Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Σχέδιο Ακάμα: Οι Τουριστικές Αναπτύξεις & Επισκέψιμα Αγροκτήματα

Offsite Team
- 25.02.2023

Σχέδιο Ακάμα: Οι Τουριστικές Αναπτύξεις & Επισκέψιμα Αγροκτήματα

Επισκέψιμα Αγροκτήματα και με διαμονή - Ποιες οι πρόνοιες του Τοπικού Σχεδίου για ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα

Του ΣΩΤΗΡΗ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ

Μετά από 30 και πλέον χρόνια προσπαθειών,, το Τμήμα Πολεοδομίας ανακοίνωσε τελικά χθες Παρασκευή 24/2 το Τοπικό Σχέδιο Ακάμα, μετά την σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου την περασμένη Τετάρτη 22/2.

>>>> ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΑΥΤΟΥΣΙΟ ΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΚΑΜΑ

Κάποιους τους ικανοποιεί η απόφαση, κάποιους τους αφήνει δυσαρεστημένους, αλλά δεν παύει να είναι μια πολύ σημαντική και ιστορική στιγμή. 

φ

Θυμίζουμε ότι παρά την δημοσιοποίηση του Σχεδίου, αποφασίστηκε εξάμηνη αναστολή της εφαρμογής των προνοιών του, μέχρι δηλαδή την 1η Σεπτεμβρίου του 2023, αφού δεν βρέθηκε λύση για τα αντισταθμιστικά μέτρα και τις αποζημιώσεις που θα δοθούν στους ιδιοκτήτες γης στον Ακάμα και το μεγάλο αυτό αγκάθι πάει στην νέα Κυβέρνηση. 

Στο χρονικό αυτό διάστημα των έξι μηνών, κατά το οποίο θα ισχύει η Λευκή Ζώνη, αναμένεται να αξιολογηθούν τα δεδομένα της περιοχής και να εκπονηθούν σχετικές μελέτες που θα συγκεκριμενοποιήσουν μέτρα και δράσεις προς ικανοποίηση των κοινωνικο-οικονομικών στρατηγικών στόχων που έχουν τεθεί.

Μέσα σε χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών (4) από την ημερομηνία δημοσίευσης (24/02/2023) του Τοπικού Σχεδίου Ακάμα, κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει, στον Υπουργό Εσωτερικών, αιτιολογημένες ενστάσεις κατά των προνοιών του Σχεδίου.

Διαφωνία Πετρίδη - Καδή

Για το θέμα των αποζημιώσεων πάντως, προέκυψε διαφωνία ανάμεσα στον Υπουργό Οικονομικών Κωνσταντίνο Πετρίδη και τον Υπουργό Γεωργίας Κώστα Καδή. Ο κ. Πετρίδης με γραπτή του δήλωση το απόγευμα της Παρασκευής, εξήγησε γιατί δεν έδωσε την συγκατάθεση του για να εξαγγελθούν τα ανισταθμιστικά μέτρα, οι αποζημιώσεις δηλαδή, προς τους επηρεαζομένους ιδιοκτήτες γης στον Ακάμα, μαζί με την δημοσιοποίηση του Τοπικού Σχεδίου Ακάμα. 

>>> ΥΠΟΙΚ: Καμία κοστολόγηση αποζημιώσεων για Ακάμα-Σοβαροί κίνδυνοι

Αναφέρεται σε παντελή ανυπαρξία κοστολόγησής τους γεγονός που ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους αφού πιθανή υιοθέτησή τους θα επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά σε υπερβολικό βαθμό που δύσκολα θα μπορούσαν να καλυφθούν. Αναφέρεται μάλιστα και σε συγκεκριμένους κινδύνους για να στηρίξει τη θέση του. 

Οι αναφορές αυτές προκάλεσαν την αντίδραση του Υπουργού Γεωργίας ο οποίος με γραπτή του δήλωση, εκφράζει την ενόχληση του αναφέροντας χαρακτηριστικά η ανακοίνωση Πετρίδη τον αφήνει άφωνο, ιδιαίτερα ως προς το ύφος της, τις απαξιωτικές αναφορές και τις ανακρίβειες που περιέχει. Αναφέρει ότι ανάλογα μέτρα με αυτά που εισηγήθηκε για τις αποζημιώσεις, εφαρμόστηκαν με επιτυχία σε άλλες χώρες.

>>> Υπεραμύνεται ο Καδής για Ακάμα και απαντά στον Πετρίδη

Το Τοπικό Σχέδιο Ακάμα

Ο σκοπός του Σχεδίου

Όπως αναφέρεται, γενικά, σκοπός του Τοπικού Σχεδίου είναι η προαγωγή, η προώθηση και ο προγραμματισμός της βιώσιμης ανάπτυξης σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, με τον καθορισμό των χρήσεων γης και των όρων δόμησης για το σύνολο της εδαφικής έκτασης που καλύπτει.

Στόχος είναι τόσο η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των κοινοτήτων του Ακάμα, όσο και η διατήρηση, προστασία και ανάδειξη του φυσικού πλούτου της περιοχής. 

