Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Συνέντευξη Προδρόμου OffsiteNews: Αλλαγές, Αξιολόγηση & Τετράμηνα

Offsite Team
- 28.05.2022

Συνέντευξη Προδρόμου OffsiteNews: Αλλαγές, Αξιολόγηση & Τετράμηνα

Oι αλλαγες στα Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, Τεχνικές - Η αξιολόγηση εκπαιδευτικών & οι αλλαγές στις εξετάσεις Τετραμήνων

ΓΡΑΦΕΙ Η ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Την εκπομπή “Offsite on Air” χορηγεί η Τράπεζα Κύπρου

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ OFFSITE

Καλεσμένος στην εκπομπή Offsite On Air ήταν ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου την Πέμπτη (26/5), ο οποίος μεταξύ άλλων μίλησε για τις αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών, θέμα που αποτελεί προτεραιότητα όπως τόνισε. Ανέφερε επίσης διάφορες αλλαγές που προωθούνται στα Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές αλλά και τις Παγκύπριες εξετάσεις. Είπε ότι ετοιμάζονται αλλαγές στις εξετάσεις τετραμήνων στη βάση εισηγήσεων και από τη Βουλή, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγής στο καθεστώς εργοδότησης κάποιων από τους εκπαιδευτικούς των απογευματινών προγραμμάτων, στη βάση διαλόγου που είναι σε εξέλιξη.

Aξιολόγηση εκπαιδευτικών

Πιο συγκεκριμένα, σημείωσε ότι  δίνεται έμφαση στην πρόταση για εκσυγχρονισμό και ολοκλήρωση του συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Το σχολείο πρέπει να αξιολογείται συνολικά, σημείωσε, δηλαδή το εκπαιδευτικό έργο αλλά και οι εκπαιδευτικοί, ώστε να έχουμε ένα πραγματικά αποδοτικό και σύγχρονο σχολείο ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής. Έχουν μάλιστα γίνει αρκετές μεταρρυθμίσεις και εκσυγχρονισμοί τα τελευταία χρόνια.

Μεγάλη καινοτομία αυτής της διακυβέρνησης, σημείωσε, είναι ότι ξεκίνησε πριν κάποια χρόνια και θα ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα, η αξιοκρατική επιλογή των εκπαιδευτικών (εξετάσεις διορισίμων). «Ήδη αρκετές εκατοντάδες εκπαιδευτικών έχουν μπει στα σχολεία μέσω στου αξιοκρατικού συστήματος επιλογής μέσω διαγωνισμού». Επεσήμανε μάλιστα, ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει και στην διάρκεια της υπηρεσίας τους στα σχολεία να ανταμείβονται οι προσπάθειες ή να υπάρχουν διορθωτικές παρεμβάσεις με επιμορφώσεις εκεί που χρειάζεται και αυτό θα επιτευχθεί με την αξιολόγηση, σημείωσε. 

Ο Υπουργός Παιδείας αναγνωρίζει ότι υπάρχουν αντιστάσεις στην αξιολόγηση γενικότερα και ανάμεσα τους και πολιτικές όπως από την Αριστερά,  η οποία αντιδρά και στις εξετάσεις τετραμήνων και σε κάθε μορφή αξιολόγησης.

«Η φιλοσοφία μας είναι να υπάρχει η αξιολόγηση για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και αυτή είναι η συζήτηση που προέχει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις», σημείωσε.

Επομένως, το επόμενο βήμα κατά τον κ. Προδρόμου είναι να σπεύσουν στην Βουλή μια νομοθετική πρόταση για την αξιολόγηση.

Oι αλλαγες στα δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, τεχνικές

''Έχοντας ολοκληρώσει μια σειρά από αλλαγές και συζητήσεις, έφτασε ο καιρός να μιλήσουμε και για την ουσία που είναι το τι κάνουμε καθημερινά και τι γίνεται σε εκατοντάδες σχολεία που πάνε χιλιάδες εκπαιδευτικοί''.

Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε, σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, είναι να δούμε την ποιότητα της εκπαίδευσης αλλά και την ικανότητα του εκπαιδευτικού συστήματος να αγκαλιάσει όλα τα παιδιά, πέραν της αξιολόγησης, και αυτό θα γίνει με τις διαγνώσεις.

