Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα ηλεκτρικά & υβριδικά αυτοκίνητα

Offsite Team
- 26.10.2021

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα ηλεκτρικά & υβριδικά αυτοκίνητα

Έρχεται η επιδότηση - Η φόρτιση στο σπίτι, το κόστος, το service, η μπαταρία & άλλες σημαντικές πληροφορίες από ειδικό

Γράφει η Ξένια Προδρόμου

O αυτοκινητιστής μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τέσσερα είδη μη συμβατικών αυτοκινήτων τα οποία υπάγονται σε δύο κατηγορίες, επεσήμανε ο κ. Μελέτης Μελετίου, Ακαδημαϊκός Διευθυντής της Σχολής Μηχανολογίας Αυτοκινήτου στη Λεμεσό ο οποίος βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή Offsite On Air την Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021 και να κάνει εξοικονόμηση χρημάτων καθώς και μείωση στην εκπομπή ρύπων. 

>>> Δείτε επίσης: Επιδοτήσεις για ψυγείο, AC, ποδήλατο, αυτοκίνητο & φωτοβολταϊκά

Ειδικότερα ο κ. Μελετίου αναφέρθηκε ανάμεσα σε άλλα  στα πλεονεκτήματα χρήσης μη συμβατικών οχημάτων και τι πρέπει να γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος αγοραστής για να επιλέξει το είδος οχήματος που του ταιριάζει, δίνοντας όλες τις πληροφορίες για τον τρόπο που φορτίζονται, τις μπαταρίες και τα service τους αλλά και τα κίνητρα που δίνονται από την κυβέρνηση για την στροφή στην ηλεκτροκίνηση. 

Η παρέμβαση του κ. Μελετίου έγινε με αφορμή το σχέδιο επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου που αναμένεται τις επόμενες μέρες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ποσό επιδότησης θα φτάνει τις 9000 ευρώ. 

Αναλυτικά όσα ανέφερε στην εκπομπή Offsite On Air ο κ. Μελέτης Μελετίου.

Αρχικά ο κ. Μελετίου σημείωσε ότι τα μη συμβατικά αυτοκίνητα χωρίζονται σε ηλεκτρικά και υβριδικά.

«Τα διπλής προώσεως οχήματα είναι αυτά που μπορούν να κινηθούν είτε ηλεκτρικά είτε με μηχανή, όπως είναι το υβριδικό όχημα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι για να κινηθεί το υβριδικό όχημα φέρει την πατροπαράδοτη μηχανή εσωτερικής καύσης και παράλληλα διαθέτει την δυνατότητα να κινηθεί και ηλεκτρικά. Ο συνδυασμός των δύο δίνει την ευχέρεια στον οδηγό να κερδίσει εξοικονόμηση στα καύσιμα και αντίστοιχα να έχουμε μείωση στους ρύπους όσον αφορά τις εκπομπές στην ατμόσφαιρα κατά τον κ. Μελετίου.

Υβριδικό όχημα

Το πλεονέκτημα του υβριδικού οχήματος σημείωσε, είναι ότι έχει αυτονομία και μπορεί να κυκλοφορήσει όπου θέλει στην Κύπρο, χωρίς να έχει πρόβλημα φόρτισης.

Τα υβριδικά οχήματα, πρόσθεσε χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

1/ Μικρουβριδικά, δηλαδή με μικρή ηλεκτρική βοήθεια κατά την οδήγηση του.

2/ Μέτρια / Ηπια υβριδικά τα οποία προσφέρουν εξοικονόμηση ενέργειας και μειωμένους ρύπους στην ατμόσφαιρα, με μειονέκτημα ότι δεν μπορούν να κινηθούν από μόνα τους ηλεκτρικά, αλλά πάντοτε συνεργάζονται με την μηχανή καύσης, βενζινοκίνητη ή πετρελαιοκίνητη.

3/ Δυνατά Υβριδικά – Strong Hybrid: Αυτά έχουν την δυνατότητα να εκκινούν και να κινούνται μόνο ηλεκτρικά αλλά και να συνεργάζονται συνεχώς με την μηχανή εσωτερικής καύσης.

