Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Προδρόμου: Να δώσουμε μεγαλύτερη αυτονομία στα σχολεία

Offsite Team
- 14.02.2021

Προδρόμου: Να δώσουμε μεγαλύτερη αυτονομία στα σχολεία

Thumbnail

Όλα όσα δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας στην εκπομπή «Παρασκήνιο» της Digital Tv - Θα αλλάξει ο τρόπος πρόσληψης διευθυντών στα σχολεία; - Η εισήγηση για κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων και το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων εξειδικευμένων σχολείων

Αποκαλυπτικός ήταν ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου ο οποίος ήταν καλεσμένος στην εκπομπή «Παρασκήνιο» της Digital Tv.

Μεταξύ άλλων ο κ. Προδρόμου, αναφέρθηκε στο κομμάτι της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση. Συγκεκριμένα ο κ. Προδρόμου μίλησε για πιθανή κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων, με ποιο τρόπο πιθανό θα εξασφαλίζουν εισδοχή στα πανεπιστήμια οι μαθητές. Απαντά στο ερώτημα εάν θα πρέπει να υπάρχουν κριτήρια πλέον για διορισμό των Διευθυντών και στο τι γίνεται με την αυτονόμηση των σχολείων.

Σκέψεις για κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων 

Αρχικά ο κ. Πρόδρομος, ανέφερε πως γίνονται σκέψεις όπως καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις για τους τελειόφοιτους, επισημαίνοντας ότι εάν και εφόσον υπάρχει κατάληξη για αυτή την αλλαγή, θα γίνει από την χρονιά 2021-2022. 

Συγκεκριμένα ο κ. Προδρόμου δήλωσε πως «την επόμενη σχολική χρονιά θα γίνουν εξετάσεις τετραμήνων και στην Γ’ Λυκείου. Άρα λοιπόν εκεί είναι κάτι που μπορεί να πρέπει να μας προβληματίσει. Από τώρα το εξετάζουμε, διότι τα παιδιά θα έχουν μια εξέταση τον Ιανουάριο, μια στο τέλος Μαΐου και αμέσως μετά τα ίδια πράγματα και παγκύπριες εξετάσεις; Είναι ένα ερώτημα».

Ερωτηθείς ο υπουργός εάν έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις για το εν λόγω θέμα, απάντησε αρνητικά. 

«Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση αλλά είναι κάτι που θα πρέπει να το δούμε τώρα διότι πιθανότατα να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις γραπτές εξετάσεις των τετραμήνων και να μην χρειαστεί να επαναλάβουμε παγκύπριες εξετάσεις. Δηλαδή, θα είναι άδικο νομίζω και χάσιμο χρόνου το να έχουμε συνεχώς εξετάσεις. Είναι αυτή η περιοδολόγηση που έχει αποφασιστεί στη Βουλή. Εφαρμόστηκε σταδιακά, πρώτα στην Α’ Λυκείου, φέτος στην Α’ και Β’ Λυκείου. Του χρόνου και οι τρεις τάξεις Λυκείου».

Προσθέτοντας εξέφρασε την άποψη πως σε περίπτωση που δεν θα υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις, θα υπάρχει μια μεταρρύθμιση του συστήματος εισδοχής στα πανεπιστήμια. Παράλληλα ο κ. Προδρόμου εξήγησε πώς ο τελικός βαθμός θα είναι ο μέσος όρος των δύο τετραμήνων.

«Θα έχουμε γραπτή εξέταση η οποία είναι καθόλα ανάλογη των παγκυπρίων εξετάσεων. Οι εξετάσεις τετραμήνων είναι παγκύπριες, τα θέματα είναι κοινά, η διόρθωση γίνεται με την ίδια διαδικασία, αδιάβλητη, αξιόπιστη. Άρα λοιπόν, αφού του χρόνου στα Λύκεια τα παιδιά προβλέπεται να περάσουν αυτή την εξέταση τμηματικά, τα μισά το πρώτο τετράμηνο τα μισά το δεύτερο, μία σκέψη που γίνεται αμέσως είναι γιατί να μην χρησιμοποιήσουμε αυτή την βαθμολογία, αυτές τις επιδόσεις για να κριθούν ως υποψήφιοι για το πανεπιστήμιο, και να κάνουμε μετά ξανά μια εξέταση η οποία κατακρίβειαν θα είναι ίδια. Νομίζω ότι θα μας δώσει και την ευκαιρία να αποφύγουμε τις πολλές εξετάσεις και εν πάσει περιπτώση είναι μια καινοτομία που νομίζω ότι θα βοηθούσε». 