Πρόκειται για βιώσιμη ανάπτυξη μέσα στις κοινότητες και περιμετρικά των κοινοτήτων. Γενικά οι αναπτύξεις δεν θα είναι πολύ μεγάλες ούτε διάσπαρτες στις περιοχές που καλύπτει το Σχέδιο.

Μέσω της σταδιακής εφαρμογής της Γενικής Στρατηγικής Ανάπτυξης, ικανοποιούνται οι γενικότεροι στόχοι της εξοικονόμησης των φυσικών πόρων και διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος, της βελτιστοποίησης των ωφελημάτων από τις δημόσιες επενδύσεις σε υπηρεσίες και υποδομές, της αναβάθμισης των ανέσεων, των συνθηκών ζωής και του επιπέδου εξυπηρέτησης του πληθυσμού, καθώς και της ενεργοποίησης των αποθεμάτων γης που εμπίπτουν στις Περιοχές Ανάπτυξης, με την εφαρμογή των κατάλληλων μέτρων για αναβάθμιση της περιοχής.

Ποιες περιοχές καλύπτει

Ουσιαστικά με το Τοπικό Σχέδιο Κοινοτήτων Ακάμα, καθορίζονται νέες ζώνες και το πολεοδομικό καθεστώς των περιοχής. Το Σχέδιο περιλαμβάνει τα διοικητικά όρια οκτώ κοινοτήτων της περιοχής: Πρόκειται για τις κοινότητες Κάθηκας, Πάνω Αρόδες, Κάτω Αρόδες, Ίνεια, Δρούσεια, Φάσλι, Ανδρολύκου και Νέο Χωριό.

Πρόκειται για παράλια περιοχή, που καλύπτει συνολική έκταση 181 km2 και με παραλιακό μέτωπο που εκτείνεται σε μήκος 45 km. Οι οκτώ (8) κοινότητες βρίσκονται σε γραμμική διάταξη ενώ οι οικισμοί τους εντοπίζονται στο οροπέδιο της κορυφογραμμής της περιοχής, γνωστό και ως «Λαόνα». Τα διοικητικά όρια τριών (3) κοινοτήτων, του Κάθηκα, των Πάνω Αρόδων και του Φάσλι δεν καταλήγουν στη θάλασσα. Επίσης, η κοινότητα Φάσλι είναι πλήρως εγκαταλελειμμένη και ερειπωμένη. Στην περιοχή μελέτης εντοπίζεται το ομώνυμο κρατικό Δάσος Ακάμα ενώ μεγάλο τμήμα της περιοχή (περίπου το 50%) εμπίπτει στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Natura 2000, συμπεριλαμβανομένου και της περιοχής που καλύπτει το κρατικό δάσος. 

Μεταξύ άλλων, γενικά καθορίζονται σε ποιες περιοχές θα μπορούν να γίνουν κατοικίες για στέγαση, εμπορικές αναπτύξεις με καταστήματα κ.α., βιομηχανίες και αποθήκες, συγκεκριμένες μικρές τουριστικές αναπτύξεις με πολύ αυστηρούς όρους, επισκέψιμα αγροκτήματα, αγροτικές αναπτύξεις και γενικά διάφορες άλλες αναπτύξεις. Γίνεται επίσης αναφορά στο οδικό δίκτυο, ποδηλατόδρομους κ.α.

φ

Πιο κάτω θα δούμε τις πρόνοιες του Τοπικού Σχεδίου σχετικά με τις Τουριστικές Αναπτύξεις (Ξενοδοχεία, τουριστικά καταλύματα κ.α.) και τα Επισκέψιμα Αγροκτήματα.

Οι βασικοί στόχοι σε ότι αφορά στην τουριστική ανάπτυξη του Τοπικού Σχεδίου,

είναι οι ακόλουθοι:

  • (α) Η επίτευξη βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, μέσω της προβολής των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της περιοχής (εξαίρετο φυσικό περιβάλλον, γραφικότητα του τοπίου, πολιτιστική κληρονομία), χωρίς να καταπονούνται οι φυσικοί πόροι της περιοχής και μεγνώμονα την προσαρμογή στις δυνατότητες και φέρουσα ικανότητα της περιοχής.
  • (β) Η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και η προώθηση των ήπιων μορφών τουρισμού, με ιδιαίτερη έμφαση σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού (π.χ. αγροτουρισμός, επισκέψιμο αγρόκτημα, οικοτουρισμός).
  • (γ) Η αναβάθμιση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, με την αναβάθμιση και αποκατάσταση παλαιών τουριστικών μονάδων και μονάδων εστίασης.
  • (δ) Η σωστή ένταξη της τουριστικής ανάπτυξης στο περιβάλλον και η προστασία χαρακτηριστικών στοιχείων και ευαίσθητων περιοχών φυσικής, κοινωνικής, ιστορικής και πολιτιστικής σημασίας, και η διαχείριση των παραλιών και του θαλάσσιου νερού, ως βασικών συστατικών της αειφορίας του τουρισμού.