Επίσης, συνέχισε, υπάρχει η επιλογή της τελείως καθαρής ηλεκτρικής κίνησης, άρα τα υβριδικά είναι μια συμβατική λύση ανάμεσα στο ηλεκτρικό και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Τι πρέπει να ξέρεις πριν αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Αυτό που πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτής αν θέλει να προχωρήσει σε αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κατά τον κ. Μελετίου, είναι ότι δεν διαθέτει μηχανή, άρα δεν χρειάζεται να επισκέπτεται τα βενζινάδικα. Όπως υπάρχει για την ώρα - ειδικά στα μικρού κυβισμού – τα οικογενειακά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάποιο πρόβλημα αυτονομίας σε περίπτωση που θέλουμε να κινηθούμε ελεύθερα σε διάφορες επαρχίες.

Αν θέλουμε για παράδειγμα κάτι που να μας εξυπηρετεί στην καθημερινότητα μας, να πηγαίνουμε να παιδιά στο σχολείο ή να κάνουμε διανομές εκτός πόλεως σε καθημερινή βάση εντός επαρχίας τότε ένα καθαρά ηλεκτρικό όχημα μπορεί να μας προσφέρει οικονομία και μηδέν ρύπους, τόνισε.

Φορτίστε και στο σπίτι σας το ηλεκτρικό ή Plug-in όχημα σας

Αναφορικά με τα υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσε ότι φόρτιση χρειάζονται τα Plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, αυτά δηλαδή που συνδυάζουν μηχανή και ηλεκτροκίνηση μαζί, τα οποία δίνουν την δυνατότητα φόρτισης στο σπίτι, ώστε να μπορέσει ο ιδιοκτήτης να αυξήσει την αυτονομία κίνησης.

«Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπορούν επίσης να φορτίζονται στο σπίτι με την προϋπόθεση ότι υπάρχει εγκαταστημένο το Charging Box ή από σταθμούς φόρτισης της ΑΗΚ οι οποίες βρίσκονται σε διάφορα σημεία σε όλη την Κυπρο έχοντας την ειδική κάρτα άδειας φόρτισης», ανέφετε.

Η εγκατάσταση του Charging Box στον δικό μας χώρο, όπως σημείωσε ο κ. Μελετής κυμαίνεται γύρω στα 350-600 ευρώ.

Μια – δύο φορές την εβδομάδα η φόρτιση

Η ηλεκτροκίνηση στην Κύπρο δυστυχώς σπρώχνει την Κύπρο στο τελευταίο σκαλί, υπογράμμισε ο κ. Μελετίου. «Είμαστε η τελευταία χώρα στην αγορά μη συμβατικών αυτοκινήτων σημειώνοντας ότι κατά την εξέταση του εν λόγω ζητήματος φάνηκε ότι ο Κύπριος οδηγός προβληματίζεται για την αυτονομία και ότι θα χρειάζεται φόρτιση κατά την μετάβαση του σε άλλη επαρχία».

Δίνοντας ένα παράδειγμα για την συχνότητα φόρτισης, ο κ. Μελετίου σημείωσε ότι για κάποιον που μετακινείται μόνο εντός της επαρχίας του χρειάζεται φόρτιση μια φορά την εβδομάδα με ένα μικρό αυτοκίνητο, ενώ για ένα απαιτητικό αυτοκίνητο θα χρειαστεί δύο φορές την εβδομάδα.

«Άρα δεν είναι αποτρεπτικό το να χρειαστεί να φορτίσει κάποιος για 2-3 ώρες το όχημα του και να τον κρατήσει μια εβδομάδα», τόνισε.

Μέχρι 5 ευρώ για 500 km

Ακολούθως ο κ. Μελετίου αναφέρθηκε στο κόστος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου συγκρίνοντας με τα καύσιμα που χρειάζεται ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Όπως είπε σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία από την ΑΗΚ για την φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος ώστε να μας καλύψει για 500km, το κόστος ανέρχεται στα 3-5 ευρώ, ανάλογα με το αυτοκίνητο, την περίπτωση και το είδος της φόρτισης. Την ίδια ώρα, με ένα γενικό υπολογισμό, για καύσιμα, αν υποθέσουμε ότι η βενζίνη είναι στο 1.40 ευρώ για 500km θα χρειάζονται 60-70 ευρώ.

«Κανένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης, ακόμη και υβριδικό δεν μπορεί να καλύψει 500km με 4 ευρώ», σχολίασε.

Μπαταρίες αυτοκινήτων

Κληθείς να αναφερθεί στις μπαταρίες ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκινήτων, σημείωσε ότι οι μπαταρίες μη συμβατικών αυτοκινήτων, διαχωρίζονται σε υψηλής τάσης και σε αυτές που εφαρμόζονται στα υβριδικά οχήματα δηλαδή 200dc και περισσότερο.

H διάρκεια ζωής των μπαταριών υβριδικών οχημάτων σύμφωνα με τον κατασκευαστή είναι ‘’for life’’ και αυτό σημαίνει 8-10 χρόνια, δηλαδή για όλη την ωφέλιμη ζωή του οχήματος επεσήμανε ο κ. Μελετίου.

Οι αυτοκινητιστές, σημείωσε, δεν πρέπει να ανησυχούν καθώς αυτό το οποίο προκαλεί προβλήματα στην διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας είναι αν το υβριδικό όχημα παραμείνει αχρησιμοποίειτο πέραν του ενός μήνα, ενώ αν δεν γίνει χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για μεγάλο χρονικό διάστημα η μπαταρία αποδυναμώνεται και δεν θα μπορεί να κρατά φορτίο για να δίνει αυτονομία.

Καιρικές συνθήκες και μπαταρία μη συμβατικών αυτοκινήτων

Κληθείς να απαντήσει αν οι καιρικές συνθήκες της Κύπρου ειδικά κατά τους ζεστούς μήνες επηρεάζουν την ζωή μιας μπαταρίας υβριδικών ή ηλεκτρικών οχημάτων, σημείωσε ότι οι μπαταρίες είναι κατασκευασμένες ώστε να προσαρμόζονται, καθώς έχουν την δυνατότητα για να παίρνουν ψύξη ή θέρμανση από το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου, όπως κάνουν και οι επιβάτες του αυτοκινήτου για να εργάζεται πάντα στις θερμοκρασίες που θα έχει καλύτερη απόδοση.

Από €2000 η τιμή μπαταρίας

Αν έχουμε ένα υβριδικό όχημα το οποίο κινείται και φορτίζει κανονικά, θα πρέπει κανονικά η διάρκεια της μπαταρίας τους να αντέξει σε όλη της την ζωή. Παρόλα αυτά, το κόστος μιας μπαταρίας είναι αρκετά υψηλό και συγκεκριμένα ξεκινά από 2000 ευρώ ανάλογα με το όχημα.

Service υβριδικού ή ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Δεν έχουμε να αλλάξουμε φίλτρα ή λάδια για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, άρα όσον αφορά το service για ανταλλακτικά σίγουρα δεν είναι τόσο επιβαρυμένο, εξήγησε ο κ. Μελετίου. Σημείωσε ότι , υπάρχει επιβάρυνση, όσον αφορά την  εξειδίκευση και επικινδυνότητα  που διαθέτει κάποιος στο συνεργείο, άρα δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για τον αυτοκινητιστή, ότι θα πληρώνει τα διπλάσια για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα εξαρτήματα αυτά διαχειρίζονται υψηλή τάση ενέργειας, εναλλασσόμενο και μη εναλλασσόμενο στη συνέχεια, άρα ανταποκρίνονται σε μια ποιότητα με αποτέλεσμα να μην χαλούν εύκολα.

