Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Tο νέο hot spot στην Λευκωσία θα είναι εμπορικό, πράσινο & έξυπνο

Offsite Team
- 17.10.2022

Tο νέο hot spot στην Λευκωσία θα είναι εμπορικό, πράσινο & έξυπνο

Ο Δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης στην εκπομπή Offsite On Air για τα έργα που προωθούνται στην πρωτεύουσα

ΓΡΑΦΕΙ Η  ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Σε εξωτερικό εμπορικό κέντρο αναβαθμίζεται το τρίγωνο Μακαρίου - Στασικράτους - Ευαγόρου με στόχο την ανάδειξη της περιοχής ως προορισμός, ώστε να μπορέσει να ανταγωνιστεί την περιφερειακή εμπορικότητα, με σεβασμό στο περιβάλλον, επεσήμανε ανάμεσα σε άλλα ο Δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης στην εκπομπή Offsite On Air. 

Κατά την παρέμβαση του ο Δήμαρχος Λευκωσίας, αναφέρθηκε στις κυκλοφοριακές αλλαγές που θα τεθούν σε εφαρμογή για την Λεωφόρο Μακαρίου από τις 20 Οκτωβρίου, όπως το κλείσιμο της λωρίδας σε οδηγούς με εξαίρεση τα λεωφορεία, τα ταξί, τους προμηθευτές για συγκεκριμένες ώρες και εξουσιοδοτημένα αυτοκίνητα.

«Είναι μια προσπάθεια για αναζωογόνηση του μικρού αστικού μας κέντρου. Θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό ότι προσπαθήσαμε με πάρα πολλές επενδύσεις να διαμορφώσουμε ένα νέο περιβάλλον τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά», σημείωσε.

Αναφορά έκανε και σε κάποια από τα μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη στην Λευκωσία, όπως η αναβάθμιση του ΓΣΠ, η αναβάθμιση του Κολυμβητηρίου και η ανάπλαση της Τρικούπη.

Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη του κ. Γιωρκάτζη: 

-Τις προηγούμενες μέρες συμμετείχατε στο Bloomberg Mayors Innovation Studio που διοργανώθηκε στο Άμστερνταμ. Συμμετείχαν πάνω από 50 δήμαρχοι από όλο τον κόσμο, είχατε διάφορες επαφές. Ποια τα θέματα συζήτησης σε αυτή τη διοργάνωση κ. Γιωρκάτζη και τι μηνύματα προέκυψαν.

Ήταν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επίσκεψη – συνέδριο. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω προσωπικά τον ίδιο τον κ. Bloomberg, ένας εξαιρετικά σπουδαίος και πετυχημένος άνθρωπος ο οποίος νοιάζεται για την τοπική αυτοδιοίκηση ο οποίος μετά και από την δική του θητεία  ως Δήμαρχος της Νέας Υόρκης και της μεγάλης του οικονομικής επιτυχίας, μπορεί πλέον να συνδράμει με αυτό τον τρόπο στην επιμόρφωση Δημάρχων άλλων πόλεων. Είχα την ευκαιρία και γνώρισα την Δήμαρχο της Ουάσιγκτον και ανταλλάξαμε απόψεις για διάφορα θέματα.

Το συνέδριο, κυρίως, μπορεί να μας βοηθήσει στα θέματα βιώσιμης κινητικότητας, όλα τα θέματα περιστρέφονται γύρω από το περιβάλλον και πως εμείς ως δήμαρχοι και πολίτες του κόσμου έχουν πλέον ευθύνη και πρέπει να συνδράμουν στην καλυτέρευση του περιβάλλοντος και την προστασία του πλανήτη. Κάτι που οι πλείστοι, πιο νέοι από εμάς το θεωρούν ως το πιο σημαντικό πρόβλημα που θα έχουν να αντιμετωπίσουν.

-Σε σχέση με την καινοτομία και όσα γίνονται για μια έξυπνη Λευκωσία;

Ίσως ο τίτλος έξυπνη πόλη – μπορεί να μην είναι ο καταλληλότερος. Οι περισσότεροι – εμείς και στο εξωτερικό - αναφέρονται στον όρο smart cities, smart systems. Τι είναι αυτός ο σχεδιασμός. Είναι πολυδιάστατος και αφορά την τοποθέτηση αισθητήρων οι οποίοι λαμβάνουν πληροφορίες για πολλά θέματα. Για παράδειγμα την ποιότητα του αέρα, κυκλοφοριακή κίνηση, στάθμευση, κατά πόσο είναι γεμάτοι οι κάδοι σκυβάλων. Ακολούθως με λύση προγραμμάτων, applications στα τηλέφωνα, μπορεί ο Δημότης να πληροφορείται άμεσα όπως και οι υπηρεσίες του εκάστου Δήμου για να μπορούν να ανταποκρίνονται. Αυτό εννοούμαι όταν μιλά με για έξυπνη πόλη. Ο Δήμος Λευκωσίας έχει προχωρήσει και έχει επενδύσει σε μικρής κλίμακας αλλά σε πάρα πολλές διαφορετικές παραμέτρους συλλογής στοιχείων, είτε αφορά σκύβαλα, χώρους, στάθμευση και άλλα πολλά.

