Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Γίνονται ψηφιακές 6600 τάξεις διδασκαλίας στα σχολεία

Offsite Team -
18.09.2022 - 07:03

Γίνονται ψηφιακές 6600 τάξεις διδασκαλίας στα σχολεία

Η συνέντευξη της ημέρας στην Offsite - Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου

ΓΡΑΦΕΙ Η ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Ο Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου μίλησε στην εκπομπή Offsite On Air για το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, σημειώνοντας ότι τα σχολεία μπορούν απερίσπαστα τώρα να αφοσιωθούν στην κύρια αποστολή τους που είναι η μάθηση και η ανάπτυξη προγραμμάτων αφού η πανδημία του κορωνοϊού βρίσκεται σε ύφεση.

Ο κ. Προδρόμου κατά την παρέμβαση του αναφέρθηκε στις καινοτομίες που προωθούνται στην εκπαίδευση, όπως η ενίσχυση των σχολείων ΔΡΑΣΕ, η ανάπτυξη ενός πιο αποτελεσματικού δικτύου για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, η εγγραφή παιδιών στην Προδημοτική από μικρότερη ηλικία, το γεγονός ότι θα γίνονται σε μικρότερες ηλικίες τα διαγνωστικά τεστ, αλλά και οι ενέργειες για  ψηφιακές τάξεις διδασκαλίας. Μια ακόμη καινοτομία που όπως σημείωσε θα ολοκληρωθεί σε 30 μήνες, είναι η επικοινωνία μέσω έξυπνων συσκευών μεταξύ εκπαιδευτικών. Γονέων, μαθητών και διευθύνσεων.

Επίσης, ο κ. Προδρόμους μίλησε για τα νομοσχέδια που ετοιμάζονται για  την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, σημειώνοντας πως προωθούνται και διαδικασίες επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για αντιμετώπιση των διαφόρων προκλήσεων στα σχολεία.

>>>  BRIEF PLATINUM - 2ο Τεύχος - Αφιέρωμα UNIC - Πέραν των 100 τίτλων σπουδών - Τα ποσοστά εργοδότησης των αποφοίτων του / Ρεπορτάζ, βίντεο από όλες τις Μαρίνες της Κύπρου / Επιχειρηματικά νέα / Αναλύσεις / Παραοικονομία ΕΔΩ <<<

Διαβάστε την συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας:

- Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε. Ένα αρχικό σχόλιο για τις πρώτες μέρες, για το πόσο έτοιμα είναι τα σχολεία, αν προέκυψαν κάποια προβλήματα;

Τα σχολεία ήταν έτοιμα και γι ‘ αυτό φροντίζαμε τα τελευταία 2 χρόνια. Η στελέχωση που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα, γίνεται νωρίτερα από ότι στο παρελθόν. Έτσι από την πρώτη ημέρα είχαμε τους/τις εκπαιδευτικούς να περιμένουν τα παιδιά. Με αυτό τον τρόπο δεν χάναμε μέρες στην αρχή της χρονιάς για οργανωτικούς σκοπούς. 

Έφτασαν:

  • 50.038 παιδιά στα δημοτικά σχολεία

  • 12.800 παιδιά στην Προδημοτική

  • 40.700 στην Μέση Εκπαίδευση

  • 5.300 περίπου στις Τεχνικές Σχολές

Αυτή η χρονιά ξεκινά χωρίς να έχουμε την ανάγκη για δραστικά μέτρα υγειονομικής προστασίας, μάσκες, διαγνώσεις με τεστ. κλπ. Έχοντας καταφέρει να αντιμετωπίσουμε ικανοποιητικά την πανδημία, σε αυτό συνέβαλαν και τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί μας και η κατανόηση γονιών, Επισημαίνοντας όμως ότι δεν πρέπει να επαναπαυθούμε. Η νόσος παραμένει ενεργή, έστω και αν η επιδημία έχει υποχωρήσει και γι’ αυτό κρατάμε τους βασικούς κανόνες υγειονομικής προστασίας. Πέραν αυτού μπορούν τα σχολεία απερίσπαστα τώρα να αφοσιωθούν στην κύρια αποστολή τους που είναι η μάθηση, η ανάπτυξη προγραμμάτων.

