Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ψωνίζουν συχνά από το Facebook οι Κύπριοι και την… παθαίνουν

Του Σωτήρη Νικηφόρου
- 29.07.2019

Ψωνίζουν συχνά από το Facebook οι Κύπριοι και την… παθαίνουν

Thumbnail
Παίρνουν τα λεφτά και... εξαφανίζονται - Το πρόστιμο σε δύο σελίδες και τι να προσέξετε

Συχνά είναι τα παράπονα πολιτών στην Κύπρο που πέφτουν θύματα απάτης από διάφορες σελίδες που πωλούν προϊόντα στο Facebook. 

Είναι ευρέως γνωστό ότι διάφοροι φτιάχνουν… online καταστήματα μέσω σελίδων στο facebook πουλώντας διάφορα προϊόντα. Παπούτσια, ρούχα, ρολόγια, αρώματα, ζώνες, τσάντες, αξεσουάρ για κινητά και υπολογιστές, ακόμα και ηλεκτρονικά είδη. 

Το θέμα είναι ότι αυτές οι σελίδες δεν έχουν καμία ταυτότητα, κανένα στοιχείο για το ποιος είναι ο πωλητής, κανένα στοιχείο επικοινωνίας, κανένα κατάστημα πίσω τους. Απλά του στέλνεις ένα μήνυμα στο Facebook για το προϊόν που θέλεις και σου στέλνουν μέσω courier το προϊόν. Ο καταναλωτής πληρώνει το προϊόν με την παραλαβή από το κατάστημα του courier. 

Τα προβλήματα που προκύπτουν είναι πολλά και αρκετές φορές τόσο η Αστυνομία, όσο και η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, με ανακοινώσεις κάλεσαν το κοινό να είναι προσεκτικό σε τέτοιου είδους αγορές. Κατ’ αρχάς τα προϊόντα των παράνομων αυτών online καταστημάτων είναι συνήθως μαϊμού και πωλούνται σε τιμές που ίσως να πωλούνται και τα αυθεντικά. 

Επιπλέον σε περίπτωση που θέλεις να αλλάξεις κάτι ή να επιστρέψεις κάτι για να σου επιστραφούν κάποια χρήματα, είναι σχεδόν αδύνατο να βρεις ανταπόκριση. Σύμφωνα με αρκετές καταγγελίες στο facebook αλλά και σε αρμόδιες αρχές, σε τέτοιες περιπτώσεις δεν ανταποκρίνεται κανείς για να απαντήσει μηνύματα. Πουλάνε το προϊόν, παίρνουν τα χρήματα και τέλος. 

Πρόστιμο σε δύο σελίδες

Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δέχεται συχνά παράπονα για τέτοιου είδους καταστήματα και συναλλαγές. Δεν είναι όμως εύκολο να εντοπίσει τους πωλητές. Χρειάζεται και η συνδρομή της Αστυνομίας και δεν είναι πάντα εύκολες οι διαδικασίες. Πριν από λίγο καιρό πάντως η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμο σε δύο τέτοιου είδους σελίδες. Συγκεκριμένα επέβαλε πρόστιμο 1000 ευρώ στις σελίδες με τις ονομασίες «ALEXANDRA PERTIOSAN» και «ΕΞΥΠΝΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ» στο Facebook για παράβαση του περί των Δικαιωμάτων των Καταναλωτών Νόμου. 

Στις πιο πάνω σελίδες διατίθενται προς πώληση προϊόντα, χωρίς να παρέχεται η απαραίτητη προσυμβατική ενημέρωση στους καταναλωτές, ούτε οποιεσδήποτε πληροφορίες σχετικά με το δικαίωμα υπαναχώρησης.

Επιπρόσθετα, δεν παρασχέθηκε στους καταναλωτές/παραπονούμενους το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση εντός δεκατεσσάρων (14) ημερών, αλλά ούτε και το κεκτημένο δικαίωμα υπαναχώρησης εντός δώδεκα (12)  μηνών μετά το τέλος της αρχικής προθεσμίας υπαναχώρησης, το οποίο αποκτά ο καταναλωτής εάν δεν ενημερωθεί γενικά για το δικαίωμα υπαναχώρησής του, σύμφωνα με το Νόμο.

«Πολύ υψηλού κινδύνου αυτές οι σελίδες»

Η Offsite επικοινώνησε με τον κ. Μάριο Δρουσιώτη, Πρόεδρο του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών. 

«Η συμβουλή μας προς το κόσμο είναι όπου δεν υπάρχουν πλήρη στοιχεία του πωλητή δηλαδή γεωγραφική διεύθυνση, email, τηλέφωνο, όνομα, τότε να μην αγοράζει από αυτές τις σελίδες. Να τις αποφεύγει ο κόσμος διότι είναι πολύ υψηλού κινδύνου αυτές οι σελίδες που δεν έχουν κανένα στοιχεία επικοινωνίας. Έχουμε πολλά σχετικά παράπονα. Όταν φυσικό πρόσωπο πωλεί προς φυσικό πρόσωπο είναι δύσκολο να παρέμβει κάποιος. Μόνο αν είναι εταιρεία που πωλεί μπορεί να παρέμβουν άμεσα οι αρχές. 

Ο κόσμος μπορεί να καταγγέλει αυτές τις περιπτώσεις στο 1429, την δωρεάν γραμμή καταναλωτή και μπορεί να βρεθεί κάποιος τρόπος να εντοπιστεί ο παραβάτης».

Σημαντικές συμβουλές από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή

Η Υπ. Προστασίας Καταναλωτή συστήνει μεγάλη προσοχή στους καταναλωτές. 

