Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Πρόεδρος Α.Κί.ΔΑ: Οι πιο κρίσιμες εκλογές στην ιστορία της ΠΟΕΔ

Offsite Team
- 13.09.2020

Πρόεδρος Α.Κί.ΔΑ: Οι πιο κρίσιμες εκλογές στην ιστορία της ΠΟΕΔ

Thumbnail
Συνέντευξη του Προέδρου της Α.Κί.ΔΑ. στην Offsite - Τι λέει για τις εκλογές, τους στόχους και αδιόριστους εκπαιδευτικούς

Της Αγάθης Χατζηκωστή

Σε ρυθμούς εκλογών βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί της ΠΟΕΔ με την 24η Σεπτεμβρίου, να πλησιάζει πολύ σύντομα. Εκλογές, μεταρρυθμίσεις, βελτιώσεις και πολλά άλλα θα βρίσκονται στην ατζέντα των εκπαιδευτικών το επόμενο διάστημα. Ο Πρόεδρος της Ανεξάρτητης Κίνησης Δασκάλων (Α.Κί.ΔΑ.), Απόστολος Αποστολίδης, μίλησε στην Offsite για όλα αυτά τα θέματα που απασχολούν και θα απασχολήσουν τους εκπαιδευτικούς. 

Όπως δήλωσε ο κ. Αποστολίδης “οι Εκλογές της ΠΟΕΔ του 2020 είναι οι πιο κρίσιμες στην ιστορία της Οργάνωσης μας”  ενώ ευθύνη του είναι “να συντονίσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συλλογική διαχείριση του εκλογικού αποτελέσματος και του μεγέθους της εμπιστοσύνης που θα αποδώσουν με την ψήφο τους οι συνάδελφοι του στην Α.Κί.ΔΑ”. Την ίδια στιγμή, όπως μας ανέφερε σχετικά με τους στόχους του μετά την εκλογή του δήλωσε ότι “σκέψεις θα γίνουν μετά την 24η Σεπτεμβρίου 2020, πάντα για το κοινό καλό”. Ενώ αναφορικά με μεταρρυθμίσεις στο χώρο της εκπαίδευσης απαντά ότι “ο κόσμος προχωρά, οι ανάγκες αλλάζουν, συνεπώς πολλά πράγματα είναι φυσικό να έχουν κλείσει τον κύκλο τους και για νέα να πρέπει να ανοίξει τώρα”. 

4

-Ποιος είναι ο στόχος σας για τις επερχόμενες εκλογές; Τι θα διεκδικήσετε με την εκλογή σας;

Οι εκλογές συνιστούν μια κρίσιμη στιγμή στην πορεία ενός οργανισμού, ιδιαίτερα ενός συνδικαλιστικού φορέα  στα χρόνια που διάγουμε. 

Μέσα σε ένα πλαίσιο εντεινόμενης αμφισβήτησης της αξίας του εκπαιδευτικού και του έργου του αλλά και του Δημόσιου Σχολείου εν γένει, μέσα από την εκλογική διαδικασία: 

  • αφενός αξιολογείται (α) η ορθότητα κάθε πρότασης για το πώς η ΠΟΕΔ έπρεπε να ελιχθεί μπροστά σε κάθε θέμα, (β) η δράση της κάθε Κίνησης, τόσο αυτόνομα όσο και ως μέρος της ΠΟΕΔ και η παρουσία των στελεχών της στα συλλογικά όργανα καθώς και ο τρόπος πραγμάτωσης της ευθύνης στις θέσεις που κατείχαν, όπως επίσης και ο βαθμός ανταπόκρισής τους στον ρόλο που είχαν να διαδραματίσουν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, 
  • αφετέρου κρίνεται ποια δύναμη είναι ικανή να ηγηθεί της Οργάνωσης μας για να συντονίσει (α) το ολοένα και πιο απαιτητικό έργο προάσπισης του εκπαιδευτικού, (β) τη διεκδίκηση της βελτίωσης διαβίωσης στη σχολική μονάδα εκπαιδευτικών και μαθητών, (γ) τον εσωτερικό διάλογο για τη διαμόρφωση της πλέον αντιπροσωπευτικής θέσης της Οργάνωσης απέναντι στα ζητούμενα, (δ) το έργο ανασυγκρότησης, αναδιοργάνωσης και βελτίωσης της εσωτερικής λειτουργίας της ΠΟΕΔ, έτσι ώστε αυτή να απαντά με επιτυχία στις σύνθετες απαιτήσεις του 21ου αιώνα.