Ειδικά τεστ για παιδιά προδημοτικής που θα πάνε Δημοτικό

Ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε πως εισάγεται μια νέα καινοτομία τώρα  και είναι οι διαγνώσεις, δηλαδή ειδικά τεστ για τα παιδιά κατά την μετάβαση τους από την Προδημοτική στην Α’ δημοτικού, ούτως ώστε έγκαιρα να γνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες που υπάρχουν για να μπορεί και το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί έγκαιρα να προσαρμόζονται. «Είναι αργά να γίνεται διάγνωση στην ηλικία των 10-11 χρόνων. Πρέπει να ξεκινήσουμε νωρίτερα», σημείωσε.

Επιπρόσθετα, χάριν στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η Προδημοτική έχει ενισχυθεί, σημείωσε. Οι γονείς και κηδεμόνες θα ξέρουν πλέον ότι τα παιδιά τους από την ηλικία των 4 ετών θα μπορούν να έχουν δωρεάν Προδημοτική Σχολική Εκπαίδευση.

Λύκεια / Τεχνικές: Αλλαγή σε κατευθύνσεις – Μάθηση & εργασία 

Βλέποντας τις ενδείξεις που έχουμε από αξιολογήσεις τριών σχολικών χρόνων από το Λυκειακό κύκλο, φαίνεται ότι πρέπει να επαναπροσαρμοστούν τα προγράμματα σπουδών, η κατανομή παιδιών στις κατευθύνσεις επιλογής μαθημάτων και να εξεταστεί η τεχνική εκπαίδευση, σημείωσε. 

Αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση, σημείωσε ότι αυτό το διάστημα θα προωθηθεί ο νόμος πλαίσιο για τα μεταλυκειακά ινστιτούτα. Εξέφρασε την ελπίδα μέχρι το Φθινόπωρο να ολοκληρωθεί το κεντρικό οίκημα των ΜΙΕΕΚ στην Λεμεσό.

Αλλαγές στην Τεχνική Εκπαίδευση

Αναφορικά με την Μέση εκπαίδευση και ειδικά στον χώρο της Τεχνικής εκπαίδευσης, ο Υπουργός εκτιμά ότι θα πρέπει να κατοχυρωθούν ορισμένες ειδικεύσεις οι οποίες λειτουργούν κανονικά όπως είναι αλλά ταυτόχρονα να δοθεί ένα καινούργιο πρόγραμμα για τα παιδιά που δεν φαίνεται να ακολουθούν το υπάρχον πρόγραμμα. Πρέπει, σημείωσε να προσαρμοστούν κάποια προγράμματα και την ίδια ώρα να ενισχυθούν αυτά της επαγγελματικής εκπαίδευσης.  

Επίσης, υπάρχει μια πρόταση για δημιουργία μιας νέα μορφής τεχνολογικών και επαγγελματικών λυκείων, για μαθητές από την Β’ Λυκείου ή το δεύτερο έτος των Τεχνικών Σχολών. Η επαγγελματική εκπαίδευση που θα προσφέρουν, πρόσθεσε, θα προϋποθέτει ότι τα παιδιά αυτών των κατευθύνσεων θα συνδυάζουν την μάθηση με την θητεία σε χώρους εργασίας.

Οι αλλαγές στα Λύκεια

Στα Λύκεια, σημείωσε, προτείνεται να αναδιαμορφωθεί μια κατεύθυνση σπουδών και τα αναλυτικά προγράμματα να προσαρμοστούν, αφού στην πράξη φαίνεται πως ένας σημαντικός αριθμός μαθητών δεν επωφελείται αρκετά από το υπάρχον πρόγραμμα σύμφωνα με τις επιδόσεις τους είτε γιατί δεν μπορούν είτε δεν θέλουν να παρακολουθήσουν. Υπενθύμισε ότι ξεκινούν και οι εξετάσεις τετραμήνων στα Γυμνάσια και τις συσχέτισε με τις αλλαγές στο Λύκειο αφού θα δίνουν εικόνα για τους μαθητές. «Δεν θα γίνει από την μια μέρα στην άλλη αλλά θα υπάρχουν ενδείξεις με την νέα σχολική χρονιά καθώς θα γίνουν οι γραπτές αξιολογήσεις από την Α’ Γυμνασίου»

