Μαθήματα ανθρωπιάς: Εθελοντές διδάσκουν σε προσφυγόπουλα (Φωτος)

Μαθήματα ανθρωπιάς: Εθελοντές διδάσκουν σε προσφυγόπουλα (Φωτος)

Βρεθήκαμε ως εθελοντές στο Σχολείο της Κυριακής, στο Κέντρο Υποδοχής και Φιλοξενίας Αιτητών Ασύλου στην Κοφίνου

Μεταναστευτικό - προσφυγικό. Ένα από τα μεγαλύτερα σύγχρονα προβλήματα που απασχολεί έντονα όλη την Ευρώπη και όχι μόνο. Αποτέλεσμα  πολέμων, ανεργίας, βίας, λιμών και ακραίων γενικά καταστάσεων που βιώνουν οι πληθυσμοί αρκετών χωρών. Η Κύπρος λόγω της στρατηγικής της θέσης και ως το Νοτιοανατολικότερο όριο της Ευρωπαϊκής  Ένωσης δεν θα μπορούσε να μην έχει ανάμιξη. Ως αποτέλεσμα χιλιάδες άνθρωποι έχουν καταλήξει στην Κύπρο είτε για να σώσουν την ζωή τους , είτε για ένα καλύτερο αύριο.

Βρεθήκαμε ως εθελοντές στο Σχολείο της Κυριακής στο Κέντρο Υποδοχής και Φιλοξενίας Αιτητών Ασύλου στην Κοφίνου.

Το Σχολείο της Κυριακής αποτελεί μια πρωτοβουλία εθελοντών εκπαιδευτικών όπου τις Κυριακές, εθελοντές εκπαιδευτικοί και όχι μόνο, μετατρέπουν το Κέντρο Υποδοχής και Φιλοξενίας Αιτητών Ασύλου σε εστία μάθησης και ψυχαγωγίας για τα παιδιά που φιλοξενούνται εκεί.

Της Μύρια Γεωργίου

«Το να φιλοξενηθώ εκεί ως εθελόντρια, έκανε την καρδιά μου μετά από αρκετό καιρό να ξεχειλίσει από αγάπη. Τα παιδιά μας υποδέχτηκαν με αγκαλιές και χαμόγελα και ένιωσα πως το μόνο που ήθελαν από εμάς ήταν η συντροφιά μας. Στις παιδικές φατσούλες τους είδα την απόλυτη αγνότητα, ένιωσα πως ζούσαν την στιγμή, και μόνο αυτή, δεν σκεφτόντουσαν το μετά, ήθελαν να μας γνωρίσουν, να περάσουν καλά, και να μάθουν. Ήταν πρόθυμα να συνεργαστούν και να διδαχτούν με όσα προέβλεπε το μάθημα. Τα συναισθήματα μου εκείνη την ημέρα ήταν πρωτόγνωρα.»

1

1

Σε επικοινωνία μας με την Μαριάννα Παφίτη, εμπνεύστρια και πρωτεργάτρια του Σχολείου της Κυριακής, σε συνέντευξη της στην Offsite η ίδια μίλησε για την απόφαση της να δημιουργήσει το σχολείο της Κυριακής, για τις δραστηριότητες, τις δυσκολίες αλλά και για το πως το αντιμετώπισαν γονείς και παιδιά.

 «Συμβουλή μου προς τον κόσμο είναι να εκφέρει γνώμη μόνο όταν γνωρίσει και έρθει σε επαφή με τους ανθρώπους» - Το μήνυμα της προς τον κόσμο της Κύπρου.

Τι σας ώθησε να δημιουργήσετε το σχολείο;

Η εμπνεύστρια και η πρωτεργάτρια του Σχολείου της Κυριακής, Μαριάννα Παφίτη, ανέφερε ότι « η αφορμή για την δημιουργία του σχολείου, ήταν το περιστατικό με το Ζύγι όπου υπήρξαν αντιδράσεις για μετατροπή του στρατοπέδου του Ζυγίου σε κέντρο φιλοξενίας ασυνόδευτων παιδιών. Όπως πρόσθεσε η κα Παφίτη, είχε δημιουργηθεί τότε ένα κακό κλίμα στα social media πολύ έντονο, εριστικό. Το συγκεκριμένο περιστατικό με έκανε να σκεφτώ πως ως πολίτες πρέπει να αντιδρούμε όταν δεν συμφωνούμε και θέλουμε να έχουμε αντίλογο σε τέτοιες περιπτώσεις. »

«Πιστεύω ότι στο τόπο μας  είμαστε φιλόξενοι άνθρωποι. Ακόμη και σήμερα που η εποχή είναι καχύποπτη και δύσκολη, οι περισσότεροι συνεχίζουμε να είμαστε φιλόξενοι . Ποιό θα ήταν το αντίβαρο σε αυτή την στάση; Υπάρχουν δύο επιλογές. Είτε να αντιδράσεις με θετικό τρόπο είτε με  αρνητικό. 

