Ο ρόλος της Ειδικής Αγωγής στη ζωή των παιδιών με αναπηρία

Ο ρόλος της Ειδικής Αγωγής στη ζωή των παιδιών με αναπηρία

Πως επηρεάστηκαν τα παιδιά από την πανδημία / Ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού

Της Μύριας Γεωργίου

Η Ειδική Αγωγή είναι μια σημαντική επιστήμη που συνεισφέρει στην ανάπτυξη της παιδείας σε κάθε χώρα. Τα τελευταία χρόνια επιτελεί σπουδαίο έργο αφού συμβάλλει αποτελεσματικά στην ένταξη των παιδιών με αναπηρία στο οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό τους περιβάλλον.

Πρώτιστος στόχος της ειδικής αγωγής είναι να βάλει  τέλος  στην περιθωριοποίηση και απομόνωση των παιδιών με αναπηρία, αφού ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην βελτίωση του μαθησιακού επιπέδου των παιδιών.

Σε επικοινωνία μας με την Ειδική Παιδαγωγό, Κωνσταντίνα Κάζη, η ίδια μίλησε στην Offsite για το πως επηρεάστηκαν τα παιδιά με αναπηρία από την πανδημία του κορωνοϊού στην Κύπρο , με το κλείσιμο των σχολείων στην περίοδο της καραντίνας, για το εάν είναι δύσκολο για τα παιδιά να ενταχθούν στην κοινωνία, πως αντιμετωπίζονται στο σχολείο από τα άλλα παιδιά, αλλά και για το έργο του ειδικού παιδαγωγού, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και για το ποιες είναι οι διαφορές της ειδικής εκπαίδευσης με την τυπική διδασκαλία. 

6

Το έργο του Ειδικού παιδαγωγού 

Όπως ανέφερε στην Offsite η Ειδική Παιδαγωγός, Κωνσταντίνα Κάζη, ο Ειδικός Παιδαγωγός είναι ο «διαμεσολαβητής» ανάμεσα στο παιδί και τη μάθηση του, ανάμεσα στους γονείς και τις προσδοκίες τους απέναντι στο σχολικό σύστημα και τους φορείς αυτού, ανάμεσα στο παιδί και την ίδια του την οικογένεια. Ο ρόλος του είναι παιδαγωγικός, συμβουλευτικός και υποστηρικτικός. Διδάσκοντας του στρατηγικές μάθησης και χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας.

Πως επηρέασε τα παιδιά η πανδημία

Όπως για όλους μας έτσι και για τα παιδιά με αναπηρία ήταν πολύ δύσκολο , ζήσαμε και ζούμε όλοι κάτι πρωτόγνωρο και άγνωστο. Είναι δύσκολο να προσαρμοστούμε σε όλα αυτά τα πρωτόκολλα , πόσο μάλλον τα παιδιά με αναπηρία . 

Όπως σημείωσε η κα Κάζη, για τους μαθητές μας ήταν αρκετά πιο δύσκολο, επειδή ακολουθούσαν την δική τους ρουτίνα με τα θεραπευτικά προγράμματα τους καθημερινά και ξαφνικά έπρεπε να διακοπούν. Από την μια μέρα στη άλλη κάποιος ανεπιθύμητος ιός «παραβίασε» αν μου επιτρέπετε να χρησιμοποιήσω αυτή την λέξη, την  ζωή τους , την ζωή μας. Μην ξεχνάμε ότι τα περισσότερα από τα παιδιά μας δεν πήγαν καθόλου σχολείο μέχρι τις 14 Σεπτεμβρίου που ήταν η πρώτη και πολυ δύσκολη μας μέρα. 

Τώρα, περνάμε στο στάδιο της επανένταξης της ρουτίνας , των εκπαιδευτικών αναγκών και των διαπροσωπικών σχέσεων με τους υπόλοιπους συμμαθητές, μιας και όλα αυτά είχαν παραγκωνιστεί λόγω του κορονοϊού, οπόταν αντιλαμβάνεσαι ότι θα είναι μακρύς ο δρόμος, μακρύς όχι μόνο για τους μαθητές με αναπηρίες αλλά για όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές.

6

 

Έχουν αυξηθεί οι μαθησιακές δυσκολίες σε παιδιά λόγω καραντίνας με το κλείσιμο των σχολείων;

Δεν μπορώ να πω πως έχουν αυξηθεί οι δυσκολίες των μαθητών μας. Ο κάθε Ειδικός Παιδαγωγός θέτει στόχους για τους μαθητές του ξεχωριστά, η διακοπή των εκπαιδευτικών και θεραπευτικών προγραμμάτων αποτέλεσε τροχοπέδη για την υλοποίηση τους και κατ’ επέκταση την εξέλιξη  των μαθητών στο κομμάτι της εκπαίδευσης και έτσι δεν υπήρξαν βήματα ανέλιξης στον ακαδημαϊκό τομέα, χωρίς  αυτό να σημαίνει αύξηση των μαθησιακών δυσκολιών.  

Μπορώ όμως να πω ότι υπάρχει αύξηση συμπεριφορικών θεμάτων που αυτό θα έχει αντίκτυπο στο ακαδημαϊκό κομμάτι.

