρκεια κατασκευής γύρω στα 3 χρόνια. Στον προτεινόμενο Προϋπολογισμό του 2021 περιλήφθηκε σχετική πρόνοια για έναρξη του έργου.

Σημειώνεται ότι ο προβλεπόμενος χρόνος κατασκευής συνάδει με την Εθνική Στρατηγική Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων που έχει υιοθετηθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και προνοεί την κατασκευή του τμήματος Αστρομερίτη - Ευρύχου τα έτη 2020-2023''.

Που θα γίνει, τι θα περιλαμβάνει - Μάλλον πάει για 2024

Σημειώνουμε ότι ο συγκεκριμένος δρόμος θα αρχίζει νότια της κοινότητας του Αστρομερίτη μετά τη διασταύρωση προς την κοινότητα της Βυζακιάς και θα φτάνει μέχρι την Ευρύχου. Όπως προαναφέραμε θα είναι μήκους 12 χιλιομέτρων. Θα αποτελείται από 4 λωρίδες κυκλοφορίας, κεντρική νησίδα και τα αναγκαία ερείσματα. Η ταχύτητα μελέτης καθορίζεται στα 120 χιλιόμετρα/ ώρα. 

Με βάση την απάντηση του Υπουργού, αναμένεται τα έργα να αρχίσουν το τέλος του 2021. Από την στιγμή που ο χρόνος υλοποίησης είναι 3 χρόνια, γίνεται αντιληπτό ότι η αποπεράτωση του έργου πρέπει να αναμένεται το 2024, αν δεν υπάρξουν φυσικά άλλες καθυστερήσεις και εμπόδια. 

Φάση Γ, Τμήμα Δένεια - Αστρομερίτης (18 χλμ)

Όσον αφορά την Γ' φάση που θα γίνει τελευταία, τα εμπόδια είναι ακόμα μεγαλύτερα και σύμφωνα με τα τελευταία χρονοδιαγράμματα που δόθηκαν, αναμένεται να υλοποιηθεί το 2028.

Ο κ. Καρούσος αναφέρει στην ενημέρωση του ότι: ''Για τη Φάση αυτή εξετάστηκε εναλλακτική όδευση νότια των κοινοτήτων Ακακίου και Περιστερώνας, μετά από την παγοποίηση της αρχικής βόρειας όδευσης της Φάσης Γ μέσω της νεκρής ζώνης, η οποία δεν ολοκληρώθηκε λόγω ενστάσεων του κατοχικού στρατού.

Για τη Φάση αυτή ολοκληρώθηκε η Προμελέτη του Έργου και η Περιβαλλοντική και Τεχνοοικονομική Μελέτη. Η Περιβαλλοντική Μελέτη στάληκε στις 22/3/2019 στην Περιβαλλοντική Αρχή και συζητήθηκε στην αρμόδια Επιτροπή στις 30/10/2019. Ακολούθως ζητήθηκαν συμπληρωματικές πληροφορίες οι οποίες υποβλήθηκαν στην Περιβαλλοντική Αρχή και το θέμα συζητήθηκε εκ νέου στην αρμόδια Επιτροπή στις 14.7.2020. Ζητήθηκαν και πάλι επιπρόσθετα στοιχεία για τα οποία γίνεται διαβούλευση μεταξύ της Περιβαλλοντικής Αρχής και των Συμβούλων, ώστε να συμφωνηθεί ποια από αυτά είναι απαραίτητο να υποβληθούν για ολοκλήρωση της Τελικής Περιβαλλοντικής Μελέτης.

Νοουμένου ότι θα εξασφαλιστεί η έγκριση της Περιβαλλοντικής Αρχής, θα υποβληθεί Σημείωμα Έργου (PCN) και εφόσον το έργο τύχει θετικής αξιολόγησης από το Υπουργείο Οικονομικών, θα προωθηθούν οι αναγκαίες διαδικασίες για υλοποίησή του αναλόγως των διαθέσιμων πιστώσεων και εφόσον είναι εφικτή η συμπερίληψή του σε επόμενους προϋπολογισμούς, από το 2023 και μετά.

Το κόστος της Φάσης Γ, συνολικού μήκους 18 χλμ, υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξης των €96 εκ + ΦΠΑ και πιθανόν να προωθηθεί με Συμβόλαιο τύπου Μελέτη - Κατασκευή σε δύο τμήματα, Γ1, Δένεια - Περιστερώνα και Γ2 Περιστερώνα - Αστρομερίτης.

Σημειώνεται ότι ο προβλεπόμενος χρόνος κατασκευής συνάδει με την Εθνική Στρατηγική Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων που έχει υιοθετηθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και προνοεί την κατασκευή του τμήματος Δένεια - Αστρομερίτης για τα έτη 2025-2029''.

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση που έγινε στη Βουλή πριν από ένα περίπου χρόνο, η Γ' φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028

Home