Οι συνάδελφοι μας παρακολούθησαν καθ’ όλη την τριετία τον τρόπο που η Α.Κί.ΔΑ. πολιτεύθηκε. Ήταν η πιο ταραχώδης τριετία στον χώρο της Δημόσια Εκπαίδευσης. Η απαξίωση του εκπαιδευτικού, η καταστρατήγηση των δημοκρατικών θεσμίων, η ξεκάθαρη προσπάθεια υλοποίησης της πολιτικής περιθωριοποίησης της συνδικαλιστικής έκφρασης όρισαν ένα πεδίο δράσης πρωτόγνωρο και ιδιαίτερα απαιτητικό για την υπεράσπιση της δημοκρατικής λειτουργίας στην Πολιτεία μας. Η Α.Κί.ΔΑ. συνέβαλε με τον δικό της τρόπο, με θέσεις και πλήρη ενεργοποίηση στην απάντηση που η ΠΟΕΔ κλήθηκε να δώσει στη συγκεκριμένη περίοδο. 

Παράλληλα με τα πιο πάνω, στην τριετία 2017 – 2020 η Α.Κί.ΔΑ. ανέδειξε, προώθησε και απαίτησε να διεκδικηθούν από την ΠΟΕΔ ένα πολυδιάστατο φάσμα ζητημάτων που αφορούσε τη σχολική καθημερινότητα, τα εργασιακά ζητήματα, την ενίσχυση του Δημόσιου Σχολείου, την ευημερία εκπαιδευτικών και μαθητών, την ασφάλεια και την υγεία των ανθρώπων στον σχολικό χώρο, τα εργαλεία της μαθησιακής διαδικασίας και στις τρεις βαθμίδες.

Όλα τα πιο πάνω είναι πρόσφατα και οι συνάδελφοί μας τα έχουν υπόψη τους. Είμαστε σίγουροι ότι θα μπορέσουν με νηφαλιότητα και αντικειμενικότητα να τα κρίνουν, να τα συγκρίνουν και να διακρίνουν, στο τέλος της μέρας, εκείνα τα στοιχεία που συνιστούν την ειδοποιό διαφορά της Α.Κί.ΔΑ. έναντι των υπολοίπων και αν αξίζει αυτή την ειδοποιό διαφορά να την καταστήσουν βάση για ανασυγκρότηση της ΠΟΕΔ.

Ως εκπαιδευτικός, που συνδικαλίζεται εδώ και τρεις δεκαετίες και ως Πρόεδρος της Α.Κί.ΔΑ. κρίνω κι εκτιμώ ότι οι Εκλογές της ΠΟΕΔ του 2020 είναι οι πιο κρίσιμες στην ιστορία της Οργάνωσης μας. Ως εκ τούτου ο στόχος μου δεν μπορεί να είναι άλλος από το να συμβάλω με όλες μου τις δυνάμεις ώστε η Α.Κί.ΔΑ. να τύχει εκείνης της εμπιστοσύνης των συναδέλφων μας, που να είναι σε θέση να διαμορφώσει ένα νέο ύφος και ήθος του συνδικαλίζεσθαι αλλά και της ηγεσίας του εκπαιδευτικού κόσμου.

