Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Σφραγίστηκαν τα Κυπριακά Αεροδρόμια: Από την εισβολή…Στον Covid19

Του Γιώργου Μιχαηλίδη
- 21.03.2020

Σφραγίστηκαν τα Κυπριακά Αεροδρόμια: Από την εισβολή…Στον Covid19

Thumbnail
Oι τρεις περιπτώσεις που οι πτήσεις από και προς την Κ.Δ. σταμάτησαν

Από τις 03:00 σήμερα το πρωί  και για 14 ημέρες (με τα υφιστάμενα μέτρα), τα Αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου θυμίζουν τη «μαύρη» περίοδο του 1974 όπου η βάρβαρη τουρκική εισβολή έκλεισε οριστικά το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας.

Τα μέτρα που έλαβε η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση εξάπλωσης του κορωνοϊού οδήγησαν στην αναστολή πτήσεων στα δυο Αεροδρόμια πλην των εξαιρέσεων που αφορούν τη μεταφορά εμπορευμάτων (cargo).

Παράλληλα, η κυβερνητική απόφαση αφορά και εξαιρέσεις πτήσεων όπως:1. Άδειας για λόγους επαναπατρισμού. 2. Ανθρωπιστικούς λόγους. 3. Ιδιαίτερους λόγους για το δημόσιο συμφέρον.

Το 1974 κατά τη βάρβαρη τουρκική  εισβολή το Αεροδρόμιο Λευκωσίας στις 20 Ιουλίου 1974,βομβαρδίστηκε  από τους Τούρκους εισβολείς που επέβαλαν στην ουσία το κλείσιμο του Αεροδρομίου.

Με την τουρκική εισβολή το Αεροδρόμιο αποτέλεσε πεδίο μερικών μεγάλων μαχών μεταξύ Κύπρου και τουρκικών δυνάμεων, που οδήγησαν το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών να κηρύξουν ένα Ηνωμένο Έθνος για την Προστατευόμενη Περιοχή (UNPA) κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης.

Αυτό απαιτούσε και από τις δύο πλευρές να αποσυρθούν τουλάχιστον 500 μέτρα από την περίμετρο του αεροδρομίου. Με την κατάπαυση του πυρός που υπογράφηκε στις 16 Αυγούστου 1974 το Αεροδρόμιο της Λευκωσίας έγινε μέρος των Ηνωμένων Εθνών για την ελεγχόμενη Ζώνη.

Μετά το κλείσιμο του Αεροδρομίου Λευκωσίας, ένα νέο αεροδρόμιο, το Διεθνές Αεροδρόμιο της Λάρνακας (LCA), άνοιξε στην Κυπριακή Δημοκρατία το 1975, και στα κατεχόμενα  το παράνομο  «Διεθνές Αεροδρόμιο Ερτσάν» που άνοιξε το 2004.. Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Πάφου (PFO) άνοιξε τις πόρτες του στην Κυπριακή Δημοκρατία το 1983.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

Οι ηγέτες από την ελληνοκυπριακή Κοινότητα και την τουρκοκυπριακή Κοινότητα επαναλειτούργησαν το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας στις αρχές του 1975. Μετά τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής  κοινότητας, ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος, είχε αρχικά απορρίψει την τουρκοκυπριακή πρόταση για να ξανανοίξει το αεροδρόμιο για τη διεθνή κυκλοφορία υπό κοινό έλεγχο. Η τελευταία εμπορική αεροπορική πτήση έγινε από το Αεροδρόμιο Λευκωσίας το 1977 στο πλαίσιο του ΟΗΕ.  

Περιορισμός πτήσεων στον Πόλεμο του Κόλπου

Ειδικές συνθήκες στα Κυπριακά Αεροδρόμια υπήρξαν και στην περίοδο του Πολέμου στον περσικό Κόλπο (Gulf War)  (2 Αυγούστου 1990 - 28 Φεβρουαρίου 1991) . Πρόκειτο, για την  πολεμική σύρραξη μεταξύ διεθνούς συμμαχίας από τουλάχιστον 31 κράτη υπό την καθοδήγηση των Η.Π.Α. και την εξουσιοδότηση του Ο.Η.Ε. κατά του Ιράκ, για την απελευθέρωση του Κουβέιτ.

Ο Πόλεμος ξεκίνησε με την εισβολή του Ιράκ στις 2 Αυγούστου 1990, με την δικαιολογία ότι το Κουβέιτ κάνει γεωτρήσεις για πετρέλαιο υπό κλίση και έτσι «κλέβει» ιρακινό πετρέλαιο. Αμέσως μετά την εισβολή, υποβλήθηκαν οικονομικές κυρώσεις από τον Ο.Η.Ε. και τελικώς  οι εχθροπραξίες άρχισαν τον Ιανουάριο του 1991, οι οποίες και κατέληξαν στην ολοκληρωτική νίκη των συμμαχικών δυνάμεων.(Αργεντινή, Αυστραλία, Μπαχρέιν, Μπανγκλαντές, Βέλγιο, Καναδάς, Τσεχοσλοβακία, Δανία, Αίγυπτος, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Κουβέιτ, Μαρόκο, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Ομάν, Πακιστάν, Πολωνία, Πορτογαλία, Νίγηρας, Κατάρ, Σαουδική Αραβία, Σενεγάλη, Νότιος Κορέα, Ισπανία, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Αγγλία και Η.Π.Α.). 

Την περίοδο του πολέμου στον Περσικό Κόλπο όπως επισημαίνει στην Offsite ένας πολύπειρος άνθρωπος στην αεροπλοϊα ο εκτελεστικός διευθυντής του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Χρίστος Πέτρου περιορίστηκαν σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό οι πτήσεις από και προς τα κυπριακά Αεροδρόμια, όχι όμως όπως συμβαίνει από τις 03:00 το πρωί σήμερα. Η κυβερνητική απόφαση που ελήφθη για πάταξη του κορωνοϊού αφορά αναστολή όλων των πτήσεων από και προς την Κύπρο.  

Κανονικά ο Πύργος Ελέγχου

Ο κ. Πέτρου μάς ανέφερε ακόμα ότι παρά τα μέτρα της Κυβέρνησης, στα δυο Αεροδρόμια της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν θα μπει «λουκέτο», αφού θα υπάρχουν εργαζόμενοι στα Αεροδρόμια με δεδομένο ότι θα δέχονται ναυλωμένες πτήσεις. - Σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών Γιάννη Καρούσο το διήμερο αναμένονται 700 άτομα οι περισσότεροι επαναπατρισθέντες.

Ο εκτελεστικός διευθυντής του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Χρίστος Πέτρου παρατήρησε ότι το FIR Λευκωσίας θα ελέγχεται κανονικά και ειδικά οι υπερπτήσεις αεροσκαφών εντός του FIR από τουρκικά αεροσκάφη αλλά και άλλων χωρών (π.χ. Ισραήλ). Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, τα δυο Αεροδρόμια θα λειτουργούν με το ελάχιστο (μίνιμουμ) προσωπικό για εξυπηρέτηση των πτήσεων μεταφοράς εμπορευμάτων cargo. Παράλληλα, όσοι θα εργάζονται θα έχουν την ευθύνη και των έκτακτων περιπτώσεων (π.χ. Εκτροπής λόγω κακοκαιρίας ή άλλων λόγων).

Home