Το σχέδιο αξιολόγησης και τα αναλυτικά προγράμματα

Νευραλγικής σημασίας θέμα χαρακτήρισε ο Υπουργός Παιδείας το σχέδιο αξιολόγησης. Όπως ανέφερε στην εκπομπή, «δεν είναι μόνο η διδασκαλία και τα μαθήματα. Το ότι βλέπουμε πλέον οι εκπαιδευτικοί σταδιακά να επιλέγονται αξιοκρατικά, με τις εξετάσεις που γίνονται, είναι το σωστό μήνυμα, αντί με τις ουρές του καταλόγου. Θα πρέπει τώρα και είναι μια συζήτηση που ξεκινάμε τώρα με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, να ολοκληρώσουμε, να δώσουμε και ένα νέο σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Είναι κάτι το οποίο για χρόνια αναβαλλόταν». 

Για να προσθέσει πως «όπως κάνουμε σκέψεις και για τα αναλυτικά προγράμματα, οπωσδήποτε όμως προηγείται να ανοίξουμε και να τελειώσουμε τη συζήτηση για ένα Σχέδιο Αξιολόγησης και βεβαίως να ολοκληρώσουμε και το Σχέδιο Αξιολόγησης Μαθητή. Αυτό που σας είπα για τα τετράμηνα, είναι ένα μέρος». 

«Ταυτόχρονα», πρόσθεσε «πρέπει να δούμε και ελπίζω να έχουμε κατάληξη και να έχουμε να δώσουμε και ένα σύστημα αξιολόγησης. Είναι κάτι το οποίο, όσο κι αν είναι δύσκολη η συζήτηση, και οι εκπαιδευτικοί όσοι είναι ευσυνείδητοι κάνουν προσπάθειες, ούτως ώστε να έχουμε ένα διαφορετικό περιβάλλον στο σχολείο».

Σε ό,τι αφορά τα αναλυτικά προγράμματα, ο κ. Προδρόμου επεσήμανε το γεγονός ότι θα πρέπει να υπάρξουν κι άλλες συζητήσεις ώστε να βρεθεί τρόπος εκσυγχρονισμού τους. 

«Δεν σας κρύβω ότι αυτή η συζήτηση που ακούμε συνέχεια για την μείωση της ύλης και το πόση είναι η ύλη, είναι καιρός να κάνουμε και μια αποτίμηση αντικειμενική. Εμένα η ιδέα μου είναι ότι το Λύκειο θα πρέπει να φέρει τα παιδιά σε ένα τέτοιο σημείο που να μπορούν να συνεχίσουν στο πανεπιστήμιο. Βέβαια ο σκοπός του δεν είναι το πανεπιστήμιο, είναι παιδιά τα οποία μπορεί να μην συνεχίσουν».

Αναφορικά με τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια σε περίπτωση κατάργησης των τελικών εξετάσεων ο κ. Προδρόμου ανέφερε πως θα πρέπει να υπάρξει ανάλυση για το τι απαιτείται για να μπει εξασφαλίσει θέση σε πανεπιστήμιο. 

«Εκείνο το οποίο θα πρέπει να δούμε και θα πρέπει να κάνουμε μια σύγκριση, είναι το τι απαιτείται για να μπει κάποιος στο πανεπιστήμιο. Εκεί θα πρέπει να είναι το όριο, η ύλη η οποία θέλουμε και βεβαίως μετά να την κλιμακώσουμε στις προηγούμενες τάξεις, όπως επίσης να γίνει και μια σύγκριση που θα είναι ωφέλιμη με άλλες χώρες. Δηλαδή με την Γερμανία, τη Γαλλία, με τα αγγλικά και τις αγγλικές εξετάσεις με τις οποίες είμαστε πολύ εξοικειωμένοι. Και εκεί πλέον θα απαντηθεί αυτό το ερώτημα που ακούω συνέχεια πολλούς να ισχυρίζονται ότι έχουμε περισσότερη ύλη. Δεν είναι θέμα προσωπικής άποψης. Πρέπει να δούμε αντικειμενικά εάν τυχόν έχουμε περισσότερα να τα προσαρμόσουμε και να βάλουμε μεγαλύτερη ποιότητα και ένταση και να εκσυγχρονίσουμε τα αναλυτικά προγράμματα». 

Τα παιδιά μεταναστών

Ο Υπουργός Παιδείας δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε άλλες σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

«Η μια είναι η βελτίωση και η ενίσχυση τόσο ποσοτική όσο και ποιοτική της εκπαίδευσης και της εξοικείωσης της ένταξης των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Είναι κάτι που πρέπει να δούμε, παρακολουθούμε τι συμβαίνει». 

