Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

ΥΠΠΑΝ: Ενισχύει τη διδασκαλία σε μαθητές μετανάστες

Offsite Team
- 12.02.2021

ΥΠΠΑΝ: Ενισχύει τη διδασκαλία σε μαθητές μετανάστες

Thumbnail
Συνέντευξη Τύπου Υπ. Παιδείας

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου παραχώρησε σήμερα, στο Υπουργείο, συνέντευξη Τύπου για την Πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας για Βελτίωση της Εκπαίδευσης και της Ένταξης των Μαθητών και Μαθητριών με Μεταναστευτική Βιογραφία στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα.

Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Εφαρμόζουμε από φέτος ένα σχεδιασμό για την ενίσχυση της διδασκαλίας των παιδιών με Μεταναστευτική Βιογραφία. Δηλαδή, να δούμε με μεγαλύτερη προσοχή μαθητές και μαθήτριες που δεν έχουν την Ελληνική ως μητρική γλώσσα. 

Μέχρι τώρα είχαμε βεβαίως και την τακτική ένταξη στο σχολείο και πρόνοιες εκπαιδευτικής ενίσχυσης των παιδιών αυτών. Τα αποτελέσματα όμως δεν ήταν αντίστοιχα της προσπάθειας που καταβάλλεται και των πόρων που διατίθεται, αλλά και του ίδιου του επιδιωκόμενου στόχου -υπάρχει δηλαδή ένα θέμα αποτελεσματικότητας. Ενώ τα παιδιά αυτά παρακολουθούν κανονικά το σχολείο και φοιτούν, συχνά επί της ουσίας δεν παίρνουν από το σχολείο ό,τι χρειάζεται. 

 

Επομένως, δεν θέλουμε απλώς να είναι παρόντα στο σχολείο, αλλά να συμμετέχουν ουσιαστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, να παίρνουν μόρφωση και να επιτυγχάνεται αξιόπιστη ένταξή τους στην κοινωνία γενικότερα, δίνοντάς τους τις ευκαιρίες που δικαιούνται.  Το κλειδί, η προϋπόθεση, είναι βέβαια η εκμάθηση της γλώσσας. Μαζί και μια βασική εξοικείωση με την Ιστορία, τον Πολιτισμό, τις ευρωπαϊκές αξίες και το κοινωνικό περιβάλλον. 

Το να ενισχύσουμε κατ’ ουσίαν την εκπαίδευση και την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία έχει διπλή σημασία. 

Πρώτα το αυτονόητο: ότι οφείλει το δημόσιο σχολείο να τους δώσει ισότιμα ποιοτική εκπαίδευση. Όχι απλώς να παρίστανται στα σχολεία, αλλά να τυγχάνουν και της προβλεπόμενης εκπαίδευσης, με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. 

Ταυτόχρονα, όμως, η ουσιαστική συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία βελτιώνει γενικότερα τη λειτουργία του σχολείου – δίνει καλύτερες δυνατότητες στους εκπαιδευτικούς μας να διδάξουν αποτελεσματικά, μέσα σε ένα σωστό περιβάλλον.   

Σημαντική αλλαγή είναι ότι: 

στο εξής εκτός από τις προκαταρκτικές διαγνώσεις που θα ξεκινούν στην Προδημοτική και θα γίνονται τακτικά, 

θα έχουμε και αντικειμενικές σε κεντρικό επίπεδο, αξιολογήσεις της προόδου. 

Για να βεβαιωνόμαστε ότι τα παιδιά αυτά μπορούν να εντάσσονται ομαλά σε κάθε βαθμίδα και όχι απλώς να ακολουθούν μια ηλικιακή διαδρομή μέσα στα σχολεία. 

Το σχέδιο που εισάγεται φέρνει τόσο ποσοτικές όσο και ποιοτικές αλλαγές. 

Ποσοτικά: αξιοποιώντας συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από την Ε.Ε. και με εξορθολογισμό της διδακτικής οργάνωσης προσφέρονται πολύ περισσότερες ώρες διδασκαλίας, αρκετές ώρες, ούτως ώστε να μπορεί μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα να αποκτήσουν τα παιδιά αυτά την ικανότητα χειρισμού της γλώσσας, να κατανοούν και να παρακολουθούν επαρκώς τα μαθήματα. 