Ενδιαφέρονται για την μηχανολογία αυτοκινήτων οι νέοι

Αναφερόμενος στο επάγγελμά του μηχανικού αυτοκινήτου κατάλληλου για ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, σημείωσε ότι ,τα μη συμβατικά αυτοκίνητα διαχειρίζονται υψηλής τάσης ενέργειας, την οποία μπορούμε να συγκρίνουμε με την τάση ρεύματος που χρησιμοποιούμαι στο σπίτι, δηλαδή τριφασικό ρεύμα το οποίο μπορεί να σκοτώσει, άρα ο τεχνικός πρέπει να γνωρίζει ακριβώς πώς να λειτουργήσει και ποια μέτρα πρέπει να πάρει.

«Εμείς ως Σχολή Μηχανολογίας Αυτοκινήτου, προσφέρουμε στους νέους  φοιτητές που φοιτούν για 3 χρόνια, ένα πρόγραμμα που δίνει προτεραιότητα στο να δοθεί η σωστή εκπαίδευση στους φοιτητές ώστε όταν επανδρώσουν αργότερα τα συνεργεία επιδιόρθωσης οχημάτων να ξέρουν όλα τα μέτρα ασφαλείας να μπορούν να τα εφαρμόσουν εμπράκτως και να τα θέσουν σε λειτουργία ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα ώστε να προσφέρουν ένα αναβαθμισμένο service στον αυτοκινητιστή».

Μεγάλο είναι μάλιστα το ενδιαφέρον των νέων να φοιτήσουν στην Σχολή Μηχανολογίας Αυτοκινήτων σε Λεμεσό και Λευκωσία, όπως ανέφερε, με τους νέους να δείχνουν προτίμηση στα πιο πρακτικά επαγγέλματα επισημαίνοντας ότι στην ΣΜΑ το δίπλωμα που δίνεται είναι διαμορφωμένο ώστε 50% των μαθημάτων να είναι θεωρία και το υπόλοιπο 50% πρακτική. Κατά τον κ. Μελετίου χρειάζονται τεχνικοί που να έχουν θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο.

Μάλιστα σημείωσε ότι οι νέοι ενδιαφέρονται να βρίσκουν και την εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη.

Τα κίνητρα για αγορά μη συμβατικών αυτοκινήτων

Ρωτηθείς να σχολιάσει τα κίνητρα που δίνονται για ενθάρρυνση των αυτοκινητιστών, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο που εξήγγειλε ο Υπουργός Μεταφορών, φαίνεται να έρχεται να προσφέρει κάποια κίνητρα ώστε ο Κύπριος αυτοκινητιστής να δελεαστεί.

Το φθηνότερο μη συμβατικό αυτοκίνητο της Κύπρου είναι γύρω στις 22-23.000 ευρώ και θα έπρεπε να δίνονται ως κίνητρο τα μισά χρήματα για την αγορά του, ανέφερε. «Αντιλαμβάνομαι ότι θα υπάρξει επιδότηση, μέχρι τις 10.000 ευρώ για να μπορέσει ο Κύπριος αυτοκινητιστής να διαθέσει τα υπόλοιπα χρήματα και να επωφεληθεί και από τα πλεονεκτήματα της αγοράς αυτής στην πορεία».

Ο κ. Μελετίου εισηγείται ταυτόχρονα να συνδυαστεί και με άλλα κίνητρα όπως το δωρεάν παρκάρισμα, φορολογικές ελαφρύνσεις.

Στόχος 36.000 μη συμβατικά οχήματα

«Στην Κύπρο έχουμε μόλις 250 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η πολιτική της κυβέρνησης θέλει μέχρι το 2030 να έχουμε στους Κυπριακούς δρόμους 36000, που αντιστοιχεί στο 25% περίπου των εγγραφών οχημάτων που γίνονται», ανέφερε.

Υπάρχει αρκετή δουλειά που πρέπει να γίνει και θα πρέπει η κυβέρνηση να σπρώξει με κίνητρα τον αυτοκινητιστή να δει με καλό μάτι την αγορά τέτοιου αυτοκινήτου και να συνεισφέρει στην ενημέρωση μας αλλά και στην επιμόρφωση των τεχνικών μας όσον αφορά την επιδιόρθωση, διάγνωση και αναγνώριση αυτών των οχημάτων,  υπέδειξε.

Home