Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

ΟΑΥ: Μέσω κουλτούρας από κόσμο και παρόχους η επιτυχία του ΓεΣΥ

Offsite Team
- 20.06.2019

ΟΑΥ: Μέσω κουλτούρας από κόσμο και παρόχους η επιτυχία του ΓεΣΥ

Thumbnail
Kατά τις πρώτες τρεις εβδομάδες εφαρμογής του συστήματος παρατηρήθηκε υπερβολική επισκεψιμότητα

Πρέπει να υπάρξει κουλτούρα από πλευράς του κόσμου και τους παρόχους για να πετύχει το Γενικό Σχέδιο Υγείας (ΓεΣΥ), δήλωσε στο ΚΥΠΕ, η Ανώτερη Λειτουργός του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) Μαρία Κυθρεώτου, και να συμπεριφερόμαστε σωστά ώστε αυτό να αποδίδει τα μέγιστα.

Όπως είπε, κατά τις πρώτες τρεις εβδομάδες εφαρμογής του συστήματος παρατηρήθηκε υπερβολική επισκεψιμότητα σε γιατρούς, κλινικά εργαστήρια και φαρμακεία. Όλοι έτρεξαν με την εφαρμογή του ΓεΣΥ να κάνουν τις ιατρικές και εργαστηριακές τους εξετάσεις που αμελούσαν προηγουμένως καθώς και την συνταγογράφηση των φαρμάκων τους.

«Χρειάζεται παιδεία και από τους παρόχους και από τους δικαιούχους. Είναι ένα σύστημα που ήρθε για να μείνει για να μας εξυπηρετεί όλους και πρέπει να του συμπεριφερθούμε σωστά. Αυτό έχει σχέση και με την κουλτούρα των δικαιούχων που έτρεξαν σε αυτό τον μήνα να κάμουν όποια εξέταση δεν έκαμαν τα προηγούμενα χρόνια παρόλο που συστήναμε ότι στους προσωπικούς γιατρούς πρέπει να πάμε όταν υπάρχει ιατρική ανάγκη, τώρα πάνε όλοι», σημείωσε η κ. Κυθρεώτου.

Ερωτηθείσα για τις παρατυπίες που παρουσιάστηκαν τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του συστήματος, ανέφερε ότι υπήρξαν κάποια παράπονα είτε από δικαιούχους είτε από τους ίδιους τους γιατρούς, τα οποία θα διερευνηθούν.  

Προς το παρόν, εξήγησε, η περίοδος που διανύουμε είναι μια περίοδος κατ ΄ εξαίρεση διαφορετική από την περίοδο που αναμένουμε όταν θα σταθεροποιηθεί το σύστημα.  

Ένα παράπονο το οποίο είχαμε, συνέχισε, είναι η καθυστέρηση που παρατηρείται στο κλείσιμο των ραντεβού. Αν ένας προσωπικός γιατρός έχει υπερβολική εργασία να εκτελέσει λόγω των υπεράριθμων δικαιούχων που έχουν εγγραφεί σε αυτόν τότε είναι αναπόφευκτη, η καθυστέρηση των ραντεβού.  

Ερωτηθείσα για τις περιπτώσεις όπου ιατρός συμβεβλημένος με το ΓεΣΥ ασκεί και ιδιωτική ιατρική, εξήγησε ότι «υπάρχουν περιπτώσεις, οι οποίες δικαιούται ένας συμβεβλημένος γιατρός να χρεώσει τους δικαιούχους, όπως για παράδειγμα αν ζητήσει ένας δικαιούχος να δει ένα προσωπικό γιατρό στον οποίον δεν είναι εγγεγραμμένος κοντά του, τότε δικαιούται να τον χρεώσει γιατί προσφέρει υπηρεσίες εκτός πλαισίου ΓεΣΥ. Επίσης, οι κατ΄οίκον επισκέψεις δεν έχουν μπει ακόμα στο σύστημα».

Σε σχέση με τους γιατρούς του δημοσίου που είναι συμβεβλημένοι με το σύστημα και ασκούν ιδιωτική ιατρική, εξήγησε ότι «γιατρός του ΓεΣΥ που κάμνει άλλο επάγγελμα εκτός της εργοδότησης του, δεν είναι θέμα που αφορά ούτε το ΓεΣΥ ούτε τον ΟΑΥ. Είναι θέμα που αφορά τον Οργανισμό Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ), ο οποίος πρέπει να ελέγξει αν οι δημόσιοι υπάλληλοι του εξασκούν ιδιωτική ιατρική κι αν απαγορεύεται από την νομοθεσία κι αν δεν τους έδωσε άδεια, πρέπει να τους ελέγξει».