3

Επειδή εγώ προσωπικά είμαι άνθρωπος που σε τέτοιες καταστάσεις αντιδρώ με θετικότητα και δημιουργικότητα, τότε αποφάσισα ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα σχολείο να είναι δίπλα σε αυτά παιδιά. Να προσπαθήσει να τα στηρίξει και να τα εντάξει κοινωνικά.  Όχι γιατί δεν γίνεται δουλειά στο δημόσιο σχολείο.  Συμπληρωματικά ήρθαμε εμείς.»

3

Πως δημιουργήθηκε το σχολείο

Υπήρξε επικοινωνία με τον διευθυντή του κέντρου φιλοξενίας αιτητών ασύλου τον κ.Αντρέα Βαρνάβα, ο οποίος  αποδέχτηκε το αίτημα μου γιατί πίστευε και εκείνος ότι υπάρχει η ανάγκη για κάτι τέτοιο.  Θέλω να επισημάνω πως εγώ στο παρελθόν είχα την εμπειρία να επισκεφτώ τέτοιους χώρους και ομάδες.  Αυτό βοήθησε να έχω στο μυαλό μου τις εικόνες και την ανάγκη και το έργο που επιτελούν οι εθελοντές σε αντίστοιχους οργανισμούς.

2

Η δράση του σχολείου, οι στόχοι και το όραμα

Η κα Παφίτη ανέφερε ότι, το όραμα είναι να γίνει Παγκύπριο. Να λειτουργήσει παράρτημα σε όλες τις πόλεις.   Επιπλέον στόχος είναι το πρόγραμμα ενηλίκων που θα ξεκινήσει σύντομα στο οποίο θα γίνεται η εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας με απώτερο σκοπό να δώσουμε στο τόπο μας το παράδειγμα πως δεν μπορεί να υπάρξει ενσωμάτωση χωρίς το εργαλείο της γλώσσας.

Οι δραστηριότητες για τα παιδιά

Το πρωινό πρόγραμμα της Κυριακής για τα παιδιά δεν ακολουθεί την Τυπική Εκπαίδευση.  Συγκεκριμένα Τυπική Εκπαίδευση ονομάζουμε την Εκπαίδευση των παιδιών στο σχολείο είτε δημόσιο είτε ιδιωτικό.

Εμείς ακολουθούμε την άτυπη Εκπαίδευση όπου δεν ακολουθούμε συγκεκριμένο εγχειρίδιο, βιβλίο ή αναλυτικό πρόγραμμα.   Στοχεύουμε τα παιδιά να ενισχυθούν γλωσσικά αλλά και να αναπτυχθούν οι κοινωνικές τους δεξιότητες.  Τα παιδιά αυτά όπως είδες και εσύ , είναι πολύ αδύναμα ως προσωπικότητες. Δεν έχουν ενισχυθεί  λόγω του περιβάλλοντος που διαμένουν όπου δεν υπάρχουν ερεθίσματα, είναι απομονωμένα κτλ. Θέλουνε πάρα πολύ να αναπτυχθούν οι κοινωνικές τους δεξιότητες, να γνωρίσουν τον πολιτισμό τον εγχώριο για να μπορέσουν να ενσωματωθούν.

3

Οι δυσκολίες

Επειδή είμαστε εθελοντές όλα τα οικονομικά  έξοδα που προκύπτουν καλύπτονται  από εμάς και από ευγενείς προσφορές υλικών από ανθρώπους που μπορεί και να μην έρχονται να διδάξουν. Για παράδειγμα προχθές με πήρε μια κοπέλα για να μας προσφέρει μια κούτα με παστέλ για τα παιδιά.  Βρίσκουμε υλικό με την βοήθεια συνανθρώπων μας και αγοράζουμε και εμείς βέβαια. 

Πως αντιμετωπίζουν το σχολείο τα παιδιά και οι γονείς τους ;

Οι γονείς τους είναι απόλυτα δεκτικοί στο σχολείο, το θέλουν και το επιζητούν. Αντιλαμβάνονται ότι δεν υπάρχει κανένα κίνητρο πίσω από το σχολείο πάρα μόνο αγάπη για τα παιδιά τους.  Αρχικά όταν δημιουργήσαμε το κυριακάτικο σχολείο οι γονείς ήταν καχύποπτοι και απορούσαν τι έχουμε να κερδίσουμε. Όταν κατάλαβαν πως δεν έχουμε κάποιο κίνητρο αγκάλιασαν με αγάπη το σχολείο  μας και μας εμπιστεύονται.

