ΟΚΥπΥ: Μεμονωμένα τα περιστατικά χρήσης του παλιού συστήματος

ΟΚΥπΥ: Μεμονωμένα τα περιστατικά χρήσης του παλιού συστήματος

Τι ανέφερε ο κ. Χαριλάου

Μεμονωμένα χαρακτήρισε τα περιστατικά χρήσης του παλιού συστήματος στα νοσοκομεία, ο Εκπρόσωπος Τύπου του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ) Χαράλαμπος Χαριλάου, προσθέτοντας ότι «ο Οργανισμός προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ούτως ώστε αυτά τα προβλήματα, να εκλείψουν τελείως και να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, όπου όλοι οι λειτουργοί που εργάζονται στον ΟΚΥπΥ να χρησιμοποιούν πλήρως το λογισμικό σύστημα του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ)».  

Ο κ. Χαριλάου απαντούσε σε καταγγελίες ασθενών που έδωσε στην δημοσιότητα η Παγκύπρια Ομοσπονδία Συνδέσμου Πασχόντων και Φίλων, για άρνηση γιατρών του δημοσίου να εκδώσουν ιατρικές συνταγές του Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓεΣΥ) αλλά και για άρνηση γραφέων να κλείσουν ραντεβού μέσω του νέου συστήματος του ΓεΣΥ, όπως και για προκαθορισμένα ραντεβού, στα οποία οι ασθενείς δεν βρίσκουν γιατρούς.

 

Όλα αυτά τα παράπονα λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και παίρνονται τα ανάλογα μέτρα, είπε και πρόσθεσε ότι δεν μπορούμε ούτε να τα υποβαθμίσουμε ούτε να τα αγνοήσουμε.

 

«Το σύστημα χρησιμοποιείται. Όταν λέμε πολλές καταγγελίες, εμείς καθημερινά εξυπηρετούμε χιλιάδες ασθενείς. Δεν λέμε ότι δεν συμβαίνει αυτό το πράγμα, εκείνο το οποίο λέμε, είναι εκεί κι όπου συμβαίνει παίρνουμε τα μέτρα μας για να μην επαναληφθεί. Το παλιό το σύστημα χρησιμοποιείται για άλλο σκοπό, δηλαδή για τις επαναλαμβανόμενες συνταγές, για ομάδες οι οποίες δεν μπορούν να κάμουν εγγραφή ως δικαιούχοι στο σύστημα υγείας, για τους μετανάστες και τους πολίτες τρίτων χωρών», διευκρίνισε.  

Σε σχέση με τις καταγγελίες για προκαθορισμένα ραντεβού, στα οποία οι ασθενείς δεν βρίσκουν γιατρούς, ο κ. Χαριλάου είπε ότι αυτό έχει συμβεί σε «πολύ μεμονωμένες περιπτώσεις» όταν ένας γιατρός, ο οποίος έχει προκαθορισμένα ραντεβού αρρωστήσει και δεν προσέλθει στην εργασία του.

«Εκείνο το οποίο έχουμε συζητήσει κι έχει εκδοθεί και οδηγία προς τους προσωπικούς γιατρούς είναι ότι σε τέτοιες περιπτώσεις τα πρώτα ραντεβού, τα οποία έρχονται, εξυπηρετούνται από τους υπόλοιπους γιατρούς του κέντρου υγείας και οι υπόλοιποι  - αν δεν υπάρχει δυνατότητα να εξυπηρετηθούν την ημέρα εκείνη - ενημερώνονται τηλεφωνικώς να μην προσέλθουν και επαναπρογραμματίζονται όταν επιστρέψει πίσω ο προσωπικός τους γιατρός. Αυτό δεν συμβαίνει για όλους τους γιατρούς. Εμείς επειδή λειτουργούμε ως πολυ-ιατρεία έχουμε τη δυνατότητα να ορίζουμε αντικαταστάτες, σε αντίθεση με τους ιδιώτες γιατρούς που δεν είναι σε πολυ-ιατρεία και δεν μπορούν να το πράξουν αυτό το πράγμα», σημείωσε.  

Η προσπάθεια μας, συνέχισε ο κ. Χαριλάου, είναι όλοι οι χρήστες του συστήματος να το χρησιμοποιούν πλήρως κι εκεί είναι που πρέπει να στραφούμε ή να στρέψουμε τις ενέργειες μας, ούτως ώστε να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα όπου πλέον να χρησιμοποιείται μόνο το σύστημα του ΓεΣΥ και το παλαιό σύστημα να χρησιμοποιείται μόνο στις περιπτώσεις όπου αναγκαστικά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί το νέο σύστημα.  

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Ομοσπονδίας Συνδέσμου Πασχόντων και Φίλων Μάριος Κουλούμας, είπε ότι έχουν ένα μεγάλο αριθμό παραπόνων από ασθενείς όσον αφορά την εξυπηρέτηση τους στα δημόσια νοσηλευτήρια.  