Οι εξετάσεις, υπογράμμισε ο Υπουργός Παιδείας, δεν είναι αυτοσκοπός ούτε για να ταλαιπωρούνται τα παιδιά ή η εκπαιδευτικό ούτε για να κατατάξουμε τα παιδιά, αλλά για να ξέρουμε με αξιόπιστο τρόπο τι γίνεται και αναλόγως να εφαρμόσουμε προγράμματα σπουδών ώστε τα παιδιά στο σχολείο να αποκομίζουν κάποιο όφελος.

Δύο ξένες γλώσσες - Ολοήμερο γυμνάσιο

Την ίδια ώρα υπενθύμισε την εφαρμογή πολιτικής δύο ξένων γλωσσών με την γενίκευση της γαλλικής γιατί αυτή είναι και η κατεύθυνση στην ΕΕ. Επίσης, προχωρά και η πιλοτική εφαρμογή του ολοήμερου γυμνασίου, αλλά με κατεύθυνση τις εφαρμοσμένες θετικές επιστήμες με ειδικές επιμορφώσεις επιστήμης, τεχνολογίας, ρομποτικής, μαθηματικά και με την ενίσχυση των γλωσσικών ικανοτήτων.

Ενίσχυση ελληνικής γλώσσας

Αναφορικά με την ελληνική γλώσσα σημείωσε επίσης ότι πρέπει να ενισχύσουμε περισσότερο την αγωγή στα σχολεία από την Προδημοτική μέχρι το τέλος λυκείου.

Αλλαγές στις εξετάσεις τετραμήνων: 1 διαγώνισμα μόνο το τετράμηνο 

Όπως είπε δεν υπάρχει ακόμα απόφαση για κατάργηση των Παγκύπριων Εξετάσεων. Γίνεται συζήτηση. Θυμίζουμε ότι η πρόταση αναφέρει ότι η εισδοχή στα Πανεπιστήμια θα γίνεται με τον βαθμό των Εξετάσεων Τετραμήνων. Δεν θα γίνεται ειδική εξέταση για Παγκύπριες εξετάσεις. 

Όπως ανέφερε ο κ. Προδρόμου ήδη εφαρμόστηκε μια αλλαγή σε σχέση με την δεύτερη σειρά των εξετάσεων τετραμήνων για να μην ξεκινούν οι συγκρίσεις. «Λειτουργήσαμε με εξεταστικά κέντρα και η πλειοψηφία ήταν στην ίδια σειρά. Ακόμη οι διαδικασίες συνεννόησης ήταν καλύτερες», σημείωσε.

Όπως ανέφερε, πρέπει να γίνονται καλύτερες συνεννοήσεις, να διευκρινίζονται ποια είναι τα μαθησιακά πλαίσια έγκαιρα, να υπάρχει μια αντιστοιχία στα μαθησιακά πλαίσια και η θεματοθέτηση της εξέτασης.

Οι αλλαγές στις εξετάσεις τετραμήνων

Παράλληλα, προωθούνται εισηγήσεις που ήρθαν από την Βουλή και βουλευτές διαφόρων κομμάτων. Πρόκειται για αλλαγές που θα απλοποιήσουν το σύστημα όπως είπε. Τέτοιες εισηγήσεις είναι η μείωση του αριθμού των μαθημάτων που εξετάζονται οι μαθητές. 

Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές της Α’, Β’ Λυκείου και Γυμνασίου θα εξετάζονται τρία μαθήματα, τα βασικά εξεταζόμενα.  Κάποιες αλλαγές επίσης σε κανονισμούς, όπως να μην γίνεται κατάχρηση διαγωνισμάτων την στιγμή που κάθε τετράμηνο θα υπάρχει η μεγάλη εξέταση. ''Κάποιοι εκπαιδευτικοί είχαν περισσότερες γραπτές ασκήσεις. Θα δοθεί ένα τέλος τώρα''.

