Ποιοι δημόσιοι υπάλληλοι θα μεταφερθούν στο Υφ. Καινοτομίας

Ποιοι δημόσιοι υπάλληλοι θα μεταφερθούν στο Υφ. Καινοτομίας

Ποια δύο Τμήματα του Δημοσίου θα μεταφερθούν στο Υφυπουργείο Καινοτομίας μετά τη δημιουργία του

Το Νομοσχέδιο για τη δημιουργία του Υφυπουργείο Καινοτομίας και Ψηφιακού Μετασχηματισμού συζήτησε την Δευτέρα η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, παρουσία του Υπουργού Κωνσταντίνου Πετρίδη, ο οποίος μίλησε για πρώτη φορά για το ζήτημα ως ο νέος Υπουργός Οικονομικών. 

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας όλοι οι εμπλεκόμενοι που βρίσκονταν στην συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών τοποθετήθηκαν αναφέροντας το πόσο σημαντική είναι η δημιουργία του Υφυπουργείου Καινοτομίας και Ψηφιακού Μετασχηματισμού. 

Παράλληλα με τις τοποθετήσεις των βουλευτών και άλλων παρευρισκόμενων, ενώπιον του αρμόδιου Υπουργού τέθηκαν και μια σειρά από ερωτήματα.   

Ποιοι δημόσιοι υπάλληλοι θα μεταφερθούν στο Υφ. Καινοτομίας

Βασικό ερώτημα ήταν και το ποια Τμήματα θα αξιοποιηθούν και θα μεταφερθούν όταν και εφόσον δημιουργηθεί το Υφυπουργείο.

Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα ειπώθηκαν στη συνεδρία, το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής και το Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών θα είναι αυτά που θα μεταφερθούν με τη «γέννηση» του Υφυπουργείου, κρατώντας ωστόσο τα υφιστάμενα τους καθήκοντα.

Οι δηλώσεις μετά τη συνεδρία

ΥΠΟΙΚ-Κωνσταντίνος Πετρίδης 

Σε δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική  μεταρρύθμιση τη δημιουργία του Υφυπουργείου, το οποίο θα καλύψει ένα θεσμικό κενό που υπάρχει σήμερα.

«Για να προχωρήσουμε στο μέλλον, για να προχωρήσουμε στην καινοτομία, για να προχωρήσουμε στην έρευνα, για να προχωρήσουμε στην ψηφιοποίηση, εφαρμόζοντας σύγχρονες πρακτικές, χρειάζεται αυτό το θεσμικό πλαίσιο που θα παρέχει τον κατάλληλο συντονισμό σε όλα τα Υπουργεία, σε όλες τις Υπηρεσίες του δημοσίου και που θα ξέρει και θα εφαρμόζει τις βέλτιστες πρακτικές», είπε.

Ο κ. Πετρίδης ανέφερε πως θα είναι το κατ΄ εξοχήν οριζόντιο Υφυπουργείο της Κύπρου γιατί η μετεξέλιξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα από όποια Υπουργεία περνούν και χαράσσουν την πολιτική, χρειάζεται ψηφιοποίηση, χρειάζεται έρευνα και καινοτομία.

Με την ολοκλήρωση της συζήτησης και με την ψήφιση του νομοσχεδίου, είπε, η Κύπρος θα κάνει ένα πολύ σημαντικό άλμα στην πολύ πιο ραγδαία ανάπτυξη θεμάτων που αφορούν την ψηφιοποίηση, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την καινοτομία που είναι καταλύτες και στην πάταξη της γραφειοκρατίας και στην ανάπτυξη.

«Έχουμε το ανθρώπινο δυναμικό ούτως ώστε να αναπτυχθεί ακόμα ένας τομέα της οικονομίας, η καινοτομία, στην οποία όντως έχουν γίνει πολύ μεγάλα βήματα τα τελευταία χρόνια», είπε, και σημείωσε πως πλέον χρειάζεται αυτή η συνεκτική, οριζόντια πολιτική με το κράτος να είναι πρωτοστάτης.

Κυριάκος Κόκκινος

Ο Επικεφαλής Επιστήμονας του Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας Κυριάκος Κόκκινος είπε πως η δημιουργία του Υφυπουργείου θα διευκολύνει και θα επιταχύνει την υλοποίηση τόσο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης όσο και στα θέματα έρευνας και καινοτομίας.

Εξήγησε πως το Υφυπουργείο θα έχει μια οριζόντια δράση, αφού θα υποστηρίζει όλα τα Υπουργεία και όλους τους μηχανισμούς του κράτους ώστε ο ψηφιακός μετασχηματισμός να γίνει με τον σωστό τρόπο και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση να υλοποιηθεί μέσα από τους σχεδιαστικούς μηχανισμούς του Υφυπουργείου. «Στην ουσία το Υφυπουργείο θα στηρίζει όλα τα Υπουργεία σε θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης», είπε.