Μια άλλη παρατυπία που παρατηρείται, συνέχισε, είναι ότι δικαιούχοι παρουσιάζονται σε ιατρούς που συμμετέχουν στο ΓεΣΥ έχοντας την απαίτηση να συνταγογραφούνται φαρμακευτικά προϊόντα, ή να δίδονται παραπεμπτικά ή παραγγελίες για εργαστηριακές ή διαγνωστικές εξετάσεις στη βάση γνωματεύσεων ιατρών που δεν συμμετέχουν στο ΓεΣΥ. Επ’ αυτού, ανέφερε, τόσο ο Οργανισμός όσο και οι συμβαλλόμενοι παροχείς οφείλουν να εφαρμόζουν τις πρόνοιες της νομοθεσίας.

Ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας, είπε η κ. Κυθρεώτου διευκρίνισε στους δικαιούχους του ΓεΣΥ ότι οι ιατροί που συμμετέχουν στο ΓεΣΥ καλούνται με βάση τη Νομοθεσία να ασκούν την ιατρική στη βάση της επιστημονικής τους κατάρτισης και έχουν δικαίωμα και καθήκον να καθορίζουν τη φαρμακευτική αγωγή και τις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις για τους ασθενείς δικαιούχους τους.  

«Ασκούμε καθημερινώς έλεγχο για όλες τις περιπτώσεις που έρχονται, διερευνούμε τα περιστατικά κι έχουμε ειδική ομάδα που ασχολείται με όλα τα παράπονα», σημείωσε.  

Υπάρχουν παράπονα από γιατρούς, είπε, για υπερβολική συνταγογράφηση φαρμάκων από τους δικαιούχους ασθενείς τους.  

Εμείς ως Οργανισμός, ανέφερε, εκτός από το γεγονός ότι θα πρέπει να διαχειριστούμε τα παράπονα των δικαιούχων πρέπει να διαχειριστούμε και τους δικούς μας τους συνεργάτες, οι οποίοι ζουν ένα μήνα πολύ πιεστικό λόγω της έλλειψης παιδείας που έχουμε ως λαός, στην εφαρμογή ενός σχεδίου υγείας.  

«Το ΓεΣΥ είναι εδώ κι ήρθε για να μείνει και πρέπει να του συμπεριφερόμαστε σωστά. Πρέπει να προσέξουμε ως δικαιούχοι ότι πρέπει να λαμβάνουμε εκείνες τις υπηρεσίες που πραγματικά ιατρικώς χρειαζόμαστε, να προσέξουμε την υπερκατανάλωση φαρμάκων και να σεβόμαστε ως δικαιούχοι τους συμβεβλημένους γιατρούς. Είναι θέμα κουλτούρας, που είναι σημαντικό για να πετύχει το ΓεΣΥ», πρόσθεσε.  

Ήταν αναμενόμενο, συνέχισε, ότι ελλείψει γενικού σχεδίου υγείας τόσα χρόνια, οι δικαιούχοι να αντιδράσουν κατά αυτόν τον τρόπο και χρειάζεται χρόνος για να αποκτηθεί αυτού τους είδους η παιδεία στο πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε ως λαός σε ένα σύστημα υγείας.  

Σιγά σιγά, υπέδειξε, πρέπει να διορθωθεί αυτή η κατάσταση και πρέπει να πηγαίνουμε και να λαμβάνουμε υπηρεσίες από το σύστημα όταν κι εφόσον τις χρειαζόμαστε.  

Για τις παρατυπίες που γίνονται εκ μέρους των παροχέων, η κ. Κυθρεώτου ανέφερε ότι είναι ενωρίς για να επιβληθούν κυρώσεις. «Υπάρχουν άρθρα στην νομοθεσία που προνοούν κάποιες κυρώσεις αλλά πρέπει να κάνουμε έρευνα, να δώσουμε προειδοποίηση, θα πρέπει να προσπαθήσουμε η συμπεριφορά τούτη να διορθωθεί. Είναι το τελευταίο στάδιο οι οποιεσδήποτε κυρώσεις», διευκρίνισε.  