Τι πρέπει να προσέξετε:

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, μια επιχείρηση που εμπορεύεται μέσω διαδικτύου οφείλει να σας παρέχει εύκολη, άμεση και συνεχή πρόσβαση σε βασικές πληροφορίες, όπως μεταξύ άλλων:

  • την επωνυμία της επιχείρησης
  • τη γεωγραφική διεύθυνση της επιχείρησης
  • ηλεκτρονική διεύθυνση (e-mail) και αριθμό τηλεφώνου
  • τον αριθμό μητρώου στο ΦΠΑ
  • τον αριθμό εγγραφής εταιρείας (εφόσον πρόκειται για εταιρεία)

Μην προχωρήσετε σε αγορά αν δεν σιγουρευτείτε ότι πρόκειται για πραγματική επιχείρηση, γιατί κινδυνεύετε να πέσετε θύματα απάτης από υποτιθέμενες «επιχειρήσεις» οι οποίες μόλις λάβουν τα χρήματα σας θα εξαφανιστούν. Μην αγοράζετε από εμπορευόμενους που η μόνη πληροφόρηση που παρέχουν είναι ένας αριθμός κινητού τηλεφώνου ή μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. 

Κάντε σωστή έρευνα αγοράς.

Είναι καλό να γνωρίζετε ή να αναζητάτε άλλα άτομα που έχουν αγοράσει από τον ίδιο πωλητή. Το διαδίκτυο σας προσφέρει τη δυνατότητα να αναζητήσετε κριτικές (reviews) από άλλους καταναλωτές που αγόρασαν προηγουμένως το ίδιο προϊόν/υπηρεσία ή από το ίδιο κατάστημα. Αναζητήστε κριτικές τόσο για το προϊόν/υπηρεσία όσο και για το κατάστημα που σας ενδιαφέρει. Αν οι κριτικές δεν είναι ικανοποιητικές ή αν είναι πολύ περιορισμένες σε αριθμό, θα πρέπει να προβληματιστείτε.

Να ξέρετε ποιον πληρώνετε και να εξασφαλίζετε εκ των προτέρων τα στοιχεία του.

Οι πληρωμές μέσω τραπεζικού εμβάσματος ή μέσω ασφαλούς συστήματος πληρωμής προς τον τραπεζικό λογαριασμό του πωλητή θεωρούνται χαμηλού ρίσκου, καθώς υπάρχει η δυνατότητα να εντοπιστεί ο τελικός αποδέκτης των χρημάτων. 

Αντίθετα, η πληρωμή με μετρητά μέσω ανεπίσημων μεσαζόντων (πχ. υπηρεσίες ταχυμεταφοράς, οδηγοί ταξί, εταιρείες αποστολής χρημάτων, κλπ), χωρίς να είναι προηγουμένως απόλυτα γνωστή η ταυτότητα και τα στοιχεία του τελικού αποδέκτη των χρημάτων, θα πρέπει να θεωρείται υψηλού ρίσκου. Ως ανεπίσημοι μεσάζοντες θεωρούνται όσοι μεσολαβούν απλά για να μεταφέρουν τα χρήματα στον πωλητή χωρίς να μπορούν να αναλάβουν ευθύνη της συναλλαγής ή/και να σας δώσουν τα πλήρη στοιχεία του πωλητή και να σας φέρουν σε άμεση επαφή μαζί του σε περίπτωση που χρειαστεί. 

Σε κάθε περίπτωση, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή τονίζει ότι:

  • η αγορά από πωλητές αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων, και παράλληλα
  • η εξόφληση μέσω ανεπίσημων διαμεσολαβητών, αποτελεί συνδυασμό ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας και θα πρέπει να αποφεύγεται.

Προσέχετε από απομιμήσεις. 

Προσφορές προϊόντων σε πολύ πιο χαμηλή τιμή από αυτήν στην οποία διατίθενται συνήθως παρόμοια προϊόντα στα εμπορικά καταστήματα, θα πρέπει να προβληματίζουν. Γενικά, προσφορές που είναι «πολύ καλές για να είναι αληθινές» είναι υψηλού κινδύνου.

Ενημερωθείτε για τα δικαιώματα σας.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Κύπρου και της ΕΕ, οι καταναλωτές που αγοράζουν μέσω διαδικτύου έχουν περισσότερα δικαιώματα σε σχέση με τους καταναλωτές που αγοράζουν από εμπορικό κατάστημα. Συγκεκριμένα, για αγορές μέσω διαδικτύου εφαρμόζεται το δικαίωμα υπαναχώρησης, σύμφωνα με το οποίο ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να ακυρώσει την αγορά που έκανε εντός 14 ημερών από την παραλαβή των εμπορευμάτων, για οποιονδήποτε λόγο έστω κι αν αλλάξει γνώμη. Ο πωλητής οφείλει να ενημερώνει ρητά και εκ των προτέρων τον καταναλωτή για αυτό του το δικαίωμα. 

Επιπρόσθετα, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή σημειώνει ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών -και κατά συνέπεια η σχετική νομοθεσία της Κύπρου- προστατεύει τους καταναλωτές όταν αυτοί αγοράζουν από εμπορευόμενους, δηλ. από επιχειρήσεις που λειτουργούν σε επαγγελματική βάση. Η εν λόγω νομοθεσία δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις αγοραπωλησιών μεταξύ ιδιωτών, οι οποίοι δεν λειτουργούν στο πλαίσιο οποιασδήποτε επιχειρηματικής δραστηριότητας (πχ. πώληση μεταχειρισμένου οχήματος από προηγούμενο ιδιοκτήτη).

 

Home