- Έχουμε κάποιες σημαντικές καινοτομίες φέτος που μπορούμε να αναφέρουμε συνοπτικά;

Ενισχύονται τα σχολεία ΔΡΑΣΕ. Επισκέφθηκα την Πέμπτη (15/9) το Δημοτικός Σχολείο Αγίου Αντωνίου και το Γυμνάσιο Παλλουριώτισας που είναι ΔΡΑΣΕ. Έχουμε 108 Δημοτικά Σχολεία, 65 νηπιαγωγεία και αρκετά γυμνάσια.

Σε αυτά τα σχολεία παρέχονται περισσότερες υπηρεσίες σε επιλεγμένες περιοχές. Το ποσοστό επι του συνόλου των σχολείων είναι αρκετά μεγάλο.

Αναπτύσσονται κατά προτεραιότητα σε περιοχές που υπάρχουν περισσότερες ανάγκες. Υπάρχει μεγαλύτερη πυκνότητα παιδιών από ευάλωτες κοινωνικοοικονομικές κοινότητες και με μεγαλύτερη πυκνότητα παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία.  Σε αυτά τα σχολεία παρέχονται επιπρόσθετες ώρες διδασκαλίας, πρόσθετοι εκπαιδευτικοί, ψυχολογική στήριξη όταν χρειάζεται.

Μια άλλη καινοτομία είναι η ανάπτυξη ενός πιο αποτελεσματικού δικτύου για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, καθώς οι αριθμοί μεγαλώνουν, γύρω στο 15% -20% στην Δημοτική Εκπαίδευση. Είναι ένας κρίσιμος αριθμός και επηρεάζει και την συνολική λειτουργία του Σχολείου. Θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι τα παιδιά που πάνε σχολείο στην Κύπρο όχι μόνο θα πηγαίνουν αλλά και θα κοινωνικοποιούνται. Μέχρι τώρα η κυβέρνηση παρείχε πρόσθετες ώρες διδασκαλίας Ελληνικών, όμως τα αποτελέσματα δείχνουν ότι περισσότερα από τα μισά παιδιά δεν έφταναν στο επίπεδο που χρειάζεται για να παρακολουθήσουν. Θα εφαρμόσουμε νέες διαδικασίες και θα παρακολουθούνται από κάθε σχολείο ξεχωριστά. Θα περάσει το μήνυμα ότι η γνώση της Ελληνικής Γλώσσας είναι απαραίτητη και αναγκαία και θα πρέπει να περάσει και στις οικογένειες τους για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.

>>>Δείτε ακόμη: Το 2026 οι πρώτοι φοιτητές στις εστίες του Βερεγγάρια

Μια άλλη καινοτομία που προωθείται από φέτος είναι ότι τα παιδιά θα εγγράφονται στην Προδημοτική από μικρότερη ηλικία. Ως γνωστόν στο Σχέδιο «Η Κύπρος του Αύριο», και τα σημαντικά κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης – για το Υπουργείο Παιδείας αντιστοιχούν περίπου 100 εκατ. ευρώ- η ηλικία μειώνεται. Όλα τα παιδιά τώρα εγγράφονται στην ηλικία των 4 χρόνων και 8 μηνών σήμερα. Σίγα – σιγά αυτό θα αλλάξει και θα μειώνεται μέχρι να μπορούν να εγγράφονται από 4 χρονών. Με αυτή τη νέα πρακτική θα ξεκινήσουν και τα διαγνωστικά τεστ γενικού χαρακτήρα από την Προδημοτική και την πρώτη δημοτικού. Πέρσι έγινε πιλοτικά στην πρώτη δημοτικού. Σκοπός αυτής της καινοτομίας είναι να εντοπίζονται νωρίτερα είτε μαθησιακά ή άλλα προβλήματα για να στηρίξουμε έγκαιρα τα παιδιά καθώς οι επιστημονικές συμβουλές λένε ότι για να περιοριστεί ο αλφαβητισμός και άλλα προβλήματα το τεστ πρέπει να γίνεται σε μικρότερη ηλικία και όχι στην γ’ και στ’ τάξη που γινόταν για τον αλφαβητισμό.

