Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Συμφωνία East Med: Η επόμενη ημέρα για την Κύπρο

Offsite Team
- 03.01.2020

Συμφωνία East Med: Η επόμενη ημέρα για την Κύπρο

Thumbnail
Υπεγράφη στο Ζάππειο Μέγαρο η διακρατική συμφωνία κατασκευής του EastMed

Υπεγράφη στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία των Κυριάκου Μητσοτάκη - Νίκου Αναστασιάδη και Μπενιαμίν Νετανιάχου, η διακρατική συμφωνία κατασκευής του EastMed -μια κίνηση ιδιαίτερης σημασίας για την Κύπρο αλλά και για την ευρύτερη περιοχή.

Της υπογραφής προηγήθηκε  τριμερής συνάντηση μεταξύ των τριών ηγετών. Να σημειωθεί πως το μεσημέρι υπεγράφη το Προσύμφωνο Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του αγωγού, σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 12:00 στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η διακρατική συμφωνία για τον East Med, υπεγράφη από τους υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου, Κωστή Χατζηδάκη, Γιουβάλ Στάινιτς και Γιώργο Λακκοτρύπη, αντίστοιχα. Επίσης, παρόντες ήταν ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, και ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης, ενώ κλήθηκαν και οι πρώην υπουργοί Ενέργειας, Γιάννης Μανιάτης και Γιώργος Σταθάκης.

"Συμφωνία που κάνει τα λόγια πράξεις" για την Κύπρο

Όπως ανέφερε στην ομιλία του και ο Νίκος Αναστασιάδης, «με την υπογραφή της συμφωνίας επιβεβαιώνουμε ότι η συνεργασία μας δεν περιορίζεται σε θεωρητικό επίπεδο. Προωθούμε με πρακτικό και πειστικό τρόπο τα στρατηγικά μας έργα», ενώ παράλληλα σημείωσε πως η τριμερής συνεργασία έχει θεμελιωθεί σε σχήμα αυτονόητης γεωπολιτικής σχέσης και έχει ως στόχο τη σταθερότητα και την ασφάλεια. 

Μάλιστα, σε δύο σημεία της ομιλίας του ο κ. Αναστασιάδης επανέλαβε πως η συμφωνία δεν στρέφεται κατά καμίας άλλης χώρας, στέλνοντας κατά αυτόν τον τρόπο έμμεσα μήνυμα στην Τουρκία, ενώ τόνισε πως όποια χώρα θέλει μπορεί να συμμετάσχει στο σημαντικό και ιστορικό αυτό έργο.

Παράλληλα, ο Υπουργός Ενέργειας της Κύπρου, Γιώργος Λακκοτρύπης, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό ανέφερε πως αποτελεί ιστορικό γεγονός για τις ενεργειακές μας εξελίξεις η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας, η οποία έχει διπλό μήνυμα, τόσο σε πολιτικό, αφού η υπογραφή της έδειξε ότι τα κράτη μπορούν να σεβαστούν τα κυριαρχικά δικαιώματα της δίπλα της και τα κράτη να βρουν κοινές λύσεις για εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, όσο και σε ζήτημα εταιρειών οι οποίες ζητούν πολιτική βεβαιότητα για τα δισεκατομμύρια που θα επενδύσουν στις γεωτρήσεις, σημειώνοντας παράλληλα πως το έργο έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά του. 

Τα μέχρι στιγμής όφελη της υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας για την Κύπρο είναι ότι την αναβαθμίζει τόσο ενεργειακά, όσο και πολιτικά στην περιοχή, δίνοντας ώθηση στην ενεργειακή εξέλιξη του νησιού, προσφέροντας παράλληλα ασφάλεια, η οποία ωστόσο ενδεχομένως να βάλει στον "πάγο" τις συνομιλίες για το Κυπριακό

Η σημαντική συμφωνία

Το σχέδιο για τον EastMed, συνολικού κόστους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ, συνδέει τα αποθέματα φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ με την Ελλάδα και την Ιταλία, παρακάμπτοντας την Τουρκία. 

Μάλιστα, όπως γράφει η βρετανική οικονομική εφημερίδα «Financial Times», στόχος είναι να καλύπτει το 10% των ευρωπαϊκών αναγκών σε φυσικό αέριο.

Ο αγωγός EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη -κάτι που προκύπτει από τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών που διαχειρίζεται το έργο και στην οποία συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.

Οι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering εξετάζουν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της κατασκευής του EastMed.

