Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ε/κ και Τ/κ εκπαιδευτικοί μιλούν για οικοδόμηση της ειρήνης

Offsite Team
- 25.07.2019

Ε/κ και Τ/κ εκπαιδευτικοί μιλούν για οικοδόμηση της ειρήνης

Thumbnail
Στο πλαίσιο της 43ης συνάντησης του Διεθνούς Ινστιτούτου για την Εκπαίδευση για την Ειρήνη,

Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι εκπαιδευτικοί και ακτιβιστές μοιράστηκαν σήμερα τις προσπάθειες τους για οικοδόμηση της ειρήνης στην Κύπρο, στο πλαίσιο της 43ης συνάντησης του Διεθνούς Ινστιτούτου για την Εκπαίδευση για την Ειρήνη, η οποία πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας, στη νεκρή ζώνη, στη Λευκωσία.

Tο 2018,  σύνολο 328 Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι μαθητές μαζί με 47 εκπαιδευτικούς συνοδούς, είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το Στρασβούργο στο πλαίσιο του προγράμματος Euroscola, ανέφερε ο επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο Ανδρέας Κεττής σε χαιρετισμό του.

Ο κ. Κεττής είπε ότι το Euroscola είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που εφαρμόζεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικιών μεταξύ 16 και 18 χρονών, οι οποίοι μεταβαίνουν στο Στρασβούργο και στην ουσία αναλαμβάνουν τα καθήκοντα Ευρωβουλευτών από τα 28 κράτη μέλη. Οι καθηγητές, πρόσθεσε, έχουν επίσης την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους και να ανταλλάξουν βέλτιστες πρακτικές.

Ενημέρωσε επίσης όσους συνέδρους προέρχονται από ευρωπαϊκές χώρες για τη νέα πλατφόρμα που έθεσε σε λειτουργία τέλος Μαΐου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπό την ονομασία together.eu. Θέλουμε να σας ακούσουμε, να ακούσουμε τις απόψεις σας για το πώς θα πρέπει να λειτουργεί η ΕΕ στο μέλλον, είπε.

Ο Συμπρόεδρος του Ομίλου Ιστορικού Διαλόγου και Έρευνα (ΟΙΔΕ) και μέλος του συμβουλίου του Σπιτιού της Συνεργασίας Κυριάκος Παχουλίδης αναφέρθηκε στην ιδέα πίσω από την ίδρυση του ομίλου και του Σπιτιού. Ο όμιλος, είπε, οραματίστηκε μια κοινωνία στην οποία ο διάλογος για θέματα ιστορίας, ιστοριογραφίας, εκπαίδευσης ιστορίας και μάθησης ιστορίας χαιρετίζεται ως ένα αναπόσπαστο μέρος της δημοκρατίας και θεωρείται ως το μέσο δια του οποίου αναπτύσσεται η ιστορική κατανόηση και η κριτική σκέψη.

Έδειξε φωτογραφίες από τη δεκαετία του 1960, στις οποίες φαίνεται ότι ο δρόμος έξω από το Σπίτι της Συνεργασίας, το οποίο βρίσκεται στην νεκρή ζώνη στη Λευκωσία, ήταν χώρος ένοπλης διαμάχης.  Αναφερόμενος στον συμβολικό λόγο πίσω από την απόφαση να λειτουργήσει το Σπίτι της Συνεργασίας στη νεκρή ζώνη, σημείωσε ότι «θέλαμε να δείξουμε στους Κύπριους πολίτες ότι η ειρήνη αποτελεί μια επιλογή». Η αμφισβήτηση της διένεξης και των αποτελεσμάτων της αποτελεί μια επιλογή, είπε. Μπορούμε να οικοδομήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας», πρόσθεσε. Η απόφασή μας, εξήγησε, ήταν να μετατρέψουμε τη νεκρή ζώνη, όπως είναι γνωστή, σε μια ζώνη συνεργασίας.

Ο Χουσεΐν Ακανσόι και ο Χρίστος Ευθυμίου μίλησαν για το έργο που κάνει η δικοινοτική πρωτοβουλία «Μαζί Μπορούμε». Πρόκειται για μια ομάδα συγγενών αγνοουμένων, οι οποίοι σύμφωνα με τα όσα είπε ο Ακανσόι μεταφέρουν «μήνυμα αλλαγής φέρνοντας τους ανθρώπους κοντά».

«Ο πόνος των συγγενών αγνοουμένων είναι ο ίδιος και δεν έχει οποιαδήποτε σχέση με την εθνικότητα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι η εναλλακτική στο μίσος είναι «να βρούμε την αλήθεια μας». Μαζί, ως Τουρκοκύπριοι και Ελληνοκύπριοι, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ο ένας τον πόνο του άλλου.  

Ο Χρίστος Ευθυμίου είπε ότι πρόκειται για μια κοινή πλατφόρμα διαλόγου και ενεργειών για την ευαισθητοποίηση του κοινού αναφορικά με τα τεκταινόμενα που έχουν να κάνουν με την βία που ασκήθηκε στο παρελθόν και ελαχιστοποιεί την αξιοποίηση του κοινού πόνου για την προώθηση του εθνικισμού.