Περιοχές Τουριστικής Ανάπτυξης

Η τουριστική ανάπτυξη, στην περιοχή του Τοπικού Σχεδίου, είναι δυνατόν να χωροθετείται, σε συνδυασμό και με άλλες χρήσεις, σύμφωνα με την πολιτική που περιγράφεται στην παράγραφο 11.5, στις ακόλουθες περιοχές:

(α) Τουριστική Παραλιακή Ζώνη Τ3α: Πρόκειται για Ζώνη που εκτείνεται κατά μήκος του παραλιακού μετώπου της κοινότητας Νέου Χωριού. Επιτρεπόμενες κατηγορίες ξενοδοχειακών επιχειρήσεων: (α) ξενοδοχεία, (β) οργανωμένα διαμερίσματα, (γ) τουριστικά χωριά και (δ) τουριστικές επαύλεις, όπως οι κατηγορίες αυτές προβλέπονται από τον περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου [30(Ι)/2019].

(β) Τουριστική Ζώνη Τ3α2α (Νέο Χωριό): Αφορά σε Τουριστική Ζώνη που καθορίζεται σε περιοχή της κοινότητας Νέου Χωριού, νότια της παραλιακής Τουριστικής Ζώνης Τ3α. Ο καθορισμός της Ζώνης αυτής έχει σκοπό τη διεύρυνση της ποικιλίας και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της περιοχής του Τοπικού Σχεδίου, χωρίς να ανταγωνίζεται τις αναπτύξεις επί του παραλιακού μετώπου. Επιτρεπόμενες κατηγορίες ξενοδοχειακών επιχειρήσεων: (α) ξενοδοχεία, (β) οργανωμένα διαμερίσματα, (γ) τουριστικά χωριά και (δ)τουριστικές επαύλεις, όπως οι κατηγορίες αυτές προβλέπονται από τον περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου [30(Ι)/2019].

(γ) Τουριστική Ζώνη Τ3δ5 και Τ3β (Κάτω Αρόδες): Πρόκειται για Τουριστικές

Ζώνες που χωροθετούνται πλησίον ή εφάπτονται του ορίου των Οικιστικών Ζωνών των κοινοτήτων. Σκοπός των Ζωνών αυτών είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην περιοχή των παραδοσιακών οικισμών και η δημιουργία τουριστικών καταλυμάτων και επιχειρήσεων που θα αναδείξουν και προβάλουν τη φυσιογνωμία, τον χαρακτήρα και τη γραφικότητα της περιοχής του Τοπικού Σχεδίου, με σεβασμό στη μικροκλίμακα του χώρου. Στις συγκεκριμένες Τουριστικές Ζώνες να αποδίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην ορθή ένταξη και συνύπαρξη των τουριστικών επιχειρήσεων στον περιβάλλοντα χώρο, με σεβασμό σε στοιχεία αρχιτεκτονικής, πολιτιστικής, ιστορικής και κοινωνικής σημασίας καθώς και στην πολεοδομική δομή ή/ και το σύστημα δόμησης της περιοχής. Η Πολεοδομική Αρχή, κατά τη κρίση της, μπορεί να επιβάλει την άσκηση αισθητικού και ποιοτικού ελέγχου, με στόχο την προστασία του αυθεντικού χαρακτήρα ή τη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος της περιοχής. Επιτρεπόμενες κατηγορίες ξενοδοχειακών επιχειρήσεων: (α) ξενοδοχεία, (β) οργανωμένα διαμερίσματα, (γ) τουριστικά χωριά και (δ) τουριστικές επαύλεις, όπως οι κατηγορίες αυτές προβλέπονται από τον περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου [30(Ι)/2019].

(δ) Τουριστική Ζώνη Τ3δ2 (Ίνεια): Πρόκειται για Τουριστική Ζώνη στην Κοινότητα Ίνειας. Στη συγκεκριμένη Ζώνη να αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία και σεβασμός στα στοιχεία του περιβάλλοντα χώρου, φυσικά και ανθρωποποίητα, και η ένταξη των οικοδομών στον χώρο να γίνεται με ευαισθησία, με στόχο την επίτευξη αρμονικής συνύπαρξης τους με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής. Επιτρεπόμενες κατηγορίες ξενοδοχειακών επιχειρήσεων: (α)

ξενοδοχεία, (β) οργανωμένα διαμερίσματα, (γ) τουριστικά χωριά και (δ) τουριστικές επαύλεις, όπως οι κατηγορίες αυτές προβλέπονται από τον περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου [30(Ι)/2019]. Σημειώνεται ότι, η εν λόγω Τουριστική Ζώνη δεν αποτελεί όριο ανάπτυξης για σκοπούς ερμηνείας και εφαρμογής όλων των πολιτικών που αναφέρονται σε αναπτύξεις εκτός ορίου ανάπτυξης. Για τη συγκεκριμένη Τουριστική Ζώνη δεν έχει εφαρμογή η σχετική ερμηνεία του όρου «όριο ανάπτυξης», του Παραρτήματος Α των Τοπικών Σχεδίων.