Μετά τις εκλογές έχω υποχρέωση κι ευθύνη να συντονίσω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συλλογική διαχείριση του εκλογικού αποτελέσματος και του μεγέθους της εμπιστοσύνης που θα αποδώσουν με την ψήφο τους οι συνάδελφοι μας στην Α.Κί.ΔΑ. Είναι καθήκον μου να συντονίσω με σύνεση και έγνοια για την επόμενη μέρα τη διαμόρφωση της εκπροσώπησης της Α.Κί.ΔΑ. και του κόσμου που θα την εμπιστευθεί στα συλλογικά όργανα και την ηγετική πυραμίδα της ΠΟΕΔ. 

Πέραν αυτών, σε ό, τι με αφορά προσωπικά, σκέψεις θα γίνουν μετά την 24η Σεπτεμβρίου 2020 και στη βάση του εκλογικού αποτελέσματος και το τι απορρέει από αυτό, πάντα μέσα από τη βάσανο της αναζήτησης του τι υποβάλλει το κοινό καλό. 

-Πώς βλέπετε την κατάσταση στα σχολεία; Χρειάζονται ριζικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα; Και αν ναι, τι προτείνετε;

Τα σχολεία μας έχουν ένα μεγάλο ατού: Το εκπαιδευτικό τους προσωπικό, οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί, οι ειδικοί εκπαιδευτικοί. Όσο κι αν εδώ και μια δεκαετία γνωστοί κύκλοι, συμπεριλαμβανομένης και της Κυβέρνησης και της Πολιτείας ευρύτερα, αποψιλώνουν κι απαξιώνουν καθημερινά το έργο τους, η επιστημοσύνη τους, η έφεσή τους για συνεχή επιμόρφωση, η έγνοια τους για το παιδί, ο επαγγελματισμός τους αποτελούν την απάντηση στην απορία «μα τι είναι αυτό που τελικά κρατά όρθιο το δημόσιο σχολείο παρά τις ελλείψεις που του δημιουργεί και τις αυξάνει η συνεχής μείωση των δαπανών για τη λειτουργία του;»

Ξεκινώ, ως εκ τούτου την απάντηση, με την τεκμηριωμένη πεποίθηση και την αισιόδοξη θεώρηση ότι το σχολείο μας με τους λειτουργούς του κάνει το πλέον δυνατό και προσφέρει το καλύτερο στους μαθητές του. Και θα συνεχίσει να το πραγματώνει, γιατί, ακριβώς, οι εκπαιδευτικοί αγαπούν και τιμούν αυτό που σπούδασαν, που κλήθηκαν να υπηρετήσουν, που εξελίσσουν με καθημερινή μελέτη και προσωπικό κόπο.

Εδώ και 12 περίπου χρόνια οι δαπάνες για τα σχολεία μας μειώνονται. Ιδιαίτερα στην Προδημοτική Εκπαίδευση, άλλωστε ως Α.Κί.ΔΑ. το αναδείξαμε επανειλημμένα, έχουν κατακρεουργήσει πραγματικά τους σχετικούς προϋπολογισμούς. Κτιριακές φθορές, ανάγκες σε σύγχρονο εξοπλισμό, καινοφανή ζητήματα μαθησιακών δυσκολιών και δύσκολων συμπεριφορών, εμπλουτισμός σε μαθησιακά εργαλεία, διδακτικά υλικά και μέσα, ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό για αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας μένουν χωρίς απαντήσεις. Αν, λοιπόν, θέλουμε να αλλάξουμε πράγματα στο σχολείο ας ξεκινήσουμε από αυτό: η πολιτική για το δημόσιο σχολείο πρέπει να είναι πολιτική επένδυσης για το μέλλον, και όχι περικοπών και αποκοπών. 

Στο ερώτημα σας για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις η απάντηση μου είναι καταφατική. Ο κόσμος προχωρά, οι ανάγκες αλλάζουν, συνεπώς πολλά πράγματα είναι φυσικό να έχουν κλείσει τον κύκλο τους και για νέα να πρέπει να ανοίξει τώρα. 