8

Οι διαφορές της ειδικής αγωγής με την τυπική διδασκαλία

Ο Ειδικός Παιδαγωγός σε αρκετές περιπτώσεις, δεν ακολουθεί το ρυθμό και τις απαιτήσεις  του Αναλυτικού Προγράμματος όπως ισχύει στη γενική τάξη για όλους τους μαθητές, αλλά υιοθετεί μερικά στοιχεία από αυτό οποτεδήποτε κριθούν απαραίτητα. 

Το εξατομικευμένο πρόγραμμα που σχεδιάζεται για παράδειγμα μέσα σε ένα Τμήμα Ένταξης, σίγουρα θα λάβει υπόψη τις απαιτήσεις του Αναλυτικού Προγράμματος για την τάξη που βρίσκεται το παιδί αλλά δε θα προσπαθήσει να κάνει το παιδί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις αυτές. Ιδιαίτερα, όταν οι δυνατότητες του ίδιου του παιδιού και οι ανάγκες του απέχουν κατά πολύ από αυτές τις απαιτήσεις.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός οφείλει να κρίνει και να αξιολογεί κατά περίπτωση και όχι κατά κάποιο γενικό κανόνα και ανάλογα να προσαρμόζει και να αναδιαμορφώνει τους στόχους του. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη διαφορά με τον δάσκαλο της γενικής τάξης που και αυτός με την σειρά του εκτελεί δύσκολο έργο.

0

Είναι εύκολο τα παιδιά με αναπηρία να ενταχθούν στην κοινωνία;

«Ερώτηση με μεγάλη βαρύτητα. Τίποτα δεν θα ήταν δύσκολο αν ο κάθε ένας από εμάς ενημέρωνε τα παιδιά του για το διαφορετικό. Πρέπει να μεταλαμπαδεύσουμε τα παιδιά μας για την ομορφιά του διαφορετικού, γιατί όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά όλοι ίσοι, ίσα δικαιώματα στο παιχνίδι , στην αγάπη, στο χαμόγελο και στην αγκαλιά. Ας αγκαλιάσουμε όλοι τον κόσμο ΜΑΣ , ναι,  τον κόσμο ΜΑΣ γιατί συνυπάρχουμε και ζούμε μαζί σε ένα κόσμο που φτιάχτηκε για όλους.»

Πως αντιμετωπίζονται τα παιδιά με αναπηρία από τα τυπικής ανάπτυξης παιδιά στο σχολείο ;

Οι αντιδράσεις ποικίλουν, κάποια παιδιά αγκαλιάζουν τα παιδιά μας με πολύ αγάπη και στοργή. Παίζουν διασκεδάζουν , τρώνε μαζί τους , ωστόσο  υπάρχει και μια μικρή ομάδα μαθητών που φοβούνται να γνωρίσουν το «άγνωστο».

7

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ειδικοί παιδαγωγοί

Το έργο μας είναι πολύ δύσκολο, μιας και αντιμετωπίζουμε πολλές δυσκολίες καθημερινά, δυσκολίες που έχουν να κάνουν με την ένταξη των μαθητών με αναπηρία στο σύνολο, δυσκολίες που έχουν να κάνουν με το διαγνωστικό κομμάτι και την παρέμβαση.  

Πιο αναλυτικά ο Ειδικός Παιδαγωγός  λαμβάνει υπόψη όλα τα στοιχεία της διάγνωσης, ποιες ειδικότητες αξιολόγησαν το παιδί και χρησιμοποιεί και ο ίδιος διάφορα μέσα έτσι ώστε να αξιολογήσει το προφίλ του παιδιού. Έπειτα, σχεδιάζει το εξατομικευμένο πρόγραμμα, θέτοντας γενικούς και ειδικούς στόχους που πρέπει να υλοποιήσει σε συνεργασία με το παιδί.

Ανάλογα με τις ειδικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί, οι στόχοι μπορεί να αφορούν στην ανάγνωση, στη γραφή ή σε ένα συνδυασμό και των δύο. Επίσης, οι στόχοι μπορεί να επικεντρώνονται σε άλλους τομείς, όπως τα μαθηματικά, η απομνημόνευση, η βελτίωση της συγκέντρωσης της προσοχής, η λεκτική ή μη-λεκτική επικοινωνία (εναλλακτικοί τρόποι προσέγγισης), η αυτο-εξυπηρέτηση. 

Επίσης, δίνεται μεγάλη έμφαση στις κοινωνικές συνδιαλλαγές του παιδιού με το οικείο περιβάλλον του (οικογένεια, σχολείο) και σε δεύτερο στάδιο και  με το ευρύτερο κοινωνικόπλαίσιο. Ξεκινά η εξατομικευμένη παρέμβαση προς το παιδί, δηλαδή η εφαρμογή των στόχων που έχουν τεθεί. Προτεραιότητα του Ειδικού Παιδαγωγού είναι να βελτιώσει οποιαδήποτε δεξιότητα  που θα αυξήσει την ποιότητα της καθημερινής διαβίωσης του ατόμου.

10

«Όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά όλοι ίσοι, ίσα δικαιώματα στο παιχνίδι, στην αγάπη, στο χαμόγελο και στην αγκαλιά».

 

Home