(ε) Οικιστικές Ζώνες: Στις καθορισμένες Οικιστικές Ζώνες είναι δυνατή η χωροθέτηση αγροτουριστικών αναπτύξεων/ μονάδων καθώς και τουριστικών αναπτύξεων τύπου «διάσπαρτο ξενοδοχείο», που θα συνυπάρχουν και ενισχύουν την τουριστική δραστηριότητα και τις τουριστικές αναπτύξεις εντός Τουριστικών Ζωνών. Η προώθηση των τουριστικών επιχειρήσεων στις Οικιστικές Ζώνες θα συμβάλει στην αναζωογόνηση των οικισμών της περιοχής, στη διεύρυνση της ποικιλίας των παρεχόμενων διευκολύνσεων ενώ δεν θα ανταγωνίζονται τις τουριστικές αναπτύξεις και επιχειρήσεις εντός Τουριστικών Ζωνών. Στις Οικιστικές Ζώνες αποδίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση του «διάσπαρτου ξενοδοχείου», ενός νέου τύπου τουριστικού καταλύματος, όπως αναφέρεται στην παράγραφο 11.5.2.1, πιο κάτω.

(στ) Τουριστική Ανάπτυξη σε Διατηρητέες και Παραδοσιακές Οικοδομές: Τουριστική ανάπτυξη αποτελεί και η αξιοποίηση διατηρητέων και παραδοσιακών οικοδομών για σκοπούς τουρισμού.

(ζ) Τουριστική Ανάπτυξη εκτός Ορίου Ανάπτυξης: Σε περιοχές της υπαίθρου, εκτός του ορίου ανάπτυξης, ανάπτυξη σχετιζόμενη με τουριστική δραστηριότητα είναι δυνατή μόνο υπό τη μορφή του επισκέψιμου αγροκτήματος.

Χωροθετική Πολιτική σε Περιοχές Ανάπτυξης

Στις Τουριστικές Ζώνες με τον κωδικό Τ θα ισχύουν οι τύποι και οι συντελεστές ανάπτυξης (συντελεστής δόμησης, ποσοστό κάλυψης, ύψος και αριθμός ορόφων) που καθορίζονται στο Σχέδιο Πολεοδομικών Ζωνών. Στις καθορισμένες Τουριστικές Ζώνες Τ3α2α και Τ3δ5, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να επιτρέπει όπως τμήμα της οικοδομής είναι τριώροφο (ανώτατο συνολικό ύψος 11,30 μέτρα), νοουμένου ότι ο τρίτος όροφος δεν ξεπερνά το 33% της κάλυψης του ισογείου. Για τις καθορισμένες Τουριστικές Ζώνες Τ3α και Τ3α2α θα ισχύουν οι ειδικές πρόνοιες της παραγράφου 11.13.2..

Σε όλες τις περιπτώσεις, οι επιτρεπόμενες αναπτύξεις θα είναι υψηλής αισθητικής στάθμης και ποιότητας κατασκευής, η διαμόρφωση των εξωτερικών τους χώρων θα γίνεται με βάση εγκριμένο σχέδιο τοπιοτέχνησης και γενικά θα λαμβάνονται μέτρα για προσαρμογή και ένταξή τους στο άμεσο και ευρύτερο περιβάλλον. Η διάταξη των οικοδομών μέσα στο τεμάχιο και οι αναλογίες των όγκων θα αποτελούν σημαντικά στοιχεία αξιολόγησης της προτιθέμενης ανάπτυξης, και θα πρέπει να ακολουθούνται οι αρχές που περιγράφονται στην παράγραφο 8.5.3..

Σε Οικιστικές Ζώνες, εκτός από κατοικίες, θα επιτρέπονται και τουριστικές αναπτύξεις, ως ακολούθως:

(α) Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατηγορίας ξενοδοχείου, ξενοδοχείου σε παραδοσιακή οικοδομή, τουριστικού καταλύματος σε παραδοσιακές οικοδομές και οργανωμένων διαμερισμάτων όπως αυτές προβλέπονται από τον περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου [30(Ι)/2019], με ανώτατο αριθμό κλινών.

(β) Όλες οι τουριστικές αναπτύξεις θα προσαρμόζονται στο άμεσο και ευρύτερο παραδοσιακό περιβάλλον των οικισμών και ειδικότερα στην κλίμακα, τη φυσιογνωμία, τις αναλογίες και το χαρακτήρα αυτών. Η χωροθέτηση των αναπτύξεων, οι αναλογίες των όγκων και η διάταξη των οικοδομών μέσα στο τεμάχιο θα αποτελούν επιπρόσθετα στοιχεία για την αξιολόγηση της προτιθέμενης ανάπτυξης.

(γ) Θα διασφαλίζονται συνθήκες ασφαλούς και άνετης κυκλοφορίας, όπως και οι αναγκαίοι χώροι στάθμευσης.

(δ) Κατά τη μελέτη αιτήσεων για τις αναφερόμενες αναπτύξεις, η Πολεοδομική Αρχή θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη το ενδεχόμενο υπερσυγκέντρωσής τους και τον κίνδυνο εκτοπισμού της κύριας χρήσης, που είναι η κατοικία.