82249517 834019790365404 388921658158612480 n

Πώς φτάσαμε μέχρι εδώ

Διεθνή ΜΜΕ υπογραμμίζουν πως την τελευταία δεκαετία, το Ισραήλ έχει δημιουργήσει στενούς ενεργειακούς δεσμούς με την Ελλάδα και την Κύπρο ενώ η συνεργασία τους έχει επεκταθεί και στον τομέα της ασφάλειας.

Αυτή η διπλωματική προσέγγιση, όμως, έχει θορυβήσει την Τουρκία.

Και αυτό γιατί η Άγκυρα ερμηνεύει τη συμμαχία αυτή ως προσπάθεια αποκλεισμού της από τις έρευνες αναζήτησης υδρογονανθράκων.

Μάλιστα, επιμένει να κατηγορεί την Ελλάδα και την Κύπρο ότι «χαράσσουν» τα θαλάσσια σύνορα της λεκάνης της Μεσογείου, χωρίς να διαπραγματευτούν με την Τουρκία.

Ο Τούρκος πρόεδρος δεν έκρυψε ούτε στιγμή την οργή του για τις εξελίξεις… Υποσχέθηκε δε, πως θα «χαλάσει τα “παιχνίδια” και τις προσπάθειες εγκλωβισμού της Τουρκίας σε χερσαία σύνορα».

Τις θέσεις αυτές επαναλαμβάνουν και Τούρκοι αξιωματούχοι, με τον αντιπρόεδρο Φουάτ Οκτάι να διαμηνύει σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Anadolu ότι δεν θα επιτύχει κανένα σχέδιο που να αποκλείει την Τουρκία από την περιοχή και τον Τούρκο υπουργό Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ να ανακοινώνει παραχωρήσεις οικοπέδων νοτίως του Καστελόριζου και της Κρήτης μέσα στο 2020.

Οργή της Τουρκίας

Αντιδρώντας στην υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για τον ενεργειακό αγωγό EastMed, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας Χαμί Ακσόι δήλωσε σήμερα ότι κάθε σχέδιο που αγνοεί τα δικαιώματα της Τουρκίας και των Τουρκοκυπρίων για τους φυσικούς πόρους στην ανατολική Μεσόγειο θα αποτύχει.

«Ο πιο οικονομικός και ασφαλής δρόμος για την αξιοποίηση των φυσικών πόρων στην ανατολική Μεσόγειο και η διανομή τους στις καταναλωτικές αγορές στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της χώρας μας, είναι η Τουρκία», υπογράμμισε ο Ακσόι στην ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ.

Ανησυχεί για τουρκικές προκλήσεις το Στέιτ Ντιπάρτμεντ

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ εξέφρασε την στήριξή του στη συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, που υπεγράφη νωρίτερα, παρουσία των  Κυριάκου Μητσοτάκη - Νίκου Αναστασιάδη και Μπενιαμίν Νετανιάχου.

Η δήλωση του εκπροσώπου του Στέιτ Ντιπάρτμεντ έγινε μέσω του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ1, ενώ, παράλληλα, ο ίδιος επέκρινε τις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην περιοχή της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, αλλά και τη συμφωνία που υπέγραψε η Άγκυρα με την προσωρινή κυβέρνηση της Τρίπολης.

«Ελπίζουμε ότι οι υπεράκτιοι πόροι της Κύπρου θα αναπτυχθούν προς όφελος των Κυπρίων. Υποστηρίζουμε τα ποικίλα, εμπορικά βιώσιμα μέσα για να προωθήσουμε την αγορά των υπεράκτιων πόρων της Κύπρου», ανέφερε, χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος και συνέχισε:

«Εξακολουθούμε να έχουμε ανησυχίες για τις προκλήσεις της Τουρκίας στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένων ιδίως των παράνομων γεωτρήσεων στα χωρικά ύδατα της Κύπρου, καθώς και της πρόσφατης συμφωνίας θαλάσσιας οριοθέτησης μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης».

 

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου

Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.

Αρχική Δυναμικότητα: 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φ.α. ετησίως.

Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.

Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ΕΥΡΩ.

Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίουμέσω της Ελλάδας.

Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ.

Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:

• 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.

• 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.

• 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.

• 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου

• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.

• 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0.9 δισ. ΕΥΡΩ.

Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.

Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. $. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.

<<Διαβάστε όλα όσα προηγήθηκαν αλλά και όλες τις εξελίξεις εδώ!>>

Home