Ειδικότερα, πάει πρόταση στην Βουλή, όπου για κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα γίνεται μόνο μία γραπτή εξέταση στο τετράμηνο. Υπενθύμισε ότι η γραπτή αξιολόγηση αποτελεί το 40% της συνολικής βαθμολογίας και το υπόλοιπο 60% θα είναι στην δικαιοδοσία του εκπαιδευτικού με ομαδική ή ατομική ανάθεση εργασίας – κάτι που δεν είχε εμπεδωθεί από κάποιους εκπαιδευτικούς. Έτσι όπως είπε θα γίνει υποχρεωτικό με τους νέους κανονισμούς και θα πρέπει να γίνεται ομαδική ή ατομική ανάθεση εργασίας. Εμπλουτίζεται η διαδικασία αξιολόγησης. 

Στην Γ’ Λυκείου όμως, σημείωσε ο κ. Προδρόμου, θα διατηρηθεί μια διαδικασία γραπτών εξετάσεων καθώς είναι πανεπιστήμια σε κάποιες χώρες που δεν δέχονται απόφοιτους με το απολυτήριο αν δεν αντιστοιχούν οι βαθμολογίες που έχουν σε γραπτή εξέταση. 

«Δεν θα περιορίσουμε τις γραπτές εξετάσεις καθώς θέλουμε να προστατέψουμε την αξιοπιστία του απολυτηρίου», σημείωσε.

Θετικό το Υπουργείο Παιδείας για αλλαγή ωραρίου 

Θετικά βλέπει το Υπουργείο Παιδείας την αλλαγή ωραρίου στα σχολεία, σχολίασε σχετικά ο κ. Προδρόμου, αλλά δεν αφορά μόνο το Υπουργείο του, σημείωσε. ''Πρέπει να γίνει κάποια διαφοροποίηση για να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες και στον τρόπο ζωής. Τα ωράρια που έχουμε είναι εδώ και δεκαετίες, μισό αιώνα. Πριν από 2 έτη έκανα πρόταση για να αρχίσει διάλογος αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Παρακολουθούμε την συζήτηση στη Βουλή. Θα βοηθόύσε την λειτουργία των σχολείων και τις οικογένειες''.

«Είναι ένα αρκετά περίπλοκο θέμα που δεν αφορά μόνο τα σχολεία αλλά και την μεταφορά των παιδιών, την οικογένεια και τους ρυθμούς της», ανέφερε.

Αναντίλεκτα θα μπορούσε να υπάρχει μια διαφοροποίηση, σημείωσε, όπως για παράδειγμα οι μαθητές λυκείου να μην ξεκινούν την ίδια ώρα με τα παιδιά του δημοτικού. ''Περιμένουμε να δούμε τι θα βγει από τον διάλογο''.

Παροικιακά σχολεία

Επιπρόσθετα, ο κ. Προδρόμου αναφέρθηκε και στην επίσκεψη του στην Μ. Βρετανία και τα παροικιακά σχολεία. Εκθείασε το έργο που γίνεται στα σχολεία αυτά και τόνισε ότι το Υπουργείο θα κάνει ότι μπορεί για να στηρίξει ακόμα περισσότερο, μέσω εκσυγχρονισμού των βιβλίων τους αλλά και άλλες δράσεις. «Τα σχολεία αυτά προσφέρουν μια πραγματικά εθνική υπηρεσία διδάσκοντας στην ελληνική», σημείωσε. Αναφέρθηκε και στον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε για νέα βιβλία για τα σχολεία αυτά. 

''Το ΑΚΕΛ πάντα ήθελε κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών - Τώρα αντιδρά''

Αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς απογευματινών και το θέμα της αγοράς υπηρεσιών, ο κ. Προδρόμου σημείωσε ότι γίνεται ένας διάλογος για αυτό το ζήτημα. «Αρχές του 2021 είχε γίνει με δική του πρωτοβουλία, μια συνάντηση με τον Υπουργό Οικονομικών», σημείωσε.