Με στόχο την αξιοποίηση των κενών και εγκαταλελειμμένων ιδιοκτησιών στις περιοχές των Οικιστικών Ζωνών, θα παρέχεται πρόσθετος συντελεστής δόμησης, ώστε οι οικοδομές αυτές να αξιοποιούνται με τουριστικές δραστηριότητες. Προς τον σκοπό αυτό, προωθείται η ιδέα του τουριστικού καταλύματος τύπου «διάσπαρτο ξενοδοχείο». Πρόκειται για ένα νέο και καινοτόμο είδος καταλύματος, που συγκροτείται όχι υπό ενιαία μορφή αλλά διάσπαρτα, με τη συμμετοχή διάφορων κτηρίων (που μπορεί να αφορούν σε παραδοσιακές ή διατηρητέες οικοδομές καθώς και ιστορικά μνημεία) ή/ και τεμαχίων γης, νοουμένου ότι όλα τα συμμετέχοντα τεμάχια γης εμπίπτουν σε Οικιστικές Ζώνες. Με σκοπό την περαιτέρω αξιοποίηση και ενεργοποίηση του υφιστάμενου οικοδομικού αποθέματος και εμπλουτισμού των χρήσεων γης στους πυρήνες των οικισμών να εκπονηθεί ειδική μελέτη όπως αναφέρεται στις πρόνοιες της παραγράφου 8.11.5, πιο πάνω.

Σε Διατηρητέες και Παραδοσιακές Οικοδομές θα επιτρέπονται τουριστικά καταλύματα νοουμένου ότι οποιεσδήποτε προσθήκες/ μετατροπές που κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιηθούν θα είναι περιορισμένης έκτασης, θα έχουν στόχο την εύρυθμη λειτουργία του αυθεντικού μέρους της οικοδομής, θα εντάσσονται στο χαρακτήρα του και δεν θα προκαλούν σοβαρή αλλοίωση στον όγκο και στην αρχιτεκτονική του. Για τη διασφάλιση των αναγκαίων χώρων στάθμευσης θα λαμβάνονται υπόψη οι πρόνοιες της σχετικής Εντολής του Υπουργού Εσωτερικών για τον καθορισμό των προτύπων για Παροχή και Διαμόρφωση Χώρων Στάθμευσης

Επισκέψιμο Αγρόκτημα

Στόχος του παρόντος Τοπικού Σχεδίου είναι η προώθηση νέων εναλλακτικών μορφών αγροτικής δραστηριότητας. Μια τέτοια εναλλακτική μορφή αγροτικής ανάπτυξης είναι το επισκέψιμο αγρόκτημα το οποίο θα συνδυάζει την αγροτική παραγωγή (γεωργία και κτηνοτροφία), με άλλες παρεμφερείς δραστηριότητες (εμπόριο, αναψυχή-ψυχαγωγία, ενημέρωση, κοκ). Το επισκέψιμο αγρόκτημα αναμένεται να ενδυναμώσει την ανάπτυξη της κυπριακής υπαίθρου και να ενθαρρύνει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής και τα προϊόντα της υπαίθρου. Η ειδική χωροθετική πολιτική για το επισκέψιμο αγρόκτημα καταγράφεται με λεπτομέρεια στην παράγραφο 16.4 του Κεφαλαίου 16 Αγροτική Ανάπτυξη.

Άλλες Χρήσεις σε Τουριστικές Ζώνες

Εντός των καθορισμένων Τουριστικών Ζωνών, με κωδικό Τ, σε τεμάχια γης που εφάπτονται του πρωτεύοντος οδικού δικτύου [Σχέδιο αρ. Α4 Χρήση Γης] είναι δυνατό να χωροθετούνται και άλλες χρήσεις/ διευκολύνσεις/ υπηρεσίες, που κρίνονται ως υποστηρικτικές προς την τουριστική δραστηριότητα και αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία των Τουριστικών Ζωνών. Ως τέτοιες, θεωρούνται τα περίπτερα, τα εστιατόρια, οι καφετερίες, μικρά αναψυκτήρια, οι διευκολύνσεις αναψυχής και ψυχαγωγίας, μικρά καταστήματα τύπου souvenir shop, τα γραφεία ταξί, τα γραφεία ταξιδιωτικών πρακτόρων, τα παραρτήματα τραπεζικών ιδρυμάτων, οι οργανωμένοι χώροι στάθμευσης, κοκ.

Για τους σκοπούς της παρούσας παραγράφου, καθορίζεται μέγιστος συντελεστής δόμησης και μέγιστο ποσοστό κάλυψης 0,20:1, ανώτατος αριθμός ορόφων 2 και μέγιστο ύψος οικοδομής 10,00 μέτρα.

Εντός της Τουριστικής Ζώνης Τ3δ2 Ίνειας, δεν θα επιτρέπεται οποιαδήποτε παρεμφερής, ή/ και υποστηρικτική ως προς την τουριστική ανάπτυξη χρήση (όπως π.χ εμπόριο, αναψυχή, ψυχαγωγία), εκτός εάν τέτοια χρήση εντάσσεται οργανικά στον συνολικό σχεδιασμό του έργου και στο κέλυφος της οικοδομής.  

Περισσότερες πληροφορίες για τα Επισκέψιμα Αγροκτήματα

Στις Αγροτικές Ζώνες με κωδικό Γα4 και Γα2* και στις Κτηνοτροφικές Ζώνες Γγ1 και Γγ2 είναι δυνατή, υπό προϋποθέσεις, η χωροθέτηση επισκέψιμου αγροκτήματος.

