Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Τι στέλνουν στο εξωτερικό οι Κύπριοι-Από φουκούδες μέχρι ζιβανία

Της Κωνσταντίνας Χατζηανδρέα
- 16.10.2022

Τι στέλνουν στο εξωτερικό οι Κύπριοι-Από φουκούδες μέχρι ζιβανία

Τι απογίνονται τα αντικείμενα που ξεχνάμε στα ταχυδρομεία - Θα πληρώνεις λογαριασμούς & στα ταχυδρομεία πλέον

Της Κωνσταντίνας Χατζηανδρέα

Βλέποντας κάποιος το τι στέλνουν οι Κύπριοι στο εξωτερικό μέσω των ταχυδρομείων, θα έλεγε πως ίσως να είμαστε ένας από τους πιο … “περίεργους” λαούς!

Και δεν είναι περίεργο το να στέλνει κάποιος σε συγγενή του στο εξωτερικό κυπριακά παραδοσιακά φαγητά και ποτά, όπως σουτζούκκο, χαλλούμια, τραχανά, ζιβανία. Οι Κύπριοι το πήγαν ένα βήμα παραπέρα και στέλνουν από φουκούδες μέχρι και προφυλακτήρες αυτοκινήτων στο εξωτερικό.

Οι Πρώτοι Ταχυδρομικοί Επιθερωρητές, Παύλος Παυλίδης και Σωφρόνης Τσιάρτας -οι οποίοι ασκούν εναλλάξ ανά μήνα, καθήκοντα Αναπληρωτή Διευθυντή- μίλησαν στην OffsiteNews για τα αντικείμενα που ξεχνάμε στα ταχυδρομεία αλλά και τι απογίνονται τα πακέτα τα οποία δεν παραλαμβάνονται ποτέ.

Παράλληλα οι κ. Παυλίδης και Τσιάρτας αναφέρθηκαν στις παραδόσεις πακέτων και γραμμάτων με drones αλλά και σε περαιτέρω καινοτομίες που έρχονται. Όπως αποκάλυψαν, σύντομα θα ξεκινήσει η συνεργασία με την ΑΗΚ για την πληρωμή λογαριασμών από τα ταχυδρομικά γραφεία.

Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη

- Προ μηνών ο υπουργός Μεταφορών παρακολούθησε επίδειξη πιλοτικής πτήσης drone. Μάλιστα μελετώνται τρόποι για ένταξή τους ως μια πιθανή εναλλακτική ή συμπληρωματική μέθοδος διεκπεραίωσης των ταχυδρομικών δραστηριοτήτων στην Κύπρο. Πού βρίσκεται αυτό το θέμα; Θα έχουμε σύντομα παραδόσεις πακέτων και γραμμάτων με drones;

Η παρουσία του κ. Καρούσου, Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της πιλοτικής πτήσης drone, υπογραμμίζει, κατ΄αρχήν, το συνεχές ενδιαφέρον του Υπουργού για την αναβάθμιση των Κυπριακών Ταχυδρομείων αλλά και την ενίσχυση της παρουσίας τους στην κυπριακή κοινωνία ως παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.

Η πτήση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συμμετοχής των Κυπριακών Ταχυδρομείων, ως εταίρος στο Erasmus+ Programme “Fly VETUp! – Innovative Training Curricula for Drone Controllers”, το οποίο λήγει το Νοέμβριο του 2022. Το Πρόγραμμα αφορά την πιθανή χρήση drones σε συγκεκριμένες εργασίες, ταχυδρομικές και μη, από ταχυδρομικούς παροχείς σε συνεργασία με εξειδικευμένες εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν την απαραίτητη τεχνολογία σε εξοπλισμό και τεχνολογία.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο Καρούσος πήρε πακέτο από το ταχυδρομείο με drone (ΒΙΝΤΕΟ)

Ανάδοχος του Προγράμματος είναι η Κροατία και πέραν των Κυπριακών Ταχυδρομείων, ως εταίροι, συμμετέχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και τρεις ιδιωτικές εταιρείες από την Ελλάδα, Κύπρο και Γερμανία με εμπειρία στην ανάπτυξη drones.