Κληθείσα να σχολιάσει φυγή γιατρών από το ΓεΣΥ, είπε ότι «δεν έφυγε κανένας γιατρός από το ΓεΣΥ. Οι προσωπικοί γιατροί συνάμα εξέφρασαν την επιθυμία να ενταχθούν στους ειδικούς γιατρούς και ο κύριος λόγος που το έκαμαν αυτό ήταν επειδή γέμισαν τον κατάλογο τους με πολλούς δικαιούχους. Δεν έχουμε ακόμη το φαινόμενο να φεύγουν γιατροί».  

Αναφορικά με την αναβάθμιση του λογισμικού του ΟΑΥ, ανέφερε ότι υπήρξε ικανοποίηση εκ μέρους των παροχέων. «Είχαμε καλές διαπιστώσεις. Καθημερινά μιλάμε μαζί τους, είναι αρκετά ευχαριστημένοι με τις αναβαθμίσεις, τους διευκόλυνε πάρα πολύ στο έργο τους. Να σημειώσω ότι ήταν μικρές και λίγες οι αναβαθμίσεις ενώ αναμένονται κι άλλες αναβαθμίσεις που θα τους κάνουν πιο ικανοποιημένους. Την ερχόμενη εβδομάδα θα έχουμε νέες αναβαθμίσεις. Προσεκτικά ακούμε τα παράπονα και τα λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη κι όπου μπορούμε κάνουμε αναβαθμίσεις».

Οι πρώτες πληρωμές προς τους παροχείς έχουν ήδη γίνει από τον ΟΑΥ. «Έχουν γίνει οι πληρωμές, έχουν πληρωθεί οι φαρμακοποιοί, οι προσωπικοί γιατροί. Αυτές οι πληρωμές είναι προκαταβολές, είναι υπολογιζόμενα τα ποσά που πληρώθηκαν, είναι με βάση τις διαβουλεύσεις που είχαν γίνει, έχουν δοθεί κάποιες προκαταβολές ειδικά στους φαρμακοποιούς που έχουν να πληρώσουν το κόστος των φαρμάκων στους φαρμακέμπορους. Στο πρώτο δεκαήμερο το αργότερο του Ιουλίου, θα γίνουν οι κανονικές πληρωμές με βάση το τι παρείχε ο κάθε πάροχος στο σύστημα υγείας».  

Σε σχέση με τις εργασίες του ΟΑΥ στο παρών στάδιο, η κ. Κυθρεώτου είπε ότι «εμείς συνεχίζουμε να υπογράφουμε συμβόλαια με ειδικούς γιατρούς, συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε προβλήματα εγγραφής δικαιούχων στο σύστημα. Μπαίνουμε σε μια λειτουργική κατάσταση και στην βάση της λειτουργίας πρέπει να εφαρμόσουμε όλες τις διαδικασίες που έχουμε σχεδιάσει, όπως η διαδικασία ελέγχου παραπόνων, η διαδικασία πληρωμών, η διαδικασία του πώς αναβαθμίζουμε και βάζουμε περιορισμούς στο σύστημα όσον αφορά την κατανάλωση φαρμάκων ή κάποιους περιορισμούς ποιος συνταγογραφεί τι, ώστε να ελέγξουμε την υπερκατανάλωση. Είμαστε ένας οργανισμός με πενήντα άτομα και κάνουμε την δουλειά εκατό πενήντα ατόμων. Αλλά εργαζόμαστε για το ΓεΣΥ και θέλουμε να πετύχει αυτό το εγχείρημα».

Όσον αφορά τα προβλήματα που συνεχίζουν να αναφύονται, είπε ότι αυτά είναι διαχειρίσιμα και θα συνεχίσουν να δημιουργούνται γιατί πρόκειται για ένα δυναμικό σύστημα. Θα λύνονται όμως στην πορεία και η κατάσταση θα βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου.  

Σε ερώτηση αν ο κόσμος εξοικειώθηκε κάπως με το σύστημα, ανέφερε ότι «ο κόσμος σιγά σιγά λόγω του είχε έλλειψη γνώσης ως προς το πώς λειτουργεί αυτό το σύστημα, χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες και με την βοήθεια όλων των συμβεβλημένων παρόχων άρχισε να αποκτά εκπαίδευση στην χρήση του συστήματος. Κάνουμε κι εμείς αρκετές προσπάθειες επικοινωνιακά και αυτές θα συνεχίσουν».  

Για την καταχώρηση του ιατρικού ιστορικού του δικαιούχου, είπε ότι αυτό γίνεται από τους προσωπικούς γιατρούς στην πρώτη επίσκεψη που πρέπει να γίνει όταν κι εφόσον κάποιος χρειαστεί ιατρική υπηρεσία.  

Home