Το Επισκέψιμο Αγρόκτημα αποτελεί νέα και καινοτόμο μορφή δραστηριότητας στις περιοχές υπαίθρου, με σκοπό την ενίσχυση και προώθηση της αγροτικής ανάπτυξης, τη στήριξη του αγροτικού κόσμου και του πρωτογενή τομέα, την ανάδειξη και διατήρηση της περιβαλλοντικής και πολιτιστικής αξίας και κληρονομιάς της περιοχής του Τοπικού Σχεδίου καθώς και την προώθηση της βιωματικής εμπειρία του επισκέπτη. Η προώθηση εναλλακτικών μορφών αγροτικής ανάπτυξης, αναμένεται να ενισχύσει την τοπική οικονομία, να συμβάλλει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ταυτόχρονα να συντείνει στη δημιουργία «ταυτότητας» στην περιοχή του Τοπικού Σχεδίου. Οι αναπτύξεις του τύπου αυτού είναι δυνατό να συνδυάζουν την πρωτογενή παραγωγή με τη μεταποίηση και την παροχή υπηρεσιών μέσα σε μία, ενιαία ανάπτυξη.

Ως Επισκέψιμο Αγρόκτημα θεωρείται η αυτοτελής, ενιαία και οργανωμένη ανάπτυξη που έχει ως κύρια χρήση τη γεωργική ή/ και την κτηνοτροφική δραστηριότητα σε οργανωμένη βάση, η οποία δυνατό να συνοδεύεται και από άλλους τύπους διευκολύνσεων, όπως π.χ. για την ενημέρωση/ εκπαίδευση/ επιμόρφωση ή/ και για τη ψυχαγωγία των επισκεπτών. Πρόσθετα, το Επισκέψιμο Αγρόκτημα δυνατό να περιλαμβάνει υποδομές διαμονής και διανυκτέρευσης.

Σκοπός του Επισκέψιμου Αγροκτήματος είναι η προσφορά ειδικών εμπειριών στους επισκέπτες, σε σχέση με την αγροτική ζωή και την παράδοση του τόπου, την προβολή της αγροτικής παραγωγής (γεωργικής, κτηνοτροφικής, μελισσοτροφικής, και άλλων αγροτικών δραστηριοτήτων) καθώς και των περιβαλλοντικών/ οικολογικών θεμάτων.

Σε όλες τις περιπτώσεις το Επισκέψιμο Αγρόκτημα αποτελεί ανάπτυξη, η οποία θα λειτουργεί υπό ενιαία ιδιοκτησία ή/ και διαχείριση. Στην περίπτωση που η ανάπτυξη λειτουργεί μόνο υπό ενιαία διαχείριση, τότε τα υπό ανάπτυξη τεμάχια γης να δεσμεύονται με ειδικό όρο, ο οποίος θα μεταφέρεται και στους τίτλους ιδιοκτησίας τους, ώστε να μην αποξενωθούν από την ανάπτυξη ή/ και να μην τεθούν σε άλλη χρήση. Η ανάπτυξη θα πρέπει απαραίτητα να συνδυάζει τη γεωργοκτηνοτροφική δραστηριότητα με τουλάχιστον δύο άλλες συνοδευτικές/παρεμφερείς χρήσεις. Σε καμία περίπτωση, τα επιμέρους στοιχεία της ανάπτυξης (γεωργοκτηνοτροφία, υποδομές διαμονής και υποστηρικτικές και παρεμφερείς χρήσεις) να τεθούν σε ανεξάρτητη χρήση ή λειτουργία.

Ως Επισκέψιμο Αγρόκτημα δεν θα θεωρείται οποιαδήποτε ανάπτυξη που προβάλει την οικιστική ή την τουριστική χρήση ή τη χρήση της διαμονής (μόνιμης ή προσωρινής) και προορίζεται κυρίως για σκοπούς στέγασης/ διαμονής (π.χ. κατοικία, έπαυλη, ράντζο, κοκ), ή/και ανάπτυξη σύνθετης εμπορικής μορφής (π.χ. υπεραγορά, πολυκατάστημα, εμπορικό κέντρο, κοκ) ή/ και αναπτύξεις αναψυχής και ψυχαγωγίας, που προορίζονται κατά κύριο λόγο για την εστίαση επισκεπτών (εστιατόρια, ταβέρνες, κοκ), έστω και στην περίπτωση που τέτοιες αναπτύξεις εμπλουτίζονται με στοιχεία γεωργικής ή/ και κτηνοτροφικής δραστηριότητας.