Ποιοτικά: εφαρμόζεται ένα πιο αξιόπιστο σύστημα διάγνωσης – και για να εντοπίζονται οι ανάγκες γλωσσικής ενίσχυσης και για να αξιολογείται η διδασκαλία, να διαπιστώνεται η πρόοδος. Καταρτίζονται επίσης πρόσθετα αναλυτικά προγράμματα και για άλλα διδακτικά αντικείμενα εκτός από τη γλώσσα. 

Εν ολίγοις: μέχρι τώρα γινόταν διδασκαλία και υπήρχε ειδική στήριξη των παιδιών αυτών, όμως δεν ήταν όσο αποτελεσματική χρειάζεται και δεν υπήρχε συστηματική αξιολόγηση. Σε αυτό απαντούν οι αλλαγές που εφαρμόζονται. 

Η αξιολόγηση είναι ένα πολύ ουσιαστικό ζήτημα, γιατί είναι ένα να γίνονται μαθήματα (και αφιερώνονται σε αυτό πολύ σημαντικοί πόροι) και είναι άλλο τα παιδιά αυτά να μαθαίνουν όντως τη γλώσσα, να εξοικειώνονται με το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον και να παρακολουθούν πραγματικά και ισότιμα την εκπαίδευση. 

Το θέμα δεν είναι δηλαδή μόνο τα παιδιά αυτά να βρίσκονται μέσα στο σχολείο (πράγμα που είναι αυτονόητο), αλλά να τυγχάνουν και ποιοτικής εκπαίδευσης. 

Στο εκπαιδευτικό σύστημά μας έχουμε περίπου 19% των παιδιών σε νηπιαγωγεία και 16% των παιδιών σε δημοτικά σχολεία που δεν έχουν την Ελληνική ως μητρική γλώσσα. Πρόκειται για περίπου 10.500 παιδιά. Έχουμε επίσης 19 % στα γυμνάσια και 14 % στα λύκεια, δηλαδή άλλα 6 με 6,5 χιλιάδες παιδιά. (Συνήθως τα παιδιά αυτά προέρχονται από τη Συρία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και τη Γεωργία)  

Αυτό που γίνεται από φέτος είναι η λειτουργία αρκετών Μεταβατικών Τάξεων σε γυμνάσια και λύκεια. Στα σχολεία με σημαντικό αριθμό μαθητών και μαθητριών με μεταναστευτική βιογραφία θα έχουμε εντατικά μαθήματα εκμάθησης της Ελληνικής με στοιχεία Ιστορίας και Πολιτισμού (14 περιόδους εβδομαδιαίως). Αλλά και την ταυτόχρονη λειτουργία δυο επιπέδων εκμάθησης της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας και με αμιγή τμήματα όπου αυτό προσφέρεται. 

Στη Δημοτική Εκπαίδευση διατίθεται χρόνος περίπου 80 εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, αλλά και ενισχυτική διδασκαλία σε σχολεία που εντάσσονται σε προγράμματα ΔΡΑ.ΣΕ., που αντιστοιχεί σε περίπου 126 εκπαιδευτικούς πλήρους απασχόλησης.

Οι αλλαγές αυτές έχουν συζητηθεί ήδη από το προηγούμενο σχολικό έτος και από την αρχή του φετινού σχολικού έτους με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Για την υλοποίησή τους και την ουσιαστική βελτίωση της σχολικής υποδοχής και στήριξης στα παιδιά με Μεταναστευτική Βιογραφία συνενώνουμε τις δυνάμεις σε Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση, μαζί με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο από όπου βγαίνουν τόσο τα εξειδικευμένα αναλυτικά προγράμματα, όσο και οι περισσότερο αξιόπιστες διαδικασίες διάγνωσης και αξιολόγησης. 

Αναλυτικά οι βελτιωτικές αλλαγές που γίνονται και η αναδιάρθρωση των προγραμμάτων θα παρουσιαστούν στη συνέχεια από τον συνεργάτη μου κ. Λουκά Κυριάκου. 

Home