Ναρκωτικά και παραβατικότητα στα σχολεία – Ποιος ο ρόλος της ΟΑΠ
Ανησυχία προκαλούν τα τελευταία περιστατικά παραβατικότητας μαθητών που αφορούν διακίνηση ναρκωτικών ουσιών και διάρρηξη σχολείου που έρχονται να προστεθούν σε μία σειρά από καταγγελίες ακραίων συμπεριφορών από μαθητές.
Στην προσπάθεια της η Offsite να ερευνήσει με ποιο τρόπο αντιμετωπίζονται τέτοιου είδους περιστατικά από τις αρμόδιες αρχές, ανακαλύψαμε την ύπαρξη της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ).
Η ΟΑΠ παρέχει άμεση συνεργασία και στήριξη στα σχολεία, για τη διαχείριση φαινομένων ακραίας παραβατικότητας.
Η Ομάδα αποτελείται από ειδικούς, οι οποίοι έχουν αποσπαστεί από άλλες υπηρεσίες ή τμήματα του ΥΠΠ. Συγκεκριμένα από: την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, την Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, τη Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση και τη Δημοτική Εκπαίδευση.
Σκοπός ΟΑΠ
Σκοπός της ΟΑΠ είναι η αντιμετώπιση και η καταστολή έξαρσης ακραίων παραβατικών συμπεριφορών στο χώρο της σχολικής μονάδας. Η ΟΑΠ παρεμβαίνει έπειτα από γραπτό αίτημα του σχολείου και εργάζεται για την ενίσχυση της σχολικής μονάδας, στην ανάπτυξη, προώθηση και υλοποίηση συγκεκριμένου Σχεδίου Δράσης.
Η ΟΑΠ καλείται να παρέμβει σε προβλήματα υψηλού κινδύνου και παραβατικότητας, όπως βανδαλισμοί, βιαιοπραγίες, επιθετικότητα, σοβαρή άρνηση συμμόρφωσης στους κανονισμούς και υποδείξεις του σχολείου, συγκρούσεις, ομαδοποίηση και συμπλοκές με ή χωρίς τη χρήση αιχμηρών αντικειμένων.
Δράση
Η ΟΑΠ και το σχολείο συντάσσουν Σχέδιο Δράσης για την αντιμετώπιση του προβλήματος που παρουσιάζει ο μαθητής. Το Σχέδιο Δράσης περιλαμβάνει περιγραφή του προβλήματος, στόχους, ενέργειες, χρονοδιάγραμμα και δεσμεύσεις υλοποίησής του. Επιπλέον, σε αυτό περιλαμβάνονται οι υπευθυνότητες του κάθε εμπλεκόμενου μέρους.
Η ΟΑΠ εξασφαλίζει επιπρόσθετες υπηρεσίες, οι οποίες είναι αναγκαίες, και αναπτύσσει παρεμβατικά προγράμματα, καθώς και στηρίζει το προσωπικό στην υλοποίησή τους και παρέχει εκπαιδεύσεις επιτόπια.
Όπου κρίνεται αναγκαίο η ΟΑΠ εισηγείται προς τη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείο Παιδείας την έγκριση χρηματοδότησης δράσεων του σχολείου οι οποίες συμβάλλουν δραστικά στη μείωση της παραβατικότητας. Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας/παρέμβασης, η ΟΑΠ παρακολουθεί, στηρίζει και αξιολογεί την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης από το σχολείο.
Χρήση ναρκωτικών από μαθητές
Σε περίπτωση που μαθητής εντοπιστεί πως είναι χρήστης εξαρτησιογώνων ουσιών τότε το σχολείο πρέπει να ακολουθήσει το σχετικό πρωτόκολλο.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον Πρόεδρο της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου, Χρύσανθο Γεωργίου, μας ανέφερε πως σύμφωνα με το πρωτόκολλο ο μαθητής θα πρέπει να παραπεμφθεί για απεξάρτηση στα θεραπευτικά κέντρα τα οποία είναι διαθέσιμα.
Συγκεκριμένα τα θεραπευτικά κέντρα είναι το Κέντρο Συµβουλευτικής Εφήβων και Οικογένειας «Περσέας» στην Λευκωσία, το Κέντρο Πρόληψης και Συµβουλευτικής Εφήβων και Οικογένειας «Προµηθέας» στην Λεµεσό, το Κέντρο «Αχιλλέα» Ελεύθερη Αμμόχωστο, και το Κέντρο «Τόλμη» στην Πάφο.
Το πρωτόκολλο καθορίζει επίσης πως ο Σύµβουλος καθηγητής είναι το αρµόδιο άτοµο για την υλοποίηση της διαδικασίας παραποµπής.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργίου, το πρωτόκολλο την δεδομένη στιγμή βρίσκεται σε διαδικασία βελτίωσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και τις Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας, και αναμένεται να επικαιροποιηθεί σύντομα.
Δείτε το σχετικό πρωτόκολλο πιο κάτω.