Από την έρευνα και παρουσιάσεις που πραγματοποιήθηκαν μέχρι σήμερα κατά τη διάρκεια του Προγράμματος, φαίνεται ότι η εκτεταμένη χρήση drones βρίσκεται ακόμη σε πιλοτικό στάδιο. Συγκεκριμένα, αρκετοί ταχυδρομικοί παροχείς όπως της Ελβετίας, Γερμανίας, Γαλλίας, Μεγάλης Βρετανίας, Κροατίας, Φινλανδίας, Ιρλανδίας, Λατβίας, Ιαπωνίας και Ελλάδας, αναπτύσσουν στο στάδιο αυτό προγράμματα που αφορούν τη χρήση Drones για αποστολή φαρμάκων, εργαστηριακών δειγμάτων, δεμάτων και μικροδεμάτων, περιορισμένου όμως βάρους, σε απομακρυσμένες και/ή δύσκολα προσβάσιμες περιοχές ή σε συγκεκριμένους επιλεγμένους προορισμούς.

Από τη μέχρι σήμερα πιλοτική χρήση των drones, διαπιστώνεται ότι επιταχύνεται σημαντικά ο χρόνος παράδοσης με ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο, αφού εξοικονομούνται καύσιμα, αλλά παραμένουν προβλήματα όπως προβλήματα ασφάλειας των πτήσεων, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες καθώς και το κόστος αποστολής, σε σύγκριση με τα παραδοσιακά μέσα αποστολής, αφού δεν έχει γίνει ακόμη «μαζική» παροχή της υπηρεσίας, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές όπου βρίσκονται συγκεντρωμένες οι επιχειρήσεις και το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι ταχυδρομικοί παροχείς επεξεργάζονται σχέδια και επενδύουν χρήματα, σε συνεργασία πάντοτε με εξειδικευμένες εταιρείες, έτσι ώστε στο εγγύς μέλλον, εφόσον οι συνθήκες της αγοράς το απαιτήσουν, η χρήση των drones να εφαρμοστεί ως συμπληρωματική μέθοδος παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων, σε συνθήκες ασφάλειας αλλά και τιμών που να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα της υπηρεσίας καθώς και τη δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας από ένα ευρύ φάσμα καταναλωτών, κάτι που σήμερα δεν προσφέρεται.

- Ποιες άλλες αλλαγές/καινοτομίες θα έρθουν στα ταχυδρομεία και τι προκλήσεις αντιμετωπίζετε;

Σε μια εποχή που οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα στη ζωή μας, στον τρόπο που εργαζόμαστε και αξιοποιούμε τον όποιο ελεύθερο μας χρόνο, είναι φυσιολογικό να δημιουργούνται νέα δεδομένα και στην Ταχυδρομική Αγορά.

Συγκεκριμένα, η τεχνολογία επηρεάζει θετικά και αρνητικά την ταχυδρομική δραστηριότητα. Από τη μια, λειτουργεί ως υποκατάστατο της παραδοσιακής αλληλογραφίας, καθώς όλο και λιγότεροι άνθρωποι επιλέγουν να αποστέλλουν επιστολές, με αποτέλεσμα αυτή να μειώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο.  Από την άλλη βεβαίως, με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρατηρείται κάθε χρόνο αύξηση στον όγκο διακίνησης δεμάτων και μικροδεμάτων, σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, μετά την πλήρη ελευθεροποίηση της ταχυδρομικής αγοράς από το 2013.

Η τεχνολογία λοιπόν διαφοροποιεί τα χαρακτηριστικά της ταχυδρομικής εργασίας και δημιουργεί νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, έχει δώσει τη δυνατότητα για ανάπτυξη εξειδικευμένων τεχνολογικών εφαρμογών με διάφορα αυτοματοποιημένα συστήματα και λογισμικά προγράμματα, που διευκολύνουν την ταχυδρομική εργασία και τους πελάτες μας.

Συγκεκριμένα, έχουν υιοθετηθεί λύσεις για την εξ αποστάσεως τελωνειακή διαχείριση των εισερχόμενων αντικειμένων χωρίς τη φυσική παρουσία του πελάτη καθώς και η δυνατότητα διαδικτυακών πληρωμών για τους φόρους/δασμούς. Έχει ακόμη επεκταθεί το δίκτυο των αυτόματων θυρίδων παράδοσης δεμάτων Parcel24 σε 13 σημεία και σύντομα θα αυξηθεί σε 15.