Όταν αυτό επεκταθεί στον βαθμό που πρέπει θα μπορεί η Υπηρεσία του Δήμου να ανταποκριθεί πιο γρήγορα σε προβλήματα και μπορεί και ο πολίτης να ενημερώνεται καλύτερα. Κατ’ επέκταση και ο Δήμος θα μπορεί να επικοινωνεί καλύτερα με τους δημότες  και πιο αποτελεσματικά.

- Να πάμε τώρα στη Λεωφόρο Μακαρίου και γενικότερα το Εμπορικό Τρίγωνο Μακαρίου - Στασικράτους - Ευαγόρου. Από την ερχόμενη Πέμπτη 20 Οκτωβρίου έχουμε πολύ σημαντικές αλλαγές στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή αφού ουσιαστικά κλείνει η πρόσβαση για οχήματα. Θα θέλαμε να μας πείτε τι ακριβώς θα γίνει, τι θα επιτρέπεται τι θα απαγορεύεται, τι πρέπει να ξέρουμε.

Θα επιτρέπονται τα λεωφορεία, τα ταξί οι προμηθευτές για ένα συγκεκριμένο χρόνο /ωράριο και εξουσιοδοτημένα αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει αυτοκίνητα ιδιοκτητών ή εργαζομένων στην οδό τους οποίους η πρόσβαση σε χώρους στάθμευσης είναι στην Λεωφόρο Μακαρίου. Αυτό αρχίζει στις 20 Οκτωβρίου.

- Πώς θα ελέγχονται δηλαδή όσοι εξαιρούνται και θα δικαιούνται να εισέρχονται με τα οχήματα τους;

Πρώτα να πούμε ότι θα υπάρχει μια εξάμηνη μεταβατική περίοδος για να συνηθίσουμε αυτή την μεγάλη αλλαγή. Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι μεγάλη αλλαγή, αλλάζουν συνήθειες δεκαετιών και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε όλοι υπομονετικοί. Καταρχήν ο έλεγχος όπως γίνεται ανά το Παγκύπριο θα πέσει τους ώμους της Αστυνομίας για να ελέγχει κατά πόσο οι λεωφορειολωρίδες θα χρησιμοποιούνται από λεωφορεία και όχι από αυτοκίνητα. ΜΕ την πάροδο του χρόνου ευελπιστούμε ότι θα λειτουργήσει –δεν είναι σε θέση να λειτουργήσει τώρα γιατί δεν υπάρχει το νομικό πλαίσιο, ένα αυτόματο σύστημα φωτοεπισήμανσης που θα ελέγχει τα εξουσιοδοτημένα οχήματα. Γιατί προχωρήσαμε με μια ριζοσπαστική, ρηξικέλευθη πρόταση και λύση; Όπως ανέφερα και πριν και στο Συνέδριο στο Άμστερνταμ, όλες οι τοπικές αρχές, όλος ο κόσμος και οι κυβερνήσεις έχουν ως προτεραιότητα τους την προστασία του πλανήτη και του περιβάλλοντος. Γιατί πρώτον το χρειάζεται στην πράξη – την προστασία και κυρίως –πιστεύω ότι θεωρείται ως το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό και επείγον πρόβλημα που αντιμετωπίζει η νέα γενιά. Στην Κύπρο, ως πρωτεύουσα θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό και σημειολογικά   να υπάρξει μια δραστική αλλαγή που να καταδεικνύει ότι και η Κύπρος μέσω της πρωτεύουσας της και αυτής της μικρής λεωφόρου, γιατί μιλάμε για λιγότερο από 1 χιλιόμετρο, κλείνει από την διαμπερή κίνηση αυτοκινήτων.

Ταυτόχρονα είναι μια προσπάθεια για αναζωογόνηση του μικρού αστικού μας κέντρου. Θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό ότι προσπαθήσαμε με πάρα πολλές επενδύσεις να διαμορφώσουμε ένα νέο περιβάλλον τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά. Αισθητικά εννοώ ότι έχουν φυτευτεί πάρα πολλά δένδρα σε δεντροστοιχίες οι οποίες σε λίγα χρόνια θα προσφέρουν σκια για να μπορούμε να περπατούμε ακόμα και σε ώρες του καλοκαιριού. Έχουμε δημιουργήσει μικρές πλατείες για να αυξηθούν οι χώροι συνάθροισης. Έχουμε ένα μικρό αριθμό τοποθετήσει ένα μικρό αριθμό σιντριβανιών και λειτουργικά έχουμε προχωρήσει με την δια πλάτυνση πεζοδρομίων και πλέον είναι ισοεπίπεδα. Δεν είναι πλέον όπως παλαιότερα που μεταξύ των ιδιωτικών και δημοσίων πεζοδρομίων υπήρχε υψομετρική διαφορά ή ακόμη και μεταξύ ιδιοκτησιών. 

