Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Σχολικός εκφοβισμός: Πώς θα καταλάβετε ότι ένα παιδί είναι θύμα

Offsite Team
- 25.09.2022

Σχολικός εκφοβισμός: Πώς θα καταλάβετε ότι ένα παιδί είναι θύμα

Η συνέντευξη της ημέρας στην Offsite - Ειδική Ψυχολόγος, Πέρσα Κορφιάτη

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΑ

Για τις παραβατικές συμπεριφορές των παιδιών, μίλησε στην εκπομπή Offsite on Air η ειδική ψυχολόγος Πέρσα Κορφιάτη. 

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στους λόγους για τους οποίους παρατηρείται έξαρση παραβατικών συμπεριφορών αλλά και πώς ένας γονέας θα πρέπει να το αντιμετωπίσει. 

Παράλληλα η κ. Κορφιάτη ανέλυσε πώς θα μπορούμε να καταλάβουμε ότι το παιδί μας είναι θύμα σχολικού εκφοβισμού.

Διαβάστε αυτούσια την συνέντευξη της κ. Κορφιάτη

- Κύρια Κορφιάτη βλέπουμε την αρχή μια επεισοδιακής σχολικής χρονιάς με ζητήματα Bullying αλλά και ξυλοδαρμού μαθητών. Για ποιους λόγους βλέπουμε τέτοιες παραβατικές συμπεριφορές;

Αυτό το φαινόμενο έχει αυξηθεί ραγδαία. Δυστυχώς όλα αυτά έχουν να κάνουμε με την παιδεία. Τι παραδείγματα έχουν τα παιδιά από τους γονείς τους, πώς χειρίζονται οι γονείς τον θυμό τους, τις συγκρούσεις και τις δυσκολίες. Πολλές φορές μάλιστα τα παιδιά δεν έχουν τον τρόπο ή και την εκλογίκευση της σκέψης που έχουν οι ενήλικες για να μπορέσουν να διοχετεύσουν το θυμό τους. Άρα στη σημερινή κοινωνία η βία δεν τιμωρείται και αυξάνεται το φαινόμενο. 

- Φαίνεται να υπάρχει έξαρση παραβατικών συμπεριφορών σε παιδιά. Ποιοι είναι οι λόγοι

Παλαιότερα όταν βλέπαμε σε μια παρέα να τσακώνονται κάποια παιδιά, οι γύρω άνθρωποι προσπαθούσαν να διακόψουν τον καβγά. Τώρα βλέπουμε μια έλλειψη ενσυναίσθησης. Δηλαδή συναισθηματική νοημοσύνη που προσπαθούμε να διδαχθούν τα παιδιά, είτε από τους γονείς είτε από το σχολείο. Όταν τα παιδιά είναι σε ένα κύκλο και βλέπουν ένα παιδί να χτυπιέται, γελάνε, βιντεογραφούν, πάει να πει ότι δεν κατέχονται από συναισθήματα συμπάθειας ή συμπόνοιας για το θύμα.

- Πως πρέπει να αντιδρούν οι γονείς όταν βλέπουν τέτοιες παραβατικές συμπεριφορές στα παιδιά τους;

Καταρχάς πρέπει να δούμε εάν οι γονείς αντιλαμβάνονται ότι τα παιδιά τους είναι θύτες. Αν κάποιοι γονείς το αντιλαμβάνονται ότι τα παιδιά τους είναι θύτες και νιώθουν άγχος και τύψεις, θα πρέπει να ζητήσουν βοήθεια από ένα εκπαιδευτικό, ο οποίος βλέπει τα παιδιά αρκετές ώρες. Το να μετακινείται ένα παιδί από ένα σχολείο σε ένα άλλο, τότε το στιγματίζουμε. Είναι καλό ο γονέας να λειτουργεί με αισιοδοξία να βοηθήσει το παιδί-θύτης. 

- Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις που θα πρέπει να παρατηρούν οι γονείς στα παιδιά με παραβατική συμπεριφορά; 

Αν δούμε στο παιδί μας:

  • Παράξενα ξεσπάσματα θυμού,
  • Επιθετικότητα
  • Αστάθεια ύπνου (λόγω έντασης και θυμού)

Στην περίπτωση που το παιδί κλείνεται γιατί μπορεί να νιώθει θυμό ή ντροπή θα πρέπει ο γονέας να του πει “αν δεν νιώθεις έτοιμος να συζητήσεις μπορούμε να συζητήσουμε άλλη στιγμή”. Πρέπει να ανοίγεται δρόμος επικοινωνίας με το παιδί-θύτη.

- Πότε είναι αναγκαίο οι γονείς να συμβουλευτούν κάποιο ειδικό για τα παιδιά τους;

Θεωρώ πως αυτό θα πρέπει να γίνει, όταν είναι απελπιστική η κατάσταση του γονέα να επικοινωνήσει με το παιδί του. Εάν εξαντλήσει τα πρώτα στάδια προσπάθειας να επικοινωνήσει με το παιδί του ή με τη βοήθεια που θα ζητήσει από ένα εκπαιδευτικό, τότε θα πρέπει να καταφύγει σε κάποιο ειδικό ο οποίος θα βοηθήσει με εισηγήσεις και τεχνικές διαχείρισης του θυμού. 

- Πως μπορούμε να καταλάβουμε ότι το παιδί μας είναι θύμα σχολικού εκφοβισμού;

Το παιδί δε θα μιλήσει. Θα βλέπουμε το παιδί μας να είναι μελαγχολικό, θα έχει σκυφτούς τους ώμους, δε θα έχει όρεξη να φάει, θα έχει εφιάλτες, θα ξυπνά κουρασμένο, θα έχει πόνο σε κοιλιά/στομάχι καταφθάνοντας στο σχολείο ή θα λέει ακόμη ότι δε θα θέλει να πάει σχολείο. 

Εκεί που θα δούμε περίεργες συμπεριφορές, που στην αρχή μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι ανεπίτρεπτες, προσπαθούμε να ερευνήσουμε τι έχει το παιδί. 

- Προωθείται και νομοθεσία για ποινικοποίηση του bullying ποια η θέση σας; Οι ποινές μπορεί να είναι μια λύση στο πρόβλημα;

Οι ποινές θεωρώ πως είναι μια λύση στο πρόβλημα. Ένας θύτης στο σχολικό πλαίσιο ο οποίος δε θα πάρει τη σωστή καθοδήγηση, είναι ένας μελλοντικός εγκληματίας. Η ποινικοποίηση πρέπει να γίνει, όχι κάθετα και μονογραμμικά. Πρέπει να επιβληθεί στους γονείς μια συμβουλευτική παρέμβαση, και να μπουν σε μια διαδικασία καθοδήγησης -από ψυχολόγους, αστυνομία-. Εάν δώσουμε στο παιδί μια ποινή χωρίς ελπιδοφόρα μηνύματα, δε θα μπορέσει να αντιληφθεί ότι έχει δίκαιο και ότι μπορεί να υπάρξει μια ελπίδα να διορθωθεί μια κατάσταση. 

Θα πρέπει να συμβουλεύουμε τα παιδιάς μας, που ίσως να φοβόμαστε μήπως είναι θύματα εκφοβισμού, να μην κυκλοφορούν μόνα στα γήπεδα, στις τουαλέτες και πάντοτε να έχουν ένα φίλο μαζί τους. 

Δείτε στο βίντεο την συνέντευξη της ειδικής ψυχολόγου, Πέρσας Κορφιάτη

Home