Η κλιματική αλλαγή δημιουργεί σοβαρές δυσχέρειες στη σχολική ζωή. Ας απαντήσουμε με δραστικά μέτρα, όπως αυτά συστήνονται από τον επιστημονικό κόσμο αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και για τα οποία η Κυπριακή Δημοκρατία πληρώνει πρόστιμα από την τσέπη του φορολογούμενου πολίτη γιατί δεν τα εφάρμοσε, παραγκώνισε την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, οι οποίες θα επέτρεπαν πλήρη αναβάθμιση της τεχνολογικής υποδομής και εγκατάσταση κλιματιστικών στα σχολεία.

Ο εξοπλισμός των σχολείων χρήζει άμεσης, χωρίς καμιά άλλη καθυστέρηση, αναβάθμισης κι εκσυγχρονισμού. 

Τα κοινωνικά ζητήματα επηρεάζουν τη σύνολη παρουσία, σε όλη την ανθρώπινη διάστασή της, του μαθητή μέσα στο σχολείο. Επιβάλλεται ένα νέο πλαίσιο στήριξης του σχολείου από σχετικές Υπηρεσίες, για να μπορεί αυτό να διαχειρίζεται την ανθρωπιστική διάσταση της σχολικής ζωής.

Η ενίσχυση του διοικητικού έργου σε όλους τους τομείς είναι εκ των πλέον σημαντικών ζητημάτων που χρήζουν άμεσης προώθησης.

Στο καθαρά εκπαιδευτικό έργο έχει επισημανθεί η ετοιμότητα τόσο των εκπαιδευτικών όσο και της Αρμόδιας Αρχής να περάσουμε σε ένα νέο, σύγχρονο, πλην, όμως, ανθρωποκεντρικό σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και του έργου του σχολείου. Ένα σύστημα που μακριά από φιλοσοφία εξοστρακισμού, όπως το ήθελαν και το ζητούσαν επιτακτικά κάποιοι, θα στηρίζει και θα υποστηρίζει τη μαθησιακή διαδικασία και το ευρύτερο σχολικό έργο. 

-Ποια είναι τα φλέγοντα αυτή την περίοδο κατά την άποψή σας; Πώς μπορούν να λυθούν;

Εν πολλοίς η απάντηση στο ερώτημα αυτό βρίσκεται στα όσα σημείωσα ακριβώς πιο πάνω. 

Θα εστίαζα 

  • στα ζητήματα διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής, έτσι ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης εντός του σχολείου μέσα από την εγκατάσταση κλιματιστικών αλλά και κατασκευή στεγάστρων σε μέρη της αυλής, 
  • στην αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας με ενίσχυση της μαθησιακής υποστήριξης του αναλφαβητισμού και των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία,
  • σε μια αρμονική εφαρμογή πρωτοκόλλων για την υγεία και διατήρηση της πραγματικής λειτουργίας του σχολείου, που να προσφέρει και μάθηση και χαρά στα παιδιά,
  • στον κατάλληλο εξοπλισμό για τις ανάγκες των πρωτοκόλλων, που να διασφαλίζεται η εύρυθμη και ασφαλής λειτουργία της τάξης και του σχολείου και όχι να δυσχεραίνεται, όπως θα γίνεται με τις ρυθμίσεις που το ΥΠΠΑΝ επέβαλε στα Δημοτικά Σχολεία, στα Δημόσια Νηπιαγωγεία, στα Ειδικά Σχολεία,
  • στην αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολείων,
  • στη δημιουργία σύγχρονων δομών για τη διαχείριση της σχολικής βίας παιδικής παραβατικότητας και των ανθρωπιστικών ζητημάτων των σχολείων,
  • στην πρόσληψη ικανού αριθμού και κατάλληλα προσοντούχου βοηθητικού προσωπικού, ήτοι γραμματειακό προσωπικό, σχολικές βοηθοί, σχολικές συνοδοί, κυρίως στην Ειδική Εκπαίδευση και την Προδημοτική Εκπαίδευση,
  • στην αύξηση του προϋπολογισμού ιδιαίτερα για την Προδημοτική Εκπαίδευση.

