ΥΠΠΑΝ: Εκσυχρονισμός στο νομικό πλαίσιο για παιδιά με αναπηρία

ΥΠΠΑΝ: Εκσυχρονισμός στο νομικό πλαίσιο για παιδιά με αναπηρία

Προωθεί τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης νομοθεσίας

Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, αναγνωρίζει ότι η εφαρμογή του υφιστάμενου νομικού πλαισίου και των διαδικασιών που ακολουθούνται τα τελευταία χρόνια για τη φοίτηση παιδιών με αναπηρίες, ανέδειξε μια σειρά από προβλήματα και προκλήσεις.  

Για το λόγο αυτό προωθεί τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης νομοθεσίας και των πρακτικών που ακολουθούνται στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, μέσω συνεργασίας με εμπειρογνώμονες του Ευρωπαϊκού Φορέα για την Ειδική και Ενιαία Εκπαίδευση, ο οποίος θεωρείται ο κατεξοχήν φορέας που ασχολείται με τα θέματα αυτά σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

 

Τονίζει ωστόσο ότι οι αποφάσεις των καθ’ ύλην αρμόδιων οργάνων πρέπει να γίνονται σεβαστές απ’ όλους και τα παιδιά δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως μοχλός πίεσης, αποστερώντας τους το δικαίωμα στην εκπαίδευση.  

Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε αναφορικά με δημοσίευμα για τη φοίτηση παιδιών με αναπηρίες, το ΥΠΠΑΝ σημειώνει ότι η μεταρρύθμιση υλοποιείται μέσω της παροχής τεχνικής βοήθειας από την Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, οι αλλαγές δεν θα επέλθουν από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε και με το να παραμένουν τα παιδιά στο σπίτι. Χαρακτηρίζει σημαντική τη συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων των παιδιών με το Υ.Π.Π.Α.Ν και απαραίτητη, καθώς όλοι έχουν ως κοινό στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.  

Το Υπουργείο εξήγησε ότι οι Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και η Κεντρική Επιτροπή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης είναι τα αρμόδια Σώματα, τα οποία συστήνονται με βάση τους «Περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Νόμους του 1999 έως 2014», για την αξιολόγηση των μαθητών/τριών που παραπέμπονται σε αυτές, με σκοπό τον προσδιορισμό του πλαισίου φοίτησης και των παρεχόμενων μέσων και διευκολύνσεων, αναλόγως των ιδιαίτερων αναγκών κάθε μαθητή/τριας. Σημειώνεται ότι οι Επιτροπές αυτές είναι ανεξάρτητα όργανα και η οποιαδήποτε παρέμβαση στο έργο τους είναι παράνομη. Στις Επαρχιακές Επιτροπές συμμετέχουν λειτουργοί του Υ.Π.Π.Α.Ν., εκπαιδευτικοί ειδικής εκπαίδευσης, εκπαιδευτικοί και κλινικοί ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και λογοπαθολόγοι, ενώ μπορούν να καλούν και οποιονδήποτε άλλο ειδικό κρίνουν αναγκαίο.

 

Οι αποφάσεις των Επαρχιακών Επιτροπών, επισημαίνει το Υπουργείο Παιδείας, έχουν νομική ισχύ και πρέπει να υιοθετούνται και να υλοποιούνται από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Στις περιπτώσεις όπου οι γονείς/κηδεμόνες διαφωνούν με το περιεχόμενο της απόφασης που λαμβάνεται για το παιδί τους, έχουν το δικαίωμα υποβολής ένστασης εντός τριάντα ημερών. Σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθεί το αίτημά τους,  προσθέτει, οι γονείς/κηδεμόνες έχουν το δικαίωμα να αποταθούν στην Κεντρική Επιτροπή, η οποία εξετάζει την ένσταση ως δευτεροβάθμιο Σώμα. Μέχρι την έκδοση της νέας απόφασης, το παιδί θα πρέπει να φοιτά στο πλαίσιο ένταξης που ορίστηκε από την οικεία Επαρχιακή Επιτροπή.  

Δυστυχώς, φέτος, σημειώνει, ο μόνος λόγος για τον οποίο «για κάποια παιδιά και πάλι δεν κτύπησε το πρώτο κουδούνι», όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, είναι γιατί ορισμένοι γονείς/κηδεμόνες δεν έχουν αποδεχθεί τις αποφάσεις των Επαρχιακών Επιτροπών και της Κεντρικής Επιτροπής. Τα παιδιά, προσθέτει, «εσκεμμένα και παράνομα, έχουν αφεθεί στο σπίτι, αγνοώντας τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί, μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους».

Tags
Home