Πέραν από την ταλαιπωρία των ασθενών, πέραν από την απαξίωση και περισσότερο του δημοσίου τομέα από τους ασθενείς, είπε, χάνει μεγάλα έσοδα ο ΟΚΥπΥ, έσοδα, τα οποία θα μπορούσε να αποζημιωθεί από τον ΟΑΥ.  

«Άρα δεν μπορεί ένα και πλέον μήνα μετά την εφαρμογή του ΓεΣΥ να υπάρχουν γιατροί ακόμη, οι οποίοι να συνεχίζουν να συνταγογραφούν και να εξετάζουν ασθενείς με την παλιά μέθοδο. Οι λόγοι είναι επειδή είναι ευκολία; Επειδή δεν έχουν μάθει το λογισμικό; Επειδή συνεχίζεται η αντίσταση στο νέο σύστημα; Αυτό δεν πρόκειται να συνεχιστεί και είναι ένα καμπανάκι, το οποίο κρούουμε για να δείξουμε ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα», σημείωσε.  

Ο κ. Κουλούμας ανέφερε ότι οι καταγγελίες δεν αφορούν μόνο τους γιατρούς αλλά και το υπόλοιπο προσωπικό. «Αντί να υπάρχει εξυπηρέτηση, ή σωστή πλοήγηση του ασθενή στο σύστημα, υπάρχει ταλαιπωρία του ασθενή. Αυτές οι νοοτροπίες δεν μπορούν να συνεχίσουν διότι κινδυνεύει και η βιωσιμότητα των νοσοκομείων», ανέφερε.  

Υπέδειξε ότι οι καταγγελίες αφορούν μερίδα του προσωπικού των νοσοκομείων. «Δεν λέμε ότι είναι όλοι. Υπάρχουν και οι ευσυνείδητοι, οι γιατροί που εξυπηρετούν σωστά υπάρχουν οι γραφείς που εξυπηρετούν. Υπάρχει όμως, μια μερίδα που δυστυχώς κάνει ένα μεγάλο κακό».  

Σε σχέση με τις καταγγελίες για τα ραντεβού όπου οι ασθενείς δεν βρίσκουν γιατρούς, ανέφερε ότι «πρέπει να αντιληφθούν οι προσωπικοί γιατροί ότι στα πλαίσια του ΓεΣΥ δεν μπορούν να συνεχίσουν τις παλιές νοοτροπίες. Αμείβεσαι για να εξυπηρετείς τον ασθενή. Δεν γίνεται να φεύγω και άσε τους ασθενείς να με γυρεύουν. Έχουν υποχρέωση να εξυπηρετήσουν τον ασθενή».  

Σημείωσε ότι ο ΟΚΥπΥ πρέπει να αντιληφθεί ότι οι γιατροί όταν φεύγουν πρέπει να ορίζουν αντικαταστάτη, πρέπει να υπάρχει γραμματειακό προσωπικό, το οποίο να εξυπηρετεί σωστά τον ασθενή, να ενημερώνει τον ασθενή, κι αν ο γιατρός είναι με άδεια να υπάρχει άλλος γιατρός που τον αντικαθιστά.  

«Πρέπει να υπάρξει σωστή εξυπηρέτηση του ασθενή, διαφορετικά η μοίρα των νοσοκομείων μας  θα είναι προδιαγραμμένη. Θα πρέπει η διοίκηση του ΟΚΥπΥ να αντιληφθεί ότι πλέον πρέπει να κάμουν τομές, να ασκήσουν έλεγχο, να ασκήσουν αποφασιστικότητα», είπε.  

Δίνουμε, πρόσθεσε, κάποιους μήνες χάριτος μέχρι να προσαρμοστούν αλλά δεν μπορεί να συνεχίσει αυτό το πράγμα. «Πρέπει πλέον κι ο ΟΚΥπΥ να μπει με αποφασιστικότητα, να αρχίσει να εφαρμόζει τομές και μεγάλες μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα και να ασκεί έλεγχο και αυστηρότητα κι αυτός ο οποίος δεν προσαρμόζεται και κάνει κακό στον Οργανισμό πρέπει να υποστεί τις συνέπειες. Διαφορετικά αν θα συνεχίσουμε με το παλιό σύστημα, αυτά τα πράγματα δεν πρέπει να γίνουν ανεκτά. Είμαστε σε ένα σύστημα, το οποίο είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που γίνεται για τον λαό, πρέπει να πετύχει και δεν θα αφήσουμε μερικούς να έρθουν να θέσουν σε κίνδυνο την μεγάλη αυτή μεταρρύθμιση γιατί τα δημόσια νοσηλευτήρια τα θέλουμε», πρόσθεσε.  

Ο κ. Κουλούμας είπε ότι η Ομοσπονδία είναι σε επαφή με τον Υπουργό Υγείας, ο οποίος έχει γίνει φορέας τέτοιων καταγγελιών και αντιλαμβάνεται το πρόβλημα. Ανέφερε ότι ετοιμάζεται σημείωμα για τον ΟΚΥπΥ από τον οποίο θα ζητηθεί συνάντηση για να τεθούν επί τάπητος αυτά τα προβλήματα.

Home