Είναι ένα αρκετά δύσκολο εγχείρημα κατά τον κ. Προδρόμου, καθώς το Υπουργείο Παιδείας έχει 11 προγράμματα. «Είναι εκπαιδευτικοί αλλά και εκπαιδευτές. Δεν είναι όλοι εκπαιδευτικοί σε σχολεία. Είναι κάτι περισσότερο από 4.500 άνθρωποι. Θα πρέπει να συνεχιστεί η συζήτηση, αλλά είναι μια απόφαση που πρέπει να πάρει η κυβέρνηση. Από πλευράς του Υπ. Παιδείας γίνονται προσπάθειες» ανέφερε. 

Μάλιστα αναφέρθηκε στο ΑΚΕΛ σημειώνοντας ότι πριν λίγες ημέρες έγινε μεγάλος θόρυβος στην Βουλή καθώς ξεσήκωσαν τον κόσμο υποστηρίζοντας ότι κάποιοι εκπαιδευτικοί στα μουσικά σχολεία θα απολυθούν ή δεν θα εργοδοτηθούν. Αναφορικά με την απόλυση, σχολίασε ότι είναι ψευδής ορολογία καθώς κανείς δεν απολύεται. «Επειδή σταδιακά κάποιες θέσεις καλύπτονταν με αγορά υπηρεσιών μπορούν να καλυφθούν με τον σωστό τρόπο μέσω της εργοδότησης εκπαιδευτικών αφού πέρασαν την διαδικασία επιλογής με διαγωνισμό» (εξετάσεις διορισίμων). Πρόσθεσε ότι όλο αυτό προέκυψε από 2-3 περιπτώσεις προσώπων δεν είχαν συμμετάσχει στους ανοιχτούς διαγωνισμούς και επέλεξαν να προσφέρουν υπηρεσίες. ''Εάν ήθελαν μπορούσαν να συμμετάσχουν στις διαδικασίες (εξετάσεις διορισίμων). Επέλεξαν να προσφέρουν υπηρεσίες''.

Ειδικότερα σημείωσε, «το ΑΚΕΛ ενώ τα προηγούμενα χρόνια πρωτοστατούσε εναντίων στην αγορά υπηρεσιών τώρα λέει να συνεχιστεί η αγορά υπηρεσιών. Θα πρέπει να αποφασίσουν τι θέλουν. Εμείς ξέρουμε τι θέλουμε. Δεν μπορούμε με ένα κουμπί να πούμε σταματάμε την αγορά υπηρεσιών. Είμαστε όμως σε διάλογο γιατί αναγνωρίζουμε ότι για παράδειγμα στα ολοήμερα σχολεία, το ΥΠΠΑΝ θα προτιμούσε εκπαιδευτικούς με κανονική εργοδότηση παρά με αγορά υπηρεσιών. Από την άλλη η αγορά υπηρεσιών, έχει επιτρέψει στο Υπουργείο με την ευρεία έννοια και για τα άλλα προγράμματα που λειτουργούν να υπάρχει μια ευελιξία. Για παράδειγμα, σημείωσε, τώρα που αντιμετωπίζουμε το θέμα με την διδασκαλία την Ελληνικής και την ένταξη της μεταναστευτικής βιβλιογραφίας είναι θετικό ότι υπάρχει ευελιξία για να μπορούν να οργανωθούν στα κρατικά κέντρα επιμόρφωσης μαθήματα ακόμη και το καλοκαίρι για να μπορούν τα παιδιά να ενταχθούν ευκολότερα με τη νέα σχολική χρονιά. Δεν κατεβάζουμε π.χ. τα ρολά και συνεχίζουμε τον Σεπτέμβριο. Βοηθάμε έτσι τα παιδιά. Άρα σε κάποιες περιπτώσεις βοηθά η ευελιξία με το να μπορούμε να αγοράζουμε υπηρεσίες από εκπαιδευτικούς για να διδάσκουν τα παιδιά με μεταναστευτική βιβλιογραφία». Τόνισε ότι ο διάλογος συνεχίζεται και γίνεται προσπάθεια να βρεθούν λύσεις. Αναφέρθηκε και στις συναντήσεις που θα γίνουν αρχές Ιουνίου. 

Παρακολουθήστε την παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας κ. Προδρόμου:

Home