Παγκύπριες Εξετάσεις: Tips για διαχείριση του άγχους

Παγκύπριες Εξετάσεις: Tips για διαχείριση του άγχους

Η ψυχολόγος, Πέρσα Κορφιάτη, μίλησε στην Offsite για το άγχος των εξετάσεων και τα tips αντιμετώπισης της όλης κατάσταση

Παγκύπριες εξετάσεις, ίσως το μεγαλύτερο κεφάλαιο στη ζωή ενός μαθητή που θέλει να δοκιμάσει τις δυνάμεις του ώστε να ενταχθεί σε ένα από τα Πανεπιστήμια της Κύπρου ή της Ελλάδας. Διαχρονικά οι Παγκύπριες εξετάσεις αποτελούσαν τον «πονοκέφαλο» μαθητών, γονιών και καθηγητών από την αρχή της σχολικής χρονιάς ή ακόμα και από την προηγούμενη. 

Εκατοντάδες είναι τα ερωτήματα που βομβαρδίζουν τα κεφάλια των μαθητών από την αρχή αυτής της δοκιμασίας μέχρι και το τέλος. «Τι να γίνω όταν μεγαλώσω; Θα καταφέρω περάσω στο Πανεπιστήμιο; Κι αν ναι, τότε που; Στην Κύπρο, στην Ελλάδα ή κάπου αλλού; Είναι η σωστή επιλογή; Θα βρω δουλειά όταν μεγαλώσω;» Σκέψεις, άγχος και αγωνία είναι τα συναισθήματα που κυριαρχούν ειδικότερα αυτές τις μέρες που πλησιάζουν οι εξετάσεις. 

1

Ενόψει, λοιπόν, των Παγκυπρίων εξετάσεων, οι οποίες ξεκινούν στις 20 Μαίου, η Offsite θέλησε να δώσει χείρα βοηθείας στους μαθητές - αλλά και τους γονείς τους – βρίσκοντας tips για την διαχείριση αυτής της δύσκολης δοκιμασίας που έρχεται. 

Η ψυχολόγος, Πέρσα Κορφιάτη, μίλησε στην Offsite για τους παράγοντες που προκαλούν το άγχος των μαθητών, για τις ενδεχόμενες κρίσεις πανικού αλλά και τα tips αντιμετώπισης της όλης κατάστασης.  

ΚΟΡΦΙΩΤΗ

-Τι προκαλεί το άγχος των μαθητών για τις εξετάσεις; 

Το άγχος των εξετάσεων οφείλεται σε παράγοντες τελειομανίας.  Βλέπουμε συχνά άριστους μαθητές να έχουν την τάση να αγχώνονται γιατί θέλουν να είναι άριστοι και να παραμείνουν σε αυτή την κατάσταση. Γι’ αυτό το λόγο, όταν βρίσκονται μπροστά στο γραπτό, όντας τέλεια προετοιμασμένοι, υπάρχει πιθανότητα να πάθουν κρίση πανικού και να παραδώσουν το γραπτό λευκό.

Η κατάσταση αυτή έχει να κάνει με τις προσδοκίες που έχουν οι ίδιοι οι μαθητές αλλά και με τις προσδοκίες που έχουν οι γονείς τους γι’ αυτούς. Οπότε υπάρχει και το άγχος να απογοητεύσουν τους γονείς τους χωρίς όμως απαραίτητα οι γονείς να ασκούν κάποια πίεση.

Από την άλλη πλευρά, έχουμε τους γονείς που αγχώνονται για το τι θα γίνει το παιδί τους, αν θα βρει τη σωστή δουλειά και αν θα κάνει τη σωστή σπουδή. Μέσα σε όλα αυτά, δεν σκέφτονται πως αισθάνεται ή τι το απασχολεί περισσότερο και έτσι καταλήγουν χωρίς να το θέλουν ή να το συνειδητοποιούν να αγχώνουν τα παιδιά και να τα κατευθύνουν εκεί που θέλουν, αντί να τους αφήσουν να κάνουν τις επιλογές τους. Αυτό είναι πραγματικό φαινόμενο αυτό της κυπριακής κοινωνίας. Τα παιδιά δεν έχουν την κατανόηση που χρειάζονται και έτσι το άγχος γεννιέται για ακόμα ένα λόγο.