Πρόσθετα, εντός των επόμενων εβδομάδων θα ξεκινήσει η συνεργασία με την ΑΗΚ για την πληρωμή λογαριασμών από τα ταχυδρομικά γραφεία. Ελπίζουμε ότι στη συνέχεια, και άλλοι οργανισμοί κοινής ωφελείας θα αξιοποιήσουν το εκτεταμένο δίκτυο των ταχυδρομικών γραφείων για την εξυπηρέτηση των πολιτών που είτε δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά κανάλια εξυπηρέτησης είτε δεν έχουν τις γνώσεις για να τα χρησιμοποιήσουν. 

Παράλληλα, υπάρχουν συζητήσεις για διάφορες ιδέες που στόχο έχουν την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου, οι οποίες ωστόσο βρίσκονται σε αρχική φάση. Ελπίζουμε σύντομα να έχουμε συγκεκριμένες ανακοινώσεις.

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε ως Κυπριακά Ταχυδρομεία, είναι να ανταπεξέλθουμε στον εντεινόμενο ανταγωνισμό στον τομέα δεμάτων και μικροδεμάτων, να καταφέρουμε να χρησιμοποιήσουμε αποτελεσματικά τις νέες τεχνολογίες για να προσφέρουμε νέες υπηρεσίες, ταχυδρομικές και μη, αλλά και να  δώσουμε προστιθέμενη αξία στις υφιστάμενες υπηρεσίες, αξιοποιώντας το δίκτυο και την υποδομή μας, καθώς και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού μας, που αποτελεί και την κινητήρια δύναμή μας.

Τα Κυπριακά Ταχυδρομεία, ως ο φορέας καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας μέχρι το 2027, καλούνται να συνεχίσουν να παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες, συγκεκριμένης ποιότητας, σε προσιτές τιμές, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σχετικής νομοθεσίας, συνεισφέροντας έτσι, τόσο στην οικονομική όσο και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας μας.

- Τι αντικείμενα ξεχνάμε στα ταχυδρομεία; Υπάρχει κάτι παράξενο;

Από την εμπειρία μας, δεν διαπιστώνεται κάτι παράξενο σε σχέση με τα αντικείμενα που δεν παραλαμβάνονται από το ταχυδρομείο. Αυτά είναι κυρίως επιστολές που οι ίδιοι παραλήπτες επιλέγουν να μην παραλαμβάνουν ή δεν ανευρίσκονται στη διεύθυνση που αναγράφεται στο φάκελο καθώς και οτιδήποτε αποτελεί μέρος της καθημερινότητας μας όπως ρούχα, δώρα, τρόφιμα, φάρμακα και κάθε λογής αντικείμενα που αγοράζονται από το διαδίκτυο.

- Τι στέλνουν περισσότερο οι Κύπριοι μέσω ταχυδρομείων και σε ποιες χώρες;

Οι περισσότεροι Κύπριοι, πέραν της παραδοσιακής αλληλογραφίας που έχει μειωθεί αισθητά διαχρονικά λόγω της υποκατάστασής της από άλλα μέσα επικοινωνίας, εξακολουθούν να αποστέλλουν σε φίλους και συγγενείς στο εξωτερικό τρόφιμα, ρούχα, δώρα κλπ, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του Πάσχα και των Χριστουγέννων.

Οι κυριότερες χώρες προορισμού είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, η Μεγάλη Βρετανία, η Ελλάδα, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Ισπανία και η Σουηδία.

Σημειώνεται ότι παρόλη τη μείωση του όγκου της παραδοσιακής αλληλογραφίας, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται  άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, όχι μόνο στο εξωτερικό αλλά και στη χώρα μας.  Ειδικότερα, πέραν από την παραλαβή σημαντικού αριθμού αντικειμένων ηλεκτρονικού εμπορίου, τα οποία διαχειρίζονται όχι μόνο από τα Κυπριακά Ταχυδρομεία αλλά και από διάφορες ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών, υπάρχει μια αύξηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αλλά και μεμονωμένων ατόμων που αποστέλλουν στο εξωτερικό, κατόπιν παραγγελιών που λαμβάνουν μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας που έχουν δημιουργήσει για το σκοπό αυτό, διάφορα προϊόντα τοπικής παραγωγής ή και εισαγωγής που επανασυσκευάζονται και μεταπωλούνται.