Τώρα είναι όλα ισοεπίπεδα για να μπορεί οποιοσδήποτε δημότης μας με οποίο βαθμό κινητικών δυσκολιών να κινείται με ευκολία. Άρα αυξάνουμε την προσβασιμότητα, την ελκυστικότητα. Μειώνουμε τον θόρυβο – γιατί μειώνεται η η κυκλοφοριακή κίνηση, μειώνεται η ρύπανση, άρα δημιουργούμε ένα περιβάλλον που να προσομοιάζει σε ένα εξωτερικό εμπορικό κέντρο για να μπορέσουμε να ανταγωνιστούμε την περιφερειακή εμπορική εμπορικότητα και να μετατραπεί ως προορισμός όχι απλά η χρήση της Μακαρίου για διαμπερείς κινήσεις. 

- Οι καταστηματάρχες της περιοχής τι λένε, τι εκτιμούν, τι περιμένουν με τις σημαντικές αλλαγές που έρχονται;

Όλοι αγαπάμε την Λευκωσία και  όλες οι απόψεις είναι σεβαστές. Ένα επιχείρημα φίλων καταστηματαρχών είναι ότι θεωρούν ότι αν δεν χρησιμοποιείται η οδός για ιδιωτικά οχήματα μειώνεται και η εμπορικότητα της οδού. Σε αυτό απαντάμε και θέλουμε να θυμηθούμε ότι η Λεωφόρος Μακαρίου ήταν τρεις λωρίδες οι οποίες ήταν συνεχώς γεμάτες από αυτοκίνητα και την ίδια περίοδο άδειαζε το ένα κατάστημα μετά το άλλο. Διότι τελικά δεν είναι τα αυτοκίνητα που ψωνίζουν αλλά ο κόσμος. Στην ίδια την λεωφόρο Μακαρίου δεν υπήρχε ποτέ επί της οδού χώρος στάθμευσης αλλά σε παρόδους της, όπως και παραμένει να είναι. Άρα η αγοραστική συνήθεια δεν αλλάζει, αλλά ο τρόπος που έχουμε υπόψιν να κατευθυνθούμε στο κατάστημα.

- Θα βρίσκουν εύκολα χώρους στάθμευσης οι πολίτες για να έχουν εύκολη πρόσβαση στο εμπορικό τρίγωνο;

Θα πρέπει να κατευθυνθούμε κατευθείαν στο χώρο στάθμευσης πίσω από την Λεωφόρο Μακαρίου στις παρόδους και όχι μέσω της Λεωφόρου.

-Tι γίνεται με άλλα έργα που τρέχουν στη Λευκωσία;

Συνεχώς φτιάχνουμε δρόμους στις γειτονιές, δημιουργούμε πεζοδρόμια και τοποθετούμε αγωγούς όμβριων σε όλες τις γειτονιές της Λευκωσίας. Για να αντιληφθείτε, τα τελευταία 10 χρόνια έχουν αναβαθμιστεί πέραν των 260 οδών σε γειτονιές. 

Ανάμεσα στα μεγάλα έργα είναι η ολοκλήρωση του χώρου στάθμευσης και του πάρκου στον χώρο του παλιού ΓΣΠ που πιστεύω θα συνδράμει και στην εμπορικότητα της Λεωφόρου Μακαρίου διότι θα μπορεί να προσελκύει και οικογένειες και παιδιά ως χώρος πρασίνου. Θα υπάρχει ο χώρος στάθμευσης και θα μπορούν με τα πόδια να περπατούν μέχρι την Στασικράτους και την Μακαρίου.

Γι’ αυτό η αναβάθμιση του ΓΣΠ είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Ταυτόχρονα άρχισε και θα ολοκληρωθεί σε 1-1,5 χώρο η αναβάθμιση του κολυμβητηρίου Λευκωσίας. Μιλάμε για τεράστιας σημασίας έργο με πόρους από τον Κυπριακό Αθλητισμό και τους ευχαριστούμε για την εξαιρετική συνεργασία με στόχο να δημιουργηθούν περισσότερες διαδρομές για τους αθλητές μας, τους κολυμβητές μας κα ιγια τα διάφορα σωματεία.

Νοέμβριο θα αρχίσει η ανάπλαση ολόκληρης της οδού Τρικούπη. Της εισόδου από το ΌΧΙ μέχρι τέλος όπου θα προχωρήσουμε σε εξωραϊσμό όλων των προσόψεων σκι της ίδιας της οδού και πιστεύω ότι σε 2 χρόνια η είσοδος αυτή της Λευκωσίας θα είναι πραγματικά πανέμορφη

Δείτε την συνέντευξη του κ. Γιωρκάτζη: 

Home