Το Επισκέψιμο Αγρόκτημα δυνατό να χωροθετείται σε περιοχές υπαίθρου, στις Αγροτικές Ζώνες με κωδικό Γα4 και Γα2* (περιοχή αναδασμού Νέου Χωριού) και στις Κτηνοτροφικές Ζώνες Γγ1 και Γγ2, υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου

Συνολικά, είναι δυνατό να επιτραπεί η ανάπτυξη 28 τέτοιων αγροκτημάτων, με διευκολύνσεις διανυκτέρευσης, ως εξής:

(α) εντός της Αγροτικής Ζώνης Γα4, σε βάθος 200 μέτρων δυτικά των ορίων ανάπτυξης και 500 μέτρων ανατολικά των ορίων ανάπτυξης, με εξαίρεση των ορίων της Τουριστικής Ζώνης Τ3δ2 της Ίνειας,

(β) εντός της Αγροτικής Ζώνης Γα2* (περιοχή αναδασμού Νέου Χωριού), σε βάθος 500 μέτρων από το όριο ανάπτυξης, και

(γ) εντός Κτηνοτροφικών Ζωνών Γγ1 και Γγ2, σε νόμιμες εγκαταστάσεις με υφιστάμενες υποδομές υδροδότησης και ηλεκτροδότησής, και μετά από διαδικασία ειδικής οικολογικής αξιολόγησης στις περιπτώσεις που αυτά βρίσκονται εντός ή σε απόσταση μέχρι 500 μέτρα από τα όρια των Περιβαλλοντικά Ευαίσθητων Περιοχών (ΠΕΠ), όπως οι περιοχές αυτές σημειώνονται στο Σχέδιο Αρ. Α6 Περιβαλλοντικός Πλούτος.

Οι περιοχές εφαρμογής της παρούσας πρόνοιας πολιτικής δεικνύονται στο Σχέδιο αρ. Β4 Περιοχές Χωροθέτησης Επισκέψιμων Αγροκτημάτων, που έχει καθοδηγητικό χαρακτήρα. Για σκοπούς εφαρμογής της παρούσας πρόνοιας πολιτικής, να καταγραφούν όλες οι νόμιμες κτηνοτροφικές μονάδες, οι οποίες βρίσκονται στην περιοχή του Τοπικού Σχεδίου Ακάμα, εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος Τοπικού Σχεδίου.

Νοείται ότι, οι πιο πάνω αναφερόμενες αποστάσεις από τα όρια ανάπτυξης είναι δυνατό να μειώνονται ανάλογα, στην περίπτωση όπου εντός αυτής εντοπίζονται φυσικά εμπόδια (δάση, απότομη τοπογραφία – δηλαδή με φυσική κλίση εδάφους μεγαλύτερη του 30% κλπ) ή/ και τεχνητά εμπόδια.

Το Επισκέψιμο Αγρόκτημα δεν επιτρέπεται στις ακόλουθες Ζώνες και Περιοχές:

(α) σε όλες τις Ζώνες Προστασίας, με κωδικούς Δα1-ΤΑ, Δα1 και Δα3,

(β) στη Βιοτεχνική Ζώνη Βε3,

(γ) στην Κτηνοτροφική Περιοχή Γβ1,

(δ) στη Λατομική Ζώνη και στις περιοχές της υπαίθρου που εκτελούνται

λατομικές/ μεταλλευτικές εργασίες. (ε) στη Ζώνη Υπαίθρου Γα2, και

(στ) στη Ζώνη Υπαίθρου Γα4 και σε βάθος μέχρι και 200 μέτρα από το όριο των Περιβαλλοντικά Ευαίσθητων Περιοχών (ΠΕΠ), ως οι ΠΕΠ σημειώνονται στο

Σχέδιο αρ. Α6 Περιβαλλοντικός Πλούτος.

Εξέταση Αιτήσεων

Η Πολεοδομική Αρχή κατά την εξέταση αιτήσεων για τέτοιου τύπου αναπτύξεις, θα μεριμνεί ότι ικανοποιούνται οι ακόλουθες ειδικές προϋποθέσεις:

(α) Εμβαδόν υπό ανάπτυξη τεμαχίου γης: Το ελάχιστο απαιτούμενο εμβαδόν του υπό ανάπτυξη τεμαχίου γης θα ανέρχεται στα 6,000 τ.μ.

Από το καθαρό εμβαδόν της υπό ανάπτυξη ιδιοκτησίας, τουλάχιστον, ποσοστό 80% αυτού θα διατίθεται για τους σκοπούς της γεωργικής καλλιέργειας ή/ και της κτηνοτροφίας.

(β) Προσπέλαση: Το τεμάχιο θα διαθέτει προσπέλαση, η οποία να θεωρείται ικανοποιητική, με βάση τις πρόνοιες της Εντολής του Υπουργού Εσωτερικών που διευκρινίζει το θέμα αυτό.

(γ) Συντελεστής Δόμησης και Ποσοστό Κάλυψης: Ο μέγιστος συντελεστής δόμησης και το ανώτατο ποσοστό κάλυψης δυνατό να αυξάνονται κατά 50% του ισχύοντος στην αντίστοιχη Πολεοδομική Ζώνη ή στο ποσοστό 0,15:1, οποιοδήποτε από τα δυο μεγέθη είναι μικρότερο.

Το επιτρεπόμενο ύψος και ο αριθμός ορόφων θα ρυθμίζονται από τα μέγιστα επιτρεπόμενα μεγέθη στην αντίστοιχη πολεοδομική Ζώνη.