Τα παιδιά αισθάνονται ότι στο σχολείο παίρνουν αγάπη, πρόσβαση στη δημιουργικότητα, θέλουν πάρα πολύ να μάθουν την ελληνική γλώσσα.  Αυτά που γνωρίζουν την γλώσσα μας θέλουν να την βελτιώσουν.  Πιστεύω ότι τα παιδάκια είναι πολύ πρόθυμα να συνεχίσουν να έρχονται στο σχολείο. Αυτό εμένα με κάνει πολύ περήφανη γιατί αποδεικνύει ότι η αρχική μου ιδέα ήταν γόνιμη.

3

 Από ποιες χώρες είναι τα παιδιά;

Αρχικά ξεκινήσαμε με παιδιά από την Συρία και τα έχουμε μέχρι σήμερα.  Επιπλέον έχουμε παιδιά από το Κουρδιστάν ή από άλλες χώρες που φιλοξενούν Κούρδους όπως είναι η Τουρκία. Τον τελευταίο χρόνο αλλάζουν οι χώρες προέλευσης. Έχουμε παιδιά και από Αφρική.  Όπως φαίνεται με τον καιρό πληθαίνουν τα παιδιά σιγά σιγά. 

Εμάς ως σχολείο δεν μας ενδιαφέρει η χώρα προέλευσης των παιδιών γιατί τα παιδιά είναι παιδιά ανεξαιρέτως από που προέρχονται.

3

Το μήνυμα της κ. Παφίτη προς το κοινό

Αισθάνομαι καμιά φορά πως αν δεν ερχόμαστε σε επαφή με τους ανθρώπους που πιάνουμε στο στόμα μας, μπορούμε πολύ εύκολα να εκφέρουμε γνώμη, να τους στιγματίζουμε, να τους απαξιώνουμε, να τους καταδικάζουμε.

 Εγώ μέσα από την εμπειρία μου στο σχολείο δεν έχω κακή αντίληψη για αυτούς τους ανθρώπους.

Αντίθετα μας έδωσαν πολύ αγάπη και μας δείχνουν με χίλιους τρόπους την ευγνωμοσύνη τους.

Πιστεύω ακράδαντα πως αν είχαμε μηχανισμό υποστήριξης και ένταξης των ανθρώπων αυτών, σε περίπτωση που τους δοθεί η άδεια παραμονής, θα μπορούσαν να προσφέρουν πάρα πολλά στον τόπο αυτό.  Δεν χρειάζεται να κρίνουμε ομάδες ανθρώπων, είναι πολύ άδικο γιατί υπάρχουν ανάμεσα τους εξαιρετικοί άνθρωποι και άνθρωποι που είναι λιγότερο πρόθυμοι να ενταχθούν.

Αλλά αυτό αφορά όλες τις πληθυσμιακές ομάδες ακόμη και εμάς.  

Συμπέρασμα που θέλω να περάσω στο κόσμο είναι να εκφέρει γνώμη μόνο όταν γνωρίσει και έρθει σε επαφή με τους ανθρώπους .

Το θέμα κατά την γνώμη μου είναι αυτοί άνθρωποι να αγαπούν και να προσφέρουν στην Πατρίδα αυτή που ζουν χωρίς εννοείται  να υπάρχει μέτρο σύγκρισης  με την δική τους πατρίδα.  Δυστυχώς κάποιοι δεν έχουν Πατρίδα για να πάνε. 

Κλείνοντας θέλω να υπενθυμίσω πως και εμείς  υπήρξαμε άνθρωποι χωρίς πατρίδα το 1974 ,όπου η μισή Κύπρος έχασε την πατρίδα της οπότε λίγο με ανοικτά μυαλά, ανοικτή καρδιά, προθυμία, να έχουμε κριτική σκέψη, να μην επηρεαζόμαστε από την τάσεις των social media και να δίνουμε ευκαιρίες στους συνανθρώπους μας.

6

Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν στο Σχολείο της Κυριακής; - Γίνε εθελοντής

ΌΛΟΙ! Αν αγαπάς τα παιδιά και τον εθελοντισμό, είσαι αυτό που ψάχνουμε! Το Σχολείο σε χρειάζεται!

Έλα μαζί μας για να στηρίξουμε τον αγώνα τους για ένα καλύτερο αύριο, για αποδοχή, για αξιοπρέπεια, για σεβασμό. Ονειρευόμαστε έναν κόσμο πιο ελεύθερο και δίκαιο, πιο ανθρώπινο και αλληλέγγυο! Η σελίδα του σχολείου στο Facebook ΕΔΩ

Home