Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Αυτά είναι τα κυριότερα παράπονα ασθενών στην Κύπρο

Offsite Team
- 08.11.2022

Αυτά είναι τα κυριότερα παράπονα ασθενών στην Κύπρο

Ελλείψης φαρμάκων, παράπονα για γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας - Πώς να επικοινωνήσετε με τον ΟΣΑΚ

ΓΡΑΦΕΙ Η

ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Στα 421 ήταν τα παράπονα που δέχτηκε Παρατηρητήριο της ΟΣΑΚ σε περίοδο 9 μηνών τα οποία αφορούσαν από έλλειψη φαρμάκων που είναι ο κυριότερος λόγος καταγγελίας, λίστες αναμονής για γιατρούς, ιατρική αμέλεια μέχρι και καθυστέρηση ή μη συμπλήρωση των κλινικών σημειώσεων στο λογισμικό του ΓεΣΥ από τους επαγγελματίες Υγείας, με αποτέλεσμα ο ειδικός γιατρός για παράδειγμα να μην έχει πρόσβαση στα αποτελέσματα εξετάσεων του ασθενή, σημείωσε η Μιχαέλα Μάρκου, Λειτουργός Προγραμμάτων ΟΣΑΚ (Ομοσπονδία Συνδέσμων Aσθενών Κύπρου) στην εκπομπή Offsite On Air.

Πιο συγκεκριμένα, για την περίοδο Ιανουάριος 2022– Σεπτέμβριος 2022 οι συνολικά 421 καταγγελίες αντιστοιχούν σε 40-50 καταγγελίες τον μήνα, σημειωσε η κα. Μάρκου.

Οι καταγγελίες γίνονται είτε από τους ίδιους τους ασθενείς, από συγγενείς τους ή από οποιονδήποτε πολίτη θέλει να κάνει μια καταγγελία.

Σε σχέση με το έργο της ΟΣΑΚ και την συμβολή του παρατηρητηρίου, η κα. Μάκρου ανέφερε πως και να μην επιλυθεί άμεσα ένα πρόβλημα,  την ίδια ώρα θα θορυβηθεί το αρμόδιο τμήμα και θα επιληφθεί του θέματος.

«Το παρατηρητήριο είναι ένα εργαλείο για την ΟΣΑΚ ώστε να κάνουμε ενέργειες προς αντιμετώπιση των προβλημάτων», πρόσθεσε.

Η κυριότερη κατηγορία παραπόνων αφορά τις ελλείψεις φαρμάκων, ή φάρμακα που δεν έχουν ακόμη ενταχθεί στο ΓεΣΥ, σημείωσε η κα. Μάρκου επισημαίνοντας ότι δυστυχώς το πρόβλημα είναι υπαρκτό. «Η ΟΣΑΚ σχεδόν καθημερινά επικοινωνεί με τον ΟΑΥ και το Υπουργείο Υγείας τόσο για να ενημερώσει για φάρμακα που παρουσιάζουν πρόβλημα στην αγορά, όσο και για να ενημερωθεί για το που βρίσκονται οι διαδικασίες για την προμήθεια των σκευασμάτων αυτών», τόνισε.

«Εμείς δεν είμαστε αρμόδιοι για να διερευνήσουμε το θέμα αλλά εκεί που μπορούμε θα το διασταυρώσουμε, πχ επικοινωνώντας με την αρμόδια υπηρεσία ή την φαρμακευτική που είναι υπέυθυνη για το εν λόγω σκεύασμα και μετά επικοινωνούμε με τον παραπονούμενο», σημείωσε.

Θα πρέπει να αυξηθεί ο συντονισμός μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών ώστε να μην παρουσιάζονται ελλείψεις φαρμάκων, σημείωσε τονίζοντας ότι σ τις περιπτώσεις που είναι επείγον η ΟΣΑΚ ζητά να γίνει κάποια διευθέτηση.

Μια καταγγελία περίπου κάθε μήνα αφορά την ιατρική αμέλεια, σημείωσε η κα. Μάρκου. Επειδή όμως υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που καθορίζει τις διαδικασίες που πρέπει να γίνουν, ο ΟΣΑΚ δίνει την καθοδήγηση στον ασθενή για να κάνει την καταγγελία στην Αστυνομία για να μπορέσει να γίνει η διερεύνηση και παραπέμπουμε σε δικηγόρο για να μπορέσει ο ασθενής να δει νομικά πως θα το χειριστεί. «Είναι δύσκολο γιατί ο ασθενής είναι διστακτικός να προχωρήσει σε τέτοια καταγγελία»., ανέφερε.

