Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση/Εργαστήρια δεξιοτήτων: Πώς θα γίνονται

Offsite Team
- 04.02.2023

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση/Εργαστήρια δεξιοτήτων: Πώς θα γίνονται

Οι στόχοι, οι θεματικές ενότητες και πώς θα διδάσκεται η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Της Κωνσταντίνας Χατζηανδρέα

Με εργαστήρια δεξιοτήτων θα πραγματοποιείται η διδασκαλία της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Όπως έγραψε σε προηγούμενο ρεπορτάζ της η OffsiteNews, τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα πραγματοποιούνται στην Προδημοτική, την Δημοτική Εκπαίδευση όπως και στις τάξεις του Γυμνασίου και στην Α’ Λυκείου.

Υπενθυμίζεται πως στις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου και της Τεχνικής Εκπαίδευσης προτείνεται η λειτουργία σεμιναρίων για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Η λειτουργία των εργαστηρίων δεξιοτήτων στοχεύει στην ένταξη στο δημόσιο σχολείο μιας διευρυμένης θεματολογίας που αποτελεί προτεραιότητα των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων και η οποία θα συμπεριλαμβάνει και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. 

Θα προσαρμοστεί το ωρολόγιο πρόγραμμα

Για τη λειτουργία των εργαστηρίων στην Δημοτική Εκπαίδευση αναμένεται να διατεθεί χρόνος στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος και θα εξασφαλιστεί είτε με τη διάθεση μέρους του διδακτικού χρόνου του μαθήματος «Αγωγή Υγείας» που έχει ανάλογο περιεχόμενο είτε με την κατανομή χρόνου από τη γενικό πρόγραμμα. 

Για τη λειτουργία των εργαστηρίων στα Γυμνάσια θα διατεθεί μέρος του χρόνου που καθίσταται διαθέσιμος με την εφαρμογή της τροποποίησης των Κανονισμών που βρίσκεται ενώπιον της Βουλής, για κατάργηση της στασιμότητας λόγω επιδόσεων και την κατάργηση των συνεπακόλουθων διαδικασιών «ανεξέτασης».

Για τη λειτουργία των εργαστηρίων δεξιοτήτων στην Α’ τάξη Λυκείων και Α’ έτος ΤΕΣΕΚ θα διατεθεί μέρος των πλεονασματικών περιόδων διδασκαλίας που έχουν προκύψει με την γενίκευση της διδασκαλίας της Γαλλικής στο Λύκειο και την ανάλογη προσαρμογή του Ωρολογίου Προγράμματος που έγινε ήδη. 

Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο και το πρόγραμμα των εργαστηρίων δεξιοτήτων θα καθορίζονται από τις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του ΥΠΑΝ. Παράλληλα, οι Διευθύνσεις Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τη Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη σε ότι αφορά τα θέματα της αειφορίας και του περιβάλλοντος, θα καταρτίσουν προγραμματισμό των εργαστηρίων ανά τάξη και θα ετοιμάσουν το ανάλογο υλικό διδασκαλίας και πρότυπα δραστηριοτήτων μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του έτους. Στη συνέχεια θα διοργανωθούν μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου οι αντίστοιχες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών.  

Οι στόχοι και οι θεματικές ενότητες

Αξίζει να τονιστεί πως η λειτουργία εργαστηρίων δεξιοτήτων αποσκοπεί στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και την επίτευξη των στόχων που περιλαμβάνονται στη συστηματική καλλιέργεια δεξιοτήτων που σε μεγάλο βαθμό περιλαμβάνονται ήδη ως στόχοι στο αναλυτικό πρόγραμμα. 

Με την εργαστηριακή προσέγγιση και ακολουθώντας και τις σχετικές συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκρίνονται με καλύτερο τρόπο οι «δεξιότητες του 21ου αιώνα». Συγκεκριμένα, επιζητείται η ανάπτυξη δεξιοτήτων που έχουν ως στόχο: 

  • τη σύνθετη και την κριτική σκέψη, 
  • τη δημιουργικότητα, 
  • τη συνεργασία, 
  • την επικοινωνία, 
  • την ευελιξία και προσαρμοστικότητα, 
  • την πρωτοβουλία, 
  • την οργανωτική ικανότητα, 
  • την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, 
  • την επίλυση προβλημάτων, 
  • τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό,
  • τον περιβαλλοντικό και αειφόρο γραμματισμό.

Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται η καλλιέργεια δεξιοτήτων που κατηγοριοποιούνται στις ακόλουθες 4 ενότητες: 

  • Δεξιότητες του 21ου αιώνα 
  • Νοητικές δεξιότητες
  • Δεξιότητες τεχνολογίας, μηχανικής και επιστήμης 
  • Δεξιότητες ζωής

Όσον αφορά τις θεματικές ενότητες που θα καλύπτονται, μεταξύ άλλων αναφέρονται: 

  • ο ψηφιακός γραμματισμός, 
  • η περιβαλλοντική εκπαίδευση και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, 
  • η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, 
  • ο οικονομικός και χρηματοοικονομικός γραμματισμός, 
  • ενημερότητα και προστασία από εξαρτητικές ουσίες και συμπεριφορές
  • η κυκλοφοριακή αγωγή και αγωγή οδικής ασφάλειας 
  • αλληλεγγύη-σεβασμός διαφορετικότητας-εθελοντισμός-αρχές πολιτειότητας

Αναλυτικότερα

Περιβαλλοντική εκπαίδευση και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη

• Τα παιδιά θα εξοικειώνονται με τους 17 στόχους της αειφόρου ανάπτυξης και τις βασικές έννοιες και ζητήματα που σχετίζονται με αυτούς (κλιματική κρίση, βιοποικιλότητα, αειφόρες πόλεις και κοινότητες, παραγωγή και κατανάλωση, ενέργεια, πείνα και φτώχεια). 

• Μελετούν, αναλύουν και επεξεργάζονται θέματα τοπικού, εθνικού και παγκόσμιου ενδιαφέροντος για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη, επιδιώκουν την αναζήτηση λύσεων και αναλαμβάνουν δράσεις στο σχολείο και στην κοινότητα στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης της Αειφόρου Περιβαλλοντικής Πολιτικής του κάθε σχολείου. 

• Επιδιώκουν, εφαρμόζοντας τις ικανότητες της αειφόρου ανάπτυξης (συστημική σκέψη, αναστοχασμού, οραματισμού, προσοχής, λήψης απόφασης, συμμετοχής κ.λπ.), στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων και δράσεων, για την  αντιμετώπιση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών προβλημάτων και ζητημάτων της αειφορίας που αφορούν και απορρέουν από το σχολείο και την κοινότητα.  

• Έρχονται σε επαφή με επαγγελματίες και ειδικούς ή σε συνεργασία με τοπικούς κοινωνικούς φορείς εργάζονται για την προώθηση παρεμβάσεων που σχετίζονται με τη βελτίωση του περιβάλλοντος του σχολείου και την καθιέρωση αλλαγών που αφορούν στο μετασχηματισμό του σε αειφόρο. 

• Γνωρίζουν και εφαρμόζουν τις αρχές της αειφορίας μέσα από θέματα σχετικά με την πράσινη μετάβαση, την κυκλική οικονομία, της αειφόρου οικονομικής δραστηριότητας, καινοτομίας και επιχειρηματικότητας κ.ο.κ. αξιοποιώντας το αναλυτικό πρόγραμμα της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη. 

• Εξοικειώνονται με πρακτικές και συνήθειες καθημερινής ζωής συμβατές με την υιοθέτηση, στην καθημερινότητα τους (σχολείο, κοινότητα κ.λπ.), μέτρων φιλοπεριβαλλοντικού χαρακτήρα και αειφόρου τρόπου ζωής, σχετικών με την προστασία και τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, την υπεύθυνη κατανάλωση, τη διαχείριση των απορριμμάτων [μείωση, επανάχρηση, ανακύκλωση], τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη φιλοζωία και την ευημερία των ζώων κ.ο.κ.

Υγεία, ασφάλεια, διαπροσωπικές σχέσεις 

• Εισαγωγή και πρακτική άσκηση γύρω από μια σειρά από έννοιες και συνήθειες για την υγιεινή ζωή, την ανάγκη άσκησης και κινητικότητας και τη σωστή διατροφή

Εξοικείωση με το σώμα και έννοιες σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης

• Πρόληψη και προστασία από εξαρτήσεις 

• Εμπέδωση των εννοιών και της πρακτικής της οδικής ασφάλειας και της κυκλοφοριακής αγωγής

• Καθοδήγηση για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου και αρχές και έννοιες ασφαλούς πλοήγησης

• Ανάπτυξη δεξιοτήτων για σωστές κοινωνικές σχέσεις, αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Αρχές ψυχικής και συναισθηματικής υγείας

Δεξιότητες κοινωνικής ζωής και υγείας – κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη 

Ανάπτυξη και εμπέδωση συμπεριφορών γύρω από τις θεματικές ενότητες:

Ανθρώπινα Δικαιώματα, αρχές πολιτειότητας, ισότητα των φύλων και συνείδηση και σεβασμός της διαφορετικότητας, αντιμετώπιση διακρίσεων

• Εθελοντισμός, διαμεσολάβηση και επίγνωση δεδομένων γύρω από τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

• Συμπερίληψη και ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας, αλληλοσεβασμός, ενσυναίσθηση

Δεξιότητες επιστήμης, τεχνολογίας, δημιουργικής σκέψης και οικονομικού βίου

• Θεματικές από το χώρο του STEM/STEAM. Επιστημονική και υπολογιστική σκέψη, ψηφιακά περιβάλλοντα και εφαρμογές, εισαγωγή στη ρομποτική

• Οικονομικός και χρηματοοικονομικός γραμματισμός, ηθικές αρχές οικονομικού βίου

Δημιουργική σκέψη, οργανωτικές ικανότητες, καινοτομία και επιχειρηματικότητα

Εισαγωγή επαγγελματικής αγωγής, προσωπικότητα και προσανατολισμός σπουδών

Home