Απαντώντας σε ερώτηση είπε πως δεν θα αντιμετωπιστεί μόνο η γραφειοκρατία αλλά θα υπάρξει βελτίωση των υπηρεσιών προς τον πολίτη, θα υπάρξει επιτάχυνση της λειτουργικότητας μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών της κυβέρνησης καθώς και εξοικονόμηση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων.

Σάβια Ορφανίδου

Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ Σάββια Ορφανίδου χαιρέτισε την προώθηση και τη συνέχιση της συζήτησης για την ίδρυση του Υφυπουργείου Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, η οποία είναι πάρα πολύ σημαντική γιατί για πρώτη φορά τίθενται όλα αυτά τα ζητήματα σε ένα οριζόντιο Υφυπουργείου ως ένα συντονιστικό όργανο. Όπως είπε, θα συνεχιστεί αυτή η κατ΄ άρθρο συζήτηση για να οδηγηθεί στη συνέχεια στην Ολομέλεια.

Άριστος Δαμιανού

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού είπε πως υπάρχουν πολλές σύγχρονες προκλήσεις που πρέπει ως χώρα να απαντήσουμε και αυτή τη διαπίστωση την εντάσσουμε στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την ίδρυση του Υφυπουργείου.

Όπως είπε σήμερα τέθηκαν μια σειρά από ζητήματα στον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών και προς τους τεχνοκράτες σε σχέση με τα θέματα έρευνας και κατά πόσον αυτά θα καλύπτονται, τα θέματα της δομής του νέου Υφυπουργείου και το πώς θα αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες δομές των τμημάτων που θα συνενωθούν για να συναποτελέσουν το νέο Υφυπουργείο, θέματα εύρυθμης λειτουργίας που σχετίζονται και με το οργανόγραμμα.

Επίσης, όπως είπε ο κ. Δαμιανού, συζητήθηκε η ανάγκη να προχωρήσει παράλληλα με τη δημιουργία του Υφυπουργείου, η προώθηση των ζητημάτων της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στα οποία ως Κύπρος είμαστε πάρα πολύ πίσω. «Μέσα από τον διάλογο που εξελίχθηκε φάνηκε να υπάρχει μια συναντίληψη σε ό,τι αφορά την ανάγκη εκσυγχρονισμού σε αυτά τα ζητήματα», είπε και πρόσθεσε πως το ΑΚΕΛ θα τοποθετηθεί πολιτικά όταν ολοκληρωθεί η συζήτηση.

Γιώργος Περδίκης

Ο κ. Περδίκης είπε "μακάρι με την πρόσληψη ενός Υπουργού και ενός επιπλέον ΓΔ και την αύξηση των δαπανών του δημόσιου Τομέα να μπορέσουμε να αναστρέψουμε αυτή την απαίσια τεχνολογικά εικόνα που παρουσιάζει η χώρα μας".

Όπως είπε, κάποιοι στην Επιτροπή αναφέρθηκαν στο παράδειγμα της Εσθονίας και εξέφρασε την άποψη πως η συγκεκριμένη χώρα δεν έλυσε τα προβλήματα της και δεν άνοιξε το δρόμο για νέες τεχνολογίες με το διορισμό ενός Υπουργού. «Η Κυβέρνηση επενδύει με τον κλασικό τρόπο μέσα από την αύξηση του λογαριασμού στον δημόσιο τομέα και πολύ φοβόμαστε ότι η επένδυση αυτή δεν θα είναι επιτυχής και κερδοφόρα», είπε.

Οι κύριες αρμοδιότητες του Υφυπουργείου Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, με βάση τις πρόνοιες του νομοσχεδίου, είναι:

  • Χάραξη και εφαρμογή εθνικής ψηφιακής πολιτικής και στρατηγικής και  συμμετοχή στη διαμόρφωση κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, για την ανάπτυξη ψηφιακής πολιτικής. 
  • Χάραξη, συντονισμός και υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την ερευνά και καινοτομία και γενική εποπτεία της λειτουργίας του εθνικού συστήματος διακυβέρνησης Έρευνας & Καινοτομίας.  
  • Εξειδίκευση και εφαρμογή εθνικής πολιτικής στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών ΤΠΕ και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στη δημόσια υπηρεσία.
  • Διαμόρφωση και συντονισμός της υλοποίησης εθνικού ευρυζωνικού πλάνου. 
  • Προώθηση της νεοφυούς και ψηφιακής επιχειρηματικότητας και καινοτομίας.  
  • Πολιτική καθοδήγηση και εποπτεία του Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας

Για την εύρυθμη λειτουργία του Υφυπουργείου, πάντως, προτείνεται όπως το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής και το Τμήμα Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών και οι αρμοδιότητες τους μεταφερθούν ως Τμήματα του Υφυπουργείου. 