Άλλος ένας συχνός λόγος που μπορεί να προκαλέσει το άγχος στις Παγκύπριες εξετάσεις είναι το γεγονός ότι κάποιοι μαθητές δεν είναι σωστά προετοιμασμένοι, με αποτέλεσμα να μένουν την τελευταία στιγμή και να μην είναι εφικτό να πετύχει το διάβασμα τους.  

Κρίσεις πανικού

1

Οι κρίσεις πανικού είναι το κύριο σύμπτωμα του άγχους των εξετάσεων. Μια κρίση πανικού μπορεί να ξυπνήσει την ώρα της εξέτασης ή κατά τη διάρκεια της μελέτης. Το αποτέλεσμα είναι ο μαθητής  να καταλήξει στο νοσοκομείο χωρίς να υπάρχει βιολογικός παράγοντας, παρά μόνο για την παροχή μιας ηρεμιστικής ένεσης.

-Μπορούν οι κρίσεις πανικού να ξεκινήσουν κατά την εξεταστική περίοδο και να συνεχίσουν και στη μετέπειτα ζωή του μαθητή;

Αν δεν βρεθούν τρόποι αντιμετώπισης είναι πιθανό οι κρίσεις να συνεχιστούν. Η κρίση πανικού μπορεί να συμβεί ενώ το άτομο είναι χαλαρό άρα να είναι ανεξήγητο γιατί ξεκίνησε. Όταν το άτομο χαλαρώσει, ξεκουράζεται, περπατά ή δεν απασχολείται με κάτι η κρίση πανικού χτυπά. Ο λόγος είναι γιατί όταν είναι κάποιος είναι απασχολημένος δεν σκέφτεται αυτά που τον απασχολούν. 

Όταν το άτομο εξεταστεί από ειδικό μπορεί να διαπιστωθεί ότι υποβόσκει μια προηγούμενη τραυματική, αγχογόνα εμπειρία που όμως μπορεί να ξεπεραστεί τις μέρες των εξετάσεων. Οπότε η κρίση σημαίνει ότι είναι ένα μετατραυματικό,  επεισόδιο στρες που να προηγήθηκε κάτι που προκάλεσε αγχώδης κατάσταση, στην προκειμένη περίπτωση οι εξετάσεις.

Τιπς για τη διαχείριση του άγχους των εξετάσεων: 

1. Σωστή προετοιμασία – Στήριξη από οικογένεια

Πρώτο τιπ είναι η σωστή προετοιμασία και η στήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον. 

Κατά την εφηβεία οι μαθητές χρειάζονται περισσότερη στήριξη απ’ όση νομίζουν οι γονείς τους. Μεγαλώνοντας  οι γονείς πιστεύουν ότι δεν τους  χρειάζονται αλλά συμβαίνει το αντίθετο. Ο έφηβος κυρίως στην ηλικία των 17 είναι πολύ αγχωμένος για το τι θα επιλέξει να κάνει στη ζωή του, λόγω των ορμονικών αλλαγών αλλά και όλων των απαιτήσεων που του ζητούνται εκείνη την περίοδο. 

Έτσι αν δεν μπορούν οι ίδιοι οι μαθητές να οργανωθούν κατάλληλα οι γονείς οφείλουν να βοηθήσουν την κατάσταση.  Αρκετές φορές οι γονείς ίσως νιώθουν υποτιμητικά γιατί δεν έχουν τις πανεπιστημιακές γνώσεις ώστε να βοηθήσουν το παιδί τους. Αυτό είναι λάθος! Μπορούν με τον πιο απλό τρόπο να είναι δίπλα στον μαθητή και να οργανώσουν τη μελέτη του ώστε να ηρεμίσει.