Έχουμε ολοένα και περισσότερα παιδιά που χρειάζονται αυτή την στήριξη, τόνισε ο υπουργός Παιδείας, για να προσθέσει πως δεν νοείται να βάζουμε παιδιά στα σχολεία. «Πρέπει να είναι τα παιδιά στα σχολεία επ’αυτού ουδεμία συζήτηση, αλλά δεν νοείται να βάζουμε παιδιά στα σχολεία τα οποία δεν μπορούν να παρακολουθήσουν». 

Την Παρασκευή ο Υπουργός Παιδείας παραχώρησε συνέντευξη Τύπου για την Βελτίωση της Εκπαίδευσης και της Ένταξης των Μαθητών και Μαθητριών με Μεταναστευτική Βιογραφία στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα.

>>> ΥΠΠΑΝ: Ενισχύει τη διδασκαλία σε μαθητές μετανάστες

Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Εφαρμόζουμε από φέτος ένα σχεδιασμό για την ενίσχυση της διδασκαλίας των παιδιών με Μεταναστευτική Βιογραφία. Δηλαδή, να δούμε με μεγαλύτερη προσοχή μαθητές και μαθήτριες που δεν έχουν την Ελληνική ως μητρική γλώσσα. 

Το κεφάλαιο … διευθυντές σχολείων

Ο οικοδεσπότης της εκπομπής και Διευθυντής Ειδήσεων των ιστοσελίδων Offsite και Brief, Παναγιώτης Τσαγγάρης, άνοιξε το κεφάλαιο των διευθυντών των σχολείων όπου διορίζονται μόνο και μόνο επειδή ήρθε η σειρά τους. Συγκεκριμένα ανέφερε στον υπουργό: «Διευθυντής σχολείου σημαίνει να διοικεί ένα σχολείο, είναι ωσάν να έχει τη δική του εταιρεία και να πρέπει να την διοικήσει. Το να είσαι εκπαιδευτικός δε σημαίνει και απαραίτητα ότι έχει και την ικανότητα να διοικήσεις το σχολείο. Δεν πρέπει να μπουν κριτήρια;»

Απαντώντας ο κ. Προδρόμου, ανέφερε πως μπορεί το σχολείο να μην είναι ακριβώς εταιρεία, αλλά είναι ένας οργανισμός αντίστοιχος ο οποίος χρειάζεται επαρκή διεύθυνση. 

«Αυτός ο οποίος είναι πολύ καλός εκπαιδευτικός, ο οποίος έχει τις γνώσεις, τη μεταδοτικότητα, και το ταλέντο να εκπαιδεύει, δεν σημαίνει κατ’ανάγκη ότι είναι και καλός να στα διοικητικά». 

Η αυτονόμηση των σχολείων

Κληθείς να σχολιάσει τα περί αυτονόμησης των σχολείων αφού τώρα τα σχολεία διοικούνται ουσιαστικά από τον διευθυντή, τις σχολικές εφορείες και το Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Προδρόμου ανέφερε πως στην πρόταση για μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης υπάρχει εξέλιξη σε ό,τι αφορά τις σχολικές εφορείες

«Προβλέπεται ότι σε βάθος, μετά από μια μεταβατική περίοδο, τις σχολικές εφορείες θα τις αντικαταστήσουν οι τοπικές αρχές, δηλαδή οι Δήμοι. Όμως η γενική παρατήρηση που μας αφορά εμάς και αυτό το βλέπουμε σε όλες τις εκθέσεις, η διαπίστωση είναι ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι ένα από τα πιο συγκεντρωτικά στην Ευρώπη. Θα ήταν και προσωπική μου επιθυμία αλλά νομίζω ότι θα ήταν ωφέλιμο σιγά σιγά να δώσουμε μεγαλύτερη αυτονομία στα σχολεία». 

Για να σημειώσει πως έγινε προσπάθεια από πλευράς Υπουργείου, αρχής γενομένης από την ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας. 

«Όταν προσπαθήσαμε, σε αυτή την προσπάθεια ανάπτυξης της ψηφιακής τεχνολογίας, που ήταν ένα μεγάλο βήμα στο άγνωστο, να λειτουργήσουμε δίνοντας κάποια αυτονομία προτείνοντας στα σχολεία να φτιάξουν δικό τους σχέδιο δράσης. Δυστυχώς όμως, σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν αντιστάσεις και αντιδράσεις»

Παράλληλα ο κ. Προδρόμου υποστήριξε πως «θα ήταν ευχής έργων να δώσουμε μεγαλύτερη αρμοδιότητα στις διευθύνσεις των σχολείων, νοουμένου ότι θα βελτιώσουμε και τις διαδικασίες επιλογής των διευθυντών. Βεβαίως το δικό μας κομμάτι, θα πρέπει να κάνουμε ένα πιο αξιόπιστο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου». 