«Είναι πολύ σημαντικό να συμβιβαστούμε με την βία του παρελθόντος μας», ανέφερε. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας συγγενείς θυμάτων και από τις δύο πλευρές συνεργάζονται για να αναπτύξουν μια αίσθηση κοινού πόνου. Όταν οι συγγενείς των θυμάτων μιλούν σε ανοιχτές δικοινοτικές εκδηλώσεις τα αποτελέσματα είναι αξιοσημείωτα, πρόσθεσε.

Η Zuhal Mustafaogullari και ο Σταύρος Σταύρου μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους ως εκπαιδευτικοί που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα “Imagine”. Το “Imagine” είναι μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης που υλοποιείται από τον Όμιλο για τον Ιστορικό Διάλογο και την Έρευνα, το οποίο φέρνει κοντά μαθητές και μαθήτριες από τις δύο κοινότητες.

Η κ. Mustafaogullari είπε ότι διδάσκει ιστορία στην κατεχόμενη Αμμόχωστο. Το πρόγραμμα ήταν ένα όνειρο το οποίο φάνταζε πως δύσκολα θα γινόταν πραγματικότητα, ανέφερε. Όταν ανακοινώθηκε, θυμάται ότι όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες ήθελαν να συμμετάσχουν και στο τέλος χρειάστηκε να γίνει κλήρωση. Στο τέλος, είπε, ήταν μια καταπληκτική ημέρα, προσθέτοντας ότι στο γυρισμό στο λεωφορείο τραγουδούσαμε τραγούδια ειρήνης. Αναφέρθηκε στην ανάγκη να συνεχιστεί το πρόγραμμα και να υπάρχουν περισσότερες επαφές ακόμα και ανταλλαγές μεταξύ σχολείων.

Ο κ. Σταύρου με την σειρά του ανέφερε ότι ο ίδιος διδάσκει σε Λύκειο στην Πάφο και ότι πολλοί Ελληνοκύπριοι μαθητές δεν είχαν ποτέ ξανά συναντήσει Τουρκοκύπριους πριν από το πρόγραμμα. Είπε ότι βρήκαν 25 συμμετέχοντες και ότι πριν να μεταβούν στην Λευκωσία για το πρόγραμμα έγιναν ειδικά εργαστήρια στο σχολείο για να προετοιμαστούν οι μαθητές. Αν μου είχε πει κανείς ότι σε λιγότερο από 3 ώρες οι μαθητές θα γίνονταν φίλοι, δεν θα τον είχα πιστέψει, σημείωσε.

Ο Σενέρ Ελτζίλ ΓΓ της τουρκοκυπριακής συντεχνίας εκπαιδευτικών ΚTOS και ο Αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ Απόστολος Σκουρουπάτης μίλησαν για τη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ των συντεχνιών εκπαιδευτικών και τον έργο που κάνουν για να προωθήσουν μια κουλτούρα ειρήνης.

Σύμφωνα με τον κ. Ελτζίλ, η ειρήνη σημαίνει διάλογο, ανοχή, επικοινωνία, ισότητα, ισότητα των φύλων, προσθέτοντας ότι έχει μια ολιστική έννοια, η οποία εμπεριέχεται στην καθημερινότητά μας.

Η εκπαίδευση, είπε, αποτελεί το μεγαλύτερο εργαλείο επιρροής για την προώθηση της ειρήνης μεταξύ των ανθρώπων.  Παρουσίασε εκτενώς την δικοινοτική δράση της KTEOS  σε συνεργασία και με άλλες τουρκοκυπριακές και ελληνοκυπριακές συντεχνίες.

Από την πλευρά του, ο Απόστολος Σκουρουπάτης ανέφερε ότι στα δημοτικά και τα γυμνάσια έχουμε προχωρήσει πάρα πολύ και οι εκπαιδευτικοί ασχολούνται με δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με τους κοινούς αγώνες Ε/κ και Τ/κ και τα κοινά στοιχεία.

Το πρόγραμμα Imagine ήταν μια πάρα πολύ πετυχημένη προσπάθεια έτσι ώστε οι μαθητές να έχουν αυτή την εμπειρία της επαφής, του αλληλοσεβασμού και της αλληλοκατανόησης, είπε.

Αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ των συντεχνιών εκπαιδευτικών, λέγοντας μεταξύ άλλων ότι υπάρχει μια στενή και συχνή επαφή με προσπάθεια για κοινές διακηρύξεις και κοινές διαδηλώσεις, προσθέτοντας ότι σίγουρα μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα.

Η συνάντηση στην οποία λαμβάνουν μέρος 75 σύνεδροι από 35 χώρες διοργανώνεται από τον Όμιλο Ιστορικού Διαλόγου και Έρευνας και το Διεθνές Ινστιτούτο για την Εκπαίδευση για την Ειρήνη. Τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, υποστηρίζεται από το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας.

Χορηγός επικοινωνίας του συνεδρίου είναι το ΚΥΠΕ.

Home