2. Συχνά και μικρά διαλείμματα 

Τα συχνά μικρά και διαλειμματα βοηθούν στην καλύτερη συγκέντρωση γιατί η πολλή πληροφόρηση μπορεί να κουράσει τον εγκέφαλο. Τα διαλείμματα συστήνεται να μην ξεπερνάνε τα 15 λεπτά γιατί μετά από αυτά το μυαλό μπλοκάρει. Μερικά παιδιά μπορεί να μην βγουν από το σπίτι γιατί νιώθουν ενοχές, παρόλα αυτά συστήνεται να βγουν, να κάνουν μια βόλτα και να αλλάξουν παραστάσεις. Να τονίσουμε ότι και κατά τη βόλτα ο εγκέφαλος λειτουργεί, δηλαδή το παιδί συνεχίζει να σκέφτεται τις εξετάσεις και το θέμα που διαβάζει έστω και αν απομακρυνθεί από τα γραπτά. Οπότε είναι πολύ σημαντικό ο εγκέφαλος να οξυγονωθεί με μια βόλτα και ο έφηβος να αλλάξει για λίγο παραστάσεις. 

Επιπλέον σημαντικό είναι να μην αφήσουν μελέτη για την προηγούμενη μέρα της εξέτασης. Η προηγούμενη μέρα πρέπει να είναι μέρα ξεκούρασης. 

3. Καλός ύπνος 

Ο καλός ύπνος επιβάλλεται κατά την περίοδο της εξεταστικής και όχι μόνο! Βλέπουμε συχνά παιδιά να εξοντώνονται στο διάβασμα μέχρι τα ξημερώματα της εξέτασης αλλά ακόμα και παιδιά της δημοτικής να κοιμούνται γύρω στις 1 και 2 το βράδυ. Ειδικότερα το τελευταίο βράδυ ο μαθητής πρέπει να έχει ήρεμο ύπνο για να αποδώσει καλύτερα. 

4. Αποφυγή οικογενειακών συγκρούσεων

Πιθανό είναι να υπάρχουν διάφορα οικογενειακά προβλήματα στο σπίτι, αλλά είναι αναγκαίο αυτή την περίοδο να αποφευχθούν τέτοιες καταστάσεις γιατί οι εξετάσεις είναι πολύ κρίσιμο σημείο στη ζωή ενός μαθητή. Τα προβλήματα θα υπάρχουν και πριν και μετά, ας προσπαθήσουμε εκείνη την περίοδο ο μαθητής να είναι ήρεμος.

5. Ισορροπημένη διατροφή

Ισορροπημένη διατροφή προσφέρει καλύτερες στομαχικές και γαστρεντερικές ιδιότητες. Αρκετές φορές μπορεί να ενοχληθούμε μόνο και μόνο από τις διατροφικές μας συνήθειες. Συστήνεται αρκετό νερό, αποφυγή γευμάτων που προκαλούν οξύτητα στο στομάχι και κατανάλωση απλών τροφών. Το τελευταίο γεύμα πρέπει να είναι ελαφρύ έτσι ώστε να βοηθείται ο ύπνος για να τροφοδοτείται το άτομο καλύτερα.

-Υπάρχουν βιταμίνες για ενίσχυση της μνήμης; 

Υπάρχουν πολυβιταμίνες για ενίσχυσης μνήμη, δηλαδή βοηθήματα για την συγκέντρωση ανάλογα με τις ιδιότητες που περιέχει η κάθε βιταμίνη. Οι πολυβιταμίνες βοηθούν τον μαθητή να συγκεντρωθεί αλλά και να ενδυναμωθεί. Συστήνονται για την αντιμετώπιση αυτής της περιόδου, ωστόσο καλύτερα οι μαθητές να συμβουλευθούν τον φαρμακοποιό τους που μπορεί να τους συστήσει το κατάλληλο κατασκεύασμα.  

 

Home