(δ) Διαμονή: Ο συνολικός μέγιστος αριθμός κλινών δεν θα υπερβαίνει τις 16 και μέγιστο εμβαδόν τα 120τ.μ. Τα Επισκέψιμα Αγροκτήματα εντός Κτηνοτροφικών Ζωνών, με κωδικούς Γγ1 και Γγ2, δεν θα διαθέτουν υποδομές διαμονής και διανυκτέρευσης. Η ανάπτυξη δυνατό να περιλαμβάνει μικρή ισόγεια κατοικία, με μέγιστο συνολικό εμβαδόν τα 150 τετραγωνικά μέτρα, για σκοπούς ικανοποίησης των στεγαστικών αναγκών του ιδιοκτήτη, νοουμένου ότι η ανάπτυξη αποτελεί την κύρια απασχόλησή του, ή του προσωπικού που εργάζεται νόμιμα στο επισκέψιμο αγρόκτημα.

(ε) Μέγιστο δομήσιμο εμβαδόν: Ορίζεται στα 600 τετραγωνικά μέτρα για τα Επισκέψιμα Αγροκτήματα στα οποία επιτρέπεται η διανυκτέρευση. Για τα Επισκέψιμα Αγροκτήματα εντός των Κτηνοτροφικών Ζωνών, όπου δεν επιτρέπεται η διανυκτέρευση, το μέγιστο δομήσιμο εμβαδόν της ανάπτυξης ορίζεται στα 400 τετραγωνικά μέτρα. Η συγκεκριμένη πρόνοια είναι στρατηγικής σημασίας και δεν επιδέχεται παρέκκλισης.

(στ) Υποστηρικτικές/ Παρεμφερείς Χρήσεις και Δραστηριότητες:

(i) Χώροι Λιανικού Εμπορίου και Εστίασης: Η ανάπτυξη δυνατό να διαθέτει υποστηρικτικές χρήσεις λιανικού εμπορίου ή/και εστίασης, προς εξυπηρέτηση των δραστηριοτήτων του. Σε μία τέτοια περίπτωση, οι χρήσεις θα είναι βοηθητικές ως προς την κύρια και το συνολικό εμβαδόν τους δεν θα υπερβαίνει τα 180 τετραγωνικά μέτρα. Ο χώρος εστίασης να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 25 άτομα, το μέγιστο.

(ii) Οικοτεχνία και Αγροτική Βιομηχανία: Η ανάπτυξη μπορεί να διαθέτει κατάλληλες εγκαταστάσεις οικοτεχνίας (παρασκευή παραδοσιακών προϊόντων και χειροτεχνίας), αγροτικής βιομηχανίας (π.χ. τυροκομείο, επεξεργασία φρούτων, κοκ), γευσιγνωσίας καθώς και μικρό οινοποιείο, ως παρεμφερείς και υποστηρικτικές χρήσεις της κύριας. Σε μία τέτοια περίπτωση το συνολικό εμβαδόν των εγκαταστάσεων αυτών δεν θα υπερβαίνει τα 200 τετραγωνικά μέτρα.

(iii) Χώροι Ενημέρωσης/ Επιμόρφωσης: Η ανάπτυξη μπορεί επιπρόσθετα των υπόλοιπων υποστηρικτικών χρήσεων να διαθέτει κατάλληλα διαμορφωμένη αίθουσα για την ενημέρωση/ επιμόρφωση των επισκεπτών. Σε μία τέτοια περίπτωση, η χρήση θα είναι υποστηρικτική της κύριας και το συνολικό εμβαδόν της αίθουσας δεν θα υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

Επισημαίνεται ότι, τα εμβαδά που αναφέρονται στις παραγράφους 16.4.7.1(στ)(i) και 16.4.7.1(στ)(ii) αφορούν στο μέγιστο συνολικό εμβαδόν και των δύο χρήσεων μαζί, δηλαδή λιανικό εμπόριο μαζί με εστίαση ή/ και οικοτεχνία μαζί με αγροτική βιομηχανία. Σε περίπτωση, επιλογής μίας μόνο χρήσης από τις δύο αναφερόμενες κάθε παραγράφου ξεχωριστά, τότε το μέγιστο εμβαδόν αυτής δεν θα υπερβαίνει το 60% του μέγιστου συνολικού εμβαδού, ως αυτό αναφέρεται στις συγκεκριμένες παραγράφους (i) και (ii) και δεν θα είναι δυνατή η ανάπτυξη της άλλης αναφερόμενης συνδυασμένης χρήσης.

(ζ) Ώριμα Αγροκτήματα: Οι προτεινόμενες αναπτύξεις επισκέψιμου αγροκτήματος θα πρέπει αποδεδειγμένα να είναι ώριμα αγροκτήματα, δηλαδή να υπάρχει γεωργοκτηνοτροφική δραστηριότητα εντός αυτών αποδεδειγμένα τα τελευταία 5 χρόνια από την ημερομηνία δημοσίευση του Τοπικού Σχεδίου Ακάμα. Επιπρόσθετα, θα πρέπει τουλάχιστον 80% του προτεινόμενου τεμαχίου να διατίθεται για τη γεωργοκτηνοτροφική δραστηριότητα.

Οι πιο πάνω πρόνοιες είναι οι βασικές. Περισσότερες πληροφορίες τόσο για τις τουριστικές αναπτύξεις όσο και για τα επισκέψιμα αγροκτήματα μπορείτε να δείτε στο Τοπικό Σχέδιο. 

Home