Επίσης η κα. Μάρκου αναφέρθηκε και στα παράπονα που καταγράφονται σε σχέση με τις αυξομειώσεις στις συνεισφορές για τα φάρμακα ή για επεμβάσεις και θεραπεία, που καλούνται να καταβάλουν οι πολίτες στα φαρμακεία ή στις επισκέψεις στους γιατρούς.

Κάποια ακόμα από τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι πολίτες, είναι σε σχέση με την πρόσβαση σε υπηρεσίες, καθώς υπάρχει καθυστέρηση στον προγραμματισμό ραντεβού σε γιατρό του ΓεΣΥ, όσο και την αναμονή στα ΤΑΕΠ. Επιπλέον, αρκετοί ασθενείς, κάνουν αναφορά στις διαδικασίες που εξακολουθεί να εφαρμόζει ο ΟΚΥπΥ με τις εγγραφές και τον μεγάλο χρόνο που χρειάζονται στις ουρές για να λάβουν στη συνέχεια υπηρεσίες που δεν διαρκούν πέραν των 5 με 15 λεπτών.

Στην λίστα των παραπόνων υπάρχουν και αυτά για τη συμπεριφορά γιατρών και άλλων επαγγελματιών υγείας,  είτε αφορά τον δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα εντός και εκτός ΓεΣΥ. Μάλιστα η ΟΣΑΚ επικοινωνεί με το τμήμα που αφορά την καταγγελία και μετά είναι στα χέρια των νοσηλευτηρίων και των αρμοδίων να τα επιληφθούν.

Ένα άλλο πρόβλημα που παρατηρείται, ειδικά μετά τις οδηγίες για περιορισμό των καταχρήσεων είναι αντί να περιορίζεται η κατάχρηση από αυτούς που την έκαναν, τουναντίον, υπάρχουν γιατροί οι οποίοι είτε δεν εκδίδουν παραπεμπτικό είτε προτρέπει τους ασθενείς να περιμένουν να αλλάξει ο μήνας για να τους το εκδώσει ακόμη και να προτιμήσουν να πάνε απευθείας σε ειδικό γιατρό, επιβαρυνόμενοι επιπλεόν το κόστος.

Ακόμη ένα σοβαρό παράπονό που καταγγέλουν πολίτες στην ΟΣΑΚ είναι η μη συμπλήρωση των κλινικών σημειώσεων στο λογισμικό του ΓεΣΥ από τους επαγγελματίες Υγείας. Συχνά οι πολίτες ενώ υποβάλλονται σε διάφορες εξετάσεις, διαπιστώνουν όταν επισκεφθούν γιατρό διαφορετικής ειδικότητας κυρίως, ότι ο προηγούμενος γιατρός δεν είχε καταγράψει στον φάκελο του όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με αποτέλεσμα ο ασθενής να χρειαστεί να τις επαναλάβει. «Είναι υποχρεώση όλων των γιατρών ή/και άλλων επαγγελματιών να ενημερώνουν σωστά τον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενούς ώστε να υπάρχει έγκαιρη και πλήρης αλληλόενημέρωση», τόνισε η κα. Μάρκου.

Αναλυτικά οι κατηγορίες παραπόνων

  • Φάρμακα και θεραπείες 43,5%
  • Δαπάνη 14%
  • Πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας 13%
  • Ποιότητα υπηρεσιών υγείας 13%
  • Συμπεριφορά/εξυπηρέτηση ιατρικού, νοσηλευτικού προσωπικού, φαρμακοποιού, ΑΕΥ 10%
  • Ιατρική Αμέλεια 6%
  • Λίστες αναμονής 0,5%

Τα παράπονα αφορούσαν τους πιο κάτω πάροχους:

  • νοσηλευτήριο/ ιατρικό κέντρο 35%
  • ΟΑΥ 33,5%
  • Άλλο 11,6%
  • γιατρό 10%
  • Υπουργείο Υγείας 4%
  • ΑΕΥ 3,3%
  • φαρμακείο 1,6%
  • νοσηλευτή 0,5%
  • ακτινοδιαγνωστικά κέντρα 0,5%

 

Για να κάνει κάποιος καταγγελία, όπως υπενθύμισε η κα. Μάρκου αρκεί να καλέσει στην στην δωρεάν τηλεφωνική γραμμή 1403, ή ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της Ομοσπονδίας συμπληρώνοντας το αρχείο Έντυπο παραπόνων και αποστέλλντας το μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στο [email protected],  μέσω τηλεμοιότυπου στο 22 38 60 03 και ταχυδρομικώς στη διεύθυνση Τ.Θ.  12831, 2253 – Λευκωσία, Κύπρος.

Δείτε την συνέντευξη της κας. Μάρκου στην εκπομπή Offsite On Air:

Home