Σε ό,τι αφορά τον Υφυπουργό Καινοτομίας, στην εισηγητική αναφέρεται πως, «οι πρόνοιες οι οποίες προτείνονται για τον Υφυπουργό είναι οι ίδιες με τις πρόνοιες των Υφυπουργών Ναυτιλίας και Τουρισμού. Μεταξύ άλλων, ο Υφυπουργός διορίζεται με πράξη του Προέδρου της Δημοκρατίας στον οποίο και λογοδοτεί, θα παρακάθεται στις συνεδρίες του Υπουργικού Συμβουλίου, θα καταθέτει προτάσεις πολιτικής ενώ όσον αφορά νομοσχέδια και κανονισμούς, αυτές θα κατατίθενται μέσω άλλων Υπουργών».

Ειδικότερα και σύμφωνα με τις πρόνοιες του νομοσχεδίου, ο Υφυπουργός διορίζεται με πράξη του Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρόσωπο, προστίθεται, το οποίο διορίζεται ως Υφυπουργός, ασκεί τις εξουσίες και αρμοδιότητες που του ανατίθενται δυνάμει των διατάξεων του Νόμου, καθώς και οποιεσδήποτε άλλες αρμοδιότητες ανατίθενται σε αυτό από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Οι αρμοδιότητες και εξουσίες του Υφυπουργού περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • Την πολιτική εποπτεία του Υφυπουργείου Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικήςˑ
  • Την πολιτική εκπροσώπηση της Δημοκρατίας σε όργανα και θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε οποιοδήποτε διεθνή οργανισμό, την ανάπτυξη διακρατικών σχέσεων και τη διενέργεια οποιωνδήποτε πράξεων εμπίπτουν στις εξουσίες ή στα καθήκοντα που του ανατίθενται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου ή από το Υπουργικό Συμβούλιο·
  • Τη διαχείριση όλων των ζητημάτων και υποθέσεων που εμπίπτουν στις εξουσίες ή στα καθήκοντα που του ανατίθενται·
  • Την έκδοση εγκυκλίων, εσωτερικών οδηγιών και γενικών οδηγιών προς εκτέλεση οποιωνδήποτε εξουσιών ή καθηκόντων που του ανατίθενται και την εφαρμογή οποιωνδήποτε Κανονισμών εκδίδονται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου ή άλλης οικείας νομοθεσίας, σε σχέση με τις εξουσίες ή τα καθήκοντα τα οποία του ανατίθενται·
  • Την προπαρασκευαστική εργασία για υποβολή στους Υπουργούς, αναλόγως του θέματος νομοσχεδίων, προσχεδίων διαταγμάτων ή προσχεδίων Κανονισμών που αφορούν εξουσίες ή καθήκοντα που του ανατίθενται δυνάμει των διατάξεων του Νόμου.

Θητεία, ασυμβίβαστο, αποζημίωση και συνταξιοδοτικά δικαιώματα

Η διάρκεια της θητείας του Υφυπουργού, δεν υπερβαίνει τη διάρκεια της θητείας του Προέδρου της Δημοκρατίας, κατά τη διάρκεια της θητείας του οποίου αυτός διορίστηκε και τερματίζεται κατά την απόλυτη κρίση του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί πως, η ιδιότητα του Υφυπουργού είναι ασυμβίβαστη με το αξίωμα του βουλευτή, του δημάρχου, του δημοτικού συμβούλου, την ιδιότητα του ανήκοντος στις Ένοπλες Δυνάμεις ή στις Δυνάμεις Ασφαλείας της Δημοκρατίας ή την ιδιότητα του δημόσιου υπαλλήλου.

Η αποζημίωση του Υφυπουργού είναι του ιδίου ύψους με το ύψος της προβλεπόμενης αποζημίωσης για τους Υπουργούς σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Υπουργών και του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και των Μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων (Αποζημίωση) Νόμου. 

Επίσης, ο Υφυπουργός απολαμβάνει των ίδιων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων τα οποία προβλέπονται για τους Υπουργούς σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Συντάξεων (Ορισμένοι Αξιωματούχοι της Δημοκρατίας) Νόμου. Νοείται, δε, ότι, οποιαδήποτε άλλα ωφελήματα και όροι ισχύουν και/ή παρέχονται στους Υπουργούς ισχύουν και/ή παρέχονται κατ’ αναλογία στον Υφυπουργό. 

Home