Σε ό, τι αφορά τα καθαρά εργασιακά ζητήματα, που ούτως ή άλλως εξυπηρετεί την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, αυτά έχουν να κάνουν, ανάμεσα σε άλλα, με 

  • την ενίσχυση του διοικητικού έργου του σχολείου σε όλα τα επίπεδα,
  • την άμεση βελτίωση του συστήματος διορισμού αντικαταστατών και των όρων εργοδότησης των αντικαταστατών,
  • την αύξηση των μόνιμων οργανικών θέσεων στη βάση των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, 
  • την αναδιάρθρωση του εργάσιμου χρόνου των εκπαιδευτικών,
  • την εισαγωγή διαδικασιών περιορισμού παρεμβάσεων στον σχολικό χώρο και προστασίας των εκπαιδευτικών από επιθέσεις και αδικαιολόγητες καταγγελίες, που προσβάλλουν την αξιοπρέπεια τους και το επαγγελματικό τους κύρος.

-Κεφάλαιο εκπαιδευτικοί: Τα τελευταία χρόνια μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών παραμένει αδιόριστος. Το σύστημα με τις εξετάσεις διορισίμων πιστεύεται ότι λειτούργησε θετικά μέχρι στιγμής. Ποια η θέση σας για το ζήτημα με τα προβλήματα στο σύστημα διορισίμων; 

Ξεκινούμε με μια παραδοχή: Το Νέο Σύστημα Διορισμού στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι πλέον νόμος του Κράτους από το 2015. Ήταν κάτι που το επιδίωξαν όλες οι πολιτικές δυνάμεις και το προώθησαν πολύ έντονα με ένα σοβαρό επιχείρημα: την επιλογή των καλύτερων εκπαιδευτικών. Με αυτό το επιχείρημα συντάχθηκαν η κοινή γνώμη και τα Πανεπιστήμια, τα οποία, εμμέσως πλην σαφώς, απαξίωναν τους αποφοίτους τους.

Ευτυχώς απέναντι τους βρήκαν μια ενωμένη και αποφασιστική ΠΟΕΔ που μέχρι την τελευταία στιγμή πάλεψε και κατάφερε να μην μείνουν στον δρόμο, όπως οι χειρισμοί των πολιτειακών αρχόντων θα οδηγούσαν τα πράγματα, εκατοντάδες συμβασιούχοι αλλά και αντικαταστάτες, που για μια περίπου δεκαετία υπηρετούσαν ανελλιπώς την εκπαίδευση σε πάγιες ανάγκες.

Την ίδια ώρα διαπιστώνονταν και τεχνικές στρεβλώσεις αλλά και η υποβόσκουσα φιλοσοφία της κατάργησης της μονιμότητας. Μετά τον Ιούλιο του 2015 η  Α.Κί.ΔΑ. έμεινε μόνη στο να αναδεικνύει τα πιο πάνω μέσα από σειρά δημόσιων τοποθετήσεων της ως επίσης και στρεβλώσεις, σκανδαλώδη εφαρμογή του συστήματος ως προς την αξιοπιστία των εξετάσεων και τη διαμόρφωση του Καταλόγου Διορισίμων αλλά και του τρόπου εφαρμογής της νομοθεσίας διορισμού από τους δύο καταλόγους.

Δυστυχώς η Α.Κί.ΔΑ. επιβεβαιώνεται συνεχώς από τα γεγονότα (το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι ο μη επαναδιορισμός 60 περίπου συμβασιούχων, οι οποίοι εντέχνως, πλην νόμιμα – η πολιτική ηθική άλλα λέει, φυσικά, - έμειναν άνεργοι και δε δικαιούνται ούτε το αορίστου). 

Ως εκ τούτου επιβάλλεται να γίνουν διορθωτικές τομές αυτό το διάστημα, πριν από τις επόμενες εξετάσεις (Φθινόπωρο 2021) και την επόμενη δημοσίευση του Καταλόγου Διορισίμων (Απρίλης 2022), για να εφαρμοστεί πιο σωστά ο Νόμος. 

Home