Επίσης, φέτος τα παιδιά που πάνε φέτος στο Γυμνάσιο έδειξαν καλύτερα αποτελέσματα, άρα μειώθηκε το ποσοστό παιδιών που εμπίπτουν στον αναλφαβητισμό.

Με μια απόφαση που πήραμε από το Υπουργικό Συμβούλιο, δόθηκαν ακόμη 60 συμβάσεις για τα σχολεία ΔΡΑΣΕ και την ενίσχυση της διδασκαλίας. Έχουμε γύρω στις 14.035 εκπαιδευτικούς σε όλα τα σχολεία. Αυτό να το συγκρίνουμε με όταν ξεκίνησε η διακυβέρνηση του Προέδρου Αναστασιάδη με λιγότερους από 13.000. Έχουμε άρα μια αύξηση γύρω στο 10% την ώρα που το σύνολο των μαθητών είναι λιγότερο.

Αυξάνοντας την στελέχωση – και επειδή ακούω ότι αυξάνονται οι έκτακτοι, να πω ότι η διαφορά της Κύπρου με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες είναι ότι με αυτές τις ιδιόρρυθμες ρυθμίσεις που έχουμε στην Κύπρο με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις ώστε να μειώνεται τακτικά ο χρόνος διδασκαλίας των εκπαιδευτικών καθώς περνάνε τα χρόνια, γι’ αυτό δημιουργούνται έκτακτοι. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε καλύτερες συνθήκες 

Όμως μιλάμε για 4000 εκπαιδευτικούς, που αντιστοιχούν σε ένα αριθμό 100 – 108 χιλιάδων μαθητών. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε καλύτερες συνθήκες, λιγότερους μαθητές ανά εκπαιδευτικό ανά μέσο όρο, άρα όλοι μπορούν να αποδώσουν καλύτερα.

Προωθούνται δύο μεγάλες καινοτομίες που είναι σε εξέλιξη, Η μια ανακοινώθηκε πρόσφατα και υπογράφηκαν συμβόλαια που προβλέπου ότι το πρώτο στάδιο θα ολοκληρωθεί σε 10 μήνες και το τελικό 30 μήνες. Δηλαδή μέσα στην σχολική χρονιά 2024-2025 όλες οι εργασίες και επικοινωνίες του σχολείου θα είναι πλέον ηλεκτρονικές. Θα μπορεί κάποιος (γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές) με μια ηλεκτρονική συσκευή, ένα υπολογιστή ή τηλέφωνο να λαμβάνουν ενημερώσεις για διαγωνίσματα ή επιδόσεις, αλλά και για δραστηριότητες του σχολείου, επαφές με εκπαιδευτικούς.

Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούν να επικοινωνούν και οι Διευθύνσεις των Σχολείων σε πραγματικό χρόνο με εκπαιδευτικούς και μαθητές. Θα δημιουργηθεί ένα νέο περιβάλλον άμεσης επικοινωνίας και πληροφόρησης απαλλαγμένο από μέρος γραφειοκρατίας και διαδικαστικών. 

Ένα σχολείο που θα επικεντρωθεί στην εκπαίδευση, μάθηση, διαμόρφωση χαρακτήρων και προσωπικοτήτων.

Η δεύτερη αλλαγή είναι το Σχέδιο με το οποίο, αυτή τη στιγμή αξιολογούνται οι προσφορές ώστε ανάδοχος του Υπουργείου να μας εξοπλίσει την ερχόμενη χρονιά με 6600 ψηφιακές τάξεις διδασκαλίας.

- Είναι στα σκαριά και οι διαδικασίες για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. Που βρίσκεται το θέμα και ποιες οι σημαντικότερες αλλαγές;

Όπως ολοκληρώνεται φέτος η διαδικασία αξιολόγησης μαθητών, θα ισχύει για όλες τις τάξεις γυμνασίου από φέτος και παράλληλα βλέπουμε την συλλογική αξιολόγηση της δουλειάς που γίνεται στα σχολεία και των εκπαιδευτικών ατομικά.