Σύμφωνα πάντα με τον Υπουργό Παιδείας, θα πρέπει να δεχθούμε την ιδέα ότι και τα σχολεία θα κρίνονται για τα αποτελέσματα τους συλλογικά, αλλά και οι εκπαιδευτικοί με ένα πιο αξιοκρατικό σύστημα ως προς την απόδοσή τους στην εργασία». 

Δεν παρέλειψε ωστόσο να αναφέρει πως σε όλη τη δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο, δεν υπάρχει αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης

«Δυστυχώς, δεν έχουμε ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης, με αποτέλεσμα πάρα πολλές φορές το μοναδικό κριτήριο το οποίο θεωρείται αντικειμενικό να είναι η αρχαιότητα, το οποίο δεν βοηθάει στη λειτουργία των οργανισμών, στην αξιοποίηση των προσόντων του προσωπικού που έχουμε. Με διαδικασίες οι οποίες έχουν βελτιωθεί σε σχέση με το παρελθόν, γίνεται επιλογή των δημοσίων υπαλλήλων, των εκπαιδευτικών λειτουργών και μετά η αντίφαση είναι αφού καταρχάς γίνεται επιλογή, στην συνέχεια δεν γίνεται η δέουσα αξιολόγηση. Εδώ είναι μια μεγάλη αντίφαση, διαλέγουμε πρώτα και οι αμοιβές είναι γνωστό ότι είναι υψηλότερες από τον ιδιωτικό τομέα. Διαλέγουμε τους καλύτερους και μετά τους καθηλώνουμε σε ένα σύστημα το οποίο επιβραβεύει την ομοιομορφία και την αρχαιότητα. Αποθαρρύνουμε την προσπάθεια και στο τέλος δεν κάνουμε την καλύτερη χρήση των πόρων που διαθέτει ο πολίτης, είτε για την εκπαίδευση των παιδιών του είτε για την δημόσια υπηρεσία». 

«Το πρώτο βήμα είναι να φτιάξουμε ένα σύστημα αξιολόγησης. Ταυτόχρονα είναι και μια προσωπική μου επιδίωξη, όσο είναι δυνατόν να ενισχύσουμε τις διευθύνσεις των σχολείων», τόνισε ο υπουργός Παιδείας. 

Το αθλητικό, το μουσικό και το ενδεχόμενο νέων σχολείων  

Κληθείς να σχολιάσει το ενδεχόμενο να υπάρξουν κι άλλα εξειδικευμένα σχολεία για παράδειγμα στον τομέα της τέχνης και των μαθηματικών, όπως είναι το αθλητικό και το μουσικό ο κ. Προδρόμου υποστήριξε πως αυτά τα σχολεία στοιχίζουν πολύ περισσότερο από τα κανονικά. 

«Ακόμα και αυτά τα σχολεία, χρειάζονται μια ουσιαστική βελτίωση γιατί έχουν μια λειτουργία πετυχημένη, αλλά ταυτόχρονα χρειάζεται να δούμε την φιλοσοφία, δηλαδή τι είναι αυτό που επιδιώκουμε με το αθλητικό σχολείο. Θέλουμε ένα φυτώριο αθλητών; Θέλουμε να φτιάξουμε αθλητικές ομάδες, είτε σε ομαδικά αθλήματα, είτε στον στίβο για τη χώρα μας; Ή θέλουμε κάτι άλλο; Άρα λοιπόν αυτά είναι ερωτήματα τα οποία τα συζητάμε». 

Η ιδέα να μεταφέρουμε την ίδια λογικά και σε άλλα αντικείμενα, σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας, είναι εύλογο το ερώτημα. 

Γιατί δεν το κάνουμε; 

«Η πρώτη απάντηση είναι ότι αυτό μπορεί να γίνει μόνο τμηματικά, διότι αυτά τα σχολεία στοιχίζουν πολύ περισσότερο. Θα πρέπει να συζητήσουμε επειδή υπήρξαν και στο παρελθόν εισηγήσεις να γίνουν κάποια σχολεία πιλοτικά ούτως ώστε να εφαρμοστούν εκεί νεότερες παιδαγωγικές αντιλήψεις. Είναι σχέδια τα οποία τα συζητάμε, όμως ταυτόχρονα θα πρέπει, και είναι κάτι που μας απασχολεί, να δούμε πώς βελτιώνονται συνολικά και για όλους τα μαθησιακά αποτελέσματα». 

Home