Τέτοια προϊόντα είναι σουτζούκκος, χαλλούμια, ξηροί καρποί, τραχανάς, κυπριακός καφές, συσκευασμένα γλυκά του κουταλιού, οικολογικά κυπριακά σαπούνια, κυπριακές ψησταριές (φουκούδες), αθλητικά είδη, αναμνηστικά δώρα, αυτοκόλλητα, ρολόγια αξίας, συλλεκτικά είδη, ποτά πολυτελείας, κυπριακά παραδοσιακά ποτά (ζιβανία, κουμανταρία), προϊόντα χειροτεχνίας, προφυλακτήρες οχημάτων κλπ.

- Υπάρχει κάποιο χρονικό περιθώριο κατά τη διάρκεια του οποίου μπορεί ένας πολίτης να παραλάβει ένα δέμα; 

Το χρονικό περιθώριο για παραλαβή ταχυδρομικών δεμάτων αλλά και όλων των αντικειμένων που φέρουν ραβδωτό κώδικα (barcode) με 13 ψηφία, 9 αριθμοί και 4 γράμματα, είναι ένας μήνας. Συγκεκριμένα, μετά την πρώτη ειδοποίηση για παραλαβή του αντικειμένου, και αφού παρέλθουν άλλες δεκαπέντε μέρες, αποστέλλεται δεύτερη ειδοποίηση/υπενθύμιση. Στη συνέχεια, εφόσον το αντικείμενο παραμένει απαράδοτο, επιστρέφεται στον αποστολέα.

Νοείται ακόμη ότι το αντικείμενο, και εάν ακόμη έχει αρχίσει η διαδικασία επιστροφής του στον αποστολέα, μπορεί να παραδοθεί στον παραλήπτη, εάν υποβάλει σχετικό αίτημα με τους τρόπους που αναφέρονται πιο κάτω, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει ενημερωθεί ο αποστολέας για την παραλαβή και ο παραλήπτης καταβάλει, εφόσον απαιτηθεί,  τυχόν ταχυδρομικά τέλη για επαναπροώθηση του αντικειμένου.

Εφόσον, για οποιοδήποτε λόγο (πχ απουσία στο εξωτερικό, αδυναμία παραλαβής) κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου του ενός μηνός, ο παραλήπτης αδυνατεί να παραλάβει το αντικείμενο, μπορεί, εκ των προτέρων, να αποταθεί είτε στο Ταχυδρομικό Γραφείο της περιοχής του είτε στον παγκύπριο τηλεφωνικό αριθμό 8000 2000, χωρίς χρέωση, ή στην ιστοσελίδα του Τμήματος www.cypruspost.post και να υποβάλει αίτημα, αφού αναφέρει το λόγο, για επέκταση του χρόνου διαθεσιμότητας του αντικειμένου, σε λογικά πάντα πλαίσια.

Σημειώνεται ότι σε κάθε περίπτωση ο παραλήπτης μπορεί να παραλάβει το δέμα του εφόσον εξουσιοδοτήσει επί τούτου οποιοδήποτε πρόσωπο.

- Τα πακέτα τα οποία δεν παραλαμβάνονται ποτέ, τι απογίνονται; Ανοίγονται, στέλνονται πίσω, μπαίνουν σε δημοπρασία;

Η διαχείριση όλων των ταχυδρομικών αντικειμένων που δεν παραλαμβάνονται και δεν δύνανται να επιστραφούν στους αποστολείς του για διάφορους λόγους όπως μη αναγραφή διεύθυνσης επιστροφής, λανθασμένη διεύθυνση, άρνηση παραλαβής, «εγκατάλειψη» από αποστολέα, μη πληρωμή ταχυδρομικών τελών, απαγορευμένο περιεχόμενο κλπ, γίνεται σύμφωνα με τον περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών Νόμο του 2004, τον περί  Ταχυδρομείου Νόμο, Κεφάλαιο 303 καθώς και την εκάστοτε Τελωνειακή Νομοθεσία. 