- Θα υπάρχουν κάποιες κυρώσεις για ένα εκπαιδευτικό που κριθεί ότι δεν κάνει σωστά τη δουλειά του;

Οι κυρώσεις υπάρχουν και τώρα, αν υπάρξει παρατυπία. Αυτά ισχύουν πάγια το οποίο υποβάλλεται ως νομοθετική πρόταση και πρέπει να εγκριθεί και από την Βουλή. Για την δημοτική εκπαίδευση βρίσκεται ήδη σε νομοτεχνική επεξεργασία ενώ για την μέση εκπαίδευση, μέσα σε αυτό το μήνα, μόλις γίνει η νομική επεξεργασία θα κατατεθούν στην Βουλή. Είναι ένα κενό που πρέπει να συμπληρωθεί και θα επιτρέψει να βελτιωθούν περισσότερο οι διαδικασίες αξιοκρατίας για τους εκπαιδευτικούς.

Επίσης θα έχουμε και διαδικασίες επιμόρφωσης, καθώς θα προκύπτουν οι ανάγκες μιας αξιολόγησης. Στο Παιδαγωγικό ινστιτούτο συστηματοποιούμαι όλες τις επιμορφώσεις για να υπάρχουν κάποιες πάγιες διαδικασίες. Για παράδειγμα, για αυτούς που αναλαμβάνουν υπεύθυνοι τμήματος – είναι μερικές χιλιάδες- οι οποίοι είναι η πρώτη γραμμή στο σχολείο για αντιμετώπιση φαινομένων και προβατικής συμπεριφοράς, ακόμη και βίας, καθώς ακόμη έχουμε τέτοιες περιπτώσεις. Οι εκπαιδευτικοί στις μέρες μας έχουν επιφορτιστεί με πάρα πολλά καθήκοντα και πίεση. Χρειάζεται συχνά να παίξουν τον ψυχοκοινωνικό ρόλο διότι όλες οι παθογένειες της κοινωνίας φτάνουν δυστυχώς στο σχολείο.

- Θα θέλαμε κλείνοντας και ένα σχόλιο για το περιστατικό εκφοβισμού και βίαιης συμπεριφοράς που είδαμε προχθές σε σχολείο της Λεμεσού. Υπάρχει μηχανισμός για να εκλείψουν τέτοια περιστατικά από τα σχολεία μας;

Βεβαίως υπάρχουν μηχανισμοί οι οποίοι μάλιστα ενισχύονται διαρκώς. Για παράδειγμα ο υπεύθυνος τμήματος θα πρέπει να τυγχάνει ειδικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης για τη βία την παραβατικότητα, το bulling, τον εκφοβισμό και πως να αντιμετωπίζουν τέτοια θέματα. Έχουμε την υπηρεσία εκπαιδευτικής ψυχολογίας η οποία ενισχύεται αφού τώρα τον Οκτώβριο θα γίνουν 30 ακόμη προσλήψεις. Έχουμε επίσης την ομάδα άμεσης παρέμβασης με περισσότερους από 100 εξωτερικούς συνεργάτες που αναλαμβάνουν περιπτώσεις παιδιών για τα οποία υπάρχουν ζητήματα.

Μέσα από την λειτουργία πολυθεματικών ομάδων που εξετάζουν τα περιστατικά που σημειώνονται στα σχολεία. Συμβαίνουν περιστατικά και δεν είναι μόνο αυτά που βγαίνουν στην δημοσιότητα. Υπάρχουν ζητήματα. Όπως είπα η κοινωνία όλες τις παθογένειες τις στέλνει στο σχολείο. Αρκετά συχνά έχουμε περιστατικά. Δεν είναι περισσότερα από ότι άλλες χρονιές. Αυτό που μας απασχολεί είναι ότι μεταβάλλονται οι ηλικίες. Πράγματα που έκαναν κάποτε μεγαλύτερα παιδιά τα κάνουν τώρα σε μικρότερες ηλικίες. 