Συγκεκριμένα, οποιοσδήποτε παροχέας ταχυδρομικών υπηρεσιών δικαιούται να ανοίξει όλα τα ταχυδρομικά αντικείμενα, που ταχυδρομήθηκαν στην Κύπρο και παραμένουν αζήτητα ή απαράδοτα για περίοδο τριών μηνών, ή που έχουν επιστραφεί στην Κύπρο από οποιαδήποτε άλλη χώρα ως μη ζητηθέντα, με σκοπό την επιστροφή τους στους αποστολείς. Σε περίπτωση που το πρόσωπο το οποίο έχει αποστείλει τέτοιο αντικείμενο είναι άγνωστο ή έχει αποβιώσει, ή αυτό έχει εγκαταλείψει την Κύπρο ή δεν έχει ζητήσει το ταχυδρομικό αντικείμενο εντός δώδεκα μηνών, το ανοιχθέν ταχυδρομικό αντικείμενο δύναται να καταστραφεί.

Πρόσθετα, ταχυδρομικά αντικείμενα υποκείμενα σε ταχυδρομικά τέλη, τα οποία δεν έχουν πληρωθεί ή έχουν προπληρωθεί ανεπαρκώς και τα οποία για οποιοδήποτε λόγο παραμένουν αζήτητα ή απαράδοτα για περίοδο δώδεκα μηνών δύνανται να πωληθούν με δημοπρασία, οπότε το προϊόν της πωλήσεως κατατίθεται στο πάγιο ταμείο της Κύπρου. 

Ακόμη, ταχυδρομικά αντικείμενα, στα οποία εξευρίσκεται οτιδήποτε του οποίου η αποστολή ταχυδρομικώς είναι απαγορευμένη, ως και ταχυδρομικά αντικείμενα για το περιεχόμενο των οποίων έγινε σκόπιμα αναληθής δήλωση από τον αποστολέα, δύναται να κατασχεθούν ως υποκείμενα σε δήμευση μαζί με όλο το περιεχόμενο αυτών, δυνάμει και σύμφωνα με την εκάστοτε σε ισχύ τελωνειακή νομοθεσία. 

Όπου σε ταχυδρομικό αντικείμενο, κατά τη διάρκεια του νενομισμένου τελωνειακού ελέγχου, εξευρίσκεται να περιέχει οτιδήποτε η εισαγωγή του οποίου απαγορεύεται ή/και περιορίζεται ή/και του οποίου η μεταφορά μέσω ταχυδρομείου απαγορεύεται δυνάμει οποιουδήποτε εκάστοτε σε ισχύ νόμου ή/και διαταγμάτων ή/και δυνάμει οποιασδήποτε διεθνούς συνθήκης, συμβάσεως ή συμφωνίας που δεσμεύει την Κύπρο, τότε το ταχυδρομικό αντικείμενο υπόκειται σε δήμευση δυνάμει και σύμφωνα με την εκάστοτε σε ισχύ τελωνειακή νομοθεσία,

Όταν παροχέας ταχυδρομικών υπηρεσιών έχει λόγο να υποψιάζεται ότι οποιαδήποτε δήλωση που αναφέρεται σε ταχυδρομικό αντικείμενο σχετικά με το περιεχόμενο ή/και την αξία οποιουδήποτε ταχυδρομικού αντικειμένου είναι ανακριβής, δικαιούται να το ανοίξει και σε περίπτωση που εξακριβώνεται ότι η εν λόγω δήλωση είναι όντως ανακριβής, τότε το δέμα και το περιεχόμενο αυτού υπόκεινται σε δήμευση δυνάμει και σύμφωνα με την εκάστοτε σε ισχύ τελωνειακή νομοθεσία.

Νοείται ότι ταχυδρομικά αντικείμενα, τα οποία αποστέλλονται από άλλη χώρα στην Κύπρο και δεν δύνανται να παραδοθούν, επιστρέφονται στη χώρα καταγωγής, εκτός εάν υπόκεινται σε κατάσχεση και δήμευση σύμφωνα με την τελωνειακή νομοθεσία.

Home