Έχουμε και γύρω στους 140 εκπαιδευτικούς της συμβουλευτικής μέσα σε όλα τα σχολεία. 

Μάλιστα με τον οργανισμό Hope For Children και την Επίτροπο Δικαιωμάτων του Παιδιού, δόθηκε ένα εύχρηστο βιβλιαράκι που θα πάει σε όλα τα παιδιά για τα δικαιώματα του παιδιού σύμφωνα με την σύμβαση του ΟΗΕ, ένα διαβατήριο δικαιωμάτων. Την ίδια ώρα πρέπει να έχουμε την ευαισθησία να μεταφέρουμε στις οικογένειες ένα διαβατήριο με υποχρεώσει των παιδιών.

Έχουμε καταντήσει στα σχολεία να έχουμε περιφράξεις, να διορίζουμε φύλακες. Τα σχολεία δεν πρέπει να γίνουν φυλακές ούτε αναμορφωτήρια. Θα πρέπει και η ευρύτερη κοινωνία να συνειδητοποιήσει ότι στις νεαρές ηλικίες χρειάζεται περισσότερη προσοχή.

-    Κατά καιρούς βγαίνουν στη δημοσιότητα περιπτώσεις παιδιών με κάποια προβλήματα που μένουν χωρίς συνοδούς στα σχολεία. Είναι τόσο δύσκολο το κράτος να φροντίσει αυτά τα παιδιά να έχουν ένα σύνοδο και να τον έχουν και έγκαιρα από την αρχή της χρονιάς;

Οι συνοδοί υπάρχουν πάντα. Το πιο σημαντικό στη Δημοτική εκπαίδευση, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τους ανθρώπους που δίνουν και την ψυχή τους στο επάγγελμα και στην απασχόληση του σχολικού βοηθού / συνοδού, είναι ότι μέσα στα σχολεία έχουμε 1068 εκπαιδευτικούς της ειδικής εκπαίδευσης και αυτοί είναι που παρέχουν την ειδική εκπαίδευση. Οι συνοδοί απλά πηγαίνουν μαζί με τα παιδιά μέσα στην τάξη.

Συνήθως γίνεται η συζήτηση για τους συνοδούς και χάνουμε το κυρίως θέμα. Οι 1068 που έχουμε σήμερα είναι διπλάσιοι από αυτούς που είχαμε 9 χρόνια πριν. Το 2013 είχαμε 579 οι οποίοι σε αυτοί την διακυβέρνηση αυξήθηκαν σε 1168. Πλαισιώνουμε καλύτερα τα παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης. 

Όμως επειδή ο αριθμός στην ειδική εκπαίδευση αυξάνεται συνεχώς, αναμένεται να φτάσει στις 12.000 περίπου.

Για να υπάρξει συνοδός πρέπει να υπάρξει απόφαση από τις Επαρχιακές Επιτροπές οι οποίες με αυτούς τους αριθμούς έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά δυσκίνητες. Χρειάζονται χρόνο.

Το Υπουργείο Παιδείας μπορεί κα θα καλύψει τα σχολεία με συνοδούς. Το θέμα είναι ότι μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες θα πρέπει οι γονείς να κάνουν υπομονή. Εμείς για να αλλάξουμε την κατάσταση, λήφθηκε ήδη απόφαση από του Υπουργικό και το είχαμε ανακοινώσει, θα δημιουργήσουμε ένα κέντρο αξιολόγησης της ειδικής εκπαίδευσης με επιστημονική συμμετοχή από διάφορες ειδικότητες που θα αποφασίζουν για όλα τα παιδιά που εντάσσονται στην ειδική εκπαίδευση και μεταξύ άλλων για τα παιδιά που χρήζουν συνοδείας. 

Θα επιταχυνθούν άρα οι διαδικασίες για να έχουμε έγκαιρα ότι χρειάζεται.

Δείτε την συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, Πρόδρομου Προδρόμου:

Home